خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

راهکارهای نصیرزاده برای خروج از بحران داوری

asdasd
کد خبر : ۳۲۰۰۹۳

کارشناس داوری فوتبال با انتقاد از اداره‌کنندگان کمیته داوران، سکوت آنها را باعث بحران اخیر داوری و کشیده شدن این اشتباهات تا مرز تعمدی بودن عنوان کرد.

ایلنا: موضوع اشتباهات داوری در فوتبال ایران طی هفته های اخیر واکنش های فراوانی را به همراه داشته است. اما با این حال خیلی ها معتقدند می بایست مشکلات داوری به صورت ریشه ای حل شود.

هوشنگ نصیرزاده در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، درباره حواشی گسترده پیرامون مشکلات داوری در فوتبال کشور گفت: داوری وارد بحران شده و متاسفانه هیچکس نیست از داوری دفاع کند و بگوید اینها اشتباهات انسانی هستند.

نصیرزاده با انتقاد از برخورد منفعلانه مسئولان کمیته و دپارتمان داوری تصریح کرد: اداره کنندگان داوری مهارت کلامی ندارند و سکوت شان باعث شده این بحران را تا مرز تعمدی بودن کشیده شود.

وی درباره اینکه پرسپولیس بیش از تمام تیم های لیگ بابت داوری ها متضرر شده و حتی جام حذفی را از دست داده اند، اظهار داشت: این را باید آشکارا پذیرفت که برخی تصمیمات داوران به زیان پرسپولیس بوده ولی فراموش نکنید که حتی اگر این اشتباهات باز هم تکرار شود، تعمدی نیست و باید آن را جزو خطاهای انسانی دانست.

کارشناس داوری فوتبال کشور تاکید کرد: داوران بر اساس توانمندی سوت می زنند نه بر اساس ویژگی های سازمانی. یعنی اگر قضاوت دربی خوب بود این مسئله هیچ ارتباطی به کمیته داوران پیدا نمی کند و در مقابل اگر اشتباه در اخراج دروازه بان پرسپولیس در دیدار با ذوب آهن تصمیم اشتباهی بود آن هم به تشکیلات داوری مربوط نمی شود؛ چون داوری یک امر شخصی است نه سازمانی.

نصیرزاده با بیان اینکه تشکیلات کمیته داوران در 2 جا می تواند مقصر بروز بحران اخیر باشد، اظهار داشت: اول اینکه این کمیته مهارت های داوران خود را افزایش نمی دهد و دوم اینکه در چیدمان داوری دقت و حساسیت لازم را به خرج نمی دهد.

وی در پاسخ به این سئوال که برخی کارشناسان بی توجهی به جایگاه داوران و نبود امکانات و دستمزدهای حداقلی بویژه در لیگ های پایین را در بروز بحران داوری تاثیرگذار می دانند، یادآور شد: در سال گذشته 630 میلیون تومان هزینه ورودی تیم های لیگ های پایین بوده ولی یک میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه برگزاری این مسابقات بوده و در واقع فدراسیون ناگزیر بوده 700 میلیون تومان را از طریق دیگر منابع تامین کند که این کار ساده ای نیست.

کارشناس داوری اضافه کرد: برای حل این مشکل یا باید ورودی تیم ها افزایش یابد که این امر باعث می شود تیم های مناطق محروم لطمه ببینند و یا از تعداد عوامل مسابقه نظیر ناظر ویژه یا ناظر انضباطی کم کنند که در دنیا هم چنین ناظرانی وجود ندارد.

نصیرزاده فقدان مدرسان مجرب و خبره را از دیگر مشکلات داوری فوتبال کشور برشمرد و افزود: متاسفانه در تشکیلات داوری هر فردی که مسئولیت می گیرد خودش همه کلاس ها را برگزار می کند که این رفتار خودخواهانه بیشتر برای کسب درآمد صورت می گیرد و متاسفانه به داوری لطمه زده است. 

وی با بیان اینکه متاسفانه در داخل کشور مدرس خوب و کاربلد نداریم و از این نظر دچار فقر هستیم، گفت: در نبود مدرسان مجرب همین بس که 2 مدرس ما به تازگی به دلیل تسلط نداشتن به زبان انگلیسی و عدم توانایی در تفهیم موضوعات به مدت یک سال از فعالیت تعلیق شدند و این نشان می دهد ما در داخل کشور بضاعت کافی را در این زمینه نداریم و باید از مدرسان خارجی استفاده کنیم همانطور که در زمینه مربیگری، مربی خارجی می‌آوریم.

کارشناس داوری فوتبال با دسته بندی نوع قضاوت داوران در لیگ فوتبال کشور اظهار داشت: داوری های لیگ را باید به دسته تقسیم کرد؛ داورانی که با غرور سوت می زنند و نگاه از بالا به پایین دارند و داورانی که با شک و گمان قضاوت می کنند و تصمیمات آنها اغلب دردسرساز شده است.

نصیرزاده تاکید کرد: اگر یک مدرس خارجی معتبر به ایران می آمد و داوری های ما را می دید به داوران ما می گفت تا صحنه ای را ندیده اید و مطمئن نیستید، سوت نزنید. توپ وقتی درون محوطه جریمه به سینه بنگر برخورد می کند و یا خارج از محوطه جریمه توپ به سینه دروازه بان پرسپولیس می خورد، شما حق ندارید پنالتی و اخراج کنید؛ چون در فوتبال بین المللی با چشم بسته و قضاوت کردن با شک و گمان وجود ندارد. 

وی  درباره راهکارهای خروج داوری فوتبال کشور از بحران کنونی گفت: به نظر من باید 3 کار اساسی انجام شود؛ اول اینکه باید از مدرسان معتبر خارجی برای تدریس کلاس های توجیهی داوری استفاده کنیم . دوم اینکه داوری ها را به صورت تیمی انتخاب کنیم و داوران کمک های ثابت داشته باشند نظیر داوران جام جهانی تا هماهنگی بیشتری بین آنها وجود داشته باشد و سوم اینکه مسئولان برای چیدمان داوری بیشتر از یک یا دو نفر دخالت نکنند و در انتخاب داوران یک وحدت رویه وجود داشته باشد و انتخاب ها سلیقه ای و مصلحتی نباشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز