خبرگزاری کار ایران

چاقو دسته خود را می‌برد؟!

گزارش ایلنا از حاشیه‌های مخرب کاراته‌/نه استعفا چاره‌ساز است، نه خودزنی!

در اصطلاح فارسی ضرب‌المثلی است مبنی بر اینکه "چاقو دسته خود را نمی‌برد" اما گویا در کاراته‌ایران جایی برای این ضرب‌المثل نیست.

به گزارش ایلنا، ماه‌های اخیر کاراته کشور آن‌قدر درگیر حواشی مختلف بوده که کمتر روزی را بدون حرف و حدیث پشت سر گذاشته است.

شاید بهتر باشد بحث را از زمان ورود کادر فنی جدید به تیم‌ملی شروع کنیم، جایی‌که تنها چند ساعت پس از استعفای علیرضا سلیمانی از هدایت تیم‌ملی کاراته، جایگاه وی به غلامحسین دباغیان رسید.

کاری به درست یا غلط بودن این انتخاب نداریم اما تصمیم عجولانه مسئولان فدراسیون‌کاراته باعث شد مخالفان از همان ابتدا نسبت به انتخاب سرمربی‌جدید تیم‌ملی واکنش‌های منفی نشان دهند.

این اعتراض‌ها تا جایی ادامه یافت که عده‌ای از مخالفان مدعی شدند دباغیان پیش از استعفای کادر فنی قبلی به عنوان سرمربی تیم‌ملی‌کاراته انتخاب شده بود و گویا مسئولان فدراسیون‌کاراته منتظر استعفای کادر فنی سابق تیم ملی بودند.

پس از این اتفاق عجیب و اختلاف‌نظرهای رنگارنگ بین موافقان و مخالفان، جو کم‌کم در حال آرام‌شدن بود که خبر ترک اردوی تیم‌ملی توسط 3 کاراته‌کای باتجربه به سوژه روز رسانه‌ها بدل شد.

سعید فرخی، موسی گنج‌زاده و کیوان بابان به نحوه برنامه‌ریزی کادر فنی برای رقابت‌های انتخابی تیم‌ملی اعتراض کردند و شب‌قبل از برگزاری این مسابقات اردو را به نشانه اعتراض ترک کردند. پس از این تصمیم بود که سرمربی تیم‌ملی‌کاراته اعلام کرد کاراته‌کاهایی که اردوی تیم‌ملی را ترک کردند دیگر جایی در تیم من نخواهند داشت.

این کاراته‌کاها با نامه‌نگاری‌هایی که با وزارت‌ورزش انجام دادند، خواستار بازگشت به تیم‌ملی شدند که سرانجام تصمیم گرفته شد فرصت دوباره‌ای به آنها داده شود، تصمیمی که  کاش گرفته نمی‌شد!

در حالی‌که همگان خود را برای شروع دور نهایی مسابقات‌انتخابی تیم‌ملی با حضور 3 کاراته‌کای مغضوب آماده می‌کردند، باز هم این 3 نفر اردوی تیم‌ملی را پیش از برگزاری انتخابی ترک کردند تا تصمیم اشتباه فدراسیون و کادر فنی کاراته باز هم آنها را تیتر یک رسانه‌ها کند.

این موضوع تا جایی پیش رفت که اواخر هفته‌گذشته شایعه استعفای دباغیان هم به گوش رسید، خبری که هر چند از سوی او و مسئولان فدراسیون تکذیب شد اما احتمال تحقق آن دور از ذهن نبود.

به هر حال نکته قابل‌تامل اینجاست که چرا اهالی کاراته تا این حد به  خود ضربه وارد می کنند؟ آیا چاره‌کار خودزنی است؟ شاید بهتر باشد برخی از پیشکسوتان و ملی‌پوشان با تجربه به‌جای مصاحبه‌کردن علیه یکدیگر و بردن انگشت اتهام به سمت دیگری فکری به حال پرحاشیه‌ترین فدراسیون رزمی کشور کنند.

کاراته‌ایران این روزها آنقدر مشکل و حاشیه دارد که بهتر است به‌جای اتخاذ تصمیمات احساسی و صد البته اشتباه، به فکر کمک به آن در آستانه مسابقات قهرمانی آسیا باشیم.

کد خبر : ۲۸۸۱۴۳