خبرگزاری کار ایران

باید بدون گیبسون بجنگیم

آفاق: دیدار دانشگاه آزاد و پترو مانند بازی پرسپولیس وسپاهان شد/ مربیان بلوک شرق دردی از بسکتبال ما دوا نمی‌کنند

بازیکن تیم بسکتبال پتروشیمی بندرامام معتقد است چند سوت اشتباه باعث شکست این تیم برابر دانشگاه‌آزاد شده است.

ایلنا:‌ تیم پتروشیمی بندرامام دیدار زودهنگام لیگ‌حرفه‌ای را در ماهشهر به دانشگاه‌آزاد واگذار کرد تا برابر این تیم دبل شود. شاگردان‌متیف با شکست از دانشگاه همچنان صدرنشین لیگ‌حرفه‌ای باقی ماندند اما با توجه به این‌که دانشگاه‌آزاد یک بازی و یک امتیاز کمتر از آن‌ها دارد، به نظر نمی‌رسد پترو لیگ‌حرفه‌ای را با صدرنشینی به پایان برساند.

گفت‌وگوی حامد آفاق بازیکن پست 2 پتروشیمی با خبرنگار ایلنا درباره دلایل شکست و وضعیت‌فعلی و آینده پتروشیمی را در ادامه می‌خوانید. وی همچنین در صحبت‌هایش به وضعیت تیم ملی بسکتبال اشاره و اظهار کرد مربیان بلوک‌شرق کمکی به بسکتبال ما نمی‌کنند.

پتروشیمی بندرامام برابر دانشگاه تا دقایق پایانی برتری قابل‌اتکایی داشت. چرا در کوارتر آخر ورق برگشت و شکست خوردید؟

دانشگاه‌آزاد تیم بسیار خوبی است و از مدعیان اصلی قهرمانی به حساب می‌آید. من برای این تیم احترام قائلم اما معتقدم در دقایق پایانی رشته کار از دست ما در رفت و دانشگاهی‌ها هم با استفاده از این نقطه‌ضعف ما بازی را به سود خود تمام کردند.

گویا به داوری هم اعتراض داشتید؟

متاسفانه در کوارتر آخر سوت‌‌هایی زده شد که ما فقط متعجب می‌شدیم و یکدیگر را نگاه می‌کردیم. من نمی‌خواهم باخت تیم را توجیه کنم اما معتقدم در کنار نداشتن تمرکز، برخی سوت‌ها هم به شکست ما به دانشگاه کمک کرد. گاهی یک سوت اشتباه می‌تواند سرنوشت یک بازی را مشخص کند. مثلاً پارسال در دیدار دو تیم فوتبال سپاهان و پرسپولیس یک سوت اشتباه نتیجه بازی را تعیین کرد. حالا رقابت در لیگ‌حرفه‌ای خیلی فشرده شده و تک‌امتیازها سرنوشت‌سازند. در لیگ‌ملی هم اتفاق مشابهی افتاد و ما با یک امتیاز بازی را به مهرام واگذار کردیم و قهرمانی را از  دست دادیم.  به هر حال آ‌ن بازی تمام شد و باید به ادامه لیگ‌حرفه‌ای و حضور در پلی‌آف فکر کنیم.

و این هفته باید در اصفهان به مصاف پمینا بروید.

بله، پمینا تیم خوب،‌ یکد‌ست، جوان و با انگیزه‌ای دارد. به شکست‌های اخیر این تیم نگاه نکنید. صادق‌زاده تیم با انگیزه‌ای دارد. من بازی خارجی‌های پمینا را هم دیده‌ام که عملکرد خوبی دارند. نباید این تیم را دست‌کم بگیریم و دوباره تمرکز خود را از دست بدهیم.

مثل این‌که آمدن گیبسون هم به پترو منتفی شد. بدون او چه می‌کنید؟

جاناتان بازیکن حرفه‌ای و باهوشی است و سال‌گذشته کمک زیادی به قهرمان پتروشیمی کرد. من از بازی‌کردن کنارش لذت می‌بردم. متاسفانه با خبر شدم آسیب‌دیدگی‌اش عود کرده و نمی‌تواند مارا همراهی کند. البته حتی اگر این اتفاق هم نمی‌افتاد، گمان نمی‌کنم گیبسون می‌توانست نقش سال گذشته‌اش را در پترو بازی کند. بدون‌شک با وجود مصدومیتی که دارد فاصله زیادی با گیبسون پارسال داشت و نمی‌توانست مانند لیگ‌برتر پارسال در بازی‌های ما تاثیرگذار باشد اما در مجموع باید بگویم گیبسون حیف شد. البته باشگاه به دنبال جانشین وی است و ما باید بدون گیبسون بجنگیم.

رابطه‌ شما با متیف، سرمربی‌آمریکایی پترو چگونه است؟

اولاً باید بگویم متیف اصالتی مقدونیه‌ای دارد. ثانیاً هیچ‌وقت، هیچ‌جا با هیچ‌کس مشکلی نداشتم و همیشه در خدمت تیم بودم. متیف هم مثل همه انسان‌ها اخلاق خاص خود را دارد. ممکن است یک مربی  خوشحال، بد اخلاق، احساساتی،‌ منطقی و ... باشد. متیف هم هر چند گاهی سر ما فریاد می‌کشد اما در مجموع رفتار خوبی با ما دارد.  

اما در دیدار برابر مهرام بهنام یخچالی مقابله به مثل کرد و سر متیف داد زد!

بله، متاسفانه باید بگویم ما خیلی هم حرفه‌ای نیستیم و نمی‌دانیم در برخی لحظات چگونه رفتار کنیم. این موضوع در بازیکنان جوان‌ ما نمود بیشتری دارد. به هر حال با حرکت بسکتبال‌ایران به سوی حرفه‌ای شدن، در آینده بازیکنان ما هم حرفه‌ای‌تر رفتار می‌کنند.

قرار است نام مربی تیم ملی بسکتبال تا آخر هفته مشخص شود و گویا گزینه مربیگری تیم‌ملی، سرمربی پیشین تیم مونته‌نگروست. به نظر شما مربیان‌خارجی می‌توانند در موقعیت‌فعلی به بسکتبال ما کمک کنند؟

راستش من اطلاعی از نام و ملیت سرمربی آینده تیم ملی بسکتبال ندارم و این‌ها را از شما می‌شنوم اما باید بگویم مربیان بلوک‌شرق دردی از بسکتبال ما دوا نمی‌کنند. آن‌‌ها هر چه داشتند به ما آموخته‌اند و بسکتبال ما در حال حاضر نیاز به مربیان سطح بالاتری دارد. به نظرم یک مربی خوب آمریکایی می‌تواند برای ما کارایی زیادی داشته باشد و حتی آینده بسکتبال ما را هم با اینکه توجهی به پشتوانه‌سازی در این ورزش نمی‌شود، تضمین کند.

شما چه راهکاری در این زمینه پیشنهاد می‌کنید؟

فکر می‌کنم مجموعه بسکتبال‌ایران به مرد بزرگی نیاز دارد. در موقعیت‌فعلی هم متاسفانه ما فرصت زیادی را از دست دادیم. مربی تیم‌ملی باید قبل از آغاز لیگ‌حرفه‌ای مشخص می‌شد تا این رقابت‌ها را زیر ذره‌بین قرار دهد و تیم‌اش را انتخاب کند. به این ترتیب شاید در مقطع‌فعلی استفاده از مربی‌داخلی ‌که بازیکنان‌لیگ را می‌شناسkد،‌ عقلانی‌تر باشد

گفت‌وگو: یاسر سماوات

کد خبر : ۲۷۱۴۵۶