خبرگزاری کار ایران

سخنی با سرمربی تیم ملی جودو

جودو برنامه و کار می‌خواهد، نه بهانه‌جویی و قهر

اگرچه درخشش سعید مولایی در وزن منهای 81 کیلوگرم نکته مثبت کار زارعیان در ترکیه بود اما عملکرد بسیار ضعیف جودوکاران سبک‌وزن تیم‌ملی را باید نقطه تاریک عملکرد مربی جدید تیم‌ملی بدانیم.

مجید زارعیان در مدت  5 ماهه حضور در رأس کادر فنی تیم ملی جودو در تورنمنت بین‌المللی ترکیه حضور یافت. اگرچه درخشش سعید مولایی در وزن منهای 81 کیلوگرم نکته مثبت کار زارعیان در ترکیه بود اما عملکرد بسیار ضعیف جودوکاران سبک‌وزن تیم‌ملی را باید نقطه تاریک عملکرد مربی جدید تیم‌ملی بدانیم. نکته جالب توجه اینجاست وقتی خبرنگاران در نشست‌خبری جودو از عملکرد ضعیف‌ اوزان پایین تیم‌ملی در تورنمنت ترکیه از سرمربی تیم ملی سوال کردند، وی این‌گونه پاسخ داد:«برای خودم متاسفم در این مدت زمان‌ کوتاه عملکرد من را نقد می‌کنند. من نمی‌توانم ظرف چند ماه به یک‌باره شرایط را تغییر دهم» اما چند دقیقه بعد از آن وی به عملکرد قابل قبول سعید مولایی اشاره کرد و گفت:«دیدید مولایی در این زمان کوتاه چه پیشرفت خوب و چشمگیری داشت و موفق شد در این رقابت‌ها عملکرد قابل قبولی داشته باشد».

اما نکته‌ قابل‌تامل اینکه اگر در حدود 5 ماه نمی‌توان از عملکرد ضعیف انتقاد کرد، پس حتما موفقیت یک ورزشکار را هم نباید به پای کادر فنی نوشت.

موضوع دیگر بحث مصاحبه‌های زارعیان پس از سرمربیگری تیم ملی است. به این سیاق که او همواره در صحبت‌هایش که بیشتر جنبه نا امید کننده دارد از نداشتن مهره‌کافی در تیم‌ملی و کمبود اردوهای تدارکاتی گلایه می‌کند  و هیچ قولی بابت کسب سهمیه المپیک نمی‌دهد.

اردیبهشت ماه سال‌آینده وضعیت المپین‌های جودو مشخص می‌شود و تمام کشورهای دنیا در حال برنامه‌ریزی برای کسب سهمیه المپیک 2016 هستند. عقل سلیم حکم می‌کند ما هم با اراده مصمم و انرژی مضاعف به پیش برویم و طبعا بهانه‌تراشی‌ها نمی‌تواند چاره کار باشد، ضمن اینکه فدراسیون جودو و وزارت‌ورزش و کمیته‌ملی المپیک نیز باید در این راستا کمک کنند تا راه برای موفقیت ملی‌پوشان جودوی ما هموار شود تا فردا بهانه و دستاویزی برای کادر فنی نباشد.  

از اینها گذشته در مصاحبه مطبوعاتی اخیر، سرمربی تیم ملی جودو در خلال این نشست چند مرتبه کنترل خود را از دست داد و با لحن تندی به خبرنگاران پاسخ می‌داد در حالی‌که نقدپذیری و توجه به راهکارهای مناسب می‌تواند بسیاری از نقاط تاریک را ترمیم کند.

سرمربی تیم‌ملی باید این نکته حیاتی را مد نظر قرار دهد که  جودوی ما  در سال‌های گذشته عملکرد قابل‌دفاعی از خود بر جای نگذاشته و طبعا یک انتقاد فنی نباید تا این حد بر او  تاثیر منفی بگذارد تاجایی‌که از کوره در برود. آیا نباید ظرفیت شخصی که نام سرمربی تیم‌ملی را یدک می‌کشد بیش از اینها باشد؟

به هر حال، دل‌ ما برای جودو می‌سوزد و امید است کادر فنی و مسوولان فدراسیون ضمن نقدپذیری، اسباب موفقیت این رشته مهیج و پرطرفدار را فراهم آورند تا بتوانیم ضمن کسب جواز صعود به المپیک ریو، حضوری موفق در این میدان معتبر داشته باشیم.

کد خبر : ۲۷۳۸۹۵