خبرگزاری کار ایران

عملکرد تیم‌ها در لیگ جهانی

امریکا قدرتمندترین؛ روسیه، قربانی پرافتخار/ مردان‌ایران شایسته اما ناکام!

مرحله بین قاره‌ای بیست و هشتمین دوره لیگ‌جهانی‌والیبال در سطح یک با صعود تیم‌های امریکا، لهستان، برزیل، ایتالیا و صربستان به مرحله‌نهایی این رقابت‌ها به پایان رسید.

به گزارش ایلنا، با پایان یافتن آخرین هفته از دور مقدماتی لیگ‌جهانی، تیم‌های صعود کننده به مرحله‌نهایی خود را برای مصاف‌های جدی‌تری آماده می‌کنند.

مردان والیبال‌ایران، با قرار گرفتن در سخت‌ترین گروه لیگ‌جهانی و هم ردیف‌شدن با تیم‌هایی که قهرمانی لیگ‌جهانی، قهرمانی‌جهان و قهرمانی المپیک لندن را در کارنامه داشتند، از ابتدا دشواری کارشان برای صعود مشخص بود. با این حال، توانستند در جایگاه‌سوم جدول، قبل از تیم طلایی المپیک 2012 قرار گیرند و حتی در مراحلی به صعود هم نزدیک شده بودند. تیم ملی کشورمان در دو بازی خانگی مقابل آمریکا به 2 پیروزی قاطع 3 بر صفر دست یافت که این نتیجه نشان‌دهنده قدرت شاگردان کواچ است. با پایان یافتن دور مقدماتی، نگاهی به جدول امتیازات تیم های گروه یک خواهیم داشت.

تیم ملی والیبال4در این گروه، تیم آمریکا که از دیدگاه اکثر کارشناسان، در حال حاضر قوی‌ترین تیم والیبال دنیا محسوب می‌شود، با کسب 27 امتیاز که با 9 برد و تنها 3 شکست به دست آمد به عنوان تیم نخست گروه به دور نهایی صعود کرد. شاگردان جان اسپراو، در 12 بازی انجام داده، 2 پیروزی 3 بر صفر، 6 پیروزی 3 بر یک و یک پیروزی 3 بر 2 داشتند. شکست‌های این تیم مقابل ایران و لهستان بود که در یک بازی 3 بر 2 مغلوب لهستان شد  همچنین 2 باخت آن‌ها با نتیجه 3 بر صفر مقابل تیم کشورمان صورت گرفت.

لیگ جهانی والیبالتیم دوم این گروه، یعنی لهستان با 22 امتیاز، جایگاه خود را در مرحله نهایی برزیل قطعی کرد. لهستانی‌ها، با 8 پیروزی و 4 شکست در آخرین هفته دور مقدماتی توانستند با اما و اگر فراوان به مرحله بعد صعود کنند. قهرمان جهان در سال‌گذشته، در لیگ‌جهانی 2015 تنها یک پیروزی 3 بر صفر داشت. سایر پیروزی‌های لهستان در این چند هفته، 3 پیروزی 3 بر یک و 4 پیروزی 3 بر 2بود. همچنین شکست‌های لهستان، 2 بازی 3 بر یک و 2 بازی 3 بر 2 بود.

والیبالیست‌های کشورمان با وجود شایستگی زیاد و عملکرد موفق در این دوره از رقابت‌ها برابر 3 عنوان‌دار بزرگ دنیا، با کسب 18 امتیاز نتوانست جواز حضور در مرحله‌نهایی را بدست آورد. 6 برد و 6 باخت، سهم مردان والیبال ایران در لیگ‌جهانی بود. شاگردان کواچ، با 4 پیروزی 3 بر صفر، یک پیروزی 3 بر یک و یک پیروزی 3 بر 2 به این امتیازات دست یافتند. همچنین 5 باخت 3 بر یک و یک باخت 3 بر 2، مانع صعود تیم کشورمان شد.

در قعر جدول سطح یک هم روسیه 5 امتیازی قرار گرفت. روسیه‌ای که از سال آینده با یک پله سقوط باید در سطح دو لیگ‌جهانی بازی کند. قهرمان‌المپیک در این دوره از لیگ‌جهانی تنها به یک پیروزی 3 بر یک دست یافت و در 11 رقابت، نتیجه را واگذار کرد. روس‌ها در این رقابت‌ها، 2 شکست 3 بر 2، 4 شکست 3 بر یک و 5 شکست 3 بر صفر را تجربه کردند.

لیگ جهانی والیبالگروه یک این رقابت‌ها، مسابقات از هفته ششم به بعد بیشتر جنبه تدارکاتی داشت و 3 تیم صعود کننده به مرحله‌نهایی تقریبا در همان 3 هفته‌اول مشخص شدند. این گروه برزیل به عنوان میزبان مرحله نهایی نخستین تیمی بود که حضورش در این مرحله قطعی بود. برزیلی‌ها در مرحله بین قاره‌ای یا مقدماتی با کسب 28 امتیاز 9 پیروزی و 3 شکست آن هم با نتیجه 3 بر 2 را تجربه کردند که 4 پیروزی 3 بر صفر، 3 پیروزی 3 بر یک و 2 پیروزی 3 بر 2 حرف و حدیثی برای صدرنشینی این تیم در گروه یک باقی نگذاشت.

صربستان هم با 23 امتیاز تیم دوم این گروه نام گرفت که 7 برد و 5 شکست سهم این امتیازات را تشکیل داد. پیروزی‌های صربستان، 2 نتیجه 3 بر صفر، 3 نتیجه 3 بر یک و 2 نتیجه 3 بر 2 بود. همچنین این تیم 4 بار با نتیجه 3 بر 2 مغلوب شد که آخرین شکستش مقابل استرالیا رقم خورد و نتیجه آن سقوط روسیه به سطح دو لیگ‌جهانی شد. البته این تیم یک شکست 3 بر یک را هم تجربه کرد.

با توجه به اینکه صعود کنندگان این گروه را 3 تیم تشکیل می‌دادند، تیم سوم گروه یک، یعنی ایتالیا هم شانس حضور در مرحله نهایی را به دست آورد. ایتالیا با 6 برد و 6 باخت به 16 امتیاز دست یافت. یک پیروزی 3 بر صفر، 2 پیروزی 3 بر یک و 3 پیروزی 3 بر 2، ایتالیا را یک مرتبه بالاتر از استرالیا قرار داد. هم چنین شکست های این تیم 1،2 و 3 شکست 3 بر 2، 3 بر یک و 3بر صفر بود.

استرالیا چهارمین تیم گروه یک شد و تنها تیمی بود که از این گروه به مرحله‌نهایی نرفت. با این وجود استرالیا با 5 امتیاز که 2 پیروزی و 10 شکست آن را رقم زدند، در سطح یک لیگ جهانی ماندگار شد. این تیم یک پیروزی 3 بر صفر و 3 بر 2 به دست آورد و هم چنین در مقابل، 5 شکست 3 بر یک و 3 بر صفر را هم تجربه کرد.

بدین ترتیب 5 تیم صعود کننده به مرحله نهایی مشخص شدند و در روز های آینده از بین تیم‌های بلغارستان، فرانسه، بلژیک و آرژانتین یک تیم بلیت برزیل را کسب خواهد کرد و روسیه پر افتخارترین تیم والیبال دنیا نیز به علت تعداد برد کمتر نسبت به استرالیا به سطح 2 لیگ‌جهانی سقوط کرد.

کد خبر : ۲۸۸۹۷۶