خبرگزاری کار ایران

هفته سیزدهم لیگ حرفه‌ای بسکتبال

مصاف غول‌ها برای صدرنشینی/ضلع چهارم پلی‌آف ترسیم می‌شود

هفته سیزدهم لیگ‌حرفه‌ای بسکتبال ایران در حالی فردا با برگزاری 4 دیدار به پایان می‌رسد که در حساس‌ترین دیدار، پتروشیمی بندرامام و دانشگاه‌‌آزاد به مصاف هم می‌روند.

ایلنا- لیگ حرفه‌ای بسکتبال به روزهای سرنوشت‌سازش نزدیک می‌شود و با پشت‌سر گذاشتن هفته سیزدم چهره‌ تیم‌های راه‌یافته به پلی‌آف تقریباً مشخص می‌شود. پیش از آغاز این رقابت‌ها هم حضور مثلث‌قهرمانی(مهرام، دانشگاه‌آزاد و پتروشیمی‌بندرامام) در نیمه‌نهایی لیگ‌حرفه‌ای مسجل بود و به نظر می‌‌رسید رقابت‌ اصلی برای کسب رتبه چهارم و رسیدن به پلی‌آف، بین شهرداری‌گرگان، صنایع ماهشهر، پالایش‌نفت‌آبادان و پمینای‌اصفهان است.

با آغاز دور برگشت شهرداری‌گرگان با عملکرد خوب خود و با وجود محرومیت تماشاگرانش از 3 بازی، به خوبی خود را از دیگران جدا کرد و حالا تنها صنایع‌ماهشهر را رقیب جدی خود در رسیدن به پلی‌اف می‌داند. نگاهی کوتاه به دیدارهای هفته سیزدهم، به خوبی نشان می‌دهد لیگ حرفه‌ای در چه مقطع حساسی قرار گرفته است.

انتقام میتف یا صدرنشینی شاهین‌طبع؟

شاگردان مهران شاهین‌طبع که در نیمه‌نهایی لیگ ملی برابر پتروشیمی شکست خوردند و با غلبه بر هفت‌الماس قزوین به مقام سوم آن رقابت‌ها بسنده کردند با آغاز لیگ‌حرفه‌ای عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان دادند. اضافه شدن فیلیپ ویدنف، بازیکن بلغاری که در پست 3 برای دانشگاهی‌ها مهره قابل اتکایی به شمار می‌آید، بر قدرت این تیم افزود.

دانشگاه هفته چهارم لیگ حرفه‌ای در سالن حکیمیه میزبان پتروشیمی بود و در یک دیدار برتر اجازه خودنمایی به شاگردان بوبان میتف نداد و با برتری 70 بر 54 از پترو یک مغلوب تمام‌عیار ساخت. برتری با اختلاف 16امتیاز برابر یکی از قدرت‌های بسکتبال ایران، نشان از جدیت شاهین‌طبع و شاگردانش برای موفقیت در لیگ حرفه‌ای داشت. آن‌ها در ادامه مهرام را هم در دربی پایتخت شکست دادند تا صدرنشین بلامنازع لیگ لقب بگیرند.

تنها لغزش دانشگاهی‌ها در دیدار پایانی نیم‌فصل و برابر پالایش نفت در آبادان بود که با شکست تهرانی‌ها همراه شد این شکست باعث شد پتروشیمی بندرامام 2 هفته بعد و در روز استراحت دانشگاه با شکست پالایش نفت و با یک بازی بیشتر موقتاً صدرنشین لیگ شود. بازی فردای این دو تیم تکلیف صدرجدول را مشخص می‌کند و پتروشیمی که هنوز جاناتن گیبسون آ‌مریکایی را در ترکیب خود نمی‌بیند می‌خواهد با برتری مقابل دانشگاه، صدرنشینی‌اش را تثبیت کند. در طرف مقابل دانشگاه آزاد هم تنها برای پس گرفتن صدر جدول به سالن بعثت ماهشهر می‌آید.

ثامن‌مشهد- شهرداری‌گرگان؛ فرار به سوی پلی‌اف

شهرداری گرگان پس از دیدار پایاپایی که هفته گذشته برابر پتروشیمی بندرامام در سالن خالی از تماشاگر امام (ره) گرگان برگزار کرد، با روحیه خوبی به مشهد می‌رود. شهرداری‌چی‌ها با پیروزی در این دیدار تا حدود زیادی تکلیف پلی‌آف لیگ حرفه‌ای را مشخص می‌کنند.

بازی قابل قبول پیگرام و سم هاسکین در پست‌های 3 و 5 برای گرگانی‌ها و حضور موثر ساسون آبراهامیان و مهدی بنی‌کچوئی در ریباند و حمله، همچنین پرتاب‌های کم‌نقص پویا تاجیک می‌تواند برگ برنده شاگردان کبیر در این دیدار حساس باشد. در سوی مقابل ثامن که با 13 امتیاز در رده هشتم قرار گرفته و حال و روز چندان خوشی ندارد، محکوم به پیروزی است.

شاگردان صاحبیان برای گریز از انتهای جدول به 2 امتیاز این بازی خانگین نیاز مبرمی دارند. مشهدی که گفته می‌شود، جیمی ویلیامز را هم در پست 2 به خدمت گرفته‌اند، می‌توانند با اتکا به این بازیکن آمریکایی شهرداری را به دردسر بیاندازند.

شمارش‌معکوس برای سقوط شگفتی‌ساز

فولاد هفت‌الماس قزوین، که با حضور در پلی‌آف لیگ‌ملی شگفتی‌ساز شده بود با آغاز لیگ حرفه‌ای سیر نزولی خود را آغاز کرد. این تیم حالا قاطعانه در قعر جدول جاخوش کرده و دیدارهایش یکی پس از دیگری به رقبا واگذار می‌کند.

قزوینی‌ها که با مشکلات مالی متعددی دست به گریبانند، نتوانستند برای لیگ حرفه‌ای بازیکن خارجی به خدمت بگیرند و با همان ترکیب لیگ ملی این رقابت‌ها را آغاز کردند. مصدومیت‌ پی در پی بازیکنان کلیدی هفت‌الماس هم مشکل بعدی قزوینی‌ها بود.

این میان مثبت اعلام شدن نمونه دوپینگ 2 بازیکن این تیم هم مزید برعلت شد تا شاگردان اسلامیان نشانی از تیم شگفتی‌ساز لیگ ملی نداشته باشد. هفت‌الماس اگر بازی فردا را هم واگذار کند، سقوط‌اش به دسته پایین‌تر جدی می‌شود. در سوی مقابل، پالایش نفت هم که در نیم‌فصل جابر روزبهانی را از دست داده، برای باقی ماندن در کورس رسیدن به پلی‌آف نیاز مبرمی به پیروزی در این دیدار دارد. آبادانی‌ها در صورت از دست‌ دادن امتیاز در قزوین، باید قید پلی‌آف را بزنند.

البته شاگردان سامری این فصل نمایش خوبی داشته‌اند و با شکست دانشگاه آزاد نشان دادند در سال‌های آینده، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. آبادانی‌های می‌توانند با اتکا به اصغر کاردوست زیرسبد هفت‌الماس همچنان امیدهایشان را به پلی‌آف امیدوار می‌ماند.

دوئل سرنوشت‌ساز هفته سیزدهم

قهرمان لیگ حرفه‌ای که در نیم فصل نخست بدون بازیکن خارجی به مصاف رقبا رفت. در دو بازی حساس با حداقل اختلاف مغلوب دانشگاه آزاد و پتروشیمی بندرامام شد تا مصطفی هاشمی به فکر تقویت تیم‌اش در نیم‌فصل دوم بیفتد.

هر چند صعود مهرام به پلی‌آف تا حدودی قطعی شده اما هاشمی خوب می‌داند با این وضعیت تکرار قهرمانی لیگ ملی کار دشواری است. هر چند مهرام مجموعه‌ای از بهترین بازیکنان ایران را در اختیار دارد و با اضافه شدن حامد حدادی قدرت این تیم جان دوباره‌ای گرفته اما حضور یک بازی‌ساز حرفه‌ای هنوز در ترکیب مهرام احساس می‌شود.

اوشین ساهاکیان هم که به نظر می‌رسد پس از ضایعه درگذشت پدرش حالا روحیه‌اش را دوباره پیدا کرده و باید منتظر حضور درخشان او و آرمان زنگنه را کنار حدادی ماند. صنایع، تیم مظلوم ماهشهر که این‌روزها با وجود مشکلات فراوان و نداشتن محل تمرین همچنان پابه‌پای شهرداری‌گرگان برای رسیدن به پلی‌آف می‌جنگد، می‌داند شکست مهرام در خانه دور از دسترس‌ نیست. ماهشهری‌ها در صورت کسب 2 امتیاز این دیدار، لیگ حرفه‌ای را جذاب‌تر از همیشه می‌کنند. این دیدار می‌تواند پس از بازی پتروشیمی و دانشگاه آزاد، دومین دیدار سرنوشت‌ساز هفته سیزدهم به حساب بیاید.

برنامه کامل هفته سیزدهم لیگ حرفه‌ای به این شرح است:

پنجشنبه 27 فروردین‌ماه

پتروشیمی بندرامام - دانشگاه آزاد، ساعت 16

ثامن‌مشهد - شهرداری‌گرگان، ساعت 16

فولاد هفت الماس - پالایش نفت‌آبادان، ساعت 16

مهرام تهران - پتروشیمی‌ماهشهر، ساعت 16

کد خبر : ۲۷۰۵۶۴