خبرگزاری کار ایران

واترپلو و رویدادهای پیش‌رو؛

فیناترافی فرصتی برای بازگشت واترپلوی ایران/جوانان در آزمون سخت آلماتی

رشته واترپلو که دوری 8 ساله از بازی‌های آسیایی لطمه‌ای جبران‌ناپذیر بر پیکر این رشته تیمی وارد کرده و بی‌انگیزگی را در فضای این رشته مستولی ساخته، امیدوار است در سال جدید به دوران رکود و فترت خود در سطح آسیا پایان دهد و در مسیر تازه‌ای گام بر دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غیبت واترپلوی ایران در دو دوره‌ از بازی‌های آسیایی گوانگژو و اینچئون کاملا این رشته را از فضای رقابت با حریفان آسیایی دور کرد تا جایگاه آن در سطح‌آسیا از دست برود، ولی اهالی این رشته امیدوارند با اتفاقات و رویدادهای سال 2015 بار دیگر واترپلو به روند صعودی برگردد و از دوران انزوای خود با این همه پتانسیل خارج شود.

فیناترافی،‌ پایانی بر انزوا

نخستین رویداد جدی واترپلوی ایران در سال 94، میزبانی پنجمین دوره مسابقات فیناترافی یا مسابقات بین‌المللی توسعه واترپلو است که قرار است 3 تا 8 خردادماه سال‌جاری به میزبانی کشورمان برگزار شود تا منتخبین قاره‌های جهان ، رقابت‌هایی مهم را در آب‌های ایران رقم بزنند.

تاکنون کمیته‌فنی فینا تاکنون اسامی تیم‌های شرکت‌کننده در این رقابت‌ها را مشخص نکرده ولی آنچه مسلم است تیم‌های دوم قاره‌ها به انتخاب فدراسیون بین‌المللی شنا گزینش و در این رویداد جهانی شرکت خواهند کرد .

نمایش توانمندی در میزبانی جهانی

در مسابقات جهانی توسعه واترپلوی فینا، ۱۲ تیم از 4 قاره  شرکت می‌کنند. قاره‌های اروپا و آفریقا 2 نماینده و قاره‌های آسیا و آمریکا 4 نماینده در این مسابقات خواهند داشت. این رقابت‌ها پیش از این 3 بار به میزبانی کویت و یک‌بار به میزبانی دمام عربستان برگزار شده و ایران میزبانی پنجمین دوره این مسابقات را عهده‌دار شده که البته برگزاری آن نیاز به هماهنگی و حمایت اسپانسرها و حامیان مالی دارد.

در 4 دوره برگزار شده قبل، کشورهای کلمبیا، کویت، عربستان و ازبکستان توانسته‌اند به مقام قهرمانی دست یابند. تیم ملی واترپلوی ایران هم یک نشان‌برنز در سال ۲۰۰۷ و یک نشان‌نقره در سال ۲۰۱۱ در این رقابت‌ها کسب کرده است.

این مسابقات برای ایران که دیر زمانی است حضوری در رقابت‌های بین‌المللی نداشته فرصتی است تا داشته‌های خود را در مقایسه با تیم‌های درجه 2 قاره‌ها ارزیابی و موقعیت و جایگاه فعلی واترپلوی‌ایران را بشناساند.

اگرچه تورنمنت فیناترافی از نظر اعتبار و جایگاه جزو تورنمنت‌های معتبر فینا نیست و فدراسیون بین‌المللی واترپلو از این رویداد در جهت توسعه و ترویج و رشد این رشته در کشورهای دنیا بهره می‌گیرد ولی این رقابت‌ها فرصتی برای فدراسیون‌های ملی است تا زمینه و بستر لازم برای پیشرفت‌فنی و کیفی واترپلو را در رقابت‌هایی بین‌المللی فراهم کنند.

محک جدی ملی‌پوشان ایرانی

همچنین این تورنمنت محک جدی خواهد بود تا توانمندی‌های کشورمان به لحاظ میزبانی و سازماندهی رویدادهای جهانی مورد ارزیابی جدی قرار بگیرد و قابلیت‌های نیروی انسانی و تیمی کشورمان به بوته آزمایش درآید. امید می‌رود با هزینه سنگینی که کشورمان برای میزبانی این رویداد جهانی متحمل می‌شود، دستاوردهای ارزشمندی نصیب واترپلوی ایران شود و ملی‌پوشان ایران در مصاف با تیم‌هایی از قاره‌های مختلف جهان بتوانند تنی به آب زده و توانمندی‌های خود را پس از مدت‌ها دوری از میادین بین‌المللی در بوته آزمایش گذاشته و به نوعی واترپلوی ایران نیز بتواند به دوران انزوای خود پایان دهد.

جوانان در میدان سخت جهانی

علاوه بر این رویداد بین‌المللی، واترپلوی‌ایران در شهریورماه جاری رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان را نیز پیش رو دارد که آزمونی سخت و جدی برای واترپلوئیست‌های جوان ما خواهد بود.

سومین دوره رقابت‌های واترپلوی قهرمانی جوانان جهان در آلماتی قزاقستان برگزار خواهد شد و تیم کشورمان در گروهی دشوار با تیم‌های صربستان، استرالیا، آرژانتین و مکزیک همگروه است که حکایت از کار دشوار جوانان‌ایران و شاگردان حمید شب‌انگیز برای صعود از این گروه دارد.

تیم واترپلوی جوانان ایران که سال‌گذشته با کسب نایب‌قهرمانی در مسابقات واترپلوی قهرمانی جوانان آسیا در اندونزی به همراه ژاپن و چین جواز حضور در رقابت‌های جهانی را بدست آورد، در سال‌جدید هنوز اردوی آمادگی را برگزار نکرده و به نظر می‌رسد کادر فنی در چند ماه باقی مانده کار فشرده و سنگینی را برای آماده‌سازی این تیم پیش‌رو خواهد داشت.

عنوان دوازدهمی در نخستین حضور

جوانان‌ایران در نخستین دوره این مسابقات که در سال 2012 با شرکت 19 تیم به میزبانی شهر پرث استرالیا برگزار شد، با هدایت داود رضا سلطانی موفق شدند به عنوان دوازدهمی جهان دست یابند، ضمن اینکه حامد ملک‌خانبانان کاپیتان‌ایران با به ثمر رساندن 21 گل عنوان سومین گلزن برتر مسابقات را به خود اختصاص داد. در پایان این مسابقات تیم‌های ایتالیا، مجارستان و صربستان به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را از آن خود کردند. ایران در آن سال با تیم‌های یونان، رومانی، ازبکستان و ترینیداد و توباگو همگروه بود.

سکوی هفدهمی با موتور آلمانی!

دومین دوره رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان سال 2014 با شرکت 20 تیم برتر جهان شامل؛ 2 تیم آفریقایی، 5 تیم از قاره‌آمریکا، 3 تیم آسیایی و 7 کشور اروپایی در شهر استانبول ترکیه برگزار شد که تیم کشورمان با عنوان هفدهمی به کار خود در این مسابقات پایان داد.  تیم کشورمان را لوتوس مولر آلمانی هدایت می‌کرد که در این مسابقات با 5 شکست و 2 پیروزی مقابل تیم‌های نیوزلند و آفریقای‌جنوبی در رده هفدهم جهان جای گرفت.

تیم واترپلوی جوانان ایران در مرحله مقدمانی رقابتهای قهرمانی جهان با نتایج ۱۲ بر ۳ از ژاپن، ۱۳ بر یک از استرالیا، ۱۰ بر ۹ از آرژانتین و ۱۴ بر صفر از مونتهنگرو شکست خورد و سپس در پنجمین دیدار خود برای کسب رده شانزدهم جهان به دیدار جوانان برزیل رفت و مقابل این تیم نیز با نتیجه ۱۲ بر ۴ شکست خورد.

سومین حضور با 2 همگروه آشنا

تیم جوانان در سومین دوره مسابقات جوانان جهان نیز با 2 تیم استرالیا و آرژانتین همگروه است و امید می‌رود در این دوره تیم کشورمان با هوشیاری و دقت عمل بیشتری به مصاف حریفان خود برود.

نکته دیگر در راه آماده‌سازی تیم جوانان کمبود دیدارهای تدارکاتی و نداشتن تجربه دیدارهای بین‌المللی است که در 2 دوره گذشته عاملی تاثیرگذار در آمادگی کامل جوانان واترپلو برای حضور در آوردگاهی جهانی است که امید می‌رود با توجه به فرصت باقی‌مانده تا شروع این مسابقات برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه از سوی کادر فنی و مسئولان فدراسیون انجام شود.

موفقیت دور نیست

واترپلو که انتظار می‌رود با مدیرانی از این جنس با سرعت بیشتری گام در مسیر تحول و پیشرفت بگذارد و با کسب نتایج قابل‌قبول زمینه حضور کشورمان را در بازی‌های 2018 اندونزی فراهم کند با پشتوانه‌سازی و برنامه‌ریزی درست می‌تواند به دوران فترت و انزوای خود پایان دهد و واترپلو هم به جمع رشته‌های تیمی موفق ایران در سطح قاره اضافه شود.  

کد خبر : ۲۷۰۵۰۷