خبرگزاری کار ایران

لحظه موعود؛

شمارش معکوس برای معرفی ولاسکوی بسکتبال

asdasd
کد خبر : ۲۶۳۷۵۶

همه جای دنیا تا زمانی که هویت فردی مشخص و ویژگی‌های شخصیتی او آشکار نشده باشد، غالباً لقبی هم برایش در نظر گرفته نمی‌شود اما گویا ما از این حیث هم در دنیا نمونه‌ایم. «ولاسکوی‌بسکتبال» لقبی است که اهالی بسکتبال ایران برای مربی‌ خارجی تیم ملی ایران که هنوز نام او از سوی کمیته‌فنی فدراسیون اعلام نشده، در نظر گرفته‌اند.

ایلنا- پس از ماه‌ها انتظار برای مشخص‌شدن کادر فنی تیم ملی بسکتبال ایران، کمیته‌فنی فدراسیون دست به کار شد تا ساعاتی دیگر، در نیمروز هفدهم فروردین 1394 نام مردی را مطرح کند که قرار است در حساس‌ترین سال تاریخ بسکتبال ایران، سکان هدایت آسمان‌خراش‌های کشورمان را در دست بگیرد.

ایران که سال گذشته می‌توانست با بچیروویچ نخستین قهرمانی‌اش را در تاریخ بازی‌های آسیایی کسب کند، در صدم ثانیه بازی را به میزبان واگذار کرد تا بسکتبال ایران در حسرت قهرمانی این رقابت‌ها بماند. پیش از این رقابت‌ها اما تیم ایران برای دومین بار به جام جهانی بسکتبال هم راه پیدا کرد.

تیم ایران شهریورماه سال گذشته در گروه‌نخست جام‌جهانی 2014 اسپانیا که به گروه‌مرگ موسوم شده بود کنار تیم‌های اسپانیا، برزیل، فرانسه، صربستان و مصر قرار گرفت. تیم ایران کارش را با شکست 90 بر 60 برابر میزبان آغاز کرد. شاگردان بچیروویچ غیر از کوارتر چهارم این مسابقه، نمایش مطلوبی داشتند و به خوبی برابر اسپانیا که چند ستاره NBA را هم در ترکیب خود داشت مقاومت کردند. این شکست نتیجه چندان بدی برای ایران نبود.

ایران در گام‌دوم به مصاف برزیل، دیگر تیم قدرتمند بسکتبال جهان رفت و این دیدار را هم با حساب 79 بر 50 به حریف خود واگذار کرد تا در دیدار دوم هم به نتیجه مشابهی برسد. نکته جالب این مسابقه شروع طوفانی شاگردان بچیروویچ بود که در کوارتر نخست با حساب 18 بر 17  مقابل حریف به برتری رسیدند اما در ادامه تجربه زردپوشان آمریکای جنوبی، ورق را برگرداند.

یکی از بهترین بازی‌های ایران در جام جهانی، در گام سوم و برابر صربستان رقم خورد. دیداری که تیم کشورمان می‌توانست با تمرکز بیشتر و چاشنی شانس برنده آن باشد اما این اتفاق نیفتاد. آسمان‌خراش‌های ایرانی که روز به روز و بازی به بازی در اسپانیا بهتر و هماهنگ‌تر می‌شدند برابر صربستان نمایش خیره کننده‌ای داشتند. ایران در نیمه نخست به خوبی برابر این حریف نامدار ایستاد تا در پاپان کوارتر دوم صرب‌ها تنها با 4 امتیاز از ملی‌پوشان کشورمان پیش باشند. نتیجه 42 بر 38 می‌توانست در نیمه دوم جبران شود اما شاگردان جورجویچ در کوارتر سوم قدرتنمایی کردند و 25 بر 13 به پیروزی رسیدند. ایران اما ناامید نشد و در کوارتر پایانی بازی درخشانی از خود به نمایش گذاشت تا در این وقت به برتری 19 بر 16 برسد اما در مجموع مسابقه را با حساب 83 بر 70 به حریف واگذار کرد تا بازند سربلند لقب بگیرد.

ایران در چهارمین دیدارش به مصاف مصر رفت و نماینده آفریقا را با حساب 88 بر 73 شکست دادیم تا نخستین پیروزی مقابل نام ایران در جام جهانی بسکتبال نوشته شود. ایران در گام آخر هم برابر فرانسه میدان رفت. دیداری که به زعم برخی کارشناسان بهترین نمایش ایران در جام جهانی گذشته بود. تیم ایران با ارائه یک بازی کم نقص به‌ویژه در کوارتر چهارم تنها با اختلاف 5 امتیاز و با نتیجه 81 بر 76 مغلوب فرانسه شد. نتیجه‌ای که باعث شد حتی تماشاگران فرانسوی حاضر در سالن هم در پایان این دیدار به تشویق تیم کشورمان بپردازند.

نمایش ایران در جام جهانی نشان داد بسکتبال کشورمان با استانداردهای جهانی این ورزش فاصله چندانی ندارد. هرچند ایران پس از این مسابقات در بازی‌های آسیایی فروغ گذشته را نداشت و غیر از شکست در فینال برابر میزبان، برابر ازبکستان هم متزلزل  نشان داد اما بسکتبال ایران ناخواسته در جاده جهانی شدن فاصله چندان زیادی تا رسیدن به جایگاهی شایسته ندارد.

حالا مسئولان بسکتبال ایران به صرافت افتاده‌اند کاری را که فدراسیون والیبال در دهه‌های گذشته پی‌ریزی کرد و امروز محصول‌اش را درو می‌کند در بسکتبال تکرار کنند. بدون شک ولاسکو یکی ازموفق‌ترین مربی خارجی تاریخ ورزش ایران است و اهالی بسکتبال هم به درستی انتظار «ولاسکوی بسکتبال» ایران را می‌کشند.

حالا بسکتبال ایران هم مرزهای قاره کهن را در نوردیده است واین کشتی قطعا به یک ناخدای برجسته و شناخته شده جهانی احتیاج دارد. نسل طلایی بازیکنان بسکتبال ایران هم تشنه رسیدن به جایگاه شایسته‌شان در کلاسی فرارتر از قاره زرد هستند.

کمیته فنی فدراسیون بسکتبال تا کنون نام هیچ گزینه‌‌ای را اعلام نکرده است و این بازار گمانه‌زنی است که پیش از پایان سال گذشته رونق گرفت و این روزها داغ‌ترا از گذشته است.

هنوز هیچ‌کس نمی‌داند ظهر امروز پشت درهای بسته کمیته فنی فدراسیون بسکتبال کدام نام بزرگ جهان بسکتبال، زیر لب اعضای کمیته فنی زمزمه می‌شود. زمزمه‌ای که شاید روزهای آینده بمب خبری تاریخ بسکتبال ایران نام بگیرد.

مایکل شیشفسکی، پاناجیوتیس جیاناکیس، خوان آنتونیو اورنگا و ... کسی چه می‌داند شاید ولاسکو بسکتبال ایران یکی از همین مربیان برجسته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز