خبرگزاری کار ایران

برنامه‌ریزی مربی‌تیم‌ملی غلط بود؛

رضاخانی: ضعف‌فنی به مربی برمی‌گردد، نه شناگر/ توجیه ناکامی توهین به شناگران است!

مربی اسبق تیم ملی شنا معتقد است کادر فنی تیم ملی هیچ استراتژی برای مسابقات جهانی کازان نداشت و برای حضور در این رقابت‌ها مرتکب اشتباه محاسباتی شد.

حامد رضاخانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره عملکرد تیم 2 نفره شنای کشورمان در مسابقات جهانی کازان روسیه گفت: متاسفانه شناگران ما عملکرد خوبی نداشتند و نمی‌شود به آنها نمره قبولی داد. همیشه دلخوش به این بودیم که اگر نمی‌توانیم در این سطح از مسابقات به مراحل بالاتر صعود کنیم، حداقل شناگران ما رکوردهای ملی را جابجا کنند که متاسفانه شناگران ما در کازان به رکوردهای خودشان هم نزدیک نشدند.

رضاخانی افزود: از 2 سال گذشته این تفکر در مجموعه مدیریتی شنا حاکم شده که فدراسیون به کاهش رکوردهای شخصی شناگران هم افتخار می‌کند ولی در کازان نه رکورد ملی جابجا شد و نه رکورد شخصی.

وی درباره اینکه کادر فنی تیم ملی شنا مدعی است، اوج آمادگی جمال چاوشی‌فر مسابقات ورودی مجارستان بوده و نه مسابقات‌کازان گفت: این نشان‌دهنده اشتباه محاسباتی و فنی کادر فنی تیم ملی است و اینکه مربیان نتوانستند به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که سطح آمادگی شناگران را برای مسابقات جهانی کازان بالا نگه دارند.

کارشناس شنای کشور تاکید کرد: مربی تیم ملی زمانی که نمی‌تواند برای 2 مسابقه‌ای که حدود 3 هفته با یکدیگر  فاصله زمانی دارد، برنامه‌ریزی کند آن‌وقت چطور مدعی است شناگران باید طول سال حداقل در 30 مسابقه شرکت کنند. متاسفانه تیم ملی شنای ما در کازان بدون هیچ‌گونه برنامه و استراتژی مشخصی شرکت کرد و به همین دلیل این حضور دستاوردی برای شنای ایران نداشت.

رضاخانی درباره اتفاقاتی نظیر منحرف‌شدن چاوشی‌فر و برخورد او به خط کناری یا باز شدن بند عینک او یا استارت ضعیف نسیمی‌شاد در مسابقات‌جهانی تاکید کرد: این اتفاقات پذیرفتنی نیست و به نظرم چنین ضعف‌هایی به کادر فنی بازمی‌گردد. مگر می‌شود کاپیتان تیم ملی شنا پس از ماه‌ها تمرین در سالتو زدن مشکل داشته باشد؟ چرا کادر فنی این اشکال را در تمرینات برطرف نکرده؟ اگر ما هنوز در این قبیل مسائل تکنیکی مشکل داریم پس هنوز زود است در مسابقات‌جهانی شرکت کنیم و باید بیشتر دنبال کسب‌تجربه باشیم تا حضور صرف در مسابقات‌جهانی!

مدرس شنای کشور تاکید کرد: مربی تیم ملی ضعف‌فنی خودش را گردن شناگران نیندازد و روزهایی که تیم‌ملی عملکرد ضعیفی داشته با مطرح‌کردن این‌گونه مسائل پشت ملی‌پوشان پنهان نشود. چاوشی‌فر و نسیمی‌شاد رکورددار شنای قورباغه و کرال‌پشت این مملکت هستند و اینکه بخواهیم آنها را بواسطه عملکرد ضعیف‌شان در استارت یا سالتو زدن زیر سئوال ببریم، به واقع توهین به شناگران است در حالی‌که ضعف‌فنی به خود مربی برمی‌گردد که نتوانسته در طول ماه‌ها اردو و تمرین این اشکالات فنی را برطرف کند.

رضاخانی یادآور شد: من به سرمربی تیم ملی کاری ندارم چون وی به دلیل دوری از تیم اساسا در جریان مسائل‌فنی قرار ندارد ولی مربی تیم ملی شنا نباید ایرادات فنی خودش را گردن ورزشکار بیندازد. به نظرم به جای نقد ورزشکاران باید عملکرد کادر فنی و مربی تیم را در مسابقات‌کازان مورد نقد و ارزیابی قرار دارد و اوست که باید پاسخگوی عملکرد ملی‌پوشان باشد.

مربی اسبق تیم ملی شنای جوانان در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از رویه اخیر فدراسیون در برگزاری مسابقات‌داخلی گفت: این روند باعث شده هزینه شرکت در مسابقات بالا برود و شرکت‌کنندگان ناگزیر باشند هزینه‌های سنگینی برای حضور در مسابقات بپردازند در حالی‌که فدراسیون باید هزینه‌شنا را پایین بیاورد نه اینکه خودش باعث لوکس‌تر شدن رشته شنا و بالا رفتن هزینه‌ها شود.

مدرس دانشگاه ادامه داد: این تصمیم باعث شده بسیاری از استعدادهای شنا به دلیل هزینه‌های بالا و نداشتن بضاعت‌مالی نتوانند در این مسابقات شرکت کنند و دیده نشوند و فدراسیون به جای فراهم‌کردن شرایط برای دیده‌شدن استعدادها باعث دور شدن آنها از صحنه مسابقات می‌شود.

رضاخانی با بیان اینکه متاسفانه فدراسیون در بخش آموزش نیز عملکرد مناسبی نداشته و برگزاری دوره‌های آموزشی کمکی به پیشرفت شنا نمی‌کند، گفت: فدراسیون تنها کمیت و تعداد افراد صاحب مدرک مربیگری را افزایش داده، در حالیکه توجهی به کیفیت و دانش مربیان ندارد و این باعث شده با جمعی کثیری از افراد صاحب مدرک روبرو باشیم که از نظر کیفی و علمی عملکرد لازم را ندارند.

این کارشناس شنا در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه فدراسیون‌شنا رویه دوگانه‌ای دارد و هر زمان که شناگران و واترپلوئیست‌ها نتیجه نمی‌گیرند، پای‌کمبود امکانات و ابزارها را به میان می‌کشد، گفت: چرا وقتی شناگران ما رکورد ملی می‌زنند یا 5 سهمیه المپیک جوانان را می‌گیریم یا تیم ملی واترپلو قهرمان فیناترافی می‌شود، کسی حرف از کمبود امکانات نمی‌زند؟ شناگران ما با همین امکانات موجود رکوردهای ملی را جابجا کرده‌اند اما حالا که تیم ما نتیجه نگرفته همه پشت کمبود امکانات سخت‌افزاری و نبود سکوی استاندارد و... پنهان می‌شوند. مسئولان‌فدراسیون به جای این‌گونه بهانه‌جویی‌ها دنبال برنامه‌ریزی بلندمدت و توسعه‌ای برای شنا باشند و جای «شعار برنامه‌محوری» دنبال کارهای عملیاتی و اجرایی باشند تا شنای‌ایران از روزمره‌گی فعلی خارج شود. 

کد خبر : ۲۹۶۹۴۲