خبرگزاری کار ایران

با شجاعت یک زن و شوهر صورت گرفت

نجات کوهنورد مصدوم از ارتفاع 5000 متری دماوند

asdasd
کد خبر : ۲۹۴۶۵۰

گروه کوهنوردی کارگران استان‌تهران هفته‌گذشته دست به اقدامی شجاعانه زدند که بین اخبار حاشیه‌ای ورزش‌ایران مغفول واقع شد.

به گزارش ایلنا، جمعی از کوهنوردان کارگر تهرانی برای فتح قله‌دماوند از جبهه‌غربی اقدام به صعود کردند و زمانی که به کمپ شماره یک می‌رسند تا برای صرف ناهار چادر برپا کنند توسط فردی‌ناشناس متوجه سقوط و مصدومیت یک کوهنورد در ارتفاع 5000متری می‌شوند.
 
ساعات پایانی پنج‌شنبه 5 مرداد در حالیکه مه غلیظی دماوند را فراگرفته بود و هوا رو به سردی می‌گرایید گروه‌کارگری بلافاصله اقدام به تشکیل گروه امداد و نجات کردند و سرپرستی گروه‌عملیات و نجات را خانم نبی‌پور و همسرش بر عهده گرفت.
 
خانم نبی‌پور در کمپ‌اصلی به پشتیبانی و مقدمات درخواست هلیکوپتر امداد و سایر موارد مورد نیاز می‌پردازد و رستمی نیز به همراه 5 کوهنورد کارگری و 5 کوهنورد گلستانی به جستجوی مصدوم می‌پردازند.
 
در نهایت کوهنورد مصدوم در تاریکی شب پیدا می‌شود و پس از مداوای اولیه و رساندن کمک‌های اولیه، وی با تلاش جمعی کوهنورد شجاع از خطر مرگ حتمی نجات می‌یابد.
 
یکی از اعضای گروه نجات تیم کوهنوردی کارگران‌تهران در این باره گفت: پنجشنبه ۸ مردادماه برای اجرای برنامه صعود قله‌دماوند از جبهه‌غربی عازم جان‌پناه سیمرغ شدیم. ساعت ۱۴/۳۰ به جان‌پناه رسیده و کمپ را برپا کردیم. بعد از صرف ناهار و کمی استراحت تعدادی مشغول هماهنگی برای صعود فردا صبح بودیم که(توسط یکی از دوستان فرد آسیب‌دیده) خبر رسید یک کوهنورد اهل خرم‌آباد که به تنهایی اقدام به صعود کرده بود هنگام بازگشت به علت خرابی هوا و وجود مه غلیظ در ارتفاع ۵۰۰۰ متری راه را گم کرده و دچار حادثه شده با توجه به اینکه تیم امداد 3 نفره از استان‌گلستان در منطقه حضور داشتند ولی به علت شدت آسیب‌دیدگی و قرار داشتن مصدوم در ارتفاع بالا نیاز به نفرات بیشتری بود لذا با تصمیم بجای سرپرست برنامه خانم نبی‌پور، یک تیم 10 نفره تشکیل و به کمک امدادگران اعزام شدند. 
 
وی ادامه داد: در این مرحله 2 نفر از امدادگران گلستانی بدون اطلاع دقیق از محل مصدوم ساعت ۱۹/۳۰ به سمت بالا حرکت کردند . گروه امداد ما با رسیدن به کوهنوردان خراسانی که مصدوم را دیده و برای آوردن کمک به سمت جان‌پناه سرازیر بودند با کسب اطلاعات از وضعیت و محل مصدوم، سریع  مصدوم را پیدا کرده و توسط  علائم از طریق چراغ‌قوه به کمپ‌اصلی اطلاع دادند.
 
رضا امیدواری متذکر شد: بلافاصله تیم  امداد به سرپرستی علیرضا رستمی ساعت ۲۲ شب به سوی مصدوم حرکت و کار امدادرسانی را آغاز کردند. باتوجه به شدت آسیب‌دیدگی و تاریکی‌هوا امکان انتقال مصدوم در آن ساعت نبود لذا وضعیت مصدوم توسط تیم امداد به صورت پایدار درآمد و خونریزی از سر وی مهار شد.
 
وی افزود: همزمان بچه‌های گروه امداد در منطقه چادر برپا کردند و مصدوم درون کیسه‌خواب در چادر قرار داده شد. یک نفر از امدادگران استان‌گلستان همراه مصدوم ماند ومابقی جهت تهیه سبد بستک و دیگر وسایل ساعت ۲ نیمه‌شب به کمپ بازگشتند و اقدام به جمع آوری طنابچه‌های انفرادی از چادرها کردند. بعد از اقدامات‌اولیه و اطمینان از سلامت و رفع خطر فرد مصدوم، انتقال وی از ارتفاع ۵۰۰۰ متری به پائین به روز بعد موکول شد لذا این تیم که 5 نفر از اعضای گروه کوهنوردی کارگری استان‌تهران و 5 نفر از کوهنوردان آزاد حاضر در منطقه بودند از صعود به قله باز مانده و صبح روز بعد به کمک امدادگران شتافتند .
 
امیدواری تاکید کرد: عصر روز جمعه لحظات نفسگیری بود چراکه ساعت  18 بعد از یک کار سخت و طاقت‌فرسا مصدوم را بستک کرده و به جان‌پناه انتقال دادند. سپس فرد مصدوم با هماهنگی قبلی توسط یک فروند بالگرد به بیمارستان امام‌خمینی شهر آمل منتقل شد. در اینجا باید از تصمیم بجا و درست سرپرست‌برنامه و هم از اعضای تیمی که داوطلبانه از صعود انصراف داده و به امدادرسانی به مصدوم شتافتند تشکر و قدردانی به عمل آید.
نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز