خبرگزاری کار ایران

مشکلات و چالش های ورزش همگانی بررسی شد؛

از استاندارد نبودن امکانات عمومی تا فقدان فرهنگ ورزش همگانی/ضرورت عزمی ملی

نبود آمار دقیق، فقدان امکانات ورزشی استاندارد در پارک ها، عدم استفاده بهینه از فضاهای ورزشی، دوری از فرهنگ ورزش همگانی و ... از جمله چالش های جدی در مسیر عمومی شدن ورزش به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در برنامه این هفته ورزش بدون ویرایش رادیو گفت و گو، مشکلات و چالش های ورزش همگانی از سوی مسئولان و کارشناسان این حوزه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

برنامه رادیویی این هفته ورزش بدون ویرایش به موضوع "حاشیه ها و چالش های ورزش همگانی " اختصاص داشت وکه در این برنامه با حضور کارشناسان از زوایای مختلف مشکلات این حوزه بحث و بررسی شد. 

در این برنامه اکبری کارشناس ارشد دفتر توسعه ورزش همگانی در وزارت ورزش ، میر زمانی عضو هیات رئیسه فدراسیون ورزش های همگانی،حسنی نایب رئیس هیات ورزش های همگانی استان تهران میهمانان حضوری و رئیس هیات ورزش های همگانی شیراز و خراسان رضوی میهمانان تلفنی این برنامه بودند.

اکبری: آمار دقیقی از فعالان ورزش همگانی نداریم/عدم استفاده بهینه از فضاهای عمومی
عباسعلی اکبری کارشناس ارشد دفتر توسعه ورزش همگانی در وزارت ورزش و جوانان بیان کرد: وزارت ورزش در دولت جدید سیاست خاصی در پیش گرفته تا مردم راحت تر به فعالیت های ورزشی بپردازند. یکی از اقدامات مهم این وزارتخانه ایجاد معاونت توسعه ورزش همگانی در تمام ادارات کل ورزش و جوانان است زیرا تا زمانی که این امر محقق نشود ، همواره با مشکلات و چالش هایی مواجه خواهیم بود.

وی درا دامه افزود:در گذشته تنها دو فدراسیون ورزش همگانی و ورزشهای بومی یا محلی داشتیم اما در حال حاضر 12فدراسیون در ورزش همگانی فعال هستند و فدراسیون های ورزشهای رزمی و کونگ فو، عشایری و بومی و محلی، ورزش های باستانی و ورزش های دانش آموزی نیزبه آنها اضافه شدند که هم می توانند به ورزشهای همگانی تبدیل شوند و هم در پیشرفت این رشته ورزشی ما را یاری رسانند.

وی همچنین افزود: به تازگی رشته ورزش همگانی و بیماری های خاص هم ایجاد کردیم که هدف مان بهبود وضعیت جسمی و روحی بیمارانی است که با وجود اینکه با بیماری های  دست و پنجه نرم می کنند اما به فعالیت های ورزشی نیز می پردازند.

کارشناس ارشد دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش گفت:یکی از اقدامات مهم وزارت ورزش اختصاص بودجه خاص به دفتر معاونت توسعه ورزش همگانی است که باید  برنامه بلند مدت و کوتاه مدت تدوین کند.

وی در ادامه افزود: زمانی که در جامعه از کلمه ورزش همگانی صحبت می شود این سئوال در ذهن مردم ایجاد می شود که شامل چه رشته های ورزشی می شود و برخی ها از این کلمه برداشت های متفاوت و گاه اشتباه در ذهن خود ترسیم می کنند. به همین منظور وزارت و ورزش تلاش می کند بجای کلمه ورزش همگانی ، ورزش برای همه را جایگزین کند زیرا نشان دهنده حقی است که مردم از ورزش مطالبه کرده و از ورزش برای خود سهمی قائل هستند.

اکبری بیان کرد:از میزان فعالیت های ورزشی مردم آمار دقیقی نداریم بخاطر همین وزارت ورزش با همکاری مرکز آمار ایران تصمیم گرفته کار پژوهشی خاصی در قالب پرسشنامه انجام دهد تا میزان فعالیت های ورزشی مردم مشخص شود.

کارشناس ارشد دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش اظهار کرد:وجود فدراسیون ورزش همگانی یکی از نقاط قوت ورزش کشور است.کونگ فو به دلیل اینکه طرفداران زیادی را به  خود جذب کرده یکی از زیر مجموعه های ورزش همگانی محسوب می شود.

وی همچنین افزود:نقش کلیدی برنامه های رادیو تلویزیون  و همچنین رسانه های گروهی در گسترش روز افزون این رشته ورزشی را نمی توان انکار کرد زیرا باعث شده مردم از تنبلی و رخوت فاصله گرفته و به فعالیت های ورزشی بیشتر روی آورند. 

عباسعلی اکبری گفت: یکی از نقاط ضعفی که در حوزه ورزش همگانی وجود دارد، عدم استفاده بهینه از مکان های ورزشی است زیرا بیشتر آنها تعطیل هستند. ما حتی در روزهای تعطیل می توانیم از حیاط مدارس برای انجام فعالیت های ورزشی استفاده کنیم.

وی در ادامه اضافه کرد:در وزارت ورزش و جوانان چشم انداز و هدفی را طراحی کردیم و آن توسعه ورزش همگانی است و شورایی به نام شورای عای ورزش همگانی داریم و پیشرفت این حوزه ورزشی به همکاری تمام سازمان ها و به قولی نیازمند عزم ملی است.

 کارشناس ارشد دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان گفت:وزارت ورزش و جوانان از کارهای پژوهشی و تحقیقاتی و پایان نامه های انجام شده در این حوزه حمایت و استقبال می کند.

219515_295

میرزمانی: نظارتی بر استاندارد بودن امکانات ورزشی پارک ها وجود ندارد
شهرام میرزمانی عضو هیات رئیسه فدراسیون ورزش همگانی بیان کرد:تاریخچه تاسیس ورزش همگانی به قبل از انتقلاب بر می گردد اما بعد از انقلاب با توجه به تجربیاتی که در این حوره ورزشی بدست آمده بود زمینه پیشرفت آنرا فراهم کردیم.

وی در ادامه افزود:ورزش همگانی در سال1319 توسط رئیس کمیته ملی المپیک مطرح شد و باید بگویم این ورزش در حقیقت موتور ورزش کشوراست و از آنجائیکه مقام معظم رهبری به ورزش همگانی توجه خاص نشان می دهند ما هم با تمام وجود در راه پیشرفت این حوزه ورزشی قدم های موثر و مهمی برداشتیم اما این امر به مدیریت همگانی نیاز دارد.

میرزمانی اضافه کرد:تجربیاتی که کشورهای دیگر در رشته ورزش همگانی پشت سر گذاشته اند ما تازه در حال قدم برداشتن در آن مسیر هستیم و به اصطلاح از قافله عقب مانده ایم.

وی افزود:ورزش همگانی در کشور ما یک رشته ورزشی نوپا است و هنوز نتوانستیم متناسب با فرهنگ اسلامی به آن هویت بومی ببخشیم و همه نهاد و سازمان های ورزشی مانند بدن یک موجود زنده در طی کردن موفق این مسیر باید با هم همکاری کنند.

عضو هیات رئیسه فدراسیون ورزش های همگانی اظهار کرد:در ورزش همگانی باید تغییراتی ایجاد شود و وزارت ورزش به همه سازمان ها بخشنامه ابلاغ کند و برنامه های خود را ارائه دهد. از سوی دیگر در کارهای اجرایی بین برخی از مسولان ورزشی ناهماهنگی و اختلاف نظرهایی وجو دارد که در مسیر  پیشرفت این رشته ورزشی اختلال ایجاد می کند.

میر زمانی بیان کرد:ما همواره سعی می کنیم از حاشیه فاصله گرفته و به متن بپردازیم به همین خاطر در 5 سال گذشته برنامه راهبردی طراحی کردیم که آمار نشان می دهد 50درصد مسیر را پشت سر گذاشتیم و باید بگویم در زمینه درآمدزایی و برگزاری دوره های آموزشی و کارگاهی برای مربیان موفقیت های چشمگیری کسب کردیم و در حوزه بسیج نیز انجمن داوطلبین ورزشی را ایجاد کردیم.

وی همچنین اظهار کرد:چند سال پیش هم به وزارت ورزش پیشنهاد دادیم که سازمان مستقل ورزش همگانی ایجاد کند تا مسئولیت تمام کارهای اجرایی را به عهده بگیرد.

عباسعلی میر زمانی گفت: امکانات ورزشی موجود در بیشتر پارک ها غیر استاندارد است و هیچ نهادی بر این امکانات ورزشی نظارت نکرده و غیر استاندار بودن این امکانات را زیر ذره بین نمی گذارد.

حسنی: آمار 40 درصدی پرداختن مردم به ورزش صحت ندارد!
محمد صادق حسنی نایب رئیس هیات ورزش های همگانی استان تهران بیان کرد: اگر قصدمان این است که مشکلات ورزش همگانی را به چالش بکشیم باید از خودمان بپرسیم قدم هایی که در این مدت برداشته شده است موفقیت آمیز بوده یا با ایده آل ها چقدر فاصله داشتیم؟ ما ابتدا باید فرهنگ ورزش همگانی را در جامعه توسعه دهیم. در کشورمان سازمان و تشکیلاتی داریم که می توانیم با کمک آنها به اهداف و آرمان ها برسیم.

وی درادامه افزود: مردم جامعه به این امر پی بردند که به تحرک و فعالیت بدنی نیاز دارند. مسئولان برخی از استان ها بیان می کنند که 40 درصد مردم به ورزش می پردازند در صورتی که واقعیت ندارد. آموزش و پرورش اعلام کرده ساختار جسمانی دختران دبیرستانی از نظر فرسودگی مانند بانوان 70ساله فرانسوی است.

وی در ادامه افزود: توسعه ورزش همگانی به همکاری همه سازمان ها و فدراسیون ها نیاز دارد و مدیران ما فقط به حرف زدن اکتفا می کنند و پای عمل که به میان می آید قدمی بر نمی دارند.زیر بنای پیشرفت  هر جامعه در گروی نیروی انسانی است.از سویی دیگر همه کارمندان به فعالیت های ورزشی علاقه دارند اما مدیران اداره ها به آنها اجازه نمی دهند در ساعت های اداری ورزش کنند و حتی قهرمانان ملی نیز با این مشکل مواجه هستند.

نایب رئیس هیات ورزش های همگانی استان تهران اظهار کرد:وزارت ورزش باید بر هزینه ها و بودجه تمام فدراسیون ها نظارت کند و مشخص شود بودجه در چه کارهایی صرف شده است.در دولت جدید به این امر بیشتر توجه شده اما ما به نظارت بر اجرای صحیح قوانین نیاز مند هستیم. دولت و مردم وظایفی دارند. در توسعه ورزش همگانی باید فرهنگ سازی شده و زیر ساخت ها هم قوی شود زیرا یکی بدون دیگری دچار مشکل خواهد شد.

حسنی بیان کرد:صدا وسیما با اطلاع رسانی قوی می تواند در پیشرفت ورزش همگانی کمک زیادی کند.همانطور که در طول هفته در مورد نزاع و در گیری در سایر رشته ها برنامه تهیه می کند به این ورزش هم توجه کند.

وی همچنین افزود:تمام ادارات و نهادها باید درصدی از بودجه خود را به ورزش اختصاص دهند. ما در این مدت موفق شدیم مربیان را با تکنیک جدید ورزش آشنا کنیم و ایستگاه ورزش همگانی هم دایر کردیم.

وی در ادامه گفت:وزارت ورزش و فدراسیون ورزش همگانی برای برطرف کردن مشکلات ورزش همگانی بودجه کافی ندارد. به همین خاطر ما از کمک های مردمی بهره  می بریم. امیدوارم روزی به جای ورزش همگانی کلمه ورزش برای همه استفاده شود.

پاک فطرت: باید به ورزش کارمندان بیشتر توجه شود
سیروس پاک فطرت رئیس هیات ورزش همگانی شیراز در گفتگوی تلفنی با این برنامه  بیان کرد:با تمام ادارات دولتی و خصوصی ارتباط برقرار کردیم و در سال گذشته نیز از تمام فضای موجود در شهر و پارک ها به بهترین شکل استفاده کردیم و شورایی به نام شورای عالی ورزش همگانی تاسیس کردیم و قصدمان نهادینه کردن این ورزش در استان استان شیراز استو به تمام استاندارها بخشنامه ابلاغ کردیم که در حال اجرا است.

وی در ادامه افزود: وزارت ورزش بخشنامه داده که بخشی از بودجه هر شهرستان باید به ورزش به خصوص ورزش همگانی اختصاص یابد. در ضمن قراراست به ورزش کارمندان توجه ویژه ای شود.

وی اضافه کرد:از شهرداری ها و مسئولان پارک ها کمک گرفتیم و در شیراز مکان هایی که از نظر ترافیکی مشکلاتی  دارد، فرهنگ استفاده از دوچرخه را ایجاد کردیم که با استقبال مردم نیز مواجه شدیم و ایستکاه سلامت برای ورزش بانوان و آقایان بنا کردیم.

پاک فطرت اظهار کرد:در شهریور همایش بین المللی مدیریت راهبردی با حضور اساتید هلندی و آلمانی برگزار کردیم که مربیان و داوران از تمام کشور شرکت کردند که با تکنیک های جدید ورزش همگانی آشنا شدند.

حیدری: رسانه ها در توسعه ورزش همگانی نقش کلیدی دارند
رازیتا حیدری رئیس هیات ورزش همگانی خراسان رضوی در گفتگوی تلفنی بیان کرد: ورزش همگانی در این شهر از شرایط مناسب و جایگاه خوبی برخوردار است و مورد توجه همه قرار گرفته و  رسانه در این پیشرفت نقش موثری داشتند.

وی در ادامه افزود: ما در این 3 سال از تمام پتانسیل و ظرفیت های موجود در این استان استفاده کردیم تا جایی که روزانه 250 نفر در تمام پارک ها به فعالیت های ورزشی می پردازند. هر هفته ورزشکاران به همراه خانواده های شان به کوهنوردی می روند و آنجا را تمیز و پاکسازی می کنند و با تمام نهادها هم ارتباط خوبی داریم و به مردم شیوه صحیح ورزش را آموزش می دهیم.

رئیس هیات ورزش همگانی خراسان رضوی اظهار کرد: برنامه پژوهشی در حوزه ورزش همگانی داریم و از امکانات بسیج هم استفاده می کنیم اما جای یک وزارتخانه مستقل ورزش همگانی در این استان خالی است.

کد خبر : ۳۱۹۷۰۰