خبرگزاری کار ایران

لیگ پانزدهم فردا کلید می‌خورد؛

نبردنامداران فوتبال‌ایران درلیگ بی‌ستاره / 2 مشهدی علیه سرخابی‌ها

asdasd
کد خبر : ۲۹۳۵۸۶

لیگ پانزدهم در حالی از فردا کلید خواهد خورد که درغیاب تیم‌های بی‌ستاره، حضور مربیان سرشناس در 16 تیم حاضر در این رقابت ها، مسابقاتی جذاب، پرهیجان و غیرقابل پیش‌بینی را نوید می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هرچند لیگ پانزدهم با کوچ جمعی از ستاره های فوتبال ایران به تیم های عربی، شاید لیگی کم ستاره و بی فروغ باشد و از این نظر باز هم هواداران رغبتی به حضور در ورزشگاه ها نداشته باشند اما حضور مربیان جوان و خوشفکر و تقابل آنها با مربیان کهنه و خوش سابقه قطعا دوئل هایی را رقم خواهد زد که نوید لیگی جذاب و پرهیجان را می دهد و همه هفته نتایج تمام بازی های لیگ حساسیت خاص خودش را خواهد داشت. 

مربیانی که امسال بیش از تمام سال های گذشته به دنبال اثبات شایستگی های خود و بروز توانمندی هایی هستند که در سال های قبل بدلیل برخی مسائل حاشیه ای از کسب آن بازماندند.

مجید جلالی ، امیرقلعه نویی، علی دایی و پرویز مظلومی را باید در شمار این دست مربیان پرانگیزه قرار داد. در  کنار اینها نسل جوانی از مربیان حضور دارند که در لیگ چهاردهم کارنامه درخشانی از خود برجای گذاشتند و حالا تلاش دارند تا ثابت کنند این موفقیت اتفاقی بدست نیامده و آنها قابلیت هدایت تیم های بزرگ و پرطرفدار فوتبال ایران را دارند. 

یحیی گل محمدی، علیرضا منصوریان، رسول خطیبی و حتی فراز کمالوند را باید در شمار این دست مربیان نسل نوی فوتبال ایران دسته بندی کرد که لیگ پانزدهم برای آنها مجالی برای اثبات شایستگی های فنی و مدیریتی شان خواهد بود.

رقابت مربیان خارجی لیگ و تقابل آنها با مربیان نامدار و مطرح ایرانی هم ، در جای خودش جذابیت های خاصی خواهد داشت. نبرد تفکرات برانکو ، تونی اولیویرا و اسکوچیچ و سبک خاص برنامه های تاکتیکی آنها در کدام رقابت های تماشایی را در لیگ رقم خواهد زد.

تقابل مربیان ایرانی با سبک و شیوه مربیان صاحب کارنامه خارجی می تواند ارزیابی خوبی از میزان سطح فنی و کیفی فوتبالی باشد که در آستانه پانزدهمین فصل لیگ حرفه ای خود قرار دارد.

اما بپردازیم به وضعیت 16 تیم حاضر در این فصل لیگ برتر که هر کدام با آمادگی های متفاوتی گام در فصل جدید خواهند گذاشت.

برخی تیم ها نظیر سپاهان، ذوب آهن، تراکتورسازی و نفت تهران با حفظ کادر فنی و شاکله اصلی خود و بودجه مناسب وارد کارزار لیگ خواهند شد و بواسطه همین ثبات در تیمداری، همچون فصول گذشته مدعی قهرمانی و یا حداقل کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا خواهند بود.

تیم هایی پرطرفدار پایتخت نیز با شرایط متفاوت خود را مهیای این دوره از مسابقات کرده‌اند و مسیر بسیار سختی برای پایان دادن به چند سال ناکامی و راضی کردن هواداران دلزده خود دارند.

سیاه جامگان مشهد و استقلال اهواز نیز تازه واردهای لیگ پانزدهم هستند که می خواهند در بین بزرگان و تیم های باتجربه تر قدعلم کنند.

با نگاهی گذرا به ترکیب 16 تیم حاضر در این مسابقات به وضوح می بینیم که لیگ پانزدهم نسبت به سال های گذشته ستاره چندانی را به خود نمی بیند و شاید جوانانی که در ترکیب تیم های مختلف به میدان خواهند رفت بتوانند بر جذابیت‌های لیگ برتر بیافزایند.

کوچ فوتبالیست های مطرح و کارآمد ایران به لیگ ستارگان قطر که از چند فصل قبل آغاز شد، امسال شدت گرفت و حالا بازیکنان ملی پوش و مطرح ایران در لیگ قطر به میدان می‌روند و این باعث شده تا لیگ ایران فاقد ستاره هایی باشد که جذابیت لیگ را بالا ببرد و شاید همین مسئله باز هم به سکوهای خالی وزشگاه ها منجر شود. اتفاقی که در چند سال اخیر به شدت لیگ برتر را تحت تاثیر خود قرار داده و آن را از رونق انداخته است.

لیگ پانزدهم در حالی از فردا کلید خواهد خورد که در غیاب تیم های بی ستاره، حضور مربیان سرشناس در 16 تیم حاضر در این رقابت ها، مسابقاتی جذاب، پرهیجان و غیر قابل پیش بینی را نوید می دهد.

در زیر نگاهی داریم به هفته نخست رقابت های لیگ برتر و مصاف هایی که از همین هفته نخست حساسیت خاص خودش را دارد.

خطیبی و کاپیتان عنایتی رودرروی مظلومی و آبی‌ها
مصاف سیاه جامگان و استقلال از جهات مختلفی حساسیت‌های خاص خودش را دارد. سیاه جامگان مشهد که توانست فصل گذشته صعود به لیگ برتر را تجربه کند و دومین نماینده مشهد در سطح اول فوتبال ایران باشد در نخستین گام با تیم دگرگون شده استقلال نبردی تمام عیار را پیش رو دارد.

تیم مشهدی که عملکرد نسبتا خوبی در فصل نقل و انتقالات داشت و ابتدا رسول خطیبی را به عنوان سرمربی خود برگزید و سپس چند مهره نامدار به ترکیب این تیم اضافه شدند.

هواداران فوتبال مشهد امیدوارند تا سیاه جامگان بتواند همچون ابومسلم حریف دندان گردی برای تیم های بزرگ باشد و لقب گربه سیاه بزرگان را بار دیگر در لیگ برتر زنده کند.

سیاه جامگان در فصل نقل و انتقالات محسن فروزان، حمید امیرکامدار، ایمان موسوی، محسن دلیر و رضا عنایتی را به خدمت گرفتند از موجودی نسبتا خوبی برخوردارند

در مقابل استقلال که تغییرات اساسی در کادر فنی خود داشت و بازیکنان جوانی را به خدمت گرفت برای جبران ناکامی های 2 فصل اخیر انگیزه های زیادی دارد و در این میان مظلومی با حفظ شاکله اصلی تیم قلعه نویی و تقویت تیمش با مهره هایی نظیر سیدمهدی رحمتی، امین حاج محمدی،جابر انصاری و ... بدنبال نتیجه گیری در لیگ پانزدهم است.

استقلال در دوره گذشته حضور پرویز مظلومی فوتبال چشم نواز و تماشاگرپسندی را به نمایش می گذاشت و علاوه بر موفقیت در شهرآوردهای پایتخت به عنوان نخست جام حذفی نیز رسید.

باتمامی این تفاسیر مطلومی به خوبی می داند کار سختی در استقلال دارد و سایه سنگین نام امیرقلعه نویی و علیرضا منصوریان را بالای سر خود احساس می کند و اگر می خواهد به اندازه قرارداد 2 ساله اش در استقلال بماند باید از همین شروع لیگ بازی ها را با پیروزی آغاز کند.

کمالوند سر کلاس آقا معلم
سایپا این فصل از جوانگرایی دست نکشید و همچنان در این تیم بازیکنان جوانی حتی با 17 سال سن دیده می‌شوند اما در جذب بازیکن سعی کرد، بازیکنان با تجربه را به تیمش اضافه کند. حضور جواد نکونام، رضا نوروزی و غلامرضا رضایی که از بازیکنان پیشین سرخابی‌ها هستند، تجربه ملی دارند و مهره‌های تأثیرگذاری به حساب می‌آیند، نشان می‌دهد سایپایی‌ها این فصل می‌خواهند در جمع مدعیان باشند.

مدعی بودن با این بازیکنان دور از دسترس جلالی و شاگردانش نیست که فصل گذشته با بازیکنان جوان توانست رتبه هفتم را کسب کند. گسترش‌فولاد هم تا به اینجا چراغ خاموش عمل کرده هرچند با تجربه‌هایی چون محمد نصرتی و مهدی کیانی را در نقل‌ و انتقالات به خدمت گرفته است.

دایی و صبا رودرروی یک تازه‌وارد

بازگشت علی دایی به لیگ قطعا جذابیت‌های آن را دو چندان خواهد کرد. دایی که تجربه بازی در صبا را دارد حالا در کسوت مربی تجربه تازه‌ای را با این تیم در پیش دارد. تجربه‌ای که سرنوشت آن نامعلوم است. دایی امسال با جذب حامد لک، امیرحسین صادقی، هاشم بیک‌زاده، محمد قاضی و چند بازیکن با تجربه دیگر می‌خواهد تیمی بسازد که حداقل وضعیت نامناسبی نداشته باشد و مطمئناً با گذشت زمان و هماهنگ‌شدن تیمش به فکر بهتر کردن شرایط صبا هم خواهد بود.

شهریار فوتبال ایران جزو آن‌ دسته مربیانی است که امسال به دنبال اثبات دوباره شایستگی‌های خود است.او با موجودیتی که در صبا دارد می‌تواند به این هدف برسد. در مقابل استقلال‌اهواز هم شرایطی مشابه صبا دارد. تیمی که با خرید امتیاز فولادنوین اهواز به لیگ‌برتر بازگشته و به علت دیر بسته‌شدن باید به آبی‌پوشان خاطره‌ساز اهوازی فرصت داد. آبی‌های خوزستان امسال می‌خواهد تیمی را به میدان بیاورد که حداقل در اندازه‌های فوتبال خوزستان نتیجه بگیرد.

فرکی با سپاهان مقابل ویسی

مدعی جدی قهرمانی و مدافع این عنوان همچنان در لیگ پانزدهم هم یک پای ثابت قهرمانی خواهد بود. تیمی که نه تنها تغییرات چندانی نداشت بلکه با جذب بازیکنانی نظیر حبیب گردانی و پادوانی به ترمیم خط‌دفاعی خود پرداخت تا با مهره‌های‌تاثیرگذاری‌چون نویدکیا، شریفی، خلعتبری، عقیلی، غفوری، پریرا و ... باز هم برای قهرمانی وارد لیگ شود. در مقابل استقلال خوزستان نیز که در بازی پلی‌آف مقابل مس کرمان موفق شد در لیگ برتر ماندنی شود در لیگ پانزدهم به دنبال شرایطی خواهد بود که دیگر تجربه تلخ نداشته باشد. عبدالله ویسی بعد از دو فصلی که به او در استقلال خوزستان اعتماد شده این فصل برای آینده کاری‌اش هم که شده باید فصل گذشته را جبران کند.

تراکتور- نفت؛ تکرار دیدار جنجالی
تکرار دیدار پایانی لیگ چهاردهم که بسیار هم جنجالی بود، می‌تواند لیگ را از آغاز جذاب کند. دو تیم مدعی قهرمانی با دو انگیزه متفاوت و البته این بار با حساسیتی به مراتب کمتر از بازی فینال‌گونه فصل گذشته؛ فینالی که هر دو تیم بازنده آن بودند و در عین ناباوری تراکتورسازان و نفتی‌ها، این سپاهان بود که در اصفهان جام قهرمانی را بالای سر برد.

تراکتورسازی با تیمی کاملاً متفاوت و مملو از بازیکنان نخبه و سرباز از تیم نفتی میزبانی می‌کند که شاید نسبت به فصل گذشته قدرتمندتر هم شده باشد. علیرضا منصوریان این فصل سانتوس، سیدجلال حسینی، پیام صادقیان و نانگ را جذب کرده که هر کدام‌شان در کنار جوان‌ها و بزرگان فصل گذشته نفت می‌توانند تأثیرگذاری به مراتب بیشتری داشته باشند. البته تونی اولیویرای پرتغالی هم تیمش را با سروش رفیعی، بختیار رحمانی، علی حمودی، سینا عشوری و... تقویت کرده و باید این تیم را از همین حالا مدعی دانست. شاید تنها نگرانی پرشورها در درون دروازه باشد که این تیم مهره قابل اتکایی در این خط ندارد.

یحیی با ذوب در مرداب قوهای امیر
ملوان در لیگ‌پانزدهم جزو آن دسته از تیم‌هایی است که تکلیف مالکیتش هنوز مشخص نیست و این چندان برای تیم ریشه دار و پرهوادار شهر انزلی اتفاق خوبی نیست اما ملوانان هر چه در بیرون از زمین وضعیت بلاتکلیفی دارند در عوض با جذب قلعه‌نویی و چند چهره باتجربه موجودی خوبی برای اوج‌گیری در لیگ دارند.

ملوان و قلعه‌نویی باید هفته‌اول را مقابل ذوب‌آهن و مردان متحول شده یحیی گل‌محمدی آغاز کنند. تیمی که فصل قبل شگفتی‌ساز شد و از انتهای جدول خود را بالا کشید، در جام حذفی قهرمان شد و در این فصل هم تیمش را تقویت کرده است. دوئل گل‌محمدی و قلعه‌نویی در هفته اول لیگ در نوع خودش جالب توجه است، چرا که هر دو سابقه نشستن روی نیمکت پرسپولیس و استقلال را دارند.

رونمایی از پرسپولیس مدل 94 مقابل پدیده
همه منتظرند تا پرسپولیسی که برانکو ساخته را ببینند. او که به حضور جمعی از ستاره ها در پرسپولیس نظیر قوچان نژاد، ادینیو، سید جلال، انصاری فرد، شجاعی و ... "نه" گفت و جوان‌ها  را به آنها ترجیح داد حالا باید ثابت کند که در تصمیماتش اشتباه نکرده است. برانکو که اواخر فصل گذشته به پرسپولیس آمد و در لیگ قهرمانان آسیا این تیم را هدایت کرد، در این فصل خودش تیم را بسته و بازیکنان با نظر او جذب شده‌اند. هواداران پرسپولیس که دیگر از ناکامی‌های تیم محبوب‌شان صبرشان به سر آمده این فصل امید زیادی به برانکو و شاگردانش دارند. تیمی که هر چند ستاره ندارد اما مملو از بازیکنان جوان و باانگیزه است. برانکو در هفته اول با محرومیت علیشاه، نورمحمدی، سوشا مکانی و مهدی طارمی کار سختی مقابل پدیده پیش رو دارد و باید دید مرد کروات برای نخستین بازی تیمش چه تدبیری برای پیروز شدن بکار خواهد گرفت. در سوی دیگر میدان هم پدیده مشهدی حضور دارد که دومین سال حضور در لیگ برتر را تجربه می‌کند و این بار با یک مربی بومی چشم به موفقیت دوخته است.

جوان‌های اسکوچیچ روی ریل راه‌آهن

شاید کم هیجان‌ترین بازی هفته اول لیگ بین فولاد خوزستان و راه‌آهن برگزار شود. دراگان اسکوچیچ درحالی دومین فصل سرمربیگری خود در فولادخوزستان را تجربه خواهد کرد که تیمش نسبت به فصل گذشته چنده مهره تاثیرگذار را از دست داده است. با این حال سیاست باشگاه فولاد و همچنین فلسفه مربیگری این مربی اهل کروواسی نشان می دهد که رفتن نامداران و روی آوردن به جوانان با موفقیت همراه است. فولاد خوزستان فراز ونشیب زیادی در فوتبال ایران دارد و نمی توان پیش از آغاز فصل آنان را مدعی دانست و به نظر می رسد در لیگ پانزدهم نیز باید منتظر غافلگیری از سوی این تیم دوست داشتنی باشیم.

اما در سوی دیگر راه‌آهن در تعطیلات لیگ بسیار پر سر و صدا بود. در نهایت کمیته استیناف رأی به ماندن راه‌آهن در لیگ برتر داد و این تیم فرصت کمی برای بسته شدن و آماده‌سازی داشت. شاید عدم شناسایی فولاد از راه‌آهن و البته نداشتن آمادگی لازم در بین شاگردان کاظمی کافی باشد تا از جذابیت‌های این بازی کاسته شود. هرچند کاظمی آن قدر مربی باتجربه و میدان دیده ای هست که بتواند تیمش از این بازی های سخت دست پر بیرون بکشد.

برنامه کامل رقابت‌های هفته اول لیگ پانزدهم به شرح زیر است:

پنجشنبه 8 مردادماه

سیاه‌جامگان مشهد - استقلال تهران، ورزشگاه ثامن‌الائمه مشهد، ساعت 18

سایپا - گسترش فولاد تبریز، ورزشگاه پاس قوامین (دستگردی)، ساعت 19:35

صبای قم - استقلال اهواز، ورزشگاه یادگار امام (ره) قم، ساعت 19:35

سپاهان اصفهان - استقلال خوزستان، ساعت 19:35

جمعه 9 مردادماه

تراکتورسازی تبریز - نفت‌تهران، ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز، ساعت 18

ملوان بندرانزلی - ذوب‌آهن‌اصفهان، ورزشگاه تختی انزلی، ساعت 18:50

پرسپولیس - پدیده‌خراسان، ورزشگاه آزادی تهران، ساعت 19:35

فولاد خوزستان - راه‌آهن، ورزشگاه غدیر اهواز، ساعت 19:35

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز