خبرگزاری کار ایران

گفت‌وگوی ایلنا با جلال چراغپور درباره مشکل گلزنی تیم‌های لیگ برتر

اختلاف عمیق میان "پلی" و "گیم"

asdasd
کد خبر : ۳۲۷۲۵۳

اگر یک جدول تهیه کنیم و درصد جوانگرایی در تیم‌های لیگ برتر را آنالیز کنیم به این نتیجه می‌رسیم که تیم‌های لیگ برتر به اندازه 10 سال گذشته جوان شده‌اند.

مسابقات لیگ برتر در حالی با صدرنشینی استقلال پیگیری می‌شود که بسیاری از تیم ها از جمله خود استقلال در بخش گلزنی مشکلاتی دارند. این ایراد به خصوص در پرسپولیس به شدت چشمگیر است و واکنش‌های منفی فراوانی را باعث شده است. در این باره با یکی از کارشناسان با سابقه فوتبال همصحبت شدیم.

جلال چراغپور در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره موج جوانگرایی در لیگ امسال می‌گوید: به نظرم رسانه‌ها و کارشناسان فوتبال باید به یک موضوع مهم توجه کنند؛ در لیگ امسال ما اتفاق مهمی رخ داده که در طی 20 سال گذشته بی‌سابقه بوده و آن موج جوانگرایی در تیم های لیگ برتری است.

او ادامه می دهد: اگر یک جدول تهیه کنیم و درصد جوانگرایی در تیم های لیگ برتر را آنالیز کنیم به این نتیجه می رسیم که تیم های لیگ برتر به اندازه 10 سال گذشته جوان شده اند. از پرسپولیس گرفته تا استقلال و صبا این موضوع به چشم می آید.

چراغپور با اشاره به این موضوع که ارنج کردن برای مربیان لیگ ما به یک کار سخت تبدیل شده است، می گوید: تیم ها در لیگ برتر جوان شده اند و بازیکنانی به تیم های بزرگ راه پیدا کرده اند که خیلی از آنها را قبلا نمی شناختیم. حتی اگر دقت کرده باشید برخی از کارشناسانی که به تلویزیون می روند از روی کاغذ اسم بازیکنان پرسپولیس و استقلال را می بینند و درباره نکات فنی شان صحبت می کنند.

مشکل گلزنی؛ این مشکل اغلب تیم های لیگ برتر در فصل جاری است. جلال چراغپور در این مورد می گوید: اگر مصاحبه مربیان را دنبال کنیم می بینیم این جمله ها بارها تکرار می شود؛ "تیمم خوب بازی کرد اما در گلزنی موفق نبودیم. موقعیت های زیادی داشتیم اما متاسفانه به گل تبدیل نشد. از بازی شاگردانم راضی هستم اما از نتیجه بازی نه." این مشکل گلزنی دامن اکثر تیم های لیگ را گرفته. برانکو را غمگین کرده و او را به ستوه آورده است. این اظهارات یک آدرس به ما می دهد و آن اینکه بازیکنان جوانی که وارد تیم های لیگ برتر شده اند هنوز به "روان اجرایی" تاکتیکی نرسیده‌اند. در پرسپولیس این مساله مشهود است. جالب اینکه حتی تیم های دیگر هم به نوعی با مشکل عدم بلوغ تاکتیکی روبرو هستند. به عنوان مثال تیم گل محمدی که بهترین دفاع را در اختیار دارد از تراکتورسازی 4 گل می خورد اما 4 گل می زند و بازی را به تساوی می کشاند.

این کارشناس با سابقه فوتبال همچنین در مورد استقلال نیز اظهارنظر می کند: استقلال امسال تیم خوبی است. آنها صدرنشین هستند اما دو ایراد دارند؛ نمی توانند گل زده شان را حفظ کنند و البته در بازی های بزرگ به مشکل برخورده اند که به نظرم این دو ایراد را باید خیلی زود حل کنند.اینکه خوب بازی می کنند یعنی بازی. یعنی پلی. اینکه خوب پاس می دهند و سرعتی هستند و با چشم باز موقعیت های متعددی ایجاد می کنند یعنی پلی اما اینکه نمی توانند گل زده شان را نگه دارند دیگر به "پلی" مربوط نمی شود بلکه به "گیم" مربوط می شود. اینکه خسرو حیدری توی سر توپ می زند و سانترهای بی نقصی ارسال می کند و موقعیت های متعددی برای استقلال در هر بازی ایجاد می شود یعنی این تیم در بخش "پلی" یا همان بازی خوب کار کرده اما اینکه در برخی بازی های حساس و مهم نتیجه را ناباورانه واگذار می‌کنند امری است که به "گیم" مربوط می شود. چرا؟ چون جوان هستند. در پرسپولیس هم این مساله وجود دارد. یعنی در پلی خوب هستند اما در گیم مشکل دارند. به نظرم اختلاف میان پلی و گیم در تیم های لیگ برتر امسال عمیق است.

چراغپور سپس به سایپا اشاره می کند و آنها را تیمی مناسب می داند: سایپا تیم مناسبی است. می دانید چرا؟ چون بازیکنان با تجربه‌اش را حفظ کرده است و از طرفی به بازیکنان جوان هم میدان داده که خودشان را نشان بدهند و در کنار با تجربه ها تیمی بسازند که آهسته و پیوسته حرکت می کند. به همین دلیل آنها بعد از دقیقه 90 به استقلال گل می زنند. چون تیم با حوصله ای هستند.

او درباره تیم صبا نیز همین اعتقاد را دارد و می گوید: تیم علی دایی هم به شدت جوان شده و به طور کلی دایی مربی است که به جوان ها خوب میدان می دهد. آنها آرام آرام به بالای جدول صعود می کنند و به نظرم دایی در صبای قم جوانگرایی توام با اصول حرفه ای را در دستور کارش قرار داده است.

چراغپور در پایان می گوید: لیگ ما جوان شده. خیلی جوان شده. این اتفاق خوبی است اما جوانگرایی همیشه مرحله گذار را با خود دارد. مربیان باید با حوصله از این مرحله عبور کنند. در غیر این صورت به بن بست می خورند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز