خبرگزاری کار ایران

سیمایی که سوهان‌روح می‌شود

رسانه‌‌ملی، بازنده فینال لیگ‌حرفه‌ای بسکتبال

فینال لیگ‌حرفه‌ای بسکتبال با اقدام غیر‌حرفه‌ای و البته تکراری رسانه‌ملی همراه شد تا ارزش و اعتبار ورزش نزد برنامه‌سازان سیما بیش از پیش زیر سوال برود.

ایلنا- یاسر سماوات- بسکتبال یکی از زیباترین و مهیج‌ترین ورزش‌هاست که بسیاری مواقع تا ثانیه‌های پایانی نگاه دوست‌دارانش را روی حلقه‌‌ای‌ نگه‌ می‌دارد که حتی در پایان پسین صدم‌ ثانیه یک دیدار هم ممکن است، توپی درون آن بغلتد و سرنوشت‌اش را تغییر دهد.

گواه این مدعا دیدار نهایی بازی‌های آسیایی اینچئون است. جایی‌که در ثانیه‌های پایانی ایران با 2 امتیاز از  کره‌جنوبی عقب بود و صمد نیکخواه بهرامی با شوتی 3 امتیازی سبد میزبان را هدف گرفت. حلقه اما با صمد سر سازگاری نداشت تا ایران قهرمان بازی‌های آسیایی نشود. در ریباند هم حامد حدادی توپ را نا باورانه وارد حلقه نکرد تا بازی به اوورتایم هم نرود و کره‌‌ای‌ها جشن قهرمانی بگیرند.

مجری یکی از برنامه‌های سیما، بلافاصله پس از شکست‌ایران، این جمله را بر زبان آورد:«بسکتبال بعضی وقت‌ها چقدر هیجان‌انگیز می‌شه!». با این تفاسیر، یک پرسش از مسئولان پخش شبکه 3 داریم. همکاران گرامی! دلیل قطع پخش مستقیم دیدار فینال لیگ‌حرفه‌ای بسکتبال در دقیقه پایانی چه بود؟‌

بهزاد کاویانی، مجری شبکه 3 پس از قطع پخش‌مستقیم دیدار فینال لیگ‌حرفه‌ای بسکتبال بین تیم‌های دانشگاه‌آزاد و مهرام، با بیان این‌که«چون نتیجه بازی مشخص است با شما خداحافظی می‌کنیم!!» برنامه«توپ‌و تور» را به پایان رساند اما این توجیه نه معقول بود، نه منطقی، چراکه قطع پخش‌مستقیم در دقیقه‌پایانی حتی با توجیه مشخص‌بودن برد یک تیم، اقدامی غیر حرفه‌ای و به نوعی زیر سوال بردن ارزش پخش برنامه‌های ورزشی بود.

باید 2 سوال را از مسئولان رسانه‌ملی پرسید. نخست این‌که چه تضمینی بود  در دقیقه آخر این دیدار، مهرام با 3 شوت 3 امتیازی بازی را به تساوی نکشاند؟! هر چند این موضوع بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسید اما چه کسی باید پاسخگوی تماشاگرانی باشد که انتظار ثانیه‌های نفس‌گیر پایانی را می‌کشیدند؟

دوم این‌که اگر قرار بود پس از مشخص‌شدن نتیجه یک دیدار ورزشی، پخش مستقیم آن قطع شود که باید پخش بسیاری از این دیدارها ناتمام باقی می‌ماند. آیا هنگامی که در نیمه‌نهایی جام‌جهانی 2014 تیم آلمان با 7 گل از برزیل پیش افتاد، باید پخش مستقیم آن قطع می‌شد؟!

در شرایطی که مسابقات‌ورزشی، حالا جور بسیاری از برنامه‌های کم‌مخاطب یا تکراری سیما را می‌کشد و تماشاگران را پای جعبه‌جادویی میخکوب می‌کند، گویا مسئولان رسانه‌‌ملی چشم خود را روی این واقعیت بسته‌اند و همواره در انتظار فرصت‌هایی برای پخش آگهی‌های بازرگانی‌اند!

به هر حال امیدواریم دیگر چنین اتفاقی در پخش مسابقات ورزشی نیفتد و مسئولان محترم سیما، سوهان روح تماشاگران تلویزیونی نشوند.  

کد خبر : ۲۷۹۸۰۱