خبرگزاری کار ایران

خطرمحرومیت ایران از میزبانی‌بین‌المللی؛

دوراهی‌تصمیم‌گیری ورود زنان به ورزشگاه‌ها

asdasd
کد خبر : ۲۸۳۶۷۶

در آستانه دیدارهای برگشت تیم ملی والیبال در لیگ جهانی بحث حضور بانوان در سالن به چالشی جدی تبدیل شده که مشخص نیست چه سرانجامی خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسابقات لیگ جهانی والیبال سبب شد تا بار دیگر ورود بانوان به ورزشگاه‌ها با مخالفت عده‌ای مواجه شود.

ورود زنان به ورزشگاه‌ها؛ تصمیم‌گیران بر سر دوراهی

از یک سو٬ مخالفت‌ها و تشنج‌های داخلی؛ از دیگر سو احتمال محرومیت در مسابقات لیگ جهانی والیبال! این دو راهی است که احتمالا همه تصمیم‌گیران روبروی خود می‌بینند و هر چند تندروی‌ها حضور بانوان در ورزشگاه ها را از مسیر طبیعی خود خارج کرده و آن را به چالشی ناخواسته تبدیل کرده٬ با اینهمه به نظر نمی رسد نگرانی ها در این زمینه به حدی باشد  که نتوان برای آن چاره اندیشی کرد.

مخالفت ها با حضور بانوان از کجا آغاز شد

نگاهی به گذشته نه چندان دور نشان می دهد بانوان تا همین چند سال پیش بدون کوچکترین مشکلی در سالن های والیبال و بسکتبال حاضر می‌شدند و به حمایت تیم های ملی می پرداختند.

ماجرا از وقتی آغاز شد که بانوان ایرانی 3 سال قبل در رقابت‌های انتخابی لیگ جهانی والیبال توانستند به استادیوم بروند ولی در دیدار پایانی این مسابقات، زنان به یکباره از حضور در سالن منع شدند و از آن‌جا بود که دیدن یک رویداد ورزشی ملی برای زنان به آرزو بدل شد.

حال با نزدیک شدن به دیدارهای خانگی تیم والیبال ایران در رقابت‌های لیگ جهانی، بازهم این مسئله برای افکار عمومی ، مسئولان و تصمیم گیران کشور حساس و تعیین کننده شده است

شاید بتوان جهانی بودن این رقابت‌ها و الزامی که فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) برای حضور بانوان درنظر گرفته را عامل پررنگ شدن این ماجرا عنوان کرد٬ اما به نظر می‌رسد آن‌چه که به اختلاف نظر بر سر بودن یا نبودن بانوان دراستادیوم‌ها دامن زده، نبود زیرساخت‌های لازم برای بانوان در استادیوم‌ها باشد.

واکنش‌ها به موضوع
الف) نگاه دولت به حضور زنان در ورزشگاه‌ها

روز گذشته رییس جمهور در نشست خبری خود در خصوص ممنوعیت حضور زنان با اشاره به خاطره‌ای از امام‌‌(ره) گفت: زنان جامعه ما مثل مردان و در برخی موارد پیشتازند ما باید حق نشاط، شادی و زندگی اجتماعی را در چارچوب موازین دینی و قانونی برای همه محترم بشماریم.

روحانی همچنین اعلام کرد: نباید تصور کنیم که می‌خواهیم اسلام را به پا داریم و خانم‌ها برعکس قوانین اسلام عمل می‌کنند.

همچنین هفته گذشته شهیندخت مولاوردی، معاون زنان ریاست‌جمهوری از موافقت شورای امنیت‌ملی با بسته پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان و معاونت زنان ریاست‌جمهوری برای ورود زنان به سالن‌های ورزشی برای مسابقاتی شامل والیبال، هندبال، بسکتبال، تنیس و... خبر داد و حتی تایید کرد پس از بررسی فراوان این نتیجه حاصل شده که ورود زنان به ورزشگاه‌ها از نظر شرعی هیچ اشکالی ندارد و باید سازوکار لازم برای حضور زنان فراهم شود.

ب) واکنش گروه‌های افراطی

نخستین واکنش‌های مخالفان حضور زنان در ورزشگاه‌ها؛ انتشار اطلاعیه‌ای مبنی بر راهپیمایی خونین در استادیوم 12‌ هزارنفری همزمان با  اولین دیدار تیم ملی کشورمان در تهران که 29 خرداد برگزار می‌شود، بود. این امر نشان از آن دارد که مسئولان مربوطه هنوز نتوانسته‌اند این مسئله را به خوبی توضیح داده و افراد و چهره های تاثیرگذار را قانع کنند.

البته سخنگوی دولت در این مورد اعلام کرد که دولت اجازه چنین راهپیمایی‌هایی را نمی‌دهد و اگر آنها بر خلاف اجازه دولت اقدامی انجام دهند٬ این انتظار هست که قوه قضاییه با قانون‌شکنان برخورد جدی کند.

مسلم است چنین واکنش‌های تندی از سوی برخی از گروه‌ها نه تنها به حل مسئله کمک نمی‌کند بلکه ماجرا را برای تصمیم‌گیرندگان نهایی هم وارونه جلوه داده و دید آن‌ها را نسبت به موضوعی که به سادگی قابل حل است منفی خواهد کرد.

پیامد‌های احتمالی؛ محرومیت ایران از میزبانی های بین المللی

جدا از اتفاقات داخلی و بیم و تردیدهای موجود٬ عدم حضور یک قشر از جامعه در ورزشگاه‌ها؛ آثار خوبی را برای والیبال ایران به دنبال نخواهد داشت و حتی می‌تواند به قیمت حذف تیم ملی کشورمان از مسابقات لیگ جهانی سال آینده منجر شود.

ناظر فدراسیون جهانی قرار است به منظور بررسی میزبانی این مسابقات به ایران بیاید و چون حضور بانوان در استادیوم هم یکی از شرایط کشورهای شرکت کننده است و حتی ایران نیز در این‌باره چندین و چند بار تذکر دریافت کرده، بی‌شک همه این مسائل به مراجع جهانی منتقل خواهد شد و بالطبع ایران را از اثرات سوء آن گریزی نیست.

قانونگذاران چه می‌گویند؛
مطهری: برای تدوین هر آیین‌نامه‌ای در این باره باید نظر مراجع تقلید جلب شود

در کنار این مخالفت‌ها، موافقت‌هایی نیز وجود دارد که می‌تواند تأثیرگذار باشد؛ نظر بیشتر نمایندگان مجلس بر حضور بانوان مثبت بوده و البته بر این‌ که باید شرایط و زیرساخت‌های این حضور فراهم شود تأکید دارند. این نمایندگان، درست تشریح نکردن ماجرا و نبود امکانات کافی برای بانوان را دلیل اصلی مخالفت مراجع عنوان می‌کنند.

علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از جمله نمایندگانی است که دراین‌ باره اظهارنظر کرده و گفته: درباره این موضوع بیشتر مسائل شرعی مطرح است و برای تدوین هر آیین‌نامه‌ای در این باره نظر مراجع تقلید باید جلب شود زیرا احتمال دارد آنها  با این کار مخالفت کنند. از طرفی باید برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها ضوابط شرعی رعایت شود، لازم است تمهیداتی همچون جداکردن راه ورود و خروج خانم‌ها و آقایان یا جداکردن جایگاه آنها در ورزشگاه یا این قبیل موارد در نظر گرفته شود.

پزشکیان: وقتی قانون ممنوعیت ایجاد می‌کنیم، حساسیت بیشتر می‌شود

مسعود پزشکیان عضو فراکسیون ورزش مجلس هم با اشاره به این‌ که انتشار اطلاعیه‌ درباره حمله خونین به استادیوم درصورت حضور بانوان تندروی‌ طالبانی است، عنوان کرد: نباید خانم‌ها را از حقوق اجتماعی‌شان محروم کرد؛ اینکه آن‌ها با چه پوشش و کیفیتی به سالن‌های ورزشی راه پیدا کنند، یک بحث است ولی این‌که کلا اجازه ورود نداشته باشند، بحث دیگری است و اگر چه این موضوع بحثی‌اسلامی است، ولی تصور نمی‌کنم منع حضور بانوان کار درستی باشد.

نماینده مردم تبریز همچنین افزود: اگر مسئله منع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها مطرح نباشد، ممکن است زنان به طور کل یا به استادیوم‌ها نروند یا تعداد محدودی از آنها علاقمند به این موضوع باشند ولی ما با مطرح کردن و پررنگ کردن این ممنوعیت، کاری می‌کنیم که حتی کسانی که  علاقمند به حضور در ورزشگاه‌ها نیستند، دچار مسئله شوند؛ در واقع، وقتی قانون ممنوعیت ایجاد می‌کنیم، اکثر خانم‌ها نسبت به این مسئله حساس می‌شوند و بی‌شک تبعات اجتماعی آن بیشتر از تبعات بین‌المللی‌اش است.

ندیمی: مهم این است که شئونات رعایت شود

ابوذر ندیمی دیگر عضو هیأت رئیسه فراکسیون ورزش مجلس با بیان‌ این‌که درباره حضور یا عدم حضور بانوان در استادیوم قانونی وجود ندارد، بیان داشت: مهم این است که شئونات رعایت شود. اگر قرار باشد شأن اخلاقی یا شأن عفاف یا مباحث ضروری دین رعایت نشود این موضوع قابل بررسی است و همین موضوع هم موجبات نگرانی مراجع تقلید را فراهم کرده است.

وی در ادامه گفت: ما نمی‌توانیم صراحت قانونی از جهت منع حضور داشته باشیم ولی به هر صورت بُعد شرعی و نظر مراجع تقلید نزد ما از اعتبار فوق العاده برخوردار است و باید نظر آنها را جویا شویم.

حضور زنان در ورزشگاه‌ها؛ مسئله این است

پرواضح است حل مسئله حضور بانوان در استادیوم‌ها، یک بار برای همیشه، نتیجه مثبت‌تری نسبت به این‌که صورت مسئله را پاک کنیم، خواهد داشت. باید دید چه اتفاقی برای ما افتاده که ورود بانوان به استادیوم‌ها که در همه جای دنیا٬ موضوعی عادی و معمولی است؛ برای ما به مسئله‌ای بغرنج تبدیل شده که با تصمیمی قاطع و منطقی به راحتی قابل حل شدن است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز