خبرگزاری کار ایران

مخالف بازیکنان استقلال نیستم

روشن: وقتی ژنرال بود گفتم قهرمان نمی‌شوند، نه الان که زمین خوردند/ مردم حق دارند شعار بدهند

پیشکسوت استقلال معتقد است این مجموعه در بازی‌های اخیر طراوت و شادابی لازم را نداشته و به همین دلیل مقابل تیم‌های جوان و باانگیزه نمی‌تواند نتایج لازم را کسب کند.

گفت‌وگوی حسن روشن با خبرنگار ایلنا را در زیر می‌خوانید:

* استقلال در تهران مقابل ذوب‌آهن به تساوی رسید. نتایج اخیر آبی‌ها را چطور بررسی می‌کنید؟

مسلم بود این اتفاقات می‌افتد. از اول فصل هم گفته بودم استقلال امسال چیزی نمی‌شود. البته قلعه‌نویی قول داده قهرمان می‌شود و 2 جام می‌گیرد اما من گفته بودم هیچی نمی‌شود. الان نباید صحبت کرد چون نتیجه نمی‌گیرند ولی من زمانی گفتم این تیم چیزی نمی‌شود که در صدر جدول بودند. بدترین اتفاق بازی با ذوب‌آهن بازگشت کرار جاسم به استقلال بود. هر چند در این بازی هم خوب نبود اما چون اول فصل خوب بازی می‌کرد تن به هر کاری دادند تا کرار باشد و نتیجه بگیرند.

* به هر حال کرار بازیکن کلیدی استقلال است؟

باشگاهی با این قدمت و بزرگی نباید تن به هر کاری بدهد تا ببرد، ضمن اینکه ما طراوت و شادابی تیم‌های دیگر را حس می‌کنیم که جوان و باانگیزه هستند. من مخالف بازیکنان استقلال نیستم، آنها در این تیم گیر کرده‌اند اما مال استقلال نیستند و با پول‌های کلان به استقلال آمده‌اند. بقیه تیم‌ها بازیکنان‌شان مال خودشان هستند. شما نیمکت ذوب‌آهن را دوباره نگاه کنید. همه نیمکت‌نشینان آنها جوان و باانگیزه بودند اما روی نیمکت استقلال حنیف عمران‌زاده، آرش برهانی و وحید طالب‌لو بودند که پا به سن گذاشته‌اند، هر چند اینها در استقلال زحمت کشیده‌اند.

* بعد از این بازی انتقادات زیادی هم در مورد عنایتی مطرح شد و گفته می‌شود پا به سن گذاشته و اصلاً در زمین نبود و انگار استقلال 10 نفره بازی می‌کرد. این انتقاد را قبول دارید؟

دقیقاً همین است. فرق کشتی با فوتبال همین است و همه باید کمک کنند یک تیم نتیجه بگیرد. استقلال بازیکنان بزرگی دارد و آنها به این راحتی‌ها روی نیمکت نمی‌نشینند. نمی‌خواهم بگویم بازیکنان ذخیره دعا می‌کنند تیم ببازد. من این وصله را به آنها نمی‌زنم اما رایکوف همیشه می‌گفت باید یک تیم 15 بازیکن خوب داشته باشد و بقیه جوان باشند. مگر آرش برهانی به این راحتی‌ها روی نیمکت می‌نشیند.

* گل‌محمدی مدعی شده پنالتی استقلال مشکوک بوده، نظر شما در این رابطه چیست؟

مشکوک بود اما الان فوتبال دنیا این اختیار را به داور داده تا برای قشنگ‌شدن بازی چنین صحنه هایی را پنالتی بگیرد. قبلاً سخت‌تر پنالتی می‌گرفتند یا اصلاً نمی‌گرفتند چون داور اینقدر اختیار نداشت اما الان صحنه‌های 50-50 را هم پنالتی می‌گیرند.

* حق‌وردی در بازی پیکان و استقلال هم گل سالم پیکان را مردود اعلام کرد. به نظر شما این اشتباهات اتفاقی است؟

هر چیزی می‌تواند باشد. این مسئله به وجدان داور برمی‌گردد. ما یک دوره مربیگری در انگلیس داشتیم و یک روز آن مربوط به داوری بود. به ما می‌گفتند شما داوران خوبی دارید اما مشکل اینجاست که داوران شما دیکته خود را اشتباه می‌کنند. یعنی اینکه داور اشتباه می‌کند اما اشتباهش را با یک اشتباه دیگر جبران می‌کند. داوران ما اشتباه می‌کنند مثل همه داوران دنیا اما امیدوارم حق‌وردی به وجدان خودش رجوع کند هرچند معتقدم اگر اشتباه کرده عمدی نبوده است.

* در پایان بازی تماشاگران علیه قلعه‌نویی شعار دادند. به نظر شما این شعارها حق او هست یا نه؟

مردم حق دارند شعار بدهند، همانطور که وقتی می‌برد و به او ژنرال می‌گفتند، الان هم که نتیجه نمی‌گیرد حق دارند شعار بدهند. حتی اگر ژنرال واقعی هم باشی یک روز بازنشست می‌شوی و باید بروی. قلعه‌نویی هم وقتی نتیجه نمی‌گیرد باید منتظر شعار باشد. فصل قبل هم قلعه‌نویی نتیجه نگرفت و در بین 4 تیم پنجم شد همان موقع گفته بودند اگر قهرمان نشویم همگی می‌رویم که فتح‌الله‌زاده رفت اما ما گفتیم قلعه‌نویی بماند تا تیم را قهرمان کند. الان هم نمی‌خواهم زیاد صحبت کنم چون وقتی حرف می‌زدم که تیمش صدر جدول بود  و به او ژنرال می‌گفتند نه الان که زمین خورده و نتیجه نمی‌گیرد. الان نمی‌خواهم زیاد صحبت کنم، بلکه منتظریم ببینیم امسال چندم می‌شود. اگر مردم او را خواستند فصل بعد هم در استقلال بماند چون من که مدعی نیستم جای او را بگیرم اما نظر شخصی‌ام این است که قلعه‌نویی تا آخر فصل بماند و فصل بعد نباید در استقلال باشد.

* به نظر استقلال قهرمان را از دست داده، هر چند قلعه‌نویی همچنان می‌گوید تیم را قهرمان می‌کنم. آیا می‌تواند سهمیه آسیا را بگیرد؟

به نظر من سهمیه هم بگیرد بدبختی‌اش 2 برابر می‌شود، چون با این تیم باید هزینه بیشتری کنند تا در آسیا شاید بتوانند از گروه‌شان صعود کنند که فایده‌ای هم ندارد.

کد خبر : ۲۶۸۷۰۳