خبرگزاری کار ایران

در آستانه مسابقات آسیایی و جهانی؛

دوومیدانی؛ فدراسیونی که نه رئیس دارد، نه سرپرست/مادر ورزش‌ها در کما !

در آستانه مسابقات آسیایی و جهانی، فدراسیون دوومیدانی همچنان بدون سرپرست و رئیس اداره می شود و این در حالی است که امسال دوومیدانی باید برای المپیک ریو کسب سهمیه کند.

رشته مادر بدون رئیس و حتی سرپرست! دوومیدانی‌ایران در حالی در سال‌جاری مسابقات قهرمانی آسیا و جهان را پیش رو دارد که با استعفای افشین داوری از ریاست این فدراسیون؛ هنوز سرپرستی هم برای آن تعیین نشده و با شرایطی که در فدراسیون‌دوومیدانی به وجود آمده، مشخص نیست برگزاری اردوهای ملی‌پوشان و مسابقات آنها در آستانه مسابقات حساسی که در پیش دارد؛ چگونه خواهد بود؟

اوایل اسفندماه سال گذشته بود که زمزمه‌های استعفای افشین داوری  از ریاست فدراسیون دوومیدانی به گوش رسید و از همان زمان عنوان شد وزارت‌ورزش به دلیل نارضایتی از عملکرد رئیس فدراسیون نمی‌خواهد وی بماند اما خود داوری اعلام کرد رفتن من به دلیل حضور در انتخابات مجلس است و وزارتخانه هیچ فشاری برای استعفای وی وارد نکرده است.

سرانجام در روزهای پایانی سال؛ داوری استعفای خود را به وزیر ورزش داد و به مشهد رفت تا فدراسیون‌دوومیدانی سال‌جدید بدون رئیس بماند. وزارت ورزش نیز اعلام کرد رشیدیان دبیر فدراسیون مسئول انجام کارهای فدراسیون تا انتخاب سرپرست جدید خواهد بود.

ناکامی در بازی‌های آسیایی اینچئون
قبل از بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون؛ فدراسیون‌دوومیدانی هرآنچه ملی‌پوشان این رشته نیاز داشت؛ در اختیار آنها قرار داد. به این صورت که دونده‌ها؛ پرنده‌ها و پرتابگر ها همه اردوهای یک ماهه و چند ماهه داخلی و خارجی داشتند و از مربیان اختصاصی داخلی و خارجی هم بهره می‌بردند. در این میان با توجه به نتایج خوبی که دوومیدانی در سال‌های اخیر به‌خصوص در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگجو کسب کرده بود و حتی اولین مدال المپیکی این رشته هم در المپیک لندن با مدال ‌نقره احسان حدادی ملی‌پوش پرتاب دیسک به دست آمد؛ وزارت ورزش و کمیته‌ملی المپیک را بر آن داشت با همکاری یکدیگر بودجه خوبی را در اختیار دوومیدانی بگذارند.

با این حال خروجی این حمایت نتایج خوبی نبود و به جز مدال طلای احسان حدادی در پرتاب دیسک و مدال‌نقره لیلا رجبی در پرتاب‌وزنه؛ مدال دیگری برای دوومیدانی به دست نیامد. بدتر از آن این بود که ملی‌پوشان دوومیدانی در همان دور اول مسابقات با امتیازات بسیار کم حذف می‌شدند و به مراحل بالاتر هم راه پیدا نکردند. مانند کاوه موسوی که در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگجو مدال نقره گرفته بود و یا وظیفه‌دوست در پرش‌ارتفاع اوت شدند و کار به جایی رسید که وزیر ورزش در نشست بررسی عملکرد فدراسیون‌های ورزشی پس از بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون؛ رشته‌های فوتبال؛ جودو و دوومیدانی را به عنوان 3 رشته ناکام معرفی کرد.

داوری چرا استعفا داد؟
دوومیدانی یکی از رشته‌هایی است به علت تعدد ماده‌های مختلف آن؛ نمی‌تواند یک سرمربی واحد داشته باشد و داشتن رشته‌های مختلفی مانند ماده‌های پرتابی مثل دیسک، وزنه، چکش و نیزه و همچنین پرش طول و ارتفاع، دو استقامت؛ دو نیمه‌استقامت؛ دو ماراتن؛ دو 800 متر؛ دو 1500 متر و ... هر کدام از ملی‌پوشان باید مربی اختصاصی مرتبط به خود داشته باشند که این موضوع نیازمند هزینه‌های بسیاری است اما بعد از ناکامی در بازی‌های آسیایی اینچئون؛ وزارت‌ورزش به فدراسیون دوومیدانی اعلام کرد خودش باید هزینه‌هایش را تامین کند. در این شرایط داوری که پیش‌تر استرس را عامل ناکامی ملی‌پوشان خوانده بود؛ از سمت خود کناره‌گیری کرد، ضمن اینکه گویا وی قصد دارد کاندیدای انتخابات مجلس شود و برای همین هم می‌بایست از تمام سمت‌هایی که دارد استعفا می‌کرد و این شرایط باعث شد از دوومیدانی برود.

آقای پرتابگر در کیش
در این شرایط با ملی‌پوشان دوومیدانی که صحبت می‌کنیم یاس و ناامیدی در کلام آنها کاملا مشخص است و از بی‌اردویی و بدون مربی تمرین کردن گلایه دارند. آنها عنوان می‌کنند دو ماه دیگر مسابقات جهانی و آسیایی آغاز می‌شود و هنوز نمی‌دانند باید در کجا تمرین کنند و آیا مسابقه تدارکاتی وجود دارد یا خیر.

ستاره‌ای مانند احسان حدادی که شانس اول طلای پرتاب‌دیسک قهرمانی آسیا و جهان محسوب می‌شود هنوز مربی ندارد و وضعیت اردوهای وی هم مشخص نیست. سایر ملی‌پوشان نیز وضعیت مشابهی دارند.

حدادی که برای مذاکره با مربی آلمانی و حضور در این کشور منتظر دریافت ویزا است، چند روزی است راهی جزیره کیش شده تا اردوی آماده‌‌سازی خود را به مدت 2 هفته در این جزیره بر پا کند و پس از آن راهی آلمان شود.

مسابقات قهرمانی آسیا (خردادماه جاری) و قهرمانی جهان(مردادماه) هر دو در چین و همچنین مرحله دوم لیگ‌الماس در هفتم خردادماه در آمریکا برگزار خواهد شد.

کد خبر : ۲۷۰۵۶۸