خبرگزاری کار ایران

انتخاب بائرمن با حسن‌نیت انجام شد؛

مشحون: برای بی‌پولی تا حالا جایی گریه نکرده‌ام/ نه در نیمکت ضعف داریم، نه بازیکنان‌اصلی!

رئیس فدراسیون بسکتبال گفت: با وجود مشکلات مالی هرگز برای بی پولی جایی گریه نکردم و اعتقاد دارم با شرایطی که داریم باید با تمام توان برای موفقیت بسکتبال تلاش کنیم.

محمود مشحون در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان این مطلب اظهارداشت: در شرایطی قرار داریم که بسیاری از موارد آن برای رسیدن به موفقیت در جام ملت‌های آسیا همخوانی ندارد. مواردی از جمله تاخیر در انتخابات‌فدراسیون، دیر انتخاب‌شدن سرمربی، فرسایشی‌بودن لیگ‌بسکتبال و همچنین دیر آغاز شدن اردوی تیم‌ملی همگی نشانه‌های نامرتب‌بودن شرایط برای کسب موفقیت است. دلایلی که برای همه و علاقه‌مندان رشته بسکتبال کاملا مشخص است.

بائرمن هیچ شناختی از ایران نداشت

وی ادامه داد: زمانی که لیگ تمام شد، بلافاصله سرمربی تیم‌ملی را انتخاب کردیم که با کمترین فاصله زمانی تلاش‌های کمیته‌فنی(شاهین‌طبع، مهران حاتمی، صوفی، صادق‌زاده) که یک مربی با دانش و با کارنامه را برای تیم‌ملی پیدا کنیم. انتخاب بائرمن با حسن‌نیت از سوی اعضای کمیته‌فنی و تایید این نفرات صورت گرفت و ما از این مربی آلمانی تقاضا کردیم پس از مذاکرات نهایی بلافاصله کارش را با تیم‌ملی آغاز کند. شناخت مربی آلمانی از بسکتبال‌ایران فقط تماشای بازی‌های ایران در جام‌جهانی بود و به صورت حضوری هیچ شناختی از نفرات نداشت.

خواسته ما المپیکی‌شدن بود

مشحون در ادامه افزود: زمانی که مربی آلمانی تصمیم گرفت با ایران همکاری کند از فدراسیون درخواست کرد برای شناخت سریع‌تر نفرات نخبه بسکتبال تعداد بیشتری را در اردوها دعوت کند تا به شناخت لازم پیدا کند. ما هم در فدراسیون تصمیم گرفتیم برای کمک به این مربی آلمانی نفرات بیشتری را به اردو دعوت کنیم و خواسته ما از بائرمن این بود که تیم را به المپیک ریو 2016 ببرد.

تمرینات متفاوت مربی‌آلمانی برای شناخت بازیکنان

رئیس فدراسیون بسکتبال تاکید کرد: بائرمن حتی زمانی که در آلمان حضور داشت از طریق تماس‌تلفنی با بازیکنان ارتباط برقرار می‌کرد و با برنامه اهدافش را به این بازیکنان انتقال می‌داد و زمان‌هایی که نیاز به برناهه‌ریزی و تدارکات‌امکانی بود با دبیر فدراسیون ارتباطات لازم را برقرار می‌کرد. اولین درخواست مربی‌آلمانی برگزاری جلسه‌ای بود با حضور تمام بازیکنان دعوت‌شده، کمیته‌فنی و مسئولان فدراسیون‌بسکتبال که تمام قهرمانان و مسئولین سر ساعت در این جلسه حضور پیدا کردند و با شور و اشتیاق خاصی در این جلسه از اهداف بزرگ خود صحبت کردند. پس از پایان جلسه تمرینات تیم آغاز شد و بائرمن برای اینکه از بازیکنان شناخت بیشتری پیدا کند تمرینات متفاوتی را در نظر گرفت.

مشحون درباره حضور تیم‌ملی بسکتبال در تورنمنت اطلس‌اسپرت و اینکه سایر تیم‌ها با نفرات‌اصلی در این مسابقات حاضر نشدند، اظهارداشت: زمانی که تیم در تمرینات حضور دارد، شاید شرایط برای شناخت‌کامل بازیکنان در شرایط حساس فراهم نشود و این مسابقات تدارکاتی است که توانایی بازیکنان را به مربیان نشان می‌دهد. تورنمنت‌هایی که از قبل هماهنگی‌شده بود ما با بائرمن اعلام کردیم و با استقبال او مواجه شد و در نهایت تصمیم گرفت با 16 بازیکن در این مسابقات حاضر شود.

وی یادآور شد: تفاوت مربیان در همین است که بعد از شناخت شرایط مسابقات و وضعیت‌فنی تیم با تشخیص، مطالعه و شجاعت برنامه تیم خود را طراحی کند وگرنه تمامی مربیان می‌توانند به شاگردان‌ خود بگویند پاس بدهید یا شوت بزنید. بائرمن وقتی متوجه شد سایر تیم‌ها با ترکیب‌اصلی در این مسابقات حضور ندارند برنامه خود را برای این مسابقات تغییر داد و با تاکتیک‌های متفاوت و غیر اصلی از سایر بازیکنان و نفرات‌جوان استفاده کرد.

بائرمن با قاطعیت اعلام کرد به المپیک می‌رویم

مشحون درباره قبول مسئولیت مربیگری در این برهه زمانی حساس تا آغاز مسابقات جام ملت‌ها از سوی بائرمن اظهار داشت: مربی آلمانی با قاطعیت اعلام کرد من ایران را به المپیک می‌برم. بسکتبال‌ایران این پتانسیل را دارد با قهرمانی آسیا مستقیم به المپیک راه پیدا کند. برای بدست آوردن این سهمیه امکانات کاملی نیاز است که فدراسیون تمامی این امکانات در اختیار این مربی آلمانی قرار داده و 2 فیزیوتراپ، یک پزشک، ماساژور و سایر امکاناتی که مد نظر سرمربی تیم ملی بوده را در اختیارش قرار دادند.

رقابت‌سالم و دوستانه ملی‌پوشان در اردو

مشحون درباره استفاده سرمربی تیم‌ملی از تمام بازیکنان و استراحت به 2 مهره کلیدی(صمدنیکخواه بهرامی و حامد حدادی) اظهار داشت: مربیان آلمانی در کار خود بسیار حرفه‌ای و دقیق هستند. رقابت‌سالم و دوستانه یکی از ویژگی‌های خاص مربیان حرفه‌ای است که این مربی آلمانی در همین مدت‌کوتاه این ویژگی خاص را از خود بروز بدهد.

زنگ‌خطر بائرمن برای بازیکنان‌اصلی

وی متذکر شد: بائرمن در دیدار با ایتالیا با استفاده از بازیکنان‌جوان زنگ خطر را برای بازیکنان اصلی و با تجربه به صدا در آورد که باید در تمرینات و مسابقه با تمام توان و تمرکز برای تیم‌ملی بازی کنند و مربی تیم‌ملی برای گرفتن نتایج لازم به نام افراد توجهی نخواهد داشت و استفاده از بازیکنان جوانان این شرایط را ایجاد می‌کند تا نفراتی مانند حدادی و نیکخواه‌بهرامی بتوانند در زمان‌های حساس یار و یاور تیم ملی باشند.

ضعفی در  نیمکت و بازیکنان‌اصلی وجود ندارد

مشحون درباره شانس تیم‌ملی برای صعود به المپیک با توجه به مشکلات‌گذشته فدراسیون اظهار داشت: خدا را شکر ضعفی در  نیمکت و بازیکنان‌اصلی وجود ندارد و تیم بسیار خوبی داریم. همچنین از مربی بسیار خوبی هم در نیمکت بهره‌مندیم. به شخصه امیدواریم با همدلی و اتحادی که در تیم شکل گرفته به آرمان‌ها و آرزوهای خود که رسیدن به المپیک است، دست پیدا کنیم.

یکی از بهترین تیم‌های ملی تاریخ بسکتبال ایران را داریم

وی در پایان گفت: امیدواریم در این مسیر بازیکنان ما مصدوم نشوند تا بتوانند با روحیه بالا در جام ملت‌ها قهرمان شوند. ما یکی از بهترین تیم‌های ملی تاریخ بسکتبال ایران را داریم و خوشبختانه مسئولان از هر کمکی نسبت به این رشته دریغ نخواهند کرد.

برای بی‌پولی تا حالا جایی گریه نکردم

رئیس فدراسیون بسکتبال در پایان با اشاره به مشکلات مالی که ورزش ایران با آن مواجه است، افزود: به شخصه برای بی‌پولی تا حالا جایی گریه نکردم و اعتقاد داشتم با شرایطی که داریم باید با تمام توان برای موفقیت بسکتبال و شادی مردم تلاش خود را انجام دهیم.

کد خبر : ۲۹۳۸۱۱