خبرگزاری کار ایران

چوگان برای بیماران‌دیابتی مفید است؛

ایلخانی‌زاده: وزارت‌ورزش پول نمی‌دهد حداقل حمایت کند/ من و پسرم «سفیر کبیر» هستیم

رئیس فدراسیون چوگان تاکید کرد که توقع از وزارت‌ورزش فقط تخصیص منابع مالی نیست.

حمزه ایلخانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره رقابت‌های چوگان جام گابریک اظهار داشت: ششمین دوره این مسابقات را برگزار کردیم که هدف اصلی آن آموزش به بیماران و همچنین سایر اقشار جامعه درباره بیماری دیابت است.

وی با بیان اینکه برگزاری این مسابقات در حقیقت حرکتی اجتماعی است، افزود: متاسفانه هیچ بیماری به اندازه دیابت در کشور ما شایع نیست و به همین دلیل، 6 دوره است این جام را برگزار می‌کنیم چراکه معتقدیم ورزش‌چوگان برای بیماران دیابتی بسیار مفید است.

رئیس فدراسیون چوگان درباره حضور نیافتن هیچ‌یک از مسئولان وزارت‌ورزش و یا کمیته‌ملی‌المپیک در این تورنمنت خاطرنشان کرد: چوگان ورزش فاخر و ملی ایران است که ریشه در تاریخ و فرهنگ سرزمین کهن ایران دارد اما متاسفانه هیچ‌یک از مسئولان در این رقابت‌ها حضور نداشتند.

ایلخانی‌زاده در ادامه به جلسه اخیر خود با مسئولان وزارت‌ورزش اشاره کرد و گفت: جلسه خوبی بود که مسئولان وزارتخانه رضایت خود را از فعالیت‌های فدراسیون اعلام کردند. بنده از وزارت‌وزش پول نمی‌خواهم، بلکه انتظار حمایت و دلگرمی بیشتر دارم.

وی ادامه داد: وقتی که مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «به ورزش‌های بومی و محلی اولویت بدهید»، این دیگر یک وظیفه‌ملی می‌شود. صحبت من هم این است که وزارت‌ورزش و سایر مسئولان از چوگان که در واقع فرهنگ ایران است، حمایت و پشتیبانی کنند.

رئیس فدراسیون چوگان یادآور شد: چرا زمانی که قضیه ثبت چوگان به نام کشور آذربایجان مطرح شد، دوستان سریع موضع گرفتند و بانگ برآوردند اما هنگام حمایت از این ورزش که در حقیقت فرهنگ و تاریخ این سرزمین است، اقدامی نمی‌کنند؟

ایلخانی‌زاده موقعیت چوگان ایران در جهان را مناسب و ارزشمند توصیف کرد و اظهار داشت: چوگان در دنیا 5 زون دارد. زونa: آمریکای‌شمالی و جنوبی/ زون b: اروپا/ زون c: آمریکای‌جنوبی/ زون d: قبلا شامل آسیا، آفریقا و اقیانوسیه بود اما در حال‌حاضر تنها به قاره آسیا اختصاص یافته و زون e: آفریقا و خاورمیانه. ایران جزو زونe است. در فدراسیون جهانی چوگان اصطلاحی به نام «سفیر کبیر» داریم که بنده و پسرم از اعضای فدراسیون‌جهانی در بخش سفرای‌کبیر هستیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا احتمال دارد ایران میزبان مسابقات قاره‌ای و یا جهانی چوگان شود، تصریح کرد: قرار بود سال 2012 جام‌جهانی را در کشورمان برگزار کنیم اما به دلیل عدم حمایت‌ها و بروز برخی مسائل، این فرصت ارزشمند از دست رفت اما مطمئن باشید بالاخره روزی جام‌جهانی چوگان را در ایران برگزار می‌کنیم.

ششمین دوره رقابت‌های چوگان جام گابریک با همکاری انجمن اطلاع‌رسانی دیابت(گابریک) روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته در باشگاه چوگان فرح‌آباد تهران برگزار شد که عواید بلیت‌فروشی این مسابقات به کودکان و بیماران دیابتی اختصاص یافت.

کد خبر : ۳۱۲۳۶۴