خبرگزاری کار ایران

در نشست هم‌اندیشی مطرح شد؛

گودرزی: افراد ذی‌نفوذی در تصمیم‌ها ورود می‌کنند/پشتیبانی وزارت ورزش از فدراسیون‌های المپیکی

وزیر ورزش از ورود برخی افراد ذی‌نفوذ در تصمیم‌گیری‌ها خبر داد و تاکید کرد این افراد برای دولت مشکل‌آفرینی می‌کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه‌خبری وزارت ورزش و جوانان، محمود گودرزی صبح امروز شنبه 7 شهریورماه در نشست هم اندیشی اعضای هیات علمی و صاحب نظران حوزه علوم ورزشی، ضمن قدردانی از حضور افرادی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در امر برنامه ریزی و اجرا و به طرق مختلف به وزارت ورزش و جوانان کمک می کنند، گفت: این جمع بخشی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های سراسر کشور است که امیدواریم اواخر مهر و اوایل آبان‌ماه نشستی با حضور اعضای بیشتر به منظور تبادل نظر، کمک به ورزش و پیدا کردن راه اصولی داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه بارها سوال شده، چرا از افرادی خارج از مجموعه وزارت ورزش و جوانان استفاده می‌شود؟ اظهار داشت: حسی نادرست مبنی بر استفاده از افراد داخل گردونه وزارت ورزش و جوانان وجود دارد و عمدتاً با فضاسازی‌هایی رو به رو هستیم که به اعتقاد آنها اگر یک دانشگاهی به عنوان مجری در این فضا قرار بگیرد با مشکل مواجه خواهد شد.

گودرزی ادامه داد: ما تلاش کرده‌ایم از نیروهای دانشگاهی در سطوح مختلف اجرا بهره ببریم و در حوزه‌های ستادی و استان‌ها نیز از نیروهای علاقه‌مند و با انگیزه برای ورود به عرصه اجرا استفاده شده است. تلاش کرده‌ایم تا رفتار مدیریتی بینابین انجام شود و اینکه مجموعه رسمی این موسسه آسیب نبینند و فکر نکنند که روحیه ما برون‌سازمانی است.

وی با بیان اینکه در این رابطه با محدودیت‌هایی در سطوح استانی نیز مواجه هستیم، گفت: افراد ذی‌نفوذی هستند که در تصمیم‌ها ورود و برای دولت مشکل ایجاد می کنند؛ این محدودیت‌ها و نقطه نظرات، منجر به تصمیمی می‌شود که به گمان ممکن است تصمیمات درستی نباشد اما واقعیتی است که با آن روبه روهستیم.

وزیر ورزش و جوانان اضافه کرد: پس ما برای اتخاذ یک تصمیم در حوزه مدیریتی با تقابل رو به رو هستیم اما از طرف دیگر علاقه‌مندیم تا مجموعه دانشگاهی نه تنها در حوزه نقد و نظر بلکه در عرصه اجرا نیز ورود کند.

گودرزی با اشاره به فعالیت حوزه همگانی وزارت‌ورزش و جوانان طی 20 ماه گذشته، خاطرنشان کرد: یکی از رویکردهای اصلی ما بخش سلامت محور ورزش است یعنی حوزه‌ای که شعار ما است و به آن اهتمام می‌ورزیم.

تسری ورزش رایگان به 31 استان کشور

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه برای نخستین بار ارتقاء ساختار حوزه همگانی را در دستور کار داشته ایم، افزود: تا این لحظه سازمان های ذیربط اجازه ندادند تا معاونت بانوان از همگانی تفکیک شود.

وی ایجاد کمیته‌های همگانی در تمامی فدراسیون های ورزشی، اختصاص 10 درصد از اعتبارات ورزشی به این حوزه که با رشد ورزشکاران سازمان یافته( از 2769740 در سال نود و یک به 2859584 نفر در سال نود و سه) همراه بوده است، افزایش پرداخت سه میلیاردی به ورزش همگانی در سال نود و سه نسبت به سال 92، برگزاری 1347 همایش پیاده روی، 500 جشنواره بومی و محلی، 905 جشنواره ورزش همگانی ، 110 خانه ورزش روستایی در استان های مرزی در سال 93 را از اقدامات این حوزه از وزارتخانه عنوان کرد.

وزیر ورزش و جوانان همچنین با بیان این که طرح آزمایشی ورزش‌رایگان(ورزش برای همه) در سال 93 در هفت استان کشور عملیاتی شده، گفت: در تلاشیم تا پایان مهلت 4 ساله دولت تدبیر و امید این طرح به 31 استان کشور تسری پیدا کند.

او آگاه‌سازی مردم نسبت به اهمیت و فواید ورزش و تشویق آنان به انجام فعالیت‌های ورزشی از طریق برنامه‌سازی تلویزیونی را یکی دیگر از برنامه‌های حوزه همگانی در این مدت دانست و افزود: فعالیت رسانه‌ای در خصوص ورزش همگانی نزدیک به صفر بوده که تلاش کردیم آن را ارتقاء دهیم؛ در صورتی که رسانه ملی باید به توسعه ورزش در بین مردم کمک کند.

وی به اجرای جشنواره خانوادگی ورزش برای همه با مشارکت فدراسیون ها و ادارات کل استانی و همچنین جشنواره فرهنگی ورزشی اقوام(ویژه ورزش های سنتی و محلی) اشاره و خاطر نشان کرد: امکان توسعه این جشنواره ها و تسری آن ها به سایر نقاط کشور وجود دارد که امیدوارم افرادی که پس از ما امور ورزش کشور را در دست می گیرند آن را در اولویت خود قرار دهند.

9 استان فاقد مرکز استعدادیابی ورزشی

گودرزی همچنین با اشاره به فعالیت های حوزه قهرمانی و حرفه ای وزارت خانه، گفت: طی بیست ماه 662 مدال جهانی، 1300 مدال آسیایی، 1200 مدال بین المللی و 3200 اعزام به مسابقات رسمی و تدارکاتی داشته ایم.

وی برگزاری مجامع فدراسیون ها را یکی از اقدامات مهم وزارت ورزش و جوانان دراین مدت عنوان کرد و بخشی از نظارت وزارت خانه را از طریق همین مجامع دانست و افزود: سال 91 شش مجمع عادی و انتخاباتی داشته ایم که این عدد در سال نود و سه به 32 مجمع افزایش داشته است.

او همچنین تعداد کانون های استعدادیابی فدراسیون های ورزشی را از بیست و هفت کانون در سال 90 به سی و سه کانون در سال نود و سه اعلام کرد و گفت: پیش بینی کرده ایم تا پایان عمر دولت فعلی 31 استان ما حتماً مرکز استعدادیابی داشته باشند که تا این لحظه بیست و یک استان از این مراکز برخوردار شده اند و این رقم قابل توجهی است.

وزیر ورزش و جوانان اضافه کرد: برگزاری پنج هزار و صدو هشتاد و سه دوره آموزشی ورزش و ارتقاء توجیهی و بین المللی، اجرای آمایش سرزمین رشته های ورزشی با تاکید بر توسعه متوازن ورزش، دوبار تجلیل از قهرمانان ورزشی با حضور رئیس جمهور و پرداخت پاداش های معوقه (که بیش از 48 میلیارد در این خصوص هزینه شده است)، اجرای آئین نامه سرباز قهرمان(تسهیلات معافیت) از دیگر اقدامات حوزه قهرمانی و حرفه ای بوده است.

پیوست فرهنگی رویدادهای ورزشی مورد تاکید ما است

گودرزی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه فرهنگی، آموزش و پژوهش، گفت: تدوین نظام نامه جامع فرهنگی ورزش کشور و ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی، تدوین نظام نامه اخلاق حرفه ای ورزش کشور، تصویب آئین نامه ترویج فرهنگ پهلوانی در شورای فرهنگ عمومی و اجرایی سازی آن، تهیه و تدوین پیوست فرهنگی رویدادهای ورزشی، تشکیل دبیرخانه و کمیسیون فرهنگی تربیت بدنی شورای عالی انقلاب فرهنگی از مهم ترین اقدامات این معاونت است.

 وضعیت‌مالی برخی فدراسیون‌ها از ابهام خارج می‌شود

او با تایکد به این نکته که شفاف سازی ارقام و دستمزدها و حسابرسی دوره ای از فدراسیون ها را در دستورکارداشته ایم، افزود: برای هزینه کرد بودجه ای که دولت و اسپانسرها در اختیار فدراسیون ها قرار می دهند، این حسابرسی ها انجام می شود. از زمان حضور ما هر فدراسیون 3 مرتبه مورد ارزیابی مالی و برنانه ای قرار گرفت که وضعیت مالی برخی از آن ها را از ابهام خارج می کند.

عددی بابت بخش عمران به ما پرداخت نشده است

وی در ارتباط با حوزه پشتیبانی و توسعه منابع اظهار کرد: در سال 92 تعداد صد وهشتاد و یک پروژه به بهره برداری رسید که این رقم در سال نود و سه به تعداد دویست و هشتاد، و در شش ماهه نخست سال نودو چهار به صدو پنجاه و شش پروژه افزایش داشته است.

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه برخی از این پروژه ها بر اساس لابی و توانمندی استان، شهرستان و روستا انجام شده است، گفت: ما وارث این مجموعه هستیم که ساماندهی آن بسیار سخت و سنگین است؛ باید بگویم که تا این لحظه عددی بابت بخش عمران به ما پرداخت نشده که امیدواریم طبق اعلامی که شده 20 میلیارد به این بخش تعلق بگیرد.

فدراسیون‌ها بر اساس شاخص اعتبار دریافت می‌کنند

گودرزی در این نشست گزارشی از آخرین پرداختی به فدراسیون‌های ورزشی را نیز ارائه کرد و افزود: فدراسیون‌ها بر اساس 3 بخش‌بندی و شاخص بودجه و اعتبار دریافت کرده‌اند که تا این لحظه به صورت میانگین حدود 40 درصد اختصاص سهمیه به آنها داشته‌ایم.

به عقیده وی این ارقام مطلقاً کفایت نمی‌کند و از دولت می‌خواهیم در سال کسب سهمیه نگاه ویژه‌تری به بخش ورزش کشور داشته باشد. ما باید 80 درصد سهمیه المپیک 2016 را امسال بگیریم که تا کنون 30 درصد اعتبارات به دست ما رسیده است. برنامه ما پشتیبانی از فدراسیون‌های المپیکی است، منتها به دلیل عدم تامین منابع مجبور به کوتاه آمدن هستیم.

نوشتن سند ملی ورزش کشور از تکالیف ما است

وزیر ورزش و جوانان همچنین روزآمدسازی قوانین، مقررات، ضوابط و آئین نامه‌های بخشی ورزش، تدوین پیش‌نویس لایحه اهداف و وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان، تدوین سند ملی ورزش کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: باید در تداوم طرح جامع، سند ملی ورزش کشور نوشته شود که ما پیگیر آن هستم و از تکالیف ما است.

وی در ادامه به محورهای هشت‌گانه سند ملی، اولویت‌های سند ملی ورزش کشور، اهداف راهبردی اشاره و خاطرنشان کرد: الگویی درباره تداوم سند ملی تهیه شده که دو چشم انداز رقابت‌محور و سلامت‌محور دنبال می‌کند که در بخش سلامت محور مشارکت آموزش و پرورش و تغییر نگرش ورزشی و هم چنین مشارکت حداکثری مردم در ورزش گنجانده شده است.

رشد قابل‌توجه ورزش زنان

گودرزی از معاون امور ورزش بانوان نیز تقدیر کرد و گفت: شهریان برای ارتقاء سطح مدیریتی و همچنین توسعه ورزش قهرمانی و همگانی این حوزه تلاش‌های بسیاری انجام داده است.

وی با بیان این ورزش زنان در کشور رشد قابل توجهی داشته، اضافه کرد: اما تلاش شده با ایجاد شرایط مفاهمه، ورزش این حوزه در اولویت قرار گیرد. هنگامی که بانوان ما در حوزه قهرمانی جدی گرفته شدند جهش بزرگی در مدال‌آوری مشاهده شد.(در سال 93 حوزه بانوان موفق به کسب 53 مدال‌طلا، 82 نقره و 82 برنز در عرصه‌جهانی، آسیایی و بین‌المللی شده است).

وزیر ورزش در پایان با اشاره به حوزه امور جوانان خاطرنشان کرد: ما متولی امور جوانان نیستیم و 18 دستگاه به عنوان کارگزار اجرایی موظف‌اند به امر ورزش بپردازند. به عنوان مثال سازمانی مثل کار و رفاه اجتماعی متولی استغال جوانان است. ما تنها نقش هماهنگ کننده این موسسات را بر عهده داریم و بر همین اساس ستاد ساماندهی امور جوانان را تشکیل دادیم که نمایندگان دستگاه‌ها ملزم به حضور در آن هستند.

او احصاء شاخص‌های ساماندهی امور جوانان، تنظیم سند ملی مشاوره پیش از ازدواج، دوره‌های توانمندسازی جوانان، افزایش 150درصدی سمن‌های جوانان در دولت تدبیرو امید و .. را مهم‌ترین اقدامات این حوزه دانست.

کد خبر : ۳۰۰۹۹۳