خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی کرد؛

افزایش نگرانی‌ها درباره آینده تیم پدیده‌مشهد

آینده تیم پدیده‌مشهد برای اهالی فوتبال خراسان به معمایی بدل شده و تقریبا کسی نمی‌داند تکلیف این تیم در فصل پانزدهم لیگ‌برتر چگونه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، لیگ‌برتر فوتبال‌ایران پس از 30 هفته رقابت تنگاتنگ در حالی با قهرمانی سپاهان‌اصفهان به پایان رسید که این رقابت‌ها نسبت به سال‌های گذشته از حساسیت و نزدیکی بیشتری بین تیم‌ها برخوردار بود.

حساسیت این رقابت‌ها باعث شده بود که تا دقایق پایانی مسابقات در هفته‌‌آخر تکلیف تیم‌های قهرمان و آنهایی که سهمیه‌ آسیایی گرفتند و البته تیم‌های سقوط کننده به دسته پایین و حاضر در پلی‌آف مشخص نشده بود. در نهایت با اتفاقات و عجایب زیادی که بر جای ماند سپاهانی که شاید از شانس کمتری برخوردار بود جام‌قهرمانی را از آن خود کرد و تیم بحران زده‌ای مثل راه‌آهن با کمترین منابع‌مالی و ضعف و کمبود شدید بازیکن به دسته‌ اول سقوط نکرد ولی در مقابل پیکانی که یکی از پرهزینه‌ترین تیم‌های لیگ‌برتری بود به مدد مدیران ناکاربلد و انتخاب‌ صمد مرفاوی با آن همه مهره راهی لیگ یک شد و تنها یک‌فصل در لیگ برتر ماند تا بلافاصله آسانسوروار به جایی که فصل قبل از آن آمده بود برگشت.

تیم فوتبال پدیده تنها نماینده استان خراسان هم که با اکبر میثاقیان به لیگ‌برتر راه یافته بود طی تصمیمات و اتفاقات حاشیه‌ای با سرمربیگری علیرضا مرزبان پا به مسابقات این‌فصل گذاشت که با توجه به یارگیری خوب و امکانات‌مالی مناسب تیم داعیه سهمیه در سر داشت و در شروع بازی‌ها هم خودش را به عنوان مدعی نشان داد.

پدیده تنها تیمی بود که در هفته ابتدایی طعم شکست را نچشیده بود ولی از آنجا که مسابقات 30 هفته بود در ادامه شرایط به گونه‌ای رقم خورد که در هفته‌هایی پایانی پدیده برای ماندن در لیگ‌برتر می‌جنگید و اگر در هفته بیست و ششم گسترش‌فولاد را شکست نمی‌دادند شاید الان پدیده هم یکی از تیم‌های سقوط کرده به دسته اول محسوب می‌شد.

به هر حال پدیده در پایان توانست با کسب 6 تساوی، 15 باخت و 9 شکست در رده دهم جدول رقابت‌ها قرار بگیرد، نتیجه‌ای که به لحاظ آماری و با توجه به اینکه تیم تازه به لیگ برتر صعود کرده بود نتیجه‌خوبی به حساب می‌آمد ولی از سوی دیگر تیم پدیده جزو 6 تیم پرطرفدار لیگ‌برتر محسوب می‌شد و با توجه به مهره‌هایی که در تیم حضور داشتند سطح انتظار از تیم بالاتر رفته بود.

در ادامه بحث صحبت‌های کارشناسان فوتبال خراسان را درباره عملکرد کلی تیم پدیده در فصلی که گذشت خواهیم خواند و نظر این عزیزان را هم در مورد کادر فنی و اینکه آیا فصل بعد تیم با همین کادر ادامه دهد یا خیر خواهیم شنید...

شاملو: مرزبان نشان داد حرفی برای گفتن ندارد

کاپیتان سال‌های نه چندان دور ابومسلم  دل پری از فوتبالی‌های کنونی استان داشت. او حرف‌های نگفتنی بسیاری در سینه دارد. وی درباره تیم پدیده اینطور حرف‌هایش را شروع کرد: تیم پدیده که در سال‌اول حضورش در لیگ‌برتر حضور پیدا کرده بود در حالت کلی و از نظر نتیجه‌ای سال خوبی را پشت سر گذاشت و اگر کسی هفته‌های ابتدایی را در نظر نمی‌گرفت از نتایج کنونی پدیده رضایت کامل داشت ولی در مجموع و با توجه به اینکه در لیگ امسال مشاهده کردید استقلال با آن همه مهره بزرگ و مربی مربی کاربلدی همچون امیر قلعه‌نویی بخاطر مشکلات حاشیه‌ای و مالی نتوانست عملکرد مناسبی داشته باشد و دچار حواشی زیادی شد، پدیده هم به لحاظ مشکلاتی که برایش پیش آمد به نظرم با این کادر فنی و کادر مدیریت بی‌تجربه توانست در لیگ بماند و عملکردش قابل دفاع است. شاملو در ادامه درباره وضعیت کادر فنی هم خیلی مختصر و کوتاه گفت: مرزبان بد نبود ولی باید تغییر کند، چراکه نشان داد حرف تازه‌ای ندارد و در نهایت پتانسیل موجود در وجودش را در همین فصل به نمایش گذاشته است.

شکری: پدیده نه خیلی بد بود، نه خیلی‌خوب!

رمضان شکری یکی از افرادی است که سال‌گذشته در کادر فنی تیم حضور داشت و با مرزبان همکاری هم داشت. او حرف های زیادی چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ حاشیه‌ای برای گفتن دارد و این‌گونه شروع کرد که عملکرد پدیده را در این فصل به 3 بخش باید تقسیم شود.

بخش اول: عملکرد موفق تیم در ابتدای فصل چه از لحاظ جذب مهره‌های جدید و چه از لحاظ آماده‌سازی و دوری از مشکلات حاشیه‌ای زمینه‌ساز شرایط خوب و نتایج درخشان و باعث ایجاد این نگاه‌ در مردم و مسئولان شد که این تیم بتواند ضمن کسب نتایج خوبی حتی سهمیه‌آسیایی بگیرد!

بخش دوم: تیم دچار افت شدید شد که خود این افت به 2 دلیل بود. دلیل اول بحث روحی و روانی و مشکلات‌مالی و حوادثی به وجود آمده بود و دلیل دوم این افت هم ضعف و کمبود مهره‌های لازم در تیم خصوصا در قسمت جلو و در کناره‌ها و هافبک‌هجومی و مهاجم تمام‌کننده بود که در ادامه فصل و حتی در نیم‌فصل هم جذب تیم نشدند و مهره‌های جذب شده هم به هیچ عنوان کارایی لازم را نداشتند.

بخش سوم: می‌توان گفت شرایط معمولی در تیم حاکم بود، یعنی نه خیلی‌خوب بودند که بتوان گفت دوران‌افول تیم تمام شده و نه آن‌قدر بد بودند که بشود اسم بحران را روی شرایط تیم گذاشت. تمام تمرکز عناصر تیم روی این بود که بتوانند در لیگ‌برتر بمانند و در پایان هم با توجه به وضعیت تیم رتبه دهم جایگاه خوبی برای پدیده بود و با توجه به مشکلات به وجود آمده و اینکه سال اول حضور در لیگ‌برتر را تجربه می‌کردند می‌توان به آن‌ها نمره‌قبولی داد.

شکری در ادامه درباره عملکرد مرزبان گفت: امسال برای خود مرزبان تجربه خوبی بود که بتواند عیار واقعی خود را بسنجد و باید خودش به خودش نمره بدهد که چطور بوده ولی به نظرم نفر اول بودن برایش کمی سخت بود و با توجه به اینکه تیم را خودش بست و گفته بود به دنبال کسب سهمیه آسیایی است در اواخر فصل کارش به جایی رسیده بودم که برای ماندن در لیگ‌برتر تیمش تقلا می‌کرد.

در ادامه هم باید دید سیاست باشگاه پدیده از حضور در فصل جدید چیست و با توجه به دیدگاه‌مسئولان، باید کادر فنی تیم را مشخص کنند و اگر هدف‌شان از تیمداری فقط بقا و ماندن در لیگ باشد شاید همین کادر فنی خوب باشد ولی اگر به دنبال رتبه‌های بالاتر و حضور در آسیا هستند قطعا باید از مربیان بزرگتری در تیم استفاده کنند که این موضوع هم به شرایط مالی مجموعه پدیده بر می‌گردد.

صاحبی: کادر فنی پدیده باید تغییر کند

رضا صاحبی مهاجم گلزن سال‌های نه چندان دور پیام و ذوب‌آهن اصفهان، بازیکنی که با حضور 6 ساله در ذوب‌آهن و بستن بازوبند کاپیتانی این تیم از زمره بازیکنان موفق و دوست‌داشتنی فوتبال خراسان به شمار می‌رود و حالا هم در قامت مربی به دنبال نشان‌دادن توانایی‌های خود در فوتبال استان است.

صاحبی درباره عملکرد پدیده می‌گوید: با توجه به اینکه سال اول حضور این تیم در لیگ‌برتر بود و مسابقات را هم خوب شروع کرده بودند، پدیده می‌توانست خیلی بهتر از این‌ها فصل را به پایان برساند.

وی افزود: انتظارات از این تیم بیشتر از این نتایج بود و با توجه به ناشناخته‌بودن تیم در لیگ‌برتر توانست چند هفته اول شروع خوبی داشته باشد ولی خیلی زود مشکلات تیم شروع شد و قبل از اینکه بحث‌های مالی مطرح شود به نظرم مشکلات تیم از جای دیگری شروع شد.

صاحبی خاطرنشان کرد: بزرگترین ضعف تیم این بود که نیمکت پدیده خالی از بازیکن جایگزین بود و هر گاه تیم دچار مصدومیت یا محرومیت می‌شد از همان منطقه آسیب می‌دید و به جای اینکه در نیم‌فصل که مربی باید به نیازهایش در پست‌هایی که نیاز به تقویت تیم است بازیکن بگیرد قضیه بر عکس شد و حتی مهره‌های کار آمد تیم کنار گذاشته شدند تا یک‌سری بازیکن که در مجموع فایده‌ای برای تیم نداشتند اضافه شوند.

این پیشکسوت خراسانی متذکر شد: در نیم فصل دوم تیم از لحاظ نتیجه‌گیری و ارائه فوتبال تماشاگرپسند انتظارات را برآورده نکرد و به نظرم مقصد اصلی در این جریانات فقط کادر فنی تیم و رأس آن سرمربی تیم یعنی مرزبان بود، جایی‌که هر وقت نتیجه‌ای بد و بازی ضعیفی از تیم ارائه می‌شد همه را به مسائل‌مالی مربوط می‌دانست ولی در حقیقت این‌طور نبود.

وی یادآور شد: تیم فاقد یک تاکتیک مدرن و قابل اشاره بود و چه نتیجه می‌گرفتند و چه نتیجه نمی‌گرفتند با همان تاکتیک همیشگی به میدان می‌رفتند، فقط مهره‌ها جایگزین می‌شدند و همین امر سبب شده بود دست پدیده برای همه تیم‌ها رو شود. در مجموع به نظرم با توجه به نفرات حاضر در تیم می‌شد نتایج بهتری کسب کرد و با این تماشاگران مشتاق باید فصل باشکوه‌تری برای تیم رقم می‌خورد.

صاحبی درباره ادامه همکاری مرزبان با تیم نیز گفت: خود مرزبان که مدعی شده در تیم نمی‌ماند ولی در کل انتخاب سرمربی به عهده مدیرعامل است و آنها با توجه به شرایط و برنامه‌های تیم باید سرمربی انتخاب کنند.  اگر دنبال بهتر شدن تیم در فصل‌بعد هستند قطعا باید به دنبال شخص دیگری به غیر از مرزبان باشند چون این مربی حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد و اگر واقعا به دنبال کسب سهمیه آسیایی باشند، باید تیم را به دست مربیان بزرگ و امتحان پس داده بدهند. با احترامی که به کل افراد دارم باید کل نیمکت پدیده تغییر کند تا روح تازه‌ای به کالبد تیم دمیده شود.

دهقانی: پدیده با این وضعیت قطعا سقوط می‌کند

بازیکن پیشین پیام و کارشناس و مربی این روزهای فوتبال‌خراسان که تمام بازی‌های پدیده را هم دنبال کرده می‌گوید: پدیده دو نیم فصل کاملا متفاوت داشت که در ابتدا شروع خیلی‌خوبی داشتند و در ادامه هم علیرغم ارائه بازی‌های خوب نتوانستند نتایج خوب چند هفته ابتدایی را ادامه دهند ولی از نظر فوتبالی قابل‌احترام بازی می‌کردند.

عباس دهقانی در ادامه افزود: این روند در نیم فصل‌دوم دچار مشکل شد و علاوه بر نتیجه‌نگرفتن، فوتبال خوبی هم ارائه نمی‌دادند که این اتفاق شامل مسایل دیگری همچون مشکلات‌مالی تیم و یارگیری بد در نیم‌فصل و همچنین رفتن بازیکن کلیدی و کارآمدی مانند رضا عنایتی باعث این شد تیم در زمین از نبود یک بزرگتر و کسی که بتواند تیم را جمع و جور کند رنج ببرد.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع با اینکه سال اول حضور پدیده را در لیگ‌برتر شاهد بودیم رتبه دهم برای آن‌ها قابل‌دفاع بود ولی اگر مرزبان باتجربه تر عمل می کرد می توانستند نتایج به مراتب بهتری کسب کنند ولی اگر عنایتی می‌ماند تیم می‌توانست با مدیریت او در زمین نتایج درخشان‌تری را کسب کند .

دهقانی درباره کادر فنی سال آینده پدیده هم می گوید: مرزبان گفته نمی‌ماند ولی فعلا ماندن یا رفتن مرزبان مهم نیست بلکه بحث خود پدیده است که اگر بخواهند با شرایط نیم فصل‌دوم تیمداری کنند چه با مرزبان و چه با هر کس دیگری بدون‌شک سقوط خواهند کرد، مگر اینکه مسئولان پدیده تفکرات‌شان را نسبت به فوتبال تغییر دهند و کار را به دست افراد فوتبالی بسپارند.

این مرببی خراسانی همچنین متذکر شد: ما به مربیان بزرگی مانند قلعه‌نویی، فرهاد کاظمی یا فیروز کریمی نیاز داریم تا برآیندی برای فوتبال استان داشته باشیم. الان سوال من این است حضور مرزبان چه کمکی به فوتبال خراسان کرد؟ وی چقدر به جوانان و نیروهای بومی استان اعتماد و به آن‌ها بازی داد؟ به نظرم قول‌هایی که مرزبان در ابتدای فصل به مدیران پدیده و طرفداران تیم داد فقط یک عوام‌فریبی بزرگ بود و در عمل با توجه به مهره‌های خوبی که تیم پدیده داشت اصلا نتایج قابل‌دفاع نبود، خصوصا اینکه مربیان بزرگ عیار خود را در نیم‌فصل نشان می‌دهند که مرزبان هم عیارش را نشان داد و ثابت کرد اگر در سال‌جدید تیم دست او باشد قطعا از همان ابتدای فصل کابوس سقوط خواهند دید.

برگی‌زر: مسائل‌مالی در نتایج پدیده تاثیرگذار نبود

هادی برگی‌زر که از قدیم صراحت‌لهجه و رک بودن‌اش در فوتبال‌خراسان همیشه زبانزد بوده، درباره عملکرد پدیده با زیر بینی و نکته‌سنجی خاص خودش صحبت می‌کند. او می‌گوید: پدیده خیلی زودتر از سایر تیم‌ها فصل را شروع کرد و با توجه به اینکه مستقیم راهی لیگ‌برتر شد وقت بیشتری هم برای آماده‌سازی داشت، در حالی‌که رقبایش هنوز آماده مسابقات نشده بودند.

وی ادامه داد: شاگردام مرزبان توانستند در هفته‌های ابتدایی با نتیجه‌گیری خوب در رده‌های بالایی جدول قرار بگیرند ولی با مرور زمان و نزدیک‌شدن به نیم‌فصل و شناخت تیم‌ها از یکدیگر مربیان با تفکر بیشتری مقابل هم قرار می‌گرفتند و چون تیم مرزبان با یک تاکتیک همیشگی چه در صورت برد و چه در صورت شکست مقابل حریفان به میدان می‌رفت دستش برای رقبا رو شده بود و به طبع آن روند نزولی تیم شروع شد.

برگی‌زر همچنین خاطرنشان کرد: در نیم‌فصل دوم هم که نکته تاسف‌آوری در تیم مشاهده شد که مهره‌هایی مانند امرایی، محمدرضایی و عنایتی که در ابتدای فصل توسط خود مرزبان جذب شده بودند از تیم کنار گذاشته شدند که این موضوع نشان دهنده این بود که مرزبان به خودش و سلیقه‌اش هم اعتقاد زیادی ندارد.

این مربی خراسانی افزود: فرض بر اینکه خریدهای مرزبان بد بوده‌اند و باید افراد دیگری را جذب می‌کرد ولی در عمل کار بدتر شد و خریدهای جدید تیم عملکرد فوق‌العاده ضعیفی از خود به نمایش گذاشتند و این شرایط باعث شد نزدیک به 20 هفته نتایج بسیار بد به همراه بازی پرانتقاد پدیده را شاهد باشیم و اگر پدیده نمی‌توانست گسترش‌فولاد را شکست دهد شک نکنید با توجه به استرس و شرایط فنی تیم، بدون هیچ حرفی یکی از تیم‌های سقوط کننده بود.

وی در واکنش به این موضوع که خیلی‌ها نتیجه نگرفتن‌های تیم را به مسائل‌مالی ربط می‌دادند، گفت: آن‌قدرها هم مسائل‌مالی در نتایج تیم دخیل نبود و اگر کادر فنی تیم تمرکز بیشتری روی مسائل‌فنی داشت با توجه به مهره‌هایی که تیم داشت می‌توانستند نتایج بهتری کسب کنند.

برگی‌زر درباره اوضاع‌فنی و مسائل مربوط به آن هم  متذکر شد: به عقیده من مربیان‌فوتبال در حالت کلی به 3 دسته تقسیم می‌شوند، گروه‌اول  مربیانی هستند که می‌توانند در شرایط مسابقه تیم خود را با تعویض‌ها و هدایت خوب به موفقیت رهنمون کنند به شرطی‌که تیم مهره‌ها و زیر ساخت ها را داشته باشد .گروه دوم تمرین دهنده هستند و می توانند تمرینات خوبی را برای بازیکنان در نظر بگیرند و بازیکنان را آماده  بازی کنند ولی در زمین و هنگام مسابقه توانایی تغییر تاکتیک و مدیریت بر تیم و بازخوانی را ندارد. گروه سوم اصطلاحا مدیر هستند و با تقسیم وظایف و استفاده از کمک های کار بلد و سازماندهی هم به موفقیت باشگاه کمک می کنند و هم با مدیریت خودشان به پیشبرد اهداف بلند مدت تیم و در نهایت ثبات و کسب موفقیت کمک می کنند.

به نظر من مرزبان در گروه دوم این دسته بندی قرار می گیرد و فقط به درد تمرین دادن تیم می خورد ،با حداقل دسترسی به مسلئل مدیریتی کادر فنی و با نگاهی به بازی های این فصل پدیده باید گفت که خیلی از نتایج بد تیم و شکست ها و بازی های ضعیف تیم به کوچ بد او برمی‌گردد.

در سطح اول فوتبال دنیا تیم ها 14 بازیکن اصلی دارند و نفرات 14 به بعد نقش دخیره را دارند و حداکثر رقابت ها همان 14 نفر ترکیب تیم را تشکیل می دهند ولی این مهم در تیم پدیده اصلا به چشم نمی خورد و در هر بازی شاهد ترکیبی کاملا متفاوت با بازی قبل بودیم که این خود به عدم شناخت بازیکن و توانایی پائین مرزبان در مدیریت تیم تحت رهبری اش بر می گردد.

برگی‌زر در ادامه گفت: مدیران پدیده باید از مرزبان بپرسند وقتی تیم را خودت بستی و مهره‌هایی را که خواستی جذب کردیم، دلیل فعل و انفعالات میان فصل چه بود؟ باید جواب بدهد چطور مهره‌هایی که جذب کرد بد شدند؟ یا بدتر از آن مهره‌هایی که در نیم فصل‌دوم به تیم اضافه شدند و به آن‌ها بازی هم داده نشد، به چه دلیل به این تیم پیوستند؟

وی خاطرنشان کرد: یا من مربیگری نمی‌فهمم و تا حالا مربی نبوده‌ام یا اینکه قضیه‌ای هست که باید کنکاش شود. وزن نیمکت‌پدیده هم خیلی پایین بود. به نظرم سرمربیگری برای مرزبان هم زود بود ، به جای اینکه لااقل از چند مربی و کمک‌مربی خوب استفاده کند بالعکس نیمکت تیم را خیلی پایین بست و همکارانی را انتخاب کرد که اگر قرار باشد در بین راه جایگزین او شوند این توانایی را نداشته باشند و بلایی که خودش سر اکبرمیثاقیان آورده بود آن ها نتوانند سر او بیاورند.

حالا یک‌فصل از تجربه پدیده در لیگ‌برتر می‌گذرد و با توجه به اینکه پهلوان و وطن‌خواه تجربه‌ای در این سطح از فوتبال نداشته‌اند باید با درایت و جمع‌بندی نظرات اهالی فوتبال استان بهترین گزینه را برای هدایت پدیده در نظر بگیرند .با توجه به شرایط مجموعه پدیده و اینکه در حال حاضر تنها نماد این مجموعه در سطح کشور و برای تبلیغات همین تیم فوتبال‌شان است باید با وسواس زیاد و مدیریت خوب و بستن تیم قوی و انتخاب سرمربی توانمند زمینه پیچیده‌شدن نام پدیده را در فوتبال و بس در سطح کشور داشته باشند که این مهم دور از دسترس نیست. اگر که اطرافیان و دوست‌نماهای حاضر در اطراف تیم و هیات‌مدیره اجازه آن را بدهند...   

کد خبر : ۲۸۰۳۴۸