خبرگزاری کار ایران

لیگ‌برتر فوتبال در ایستگاه‌چهارم؛

برانکو در «مسلخ‌ذوب»؛ یحیی، ناجی یا نابودگر/ پرویز در آتش سیاوش

هفته‌چهارم لیگ برای پرسپولیس هفته‌ای متفاوت است؛ نقطه‌عطفی که می‌تواند پایان یا تداوم‌بخش ناکامی‌های این تیم باشد. رویارویی پرسپولیس با یک پرسپولیسی هم جذابیت دیگری دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هفته‌چهارم لیگ‌پانزدهم برای هیچ تیمی به اندازه پرسپولیس حساس و سرنوشت ساز نیست. کسب یک امتیاز از 9 امتیاز 3 دیدار ابتدایی لیگ پانزدهم پرسپولیس، کادر فنی و بازیکنان را در شرایط ویژه ای قرار داده و اهمیت پیروزی در دیدار چهارم را برای این تیم مضاعف کرده است.

شاید اگر این هفته هم شرایط بر وفق مراد سرخ‌پوشان پیش نرود، آن‌وقت دیگر نشود مقابل اتفاقات و احتمالا تغییرات زودهنگام این تیم را گرفت. این حساسیت‌ها باعث‌شده کادر فنی و بازیکنان پرسپولیس با درک شرایط موجود، تیم دیگری باشند و برای برد در ایستگاه چهارم لیگ به آب و آتش بزند. در کنار رقابت پرسپولیس و برانکو با ذوب‌آهن و شاگردان یحیی‌گل‌محمدی که به نوعی رویارویی استاد و شاگرد سال های گذشته تیم ملی محسوب می شود، نبرد قهرمانان در اصفهان،‌ رویارویی بالانشینان در اهواز و بازگشت خطیبی به تبریز از دیگر اتفاقات مهم هفته چهارم لیگ برتر است.دیدار سپاهان با فولاد در اصفهان، بازگشت رسول خطیبی به تبریز در روزی که باید برابر گسترش فولاد تبریز قرار بگیرد و نبرد تیم‌های دوم و سوم جدول رده‌بندی در اهواز، رقابت‌های جذاب دیگر این هفته است.

گسترش- سیاه‌جامگان؛ جدال برای فرار از بحران
گسترش‌فولاد که تاکنون بردی را در فصل جدید تجربه نکرده این هفته از تیمی میزبانی می‌کند که هفته گذشته با برد غیر قابل پیش بینی مقابل نفت تهران از شرایط بحرانی خارج شد و حالا به دنبال صعود در جدول است. گسترش فولادی‌ها که با کسب ۲ تساوی و یک باخت در بین دو تیم پائین جدول قرار دارند برای اینکه از ابتدای لیگ پانزده در بحران عدم نتیجه گیری قرار نگیرند، نیاز به کسب امتیاز کامل این بازی دارند؛ سه امتیازی که می‌تواند آنها را از جمع قعرنشینان نجات دهد اما میهمان این تیم تبریزی سیاه جامگانی است که پس از شروع لیگ با دو شکست در هفته پیش نفت تهران را در خانه مغلوب کرد و تا حدودی به آرامش رسید. این تیم مشهدی حالا با شرایط بهتر و روحیه بالاتر به تبریز آمده تا بدون امتیاز این شهر را ترک نکند.

سپاهان- فولاد؛ نبرد 2 قهرمان
این بازی نبرد قهرمان لیگ‌چهاردهم و سیزدهم است؛ مسابقه‌ای که باز هم زردپوشان اصفهانی باید در خانه برگزار کنند و می‌توانند از امتیاز میزبانی برای رسیدن به چهارمین برد متوالی در لیگ پانزدهمین و حفظ صدرنشینی در پایان هفته چهارم استفاده کنند. برد این دیدار می تواند فرار بزرگ زردپوشان اصفهانی در صدر جدول باشد و فاصله شاگردان فرکی را با تیم های تعقیب کننده افزایش دهد تا این تیم که قهرمانی لیگ چهاردهم را یدک می کشد با پشتوانه امتیازی مناسبی در لیگ پیش برود.سپاهانی‌ها که به لطف قرعه بسیار خوب در ۳ بازی نخست خود در لیگ پانزدهم را در ورزشگاه فولادشهر انجام دادند که به نوعی برایشان بازی خانگی بود؛ یعنی علاوه بر میزبانی از استقلال خوزستان و پرسپولیس دربی اصفهان را هم در این ورزشگاه برگزار کردند تا در رقابت‌های فصل جاری برای برگزاری هیچ‌کدام از دیدارهای خود، شهر اصفهان را ترک نکنند.شرایط فولاد اما بسیار متفاوت است، تیمی که پس از دو تساوی در لیگ، هفته پیش در دربی اهواز شکست خورد و حالا برای اعاده حیثیت باید در اصفهان پیروز شود زیرا تساوی یا شکست، این تیم را همچنان در مربع قعرنشینان نگه می‌دارد، اتفاقی که برای قهرمان لیگ سیزدهم و هوادارانش تلخ و ناراحت کننده است.

استقلال‌خوزستان - سایپا؛ ویسی در مکتب آقامعلم
شاید نتوان با گذشت 3 هفته از لیگ از لفظ «پدیده» برای تیمی استفاده کرد اما کمتر کسی فکر می‌کرد با گذشت سه هفته از لیگ‌برتر تیم‌های سایپا و استقلال‌خوزستان در رده‌های دوم و سوم جدول رده‌بندی جا خوش کنند. سایپای‌جلالی با اتکا بر تجربه بازیکنانی مانند نکونام، رضایی، نوروزی و ... تا اینجای لیگ خوب امتیاز جمع کرده و با عملکردش تیمی در حد مدعی ظاهر شده است. در مقابل استقلال‌خوزستان با ویسی و البته ستاره‌ گلزنی به نام بیت‌سعید حالا 6 امتیازی است و نشان داده پس از 2 فصل ناکامی با ویسی حالا به دنبال اتفاقات تازه‌ای در لیگ پانزدهم است.

پرسپولیس-ذوب‌آهن؛ پروفسور در مسلخ یحیی
نبرد پرسپولیس و ذوب آهن را باید گل دیدارهای هفته چهارم لقب داد. دیداری که می تواند آبستن اتفاقات خوب یا بد برای سرخپوشان پایتخت باشد و سرنوشت دیگری را برای این تیم پرطرفدار تهرانی رقم بزند.

قعرنشینی سرخپوشان اتفاقی تاریخی و البته تلخ برای پرسپولیس و هوادارانش محسوب می شود. تیمی که سال‌ها یکی از مدعیان قهرمانی لیگ بوده در ۳-۴ فصل اخیر مانند مدعی ظاهر نشد و روزهای سخت و ناامید کننده‌ای را برای هوادارانش رقم زده و حتی در خطر سقوط هم قرار گرفته است. پرسپولیس لیگ‌پانزدهم را هم بسیار تلخ آغاز کرد، یک تساوی و 2 شکست خارج از خانه باعث سقوط این تیم به قعر جدول شد، اتفاقی که در تاریخ این باشگاه بی‌سابقه است. در این وضعیت، پرسپولیس و برانکو روزهای سختی را سپری می‌کنند و در این هفته اگر مقابل ذوب‌آهن نتیجه‌ای غیر از پیروزی به دست آورند، محکوم به ماندن در قعر یا مثلث فانوس به دستان خواهند بود. حریف پرسپولیس، ذوب‌آهنی است که هفته پیش استقلال تهران مدعی را در همین ورزشگاه آزادی با 2 گل شکست داد؛ آن هم پس از دو شکست متوالی در لیگ. آن برد، تا حدودی ذوب‌آهن را از بحران نتیجه‌گیری در آغاز لیگ دور کرد اما یحیی گل‌محمدی و شاگردانش می‌دانند اگر مقابل پرسپولیس امتیازی از دست بدهند، باز هم شرایط‌شان سخت خواهد شد؛ هر چند گرفتن یک امتیاز در تهران هم نتیجه خوبی در شرایط معمولی محسوب می‌شود.

برانکو اگر می خواهد در این دیدار خانگی نتیجه بگیرد و مورد انتقاد هواداران پرسپولیس قرار نگیرد باید در ترکیب تیمش دست به تغییرات اساسی بزند و به مردان باتجربه اش اعتماد کند.بازگشت محسن بنگر به خط دفاع، هادی نوروزی به خط حمله و احتمالا سوشا مکانی به درون دروازه، شرایط پرسپولیس را در خط دفاعی و بخش هجومی بهتر کرده و شانس این تیم را برای رسیدن به موفقیت بیشتر می‌کند.باید دید یحیی که هفته گذشته با شکست استقلال، ذوب آهن را از بحران خارج کرد حالا مقابل تیم سابقش که اتفاقا شرایط بحرانی دارد چه نتیجه‌ای می‌گیرد و آیا می تواند ناجی تیم سابقش شود یا نظیر هفته گذشته که سرخپوشان را به قعرجدول فرستاد باز هم این تیم را در مسیر ناکامی هدایت خواهد کرد.

استقلال‌اهواز - استقلال‌تهران؛ برادرکشون در جنوب
اگر برای پرسپولیس بازی با ذوب آهن حساسیتی مضاعفی دارد و می تواند برای سرخپوشان پایتخت سرنوشت ساز باشد، رویارویی همنامان خوزستانی و تهرانی هم از اهمیت خاصی برخوردار است. در فصل جدید استقلال با پرویز مظلومی در 2 بازی اول شروعی خوب و طوفانی داشت و همان 6 امتیاز خیال آبی‌ها را از داشتن تیمی مدعی راحت کرد اما یحیی گل‌محمدی و تیم جوانش خیلی زود در هفته سوم ترمز استقلالِ مدعی را کشیدند تا مظلومی هم کمی احساس خطر کند.استقلال تهران با تکیه بر آمادگی بالای رحمتی، ارسال‌های بی‌نقص حیدری، هوش ابراهیمی و البته جوانی خط حمله اش تیم خطرناکی است که می‌تواند هر تیمی را از پیش بردارد اما استقلال اهواز هم تیمی است که خیلی سخت باج می‌دهد، مخصوصاً اگر قرار باشد شاگردان سیاوش بختیاری‌زاده در خانه به میدان بروند.تیم محبوب اهوازی در شهر خود به واسطه شرایط آب و هوایی این روزهای اهواز بسیار خطرناک است و می‌تواند برای آبی‌های پایتخت دردسرساز شود. مظلومی که برای اولین بار در این فصل در جنوب به میدان می رود، بهتر می داند که باید از اهواز با امتیاز برگردد تا کمی از تبعات شکست تلخ مقابل ذوب آهن بکاهد. هرچند گرفتن امتیاز مقابل شاگردان سختکوش سیاوش بختیاری زاده و در گرمای کشنده و هوای دم کرده اهواز کار ساده ای نیست.

برنامه هفته چهارم لیگ‌برتر به شرح زیر است:

پنجشنبه - ۲۹ مردادماه

گسترش‌فولاد - سیاه‌جامگان مشهد، ساعت ۱۸:۳۰، ورزشگاه بنیان‌دیزل

پرسپولیس - ذوب‌آهن اصفهان، ساعت ۱۹:۱۵، ورزشگاه آزادی تهران

سپاهان - فولاد خوزستان، ساعت ۱۹:۱۵، ورزشگاه فولادشهر اصفهان

استقلال خوزستان - سایپا تهران، ساعت ۱۹:۱۵، ورزشگاه غدیر اهواز

جمعه - ۳۰ مردادماه

پدیده مشهد - تراکتورسازی تبریز، ساعت ۱۷:۳۰، ورزشگاه ثامن مشهد

راه‌آهن تهران - صبای قم، ساعت ۱۸:۱۵، ورزشگاه شهر قدس

استقلال اهواز - استقلال تهران، ساعت ۱۹:۱۵، ورزشگاه غدیراهواز

کد خبر : ۲۹۸۵۳۶