خبرگزاری کار ایران

اسپانسر تیم‌های ملی مشخص شد

مهدوی: برنامه 90 هندبال را می‌سازیم/ ایران یکی از 8 تیم برتر جهان می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۸۵۸۰۱

رئیس فدراسیون هندبال از رایزنی با مسئولان سیما برای ایجاد برنامه‌ای مشابه 90 با موضوع هندبال خبر داد.

ایلنا- یاسر سماوات- بالاخره تکلیف نیمکت تیم ملی هندبال مشخص شد و عرفان اسماعیلاجیچ بوسنیایی پس از توافق نهایی با فدراسیون هندبال سرمربیگری ملی‌پوشان کشورمان را برعهده گرفت تا از هفته آینده کارش را آغاز کند. این خبر خوبی برای هندبال ایران بود. تیمی که باید در انتخابی المپیک ریو پنجه در پنجه قطر، نایب‌قهرمان جهان آن‌هم در دوحه بیاندازد. هرچند هم‌گروهی ایران با این تیم قدرتمند به نظر کار ایران را دشوار کرده اما رئیس فدراسیون هندبال ایران چنین نظری ندارد. او معتقد است این موضوعی تا حدودی به سود ماست. وی درباره قرارداد اسماعیلاجیچ، حامی مالی تیم ملی و ظهور برنامه‌ای مشابه 90 با موضوع هندبال در سیما هم توضیحاتی داد. گفت‌وگوی ما با سیدابوالحسن مهدوی را در ادامه می‌خوانید.

قرارداد عرفان اسماعیلاجیچ نهایی شد و او از شنبه کارش را در اردوی تیم ملی هندبال آغاز می‌کند. آیا فدراسیون شرح وظایف معین و مبسوطی در اختیار وی قرار داده‌اید تا مانند ماچک با او به مشکل نخورید؟

پیش از هرچیز باید بگویم من با ماچک مشکلی نداشتم!‌ اتفاقاً او را برای استعدادیابی به اصفهان و یزد هم فرستادیم اما در دوماه آخر قراردادمان را با ماچک فسخ کردیم. ماچک مربی خوبی بود و من تصمیم‌گیری درباره وی را به کمیته فنی سپردم. من خودم مربی هستم و اورا درک می‌کردم اما جمع‌بندی کمیته فنی این بود که ما به مربی مقتدرتری احتیاج داریم، چون اهداف بزرگ‌تری را برای هندبال کشور ترسیم کرده‌ایم. درباره عرفان هم باید بگویم، قرارداد سنجیده و خوبی با او امضا کردیم.

و مدت آن تا چه زمانی است؟

قرارداد ما با عرفان تا پایان انتخابی المپیک ریو، یعنی اردیبهشت‌ماه سال آینده است. البته اگر تیم ملی با هدایت وی مستقیم به المپیک صعود کند، برایش پاداش درنظر گرفته‌ایم و اگر غیر‌مستقیم صعود کردیم، مبلغ پاداش متفاوت است.

تیم هندبال ایران در گروه B انتخابی المپیک ریو با قطر، عمان ، ژاپن، عربستان و ازبکستان هم‌گروه شد و گفته می‌شود قطری‌ها خودشان هم‌گروهی با مارا انتخاب کرده‌اند.

بله اما من فکر نمی‌کنم این موضوع به ضرر ما باشد. همگروهی با قطر این حسن را دارد که در نیمه‌نهایی با این تیم روبرو نمی‌شویم و اگر خدای‌نکرده در مرحله نخست مغلوب قطر شدیم، به عنوان تیم دوم گروه همچنان شانس حضور در المپیک را خواهیم داشت.

ماچک مربی خوبی بود و من تصمیم‌گیری درباره وی را به کمیته فنی سپردم. من خودم مربی هستم و اورا درک می‌کردم اما جمع‌بندی کمیته فنی این بود که ما به مربی مقتدرتری احتیاج داریم.

شما پیش از این گفته‌ بودید قطر شکست‌ناپذیر نیست و ما توانایی شکست این تیم را داریم. هنوز هم بر این باورید؟

ببینید انسان با امید زنده است. بله من به توانایی بچه‌ها ایمان دارم و گواه آن‌هم بازی‌های خوب تیم هندبال ایران در جام جهانی بود. ما در آن مسابقات به ویژه در نیمه‌های نخست برابر تیم‌های خوب جهان نمایش مطلوبی داشتیم. قطر غول نیست! ما با تیم نصفه و نیمه خود در بازی‌های آسیایی تنها با اختلاف دو گل به این تیم باختیم. خیلی‌ها هستند که ایران را برابر قطر از پیش باخته می‌دانند اما من این طرز فکر را از خودم دور می‌کنم. از سوی دیگر قطر تیمی بدون رشیه و تعصب ملی است. تیم ایران از این نظر نقطه مقابل آن‌ها به شمار می‌آیند.

شما قبلاً مدعی شده بودید قطری‌ها دیگر روی هندبال سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. این موضوع صحت دارد؟

ببینید قطری‌ها چنین چیزی را اعلام نکرده‌اند و دلیلی هم ندارد این‌کار را بکنند اما شنیده شده پس از المپیک ریو توجه عمده ورزش قطر به جام جهانی فوتبال 2020 معطوف شده است و سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر به سمت این مسابقات متمایل می‌شود. از طرفی درست است که قطر مجموعه‌ای از بهترین‌های جهان را در تیم خود دارد اما میانگین سنی این بازیکنان 28/7 سال است و خیلی از بازیکنان قطر در آستانه بازنشستگی‌اند. به این ترتیب آن‌ها باید بازیکنان سرشناس جدید به خدمت بگیرند که با توجه به سرمایه‌گذاری قطر روی فوتبال، به نظر نمی‌رسد بازهم در هندبال این کشور چنین اتفاقی بیفتد. در سوی دیگر بچه‌های یکدست ما با میانگین سن 25 سال مترصد‌ند یک‌بار دیگر قابلیت‌های خود را به هندبال آسیا و جهان نشان دهند.

قطر غول نیست! ما با تیم نصفه و نیمه خود در بازی‌های آسیایی تنها با اختلاف دو گل به این تیم باختیم. خیلی‌ها هستند که ایران را برابر قطر از پیش باخته می‌دانند اما من این طرز فکر را از خودم دور می‌کنم.

دلیل کم‌آوردن تیم ایران در نیمه‌های دوم بازی‌های جام جهانی را چه بود؟

خب ما مشکل بدنسازی داشتیم اما بدون شک در بازی‌های انتخابی المپیک این مشکل را نداریم. با کمک و مشورت اسماعیلاجیچ یک مربی بدنساز مطرح اروپایی هم به کادر فنی تیم ملی اضافه می‌شود. نام او نناد است و کارنامه موفقی دارد، ضمن این‌که بدنسازی هندبال تخصص اوست. من نمی‌خواهم تلاش بدنسازان خوب ایرانی را نادیده بگیرم اما اکثر آن‌ها که با تیم ملی همکاری کردند، بدنساز عمومی بودند. امیدواریم با دانش نناد مشکل بدنسازی ما حل شود. غیر از او مربی دروازه‌بان‌های تیم ملی هم از سوی عرفان تایید شده و میلوان هم که مربی سرشناسی است، دروازه‌بان‌های تیم ملی را تمرین می‌دهد.

پس قرار است تیم ملی تا بازی‌های انتخابی بیشتر بدنسازی کند.

نه، اینطور نیست. ما کار بدنسازی و تاکتیک را همزمان دنبال می‌کنیم. بچه‌های ما از نظر فنی در سطح بالایی قرار دارند و کمی در کارهای گروهی مشکل داریم که تا آغاز انتخابی المپیک روی این نقطه ضعف کار می‌کنیم.

با مسئولان سیما مذاکراتی داشتیم تا برنامه‌ای شبیه 90 با موضوع هندبال تهیه شود و هرهفته روی آنتن برود. به این ترتیب هندبال پس از فوتبال دومین ورزشی است که صاحب چنین برنامه‌ای می‌شود.

این شایعه را که قرار است یک تیم باشگاهی اسپانسر تیم ملی باشد، تایید می‌کنید؟

خیر، این موضوع صحت ندارد. ما برای حمایت مالی از تیم ملی 7 ردیف داریم. قرار است جشنواره‌ای در مشهد داشته باشیم که 2 میلیارد تومان هزینه می‌خواهد. هزینه‌های جاری تیم‌های ملی سرجمع 3 میلیارد تومان می‌شود. غیر از این‌ هزینه‌ها، فدراسیون هندبال یک میلیارد و 700 میلیون تومان بدهی دارد. به این ترتیب قرار است به زودی جشن پرده‌برداری از حامیان مالی تیم ملی برگزار شود. احتمالاً سالن همایش‌های برج میلاد میزبان این مراسم خواهد بود.

پس اسپانسر اصلی تیم ملی مشخص شده، امکان دارد نام آن را بگویید؟

بله شرکت کرمان خودرو حامی تیم ملی هندبال است. البته این موضوع را فردا با جزئیات اعلام می‌کنیم.

گویا قرار است هندبال نقش پررنگ‌تری در صدا و سیما داشته باشد.

همینطو‌ر است. ما با مسئولان سیما مذاکراتی داشتیم تا برنامه‌ای شبیه 90 با موضوع هندبال تهیه شود و هرهفته روی آنتن برود. به این ترتیب هندبال پس از فوتبال دومین ورزشی است که صاحب چنین برنامه‌ای می‌شود. غیر از این ما برنامه‌های کلان دیگری هم داریم. صحبت‌هایی هم با شهرداری تهران داشتیم تا زمینی را در اختیار بگیریم که بتوان مجموعه بزرگی برای هندبال کشور در آن تاسیس کرد.

قرار است جشنواره‌ای در مشهد داشته باشیم که 2 میلیارد تومان هزینه می‌خواهد. هزینه‌های جاری تیم‌های ملی سرجمع 3 میلیارد تومان می‌شود. غیر از این‌ هزینه‌ها، فدراسیون هندبال یک میلیارد و 700 میلیون تومان بدهی دارد

 به این ترتیب آیا می‌توانیم به آینده هندبال و حضور در المپیک خوشبین باشیم؟

نمی‌خواهم حرفم را تکرار کنم اما با نگاهی به بازی‌های ایران در جام جهانی، ظرفیت بالای بچه‌های ما نمایان می‌شود. من معتقدم هندبال ایران به زودی از سطح قاره کهن فراتر می‌رود و یکی از 8  تیم برتر جهان به حساب می‌آید.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز