خبرگزاری کار ایران

دکتر حسن غفاری در گفت‌وگو با ایلنا:

بلاتر در صورت اعطای میزبانی به آمریکا یا انگلیس هرگز رسوا نمی‌شد

asdasd
کد خبر : ۳۳۱۸۲۷

عضو پیشین کنفدراسیون فوتبال آسیا سیستم اداره بسته فیفا و نبود نظارت بر این نهاد را مشکل اصلی رسوایی های اخیر می داند.

دکتر حسن غفاری،‌ نایب رئیس سابق کمیته مسابقات کنفدراسیون آسیا در گفت و گو با خبرنگار ورزشی ایلنا در مورد محرومیت سپ بلاتر و میشل پلاتینی به دلیل رسوایی‌های مالی اخیر گفت: سیستم اداره، مدیریت و نظارت بر کارهای فیفا، دلیل اصلی رشد فساد در این نهاد است. به همین دلایل است که خیلی از کارها در فیفا غیر قانونی انجام می شود و در بسیاری از مواقع هیچ خبری هم به بیرون درز نمی کند. در زمان مدیران قبل از بلاتر هم فساد در فیفا وجود داشت و شرایط همین‌گونه بود و مطمئن باشید در آینده و بعد از بلاتر هم به همین شکل خواهد بود و این رسوایی های اخیر تاثیری در بهبود کلی امور فیفا نخواهد داشت.

وی ادامه داد: فیفا نیاز دارد که یک تغییری در زمینه بررسی و نظارت بر کارهای خود ایجاد کند، اصل مشکل این است که 24 نفر عضو اصلی فیفا در سراسر دنیا پراکنده هستند و هر کسی می تواند با تحت تاثیر گذاشتن این افراد، یک رای برای کسب میزبانی بخرد. میزبانی هایی که متاسفانه فقط در بخش مردان و آن هم در سطح جام جهانی بزرگسالان دیده می شود، در حالی که فیفا همه ساله مسابقات جهانی مختلفی را در رده‌های مختلف مردان و زنان برگزار می کند و در تمام این مسابقات برای اعطای میزبانی اعمال نفوذ می شود. الان این اتفاقاتی که اخیراً رخ داده و به محرومیت بلند مدت بلاتر و پلاتینی ختم شده است، در شرایط رخ داد که انگلستان و آمریکا فشار زیادی برای افشای رسوایی ها اعمال کردند. ولی شما مطمئن باشید که اگر این دو کشور میزبانی یکی از دو دوره پیش روی جام جهانی را گرفته بودند، هیچ وقت این اتفاقات نمی‌افتاد.

نایب رئیس سابق فوتبال غرب آسیا در مورد اینکه چطور می شود از بروز فساد در فیفا در دوره‌های آینده جلوگیری کرد اظهار داشت: باید یک گروه نظارتی ویژه که متشکل از افراد کاربلد و آکاه به مسائل فوتبال هستند تشکیل شود تا به شکل مداوم بر کارهای فیفا نظارت کند. البته با توجه به قوانین فیفا که اجازه دخالت به دولت ها را نمی دهد، این گروه باید از افراد غیردولتی مختلف تشکیل شود تا قوانین فیفا نقض نشود. این تنها راه جلوگیری از رخ دادن فساد در کارهای فیفا است.

دکتر غفاری با اشاره به انتخابات پیش روی ریاست فیفا و شانس بیشتر پیروزی کاندیدهای آسیایی گفت: به نظر من از بین شاهزاده بن علی و شیخ سلمان یکی برنده انتخابات خواهد شد. البته این شانس زمانی بیشتر می شود که این دو نفر بتوانند با یکدیگر ائتلاف کنند و یکی به نفع دیگری کنار برود. در این صورت با توجه به 48 رای آسیا و رای کشورهای دیگر شانس پیروزی یکی از کاندیدهای آسیایی بیشتر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا این افراد توان مدیریت کردن سازمان بزرگ و حساسی مانند فیفا را دارند یا خیر گفت: خیر، این دو قدرت اداره فیفا را ندارند، توان مدیریتی آنها در آن حد نیست، یکی مثل شیخ سلمان که جزو افراد سیاسی هم محسوب می شود و اصلاً در جلسات حاضر نمی شود، یا مثلاً بن علی زمانی، خود من 9 سال نایب رئیس او در غرب آسیا بودم ولی در طی این مدت فقط در دو جلسه او را دیدم. بخاطر همین مسائل است که می گویم این ها توان اداره کردن فیفا را ندارند، ولی در عین حال شانس زیادی برای پیروز شدن در انتخابات دارند.

وی در پایان گفت: باید صبر کرد و دید که چه اتفاق می‌افتد، ولی بهترین اتفاق برای آینده فوتبال این است که یک اروپایی برنده انتخابات فیفا شود. در صورتی که یک انگلیسی یا مثلاً آلممانی به ریاست فیفا برسد، بدون تردید وضعیت فوتبال در آینده بهتر خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز