خبرگزاری کار ایران

دبیرکل فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با ایلنا:

تصمیمی برای شرکت در انتخابات ندارم/بعضی‌ها از بحث "تعلیق" سوءاستفاده می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۳۳۰۹۰۶

"تعلیق" فقط یک شعار است. شعار برای عده ای که منافع‌شان را در خطر می بینند. بنابراین به محض اینکه احساس خطر می‌کنند از مساله "تعلیق" به نفع منافع شخصی خود بهره برداری می‌کنند.

علیرضا اسدی دبیر کل فدراسیون در گفت و گو با خبرنگار ورزشی ایلنا در مورد مشکلات جامعه فوتبال از جمله مسئله داوری و استقلال نداشتن فدراسیونن فوتبال صحبت کرده است که می توانید این مصاحبه را در زیر بخوانید:

ایلنا: آقای اسدی نظر شما در مورد مشکلات فعلی داوری کشور و البته خداحافظی آقای قهرمانی از داوری چیست؟

من در مورد مشکلات داوران و اینکه چرا آقای قهرمانی خداحافظی کرده است چه چیزی باید بگویم؟

ایلنا: یکی از کارشناسان و پیشکسوتان داوری در مورد مشکلات فعلی داوران گفته است که مقصر فدراسیون و دبیر کل فدراسیون هستند که به اندازه کافی برای کمیته داوران که زیر مجموعه فدراسیون است احترام قائل نیستند.

واقعاً نمی دانم این دیگر چه حرفی است که دوستان زده اند، اصلاً چرا من باید جواب این طور حرفها را بدهم، در رسانه ها روزی صد نوع صحبتهای اینطوری از طرف افراد مختلف نقل می شود و اگر قرار باشد که به همه آنها جواب بدهیم که دیگر وقتی برای کار کردن نمی ماند. کسی نمی تواند منکر زحمتهای این قشر در فوتبال بشود، ولی این عزیزانی که این حرفها را می زنند و ما را در فدراسیون مقصر جلوه می دهند، الان چه نقشی در داوری کشور دارند؟ به قول خودشان 30 سال است که در فوتبال هستند و پیشکسوت داوری هستند، ولی واقعاً در این 30 سال چه کاری برای بهبود وضعیت داوری کرده اند؟ چرا الان اوضاع داوری در کشور ما نامساعد است؟ یعنی فقط فدراسیون مقصر است؟

ایلنا: ایشان اعتقاد داشتند که فدراسیون باید از نظر مالی توجه بیشتری به داوران داشته باشد و در برخورد با افرادی که به داوران هجمه وارد می کنند برخورد قاطع تری داشته باشد.

من از شما می پرسم که این میز ها برای چه چیزی درست شده اند؟ جز این است که ساخته شده اند تا دور آن بنشینیم و صحبت کنیم تا مشکلات را برطرف کنیم؟ غیر از این که نیست. تا وقتی که به جای حل کردن مشکلات در یک فضای مناسب و به دور از جنجال، به فکر تخریب همدیگر و مقصر جلوه دادن دیگران باشیم هیچ چیزی درست نمی شود و نتیجه این نوع رفتارها می شود همین اوضاع آشفته ای که در حال حاضر می‌بینید. فدراسیون تمام تلاشش را برای بهبود وضعیت داوران کرده است و از این به بعد هم همینطور خواهد بود، کمیته انضباطی هم که درجای خود دارد به بهترین شکل عمل می کند و بهترین و مناسب ترین حکم ها را صادر می کند. بهتر است اگر کسی ایرادی در کار می بیند بیاید و در یک فضای درست و به دور از این حاشیه ها  مشکلات را مطرح کند تا در راه بهتر شدن اوضاع فوتبال قدمی درست برداشته باشیم، نه اینکه مدام در رسانه‌ها علیه هم حرف بزنیم و حاشیه ایجاد کنیم، اینطوری که سنگ روی سنگ بند نمی شود.

ایلنا: از بحث داوری بگذریم، بحث شایعه ضبط اموال دفتر آقای کفاشیان توسط یک نهاد نظارتی، در چند روز گذشته خیلی سر و صدا کرد. نظر شما در این مورد چیست؟

توضیح خاصی ندارم. نهاد نظارتی همانطور که از اسمش مشخص است وظیفه دارد، هر جایی که احساس می‌کند نظارت ویژه داشته باشد. همچنین این حق را دارد تا با گرفتن مجوزهای لازم هر اموالی را که برای تحقیق نیاز دارد ضبط کند. این چیز عجیب و پیچیده ای نیست که این همه در موردش رسانه ها سر و صدا راه انداخته اند.

ایلنا: بالاخره شما به عنوان دبیر کل یکی از اعضای مهم فدراسیون محسوب می شوید، ضمن اینکه با توجه به اهمیت فوتبال و اخبار آن برای مردم، فکر می کنیم که توضیحات شما کمک بیشتری به شفاف سازی این قضیه می کند.

خود آقای کفاشیان چند بار مصاحبه کردند و در مورد این مسئله توضیح دادند، ضمن اینکه آقای حسنی‌خو نیز این موضوع را تایید کردند و فکر نمی کنم دیگر نیازی باشد که من بخواهم دوباره راجع به این اتفاق حرف بزنم، اینکه بخواهیم یک موضوع را تا این اندازه بزرگ جلوه بدهیم و مدام در یک شرایط خاصی در مورد آن حرف بزنیم که کمکی به حل مشکلات نمی کند. واقعاً اگر می خواهیم در فوتبال رشد کنیم باید همه در کنار هم باشیم و منافع ملی را به منافع شخصی ترجیح بدهیم. متاسفانه احساس می کنم در این موضوع عده ای به دنبال آلوده کردن فضای فوتبال هستند و بخاطر همین است که علاقه ای ندارم بیشتر راجع به آن حرف بزنم چون اعتقاد دارم اتفاق خاص و عجیبی رخ نداده است که نیاز باشد تا این حد به آن بپردازید.

ایلنا: تصمیم شما برای انتخابات فدراسیون فوتبال چیست؟ آیا قصد کاندید شدن دارید؟

فعلاً که مدت زمان زیادی تا انتخابات مانده و هنوز هم تصمیمی برای شرکت در انتخابات نگرفته‌ام.

ایلنا: عده‌ای معتقدند با توجه به رابطه دوستانه شما با وزیر ورزش، شما گزینه اصلی وزارت برای رقابت با آقای کفاشیان خواهید بود.

این هم از آن حرفها است. اما خوب شد که شما پرسیدید و حالا من یک توضیحی در این مورد خواهم داشت. فوتبال ورزشی نیست که به این راحتی مشکلاتش قابل حل باشد، اگر تمام کارشناسان و خاک خورده‌های فوتبال هم جمع شوند، فوتبال را نمی توان به راحتی درست کرد و نیاز است که ارتباطات خاصی در این مورد داشت. حتی کشورهای معتبر فوتبال هم اگر دولت از فوتبال‌شان حمایت نکند مشکلات زیادی برای شان به وجود می آید. وزارت ورزش به عنوان متولی ورزش و فوتبال این حق را دارد که نگران وضع فوتبال باشد و این چیز عجیبی نیست.

ایلنا: پس استقلال فدراسیون چه می‌شود؟ می‌دانید که فیفا قانون واضح و مشخصی در مورد دخالت دولت‌ها در فوتبال دارد و می‌گوید در صورت دخالت دولت در امور فدراسیون، فوتبال آن کشور تعلیق می شود.

من به شما می گویم که "تعلیق" فقط یک شعار است. شعار برای عده ای که منافع‌شان را در خطر می بینند. بنابراین به محض اینکه احساس خطر می‌کنند از  مساله "تعلیق" به نفع منافع شخصی خود بهره برداری می‌کنند. قانون فیفا مشخص است و اگر قرار بود این موضوع تا این حد پیچیده باشد که کشورهایی مثل عربستان و امارات و قطر هم که تمامی مدیران فوتبالشان از اعضای دولت هستند باید تعلیق می شدند. اصلاً اینطور نیست که دولت ها در مورد فوتبال فقط نظاره گر باشند. برای برگزاری یک تورنمنت 16 وزارت خانه باید کمک کنند تا فدراسیون فوتبال بتواند میزبانی را بر عهده بگیرد و این خیلی زشت است که عده ای در داخل قصد دارند طوری وانمود کنند که دولت مقصر اصلی مشکلات فوتبال است. مگر می شود که دولت در شکست‌های فوتبال مقصر باشد، ولی موقع پیروزی ها فقط بگوییم که فدراسیون نقش داشته است. چطور است که وقتی یک داور اشتباه می کند و به عنوان مثال اتفاقی در تبریز رخ می دهد، باید موضوع در مجلس بررسی شود، ولی موقع انتخابات، دولت و وزارت ورزش نباید نقشی داشته باشند.

ایلنا: قانون فیفا در مورد دخالت دولت‌ها در فوتبال مربوط به تصمیم گیری و دخالت در امور فدراسیون است، نه ایجاد سخت افزارها و امکانات برای توسعه فوتبال.

نمی شود دولت فقط برای فوتبال هزینه کند. بالاخره اگر قرار است که اوضاع فوتبال ما درست شود باید هزینه آن را هم بپردازیم. در همه دنیا روسای فدراسیون تحت حمایت دولت‌ها هستند و مطمئن باشید غیر از این نیست. ما برای اینکه فدراسیون استقلال کامل داشته باشد باید با دولت تعامل کنیم تا بتوانیم به مرور زمان مشکلات فوتبال را از ریشه برطرف کنیم. برای این امر هم به 10 سال زمان و کار نیاز داریم و نمی‌شود که در مدت زمان کوتاه و یک شبه این استقلال را به دست آورد. این خیلی بد است که وقتی نیاز به کمک داریم به سراغ دولت برویم و بعد که مشکل‌مان حل شد بگوییم کسی حق دخالت ندارد. اگر قرار باشد اینطوری باشد که استقلالی به وجود نمی آید. همین رفتارها و نگرش‌ها در سالهای گذشته بوده است که موجب شده تا فوتبال ما درجا بزند. امیدوارم که همه افراد در هر جا و سمتی که هستند اول منافع ملی را درنظر بگیرند. زیرا منافع شخصی همه در گروی منافع ملی است و اگر مشکلات فوتبال برطرف شود مطمئن باشید که همه اهالی فوتبال به منافع خود می رسند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز