خبرگزاری کار ایران

تحلیل‌فنی ایلنا پیش از دربی۸۱؛

توپ‌های بلند مهمترین تاکتیک سرخابی‌ها / این دربی هم پرگل نمی‌شود!

برخلاف اظهارنظرهای مختلفی که در خصوص پر گل شدن دربی بزرگ پایتخت به گوش می رسد،نحوه فوتبال دو تیم نشان از کم گل شدن دربی 81 دارد.

به گزارش ایلنا، در حالیکه این روزها همگان سعی دارند با آمار و ارقام دربی 81 را دیداری پرگل توصیف کنند، سبک فوتبال 2 تیم خبر از یک دیدار سنتی و تاکتیک‌های تکراری در شهرآورد می‌دهد.

در 8 دیدار گذشته سرخابی‌های پایتخت تنها 4 گل به ثمر رسیده که تمام آنها روی ارسال توپ‌های بلند از کناره‌ها بوده است. بازی سنتی استقلال و پرسپولیس یک اصل نانوشته وجود دارد «هر تیمی که آسمان را داشته باشد برنده دربی خواهد شد».

اگر بخواهیم نگاه کوتاهی به سبک بازی استقلال و پرسپولیس داشته باشیم به خوبی متوجه می‌شویم هر 2 تیم اصرار زیادی به ارسال از کناره‌ها دارند و از مدافعان بلندقد بسیار خوبی برای دفع توپ‌های هوایی برخوردارند .

استقلال؛ صدرنشین پر مهره

صدرنشین لیگ‌برتر در شرایط روحی مناسبی به استقبال دربی 81 خواهد رفت. پیروزی 3 بر صفر آبی‌های پایتخت مقابل طلایی‌پوشان سپاهان در اصفهان باعث شده دل هواداران این تیم از داشتن یک تیم هجومی قرص شود اما نکته مهم‌تر در دیدار با پرسپولیس عملکرد خط دفاعی است.

 مدافعان استقلال در طول فصل‌جاری بارها نشان دادند زیر فشار حملات اشتباه می‌کنند و شاید اگر درخشش کاپیتان رحمتی نبود الان استقلالی‌ها صدرنشین لیگ نبودند.

اما بی‌تردید نقطه قوت آبی‌های پایتخت کناره‌های زمین است، جایی که میثم مجیدی و یعقوب کریمی از جناح چپ و میلاد فخرالدینی و خسرو حیدری از راست با ارسال‌های پیاپی خود کار را برای هر تیمی سخت می‌کنند. باید دید با توجه به سبک بازی استقلالی‌ها و تکیه بیش از حد آنها روی بال‌های کناری خود آیا مظلومی از پروپئیچ و شهباززاده همزمان در زمین استفاده می‌کند یا خیر؟

مهره کلیدی

تیم این فصل آبی‌های پایتخت آنقدر پر مهره است که شاید انتخاب چند بازیکن خاص بین آنها کار دشواری باشد اما سید مهدی رحمتی، امید ابراهیمی و سجاد شهباززاده بهترین‌های استقلال در بازی‌های این فصل بودند که می‌توانند نقش کلیدی در دربی 81 داشته باشند. درست است که ابراهیمی و شهباززاده تا به حال 2 شکست در دربی را تجربه کردند اما نمی‌توان منکر نقش تاثیرگذار آنها در دیدار بزرگ روز جمعه شد.

پرسپولیس بدهکار به کاپیتان‌فقید!

تیم هفتم جدول لیگ‌برتر در 4 بازی آخر خود 10 امتیاز کسب کرده است. بازیکن‌های جوان پرسپولیس که حدود یک‌ماه قبل کاپیتان خود(هادی نوروزی) را برای همیشه از دست دادند درصدد هستند تا پیروزی در دربی را به کاپیتان‌فقید خود تقدیم کنند و این موضوع انگیزه آنها را چند برابر خواهد کرد.

قرمزهای پایتخت که فصل را بسیار ضعیف شروع کردند هفته گذشته موفق شدند نخستین پیروزی خانگی خود را مقابل ملوان جشن بگیرند تا با روحیه خوبی خود را مهیای حضور در دربی 81 کنند اما نکته قابل توجه، سبک بازی پرسپولیس است که بی‌شباهت با رقیب دیرینه‌اش نیست.

پرسپولیسی‌ها این فصل وابستگی بسیار زیادی به حرکات رامین رضاییان و فرشاد احمدزاده از سمت راست و امید عالیشاه از جناح‌چپ دارند. البته نباید از حرکات انفرادی مهدی طارمی چشم‌پوشی کنیم اما به احتمال فراوان تاکتیک اصلی پرسپولیس هم در شهرآورد بزرگ پایتخت ارسال توپ‌های بلند از کناره‌های زمین خواهد بود.

مهره‌های کلیدی

4 بازیکن سرخ‌پوشان پایتخت نقش به‌ سزایی در بازی روز جمعه مقابل استقلال خواهند داشت. محسن بنگر، احمد نورالهی، امید عالیشاه و مهدی طارمی بازیکنانی هستند که می‌توانند با درخشش در این دیدار تیم خود را به پیروزی برسانند. نکته جالب درباره این 4 بازیکن این است که روی هم رفته 13 دربی بدون باخت را تجربه کرده‌اند!

تفکرات مشابه مربیان

با توجه به شرایط جدول هر 3 مربی از این بازی برد می‌خواهند اما نکته اصلی اینجاست که کدام تیم از موقعیت‌ها بهتر استفاده می‌کند تا پیروز شود! با توجه به اینکه هر 2 تیم از کناره‌های بسیار قوی برخوردارند به احتمال فراوان مبنای اصلی حملات خود را روی ارسال از کناره‌ها قرار می‌دهند اما از سوی مقابل خط دفاعی هر دو تیم در زدن توپ‌های بلند مهارت دارند و این موضوع کار را برای رسیدن به گل بسیار سخت می‌کند. به هر حال باید منتظر ماند و دید که دربی 81 با چه نتیجه ای پایان خواهد یافت.

کد خبر : ۳۱۷۳۵۵