خبرگزاری کار ایران

لیگ بی‌ستاره شب‌های تاریکی دارد؛

فروتن: پرسپولیس را زیادی باد کرده‌اند/ آینده دایی و قلعه‌نویی را روشن نمی‌بینم

کارشناس فوتبال کشور معتقد است لیگ بی‌ستاره پانزدهم شب‌های تاریکی را پیش‌رو خواهد داشت که تنها روشنایی آن چراغ‌های ورزشگاه‌ها خواهد بود.

بهمن فروتن در گفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان این مطلب افزود: لیگ‌ایران سال به سال به مناسبت‌های زیادی تماشاگران خود را از دست می‌دهد و امسال هم باید "بی‌ستاره‌گی" را هم به آن اضافه کنیم و زمانی که آسمان لیگ بی‌ستاره شود، شب‌های تاریکی پیش‌رو خواهیم داشت که تنها چراغ‌های ورزشگاه‌ها روشنی‌بخش آن خواهند بود.

فروتن ادامه داد: در غیاب ستاره‌ها و چهره‌های محبوب فوتبال‌دوستان باید به درخشش جوان‌ها دلخوش کنیم ولی زمانی که باشگاه رغبتی به سرمایه‌گذاری در تیم‌های پایه ندارند و محصولات آنها در سن 17-18 سالگی به اجبار باید برای گذراندن خدمت‌سربازی از این تیم‌ها جدا شوند، شاهدیم لیگ در این بخش هم فروغی نداشته باشد و چهره‌های نوظهوری دیده نشود.

پیشکسوت فوتبال کشور در ارزیابی خود از تیم‌های حاضر در لیگ‌پانزدهم گفت: باید تا هفته پنجم صبر کنیم تا تیم‌ها در قالب تاکتیکی جا بیفتند و بعد درباره آنها ارزیابی داشت. در حال حاضر تیم‌ها با نوسان زیادی دوران 6 هفته‌ای آماده‌سازی را پشت سر گذاشتند و هنوز در شرایط مسابقه قرار ندارند. 

وی ادامه داد: برخلاف فصل‌گذشته که پس از پایان لیگ بازیکنان بلافاصله برای حضور در جام‌جهانی وارد اردوهای انتخابی شدند و استراحتی نداشتند، امسال بازیکنان دوره استراحت نسبتا خوبی داشتند و می‌توانند بهتر و آماده‌تر در خدمت مربیان باشند.

فروتن یادآور شد: نابسامانی وضعیت باشگاه‌ها عامل تاثیرگذاری در روند نتیجه‌گیری آنها خواهد بود. بعضی تیم‌ها 10 روز است کادر فنی خود را شناختند و بعضی مثل راه‌آهن وضعیت کاملا نامشخصی داشتند و بعضی از تیم‌ها هم درگیر مشکلات‌مدیریتی و مالی هستند که این شرایط زیبنده لیگ حرفه‌ای ما که 14 دوره را پشت سر گذاشته و در دوره بلوغ قرار دارد، نیست.

کارشناس فوتبال کشور با بیان اینکه معتقدم سپاهان، ذوب‌آهن و سایپا را باید از همین حالا جزو مدعیان لیگ تلقی کرد، گفت: این 3 تیم به موقع تمرینات خود را آغاز کردند و دستخوش تغییر و تحول چندانی که نشدند هیچ، حتی تیم های خود را تقویت کردند و به نظرم از همین حالا باید روی این 3 تیم حساب جداگانه‌ای برای قهرمانی باز کرد.

وی درباره وضعیت 2 تیم استقلال و پرسپولیس در آستانه فصل جدید لیگ‌برتر گفت: رسانه‌ها و مطبوعات بعد از اینکه پرسپولیس در اردوی ترکیه چند تیم باشگاهی را برد، حسابی باد کرده‌اند در حالیکه ما نمی‌دانیم این تیم‌ها در چه سطحی بودند و چه کیفیتی داشتند. به نظرم درباره پرسپولیس مقداری بزرگ‌نمایی شد و روزنامه‌ها طبل این تیم را بلند زدند. این باعث شد انتظارات از این تیم بالا برود و با این شرایط برانکو کار خیلی سختی پیش‌رو خواهد داشت.

فروتن به تغییرات گسترده در تیم استقلال اشاره کرد و گفت: استقلال تغییرات‌اساسی در کادر فنی داشته و بازیکنان جدیدی هم جذب کرده که برای هماهنگ‌شدن با تیم قبلی نیاز به زمان دارند. پرسپولیس با توجه به اینکه در کادر فنی تغییری نداشته از استقلال جلوتر است و به نظرم استقلال در تیم‌شدن از پرسپولیس عقب‌تر است اما مظلومی مربی باتجربه‌ای است و می‌تواند نوسان تیمش را به حداقل برساند، به شرطی که استقلال در نتیجه‌گیری هم خوب عمل کند.

وی با بیان اینکه در دو تیم استقلال و پرسپولیس در هفته‌اول با تیم‌های ضعیفی روبرو هستند، تصریح کرد: پدیده و سیاه‌جامگان تیم‌های قوی نیستند با این وجود برد در هفته‌اول برای هر تیمی دشوار است، ضمن اینکه تا هفته پنجم نباید از تیم‌ها انتظار بازی زیبا داشت.

پیشکسوت فوتبال کشور درباره تاوم تیمداری علی دایی و امیر قلعه‌نویی در لیگ‌برتر گفت: حضور این مربیان به لیگ جذابیت و گرمای خاصی می‌بخشد ولی به دلیل وضعیت‌مالی و مدیریتی دو تیم صبای‌قم و ملوان، آینده حرفه‌ای آنها را روشن نمی‌بینم. تجربه نشان داده حق بخش‌خصوصی در رقابت با فوتبال‌دولتی ما همواره پایمال بوده و تصور می‌کنم این تجربه درباره این دو تیم تکرار شود. 

فروتن در پایان گفت: ملوان با قدمتی که در فوتبال ما دارد از نظر مدیریتی وضعیت بلاتکلیفی دارد و در این شرایط نمی‌دانم قلعه‌نویی چقدر می‌تواند در این تیم دوام بیاورد چراکه بازیکن خوب اگر خوب پول نگیرد بازیکن بدی می‌شود. تیم صبا هم با اینکه از نظر بازیکن موجودیت خوبی دارد ولی تصور نمی‌کنم از نظر مالی توان یک فصل رقابتی را داشته باشد و به همین دلیل چندان به آینده این دو مربی صاحب‌نام فوتبال کشور خوش‌بین نیستم.

کد خبر : ۲۹۳۷۳۸