خبرگزاری کار ایران

بدنبال لغو تحریم ها صورت می‌گیرد؛

آزادشدن 10 میلیون دلار پول‌ بلوکه شده فوتبال/لزوم سرمایه‌گذاری در سطوح ملی

asdasd
کد خبر : ۲۹۱۶۷۹

به دنبال توافقات هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها بازگشت پول‌های بلوکه شده صعود به مسابقات جام جهانی یکی از اتفاقاتی است که برای رشته فوتبال روی خواهد داد.

به گزارش ایلنا، شاید به نظر برسد برداشته شدن تحریم‌ها به دنبال توافقات هسته‌ای اثر ویژه‌ای بر روی فوتبال کشور داشته باشد اما طبق صحبت‌های برخی از نمایندگان مجلس نباید انتظار تغییر خارق‌العاده‌ای در فوتبال ایران داشت؛ زیرا آن‌چه بیشتر از پول در فوتبال ایران احساس می‌شود، برنامه‌ریزی است که شیوه صحیح پرداختن به فوتبال و به دنبال آن حل گره‌های این رشته در کشور را در بر خواهد داشت.

با این حال پولی که فیفا (فدراسیون جهانی فوتبال) به تیم‌های صعود کننده به جام‌جهانی می دهد 8 میلیون دلار برای هر کشور است که با یک و نیم میلیون دلار برای هزینه آمادگی برای این رقابت‌ها همراه می‌شود. اما فوتبال ایران که تا کنون به دلیل تحریم‌های بانکی از دریافت10 میلیون دلار خود بابت صعود به جام جهانی برزیل محروم مانده بود پول‌های بلوکه شده خود را دریافت خواهد کرد و نمی‌توان تزریق این مبالغ به فوتبال را بی‌تأثیر هم دانست و صد البته نیاز به برنامه‌ریزی به خصوص درباره مصرف این مبالغ بیشتر از قبل احساس می‌شود.

رئیس فراکسیون ورزش مجلس در این باره با تأکید بر این‌که مشکل فوتبال ایران پول نبوده بلکه برنامه‌ریزی و نظارت است، گفت: آزاد شدن پول‌های بلوکه شده برای فوتبال تأثیر خوبی خواهد داشت ولی پیش از این هم مبالغ زیادی در فوتبال هزینه می‌شد.

مقداد نجف‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت بیان داشت: با اختصاص این پول‌ها حق به حق‌دار می‌رسد اما به طورکل، نتایج به دست آمده فوتبال کشور نسبت به هزینه‌هایی که در ایران برای این رشته انجام می‌شود، چشمگیر نیست.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در پاسخ به این‌ که آیا برداشتن تحریم‌ها باعث اشتیاق شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در فوتبال ایران و حل مشکل خصوصی‌سازی باشگاه‌ها خواهد شد یا خیر گفت: در داخل علاقه‌مندان و مشتاقان زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارند که می‌توانند منطبق با واقعیت‌های کشور این کار را انجام دهند بنابر این نیازی به سرمایه‌گذاران خارجی در فوتبال احساس نمی‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: برداشته شدن تحریم‌ها در کلیت جامعه اثر خواهد گذاشت و به دنبال آن تأثیر خود را روی فوتبال هم نشان خواهد داد، ولی اینگونه نیست که بگوییم به دلیل تحریم کشور، فوتبال هم عقب افتاد؛ با این حال اکنون که قرار است صنعت رونق گیرد، فوتبال نیز رشد می‌کند و این رشته نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

عضو هیأت رئیسه فراکسیون ورزش مجلس نیز با اشاره به این‌که ورود پول‌های بلوکه شده به فوتبال ایران مثمرثمر خواهد بود، فدراسیون فوتبال را ملزم به برنامه‌ریزی در سطوح ملی برای استفاده از این مبالغ عنوان کرد.

سید هادی حسینی با تأکید بر این‌ که به طور کلی فدراسیون فوتبال تا الان منتظر این مبالغ نبوده است، اظهار داشت: فدراسیون درگیر این پول‌ها نبوده ولی زمانی که مبالغ را دریافت کرد باید در آن‌ها در رده‌ها پایه سرمایه‌گذاری و هزینه کند.

نماینده مردم قائمشهر با بیان این‌که این پول شبیه پس‌انداز است، گفت:می‌توان از آن استفاده مفیدی کرد ولی درکل برداشته داشتن فضای تحریم و باز شدن راه‌ها، این حسن را برای ایران و دنیا دارد که سختگیری‌ها کم شده و کشورهایی که متخاصم نیستند و پیش از این از برقراری ارتباط با ایران می‌ترسیدند با آرامش بیشتری این کار را انجام می‌دهند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن درخصوص تمایل شرکت‌ها برای خرید باشگاه‌های فوتبال اظهار داشت: پیش از این مجموعه‌ها و شرکت‌ها درآمدی نداشتند که روی فوتبال سرمایه‌گذاری کنند ولی حالا این فرصت وجود دارد و به‌طورحتم مسأله خصوصی‌سازی باشگاه‌ها حل خواهد شد.

وی درمورد تمایل شرکت‌های خارجی به سرمایه‌گذاری در فوتبال ایران نیز گفت: شرکت‌های خارجی زیادی از جمله از کشورهای عربی قصد خرید باشگاه‌های ایرانی را داشتن ولی ایران چنین تمایلی نداشت و الان هم همین طور است و قطعا خصوصی‌سازی باشگاه‌ها با حضور سرمایه‌گذاران داخلی حل خواهد شد.

عضو هیأت رئیسه فراکسیون ورزش مجلس در پایان خاطرنشان کرد: حسن بزرگی که برداشتن تحریم‌ها می‌تواند داشته باشد این است که تأثیر مثبتی روی صنعت و درآمد ملی گذاشته و اقتصاد جامعه را فعال می‌کند همین امر نیز باعث پویایی فوتبال خواهد شد تا این رشته جایگاه واقعی‌اش را پیدا کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز