خبرگزاری کار ایران

۱۴ اقدام وزارت‌ورزش برای مقابله با فساد؛

از انسداد گلوگاه‌های رشوه تا ارسال‌پرونده‌ مدیرعامل اسبق‌پرسپولیس به مقامات‌قضایی

مرکز حراست وزارت‌ورزش به ارائه گزارشی درباره مقابله با فساد و مسدودکردن گلوگاه‌های رشوه در ورزش پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان،‌ باز پس‌گیری مطالبات فدراسیون فوتبال از محل تبلیغات، برخورد با سمن‌های متخلف، خلع ید سودجویان از زمین‌های متعلق به وزارت‌ورزش و بازپس‌گیری مجموعه‌های ورزشی‌تهران بخش مهمی از اقدامات مرکز حراست وزارت ورزش و جوانان بوده است.

در بخشی از گزارش مرکز  درباره اقدامات انجام‌شده برای کاهش فساد در وزارت ورزش طی سال 93 و 6 ماهه 1394 آمده تشکیل کمیته مقابله با فساد در وزارت‌ورزش در دفتر مرکزی حراست، مشارکت و حضور فعال در ستاد ارتقاء سلامت‌اداری وزارت‌ورزش، مشارکت‌فعال در تشکیل دادگاه‌ویژه رسیدگی به جرایم و تخلفات عرصه‌ورزش، بررسی موضوع معارضین حقوقی، بررسی و تکمیل 8 پرونده تخلفاتی و ارسال به مقام قضایی، تدوین نظام‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های لازم برای جلوگیری از حاکمیت و رفتارهای فردی و سلیقه‌ای‌، شفاف‌سازی و نظام‌مند کردن نحوه ورود حامیان مالی در عرصه ورزش(به عنوان مثال می‌توان به برگزاری مزایده تبلیغات محیطی لیگ‌های فوتبال اشاره کرد، تلاش برای نظارت هدف‌مند در کلیه مزایده‌ها و مناقصات حوزه وزارت‌ورزش، پیگیری تخلفات انجام شده در سنوات گذشته و تلاش برای احقاق حقوق عمومی و رسیدگی به شکایات، تلاش برای اجرای اصل 44 (خصوصی‌سازی) ‌در حوزه ورزش و تقویت نقش نظارتی دولت و مشارکت در اجرای طرح فروش آنلاین بلیط مسابقات فوتبال در راستای شفاف‌سازی درآمدها.

شفافیت‌مالی و مقابله با فساد از جمله برنامه‌های محوری وزیر ورزش در ورود خود به عرصه‌مدیریتی وزارت‌ورزش بوده مرکز حراست برای اجرایی‌کردن این برنامه مهم محمود گودرزی در طول یکسال و نیم گذشته اقدامات گسترده‌ای کرده که بخشی از آنها به این ترتیب است :

1. پیگیری تخلفات پروژه‌مسکونی هشتگرد متعلق به صندوق حمایت از پیشکسوتان و قهرمانان ورزشی: در این مورد  بیش از 30 میلیارد ریال از حقوق صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان تضییع شده است. این کیس با پیگیری دفتر مرکزی حراست آماده ارسال به دستگاه‌قضایی است.

 2. بیش از 60 هکتار از زمین‌های متعلق به وزارت‌ورزش که بیش از 3 سال بدون‌قرارداد در اختیار افراد خاص بود، با پیگیری دفتر مرکزی حراست تعیین‌تکلیف و از این افراد خلع ید شده است.

3. رسیدگی به تخلفات سمن‌های فعال در حوزه‌جوانان؛ به دلیل ثبت تعدادی سمن‌خانوادگی توسط مسئولان وقت معاونت‌ساماندهی امور جوانان و عقد قراردادهای صوری و انجام پرداخت‌های غیرقانونی در این چارچوب، مدیرکل مشارکت‌های‌اجتماعی عزل و پرونده تخلفات مربوط به مدیران آن مورد رسیدگی قرار گرفت.

 4. مداقه و بررسی قراردادهای واگذاری به بخش‌خصوصی؛ طی سنوات گذشته تعداد قابل توجهی قرارداد به روش BOT  به افراد خاص با شرایط ویژه واگذار شده که دفتر مرکزی حراست در حال بررسی آنها است.

 5. پیگیری و بازپس‌گیری مجموعه‌های ورزشی استان‌تهران که در گذشته واگذار شده بود.

 6. پیگیری و دریافت مطالبات فدراسیون فوتبال از بهره‌بردار فضاهای تبلیغاتی فوتبال.

 7. پیگیری و باز پس‌گیری مجموعه‌ورزشی و سوارکاری نوروزآباد پس از گذشت 4 سال بدون وجود قرارداد واگذاری و تحویل آن به شرکت توسعه با دستور مقام قضایی.

 8. پیگیری و باز پس‌گیری زمین واگذار شده غیرقانونی در سنندج.

 9. حل اختلاف‌مالی و قراردادی شرکت‌توسعه با فدراسیون‌تنیس خاکی درباره باشگاه‌تنیس‌استقلال و دریافت‌مطالبات شرکت توسعه از فدراسیون مذکور.

 10. بررسی و پیگیری پرونده تخلفات مدیرعامل اسبق باشگاه‌پرسپولیس و ارسال به مقام قضایی.

 11. پیگیری و بازپس‌گیری ورزشگاه شهدای کن از سوی هیئت امناء و تحویل به اداره کل ورزش استان تهران.

 12. ارایه مشاوره‌های کارشناسی به مدیران کل استان‌ها برای رعایت ضوابط و تشریفات قانونی.

 13. تشکیل کمیسیون تعیین‌صلاحیت و همکاری فعال وزارت‌اطلاعات برای جلوگیری از ورود عناصر ناسالم به عرصه‌ورزش و حمایت از مدیران متعهد و کارآمد.

 14. تعیین تکلیف‌دانشگاه علمی کاربردی، مجموعه درمانی و استخر باشگاه‌پرسپولیس و وصول بخشی از مطالبات معوق باشگاه از طرف‌های قرارداد.

کد خبر : ۳۰۰۳۵۸