خبرگزاری کار ایران

علیرضا دهقان در گفت وگو با ایلنا:

با سجادی موافق نیستم/ورزشی‌ها در مجلس خیلی موفق بوده‌اند

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در هنگام بستن بودجه باید چهره های ورزشی در مجلس حضور داشته باشند تا بتوانند بودجه مناسب ورزش را تصویب کنند.

علیرضا دهقان، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی ایلنا در رابطه با صحبت‌های حمید سجادی مبنی بر موفق نبودن چهره های ورزشی در امر سیاست، گفت: من کاملاً با نظر آقای سجادی مخالف هستم، ایشان دوست خوب من هستند و احترام زیادی برای ایشان قائل هستم، ولی نمی دانم بر چه اساسی این صحبت را مطرح کرده اند. از نظر من حضور ورزشی ها در مجلس بسیار موفق بوده است. شما به دوره ای که من و آقای خادم در مجلس حضور داشتیم نگاه کنید تا ببینید فعالیت های ما چه تاثیراتی خوبی در زمینه ورزش داشت. به عنوان مثال ما در راه اندازی وزارت ورزش و جوانان نقش مستقیم داشتیم.

او ادامه داد: پیش از این در تاریخ ایران چیزی به نام وزارت ورزش نداشتیم و راه اندازی این وزارت از اثرات فعالیت های ما در مجلس هشتم بود. درست است که شاید بتوان گفت وزارت ورزش تا الان موفق نبوده است، اما تاسیس این وزارت موجب شد تا ورزش به یک استقلال مناسب برسد تا خودش بتواند برای اوضاع خودش تصمیم گیری کند و این یعنی اینکه دیگر ورزش نیازمند وزارت های دیگر برای مشخص شدن تکلیفش در شرایط مختلف نیست.

دهقان در مورد دیگر اثرات حضور چهره های ورزشی در مجلس شورای اسلامی در گذشته بیان داشت: یکی از اقدامات این بود که توانستیم بودجه اختصاصی برای ورزش همگانی بگیریم، البته این ورزش ابعاد گسترده ای دارد و نیازمند بودجه بیشتری است، ولی همان بودجه ای هم که به این ورزش تخصیص داده شد، شروع یک حرکت خوب برای ورزش بود. از دیگر نکات خوب حضور ما در مجلس این بود که توانستیم نگاه نمایندگان دیگر را که محو مسائل سیاسی بودند، عوض کنیم. این دوستان همگی در دوران درس و مدرسه مانند مردم دیگر ورزش می کردند و تنها با پیش رفتن در زندگی به جایی رسیده بودند که درگیر مسائل سیاسی شده بودند و این موجب شده بود تا از بحث ورزش غافل شوند. ما با تلاشی که کردیم این نگاه را تغییر دادیم. شما ببینید که آقای خادم در دوران حضورشان در مجلس که مربوط به مجلس هفتم بود چه خدماتی به ورزش داشتند. من خودم بعد از حضور در مجلس دیدم که ایشان چه اثرات مثبتی از خود به جا گذاشته اند. البته این را نباید فراموش کرد یک نماینده در میان 295 نفر، کار سختی برای پیش بردن اهداف تخصصی خود خواهد داشت، ولی این را باید بدانیم که مجلس فقط جایی برای امور سیاسی نیست و تمام نیازهای مملکت در مجلس به بحث و گفت‌و‌گو گذاشته می شود و برای تک تک این موارد تصمیم گیری و قانون گذاری می شود. ورزش هم از این قائده مستنی نیست. مجلس خانه ملت است و به خاطر همین باید ورزشکاران هم در این خانه حضور داشته باشند.

عضو سابق کمیسیون ورزش مجلس در مورد برنامه خود برای حضور دوباره در مجلس اظهار داشت: من الان 4 سال است که بیرون از مجس هستم، ولی در این مدت تجربیاتی به دست آورده ام که بسیار برای من با اهمیت است و در صورتی که این دوره نیز به مجلس بروم، با توجه به تجربیاتی که از 4 سال حضور در مجلس و 4 سال بیرون از مجلس کسب کرده ام، بیشتر از قبل برای حل مشکلات مملکت تلاش خواهم کرد.

دهقان همچنین در مورد نیاز حضور و مشارکت ورزشکاران در تصمیم گیری های مجلس گفت: ورزشکارانی که سال ها به صورت حرفه ای ورزش می کرده اند و در چند وجه مانند تمرکز کردن روی صحبتهای مربی و مبارزه با حریفان خود به توانایی های بالا رسیده بودند، قطعاً می توانند در زمینه حضور در مجلس و تصمیم گیری های کلان ورزشی نیز موفق باشند. آقای خادم در مجلس هفتم یکی از همین چهره های موفق ورزشی مجلس بودند.  انشالله در مجلس بعدی نیز ورزشکاران بیشتری حاضر خواهند بود. نباید شرایط طوری باشد که موقع بستن بودجه ورزش، هیچ فرد متخصصی از بدنه ورزش حضور نداشته باشد تا حق ورزش را در این مورد بگیرد. ورزش یک حوزه تخصصی است و در موقع تصمیم گیری برای بودجه ورزش، باید افراد متخصص این حوزه حضور داشته باشند.

وی در ادامه گفت: من از حضور ورزشکاران در مجلس استقبال می کنم و اعتقاد دارم که می توانند اثرگذار باشند. ورزشکارانی که در زمینه ورزش در رده های بالای بین المللی که نیاز به کار سخت هست موفق بوده اند، قطعاً این توانایی را خواهند داشت که در بحث مجلس هم موفق باشند.

دهقان در پایان راجع به تصمیم خود برای حضور در انتخابات مجلس دهم گفت: من به عنوان نماینده مردم شهر اهواز ثبت نام کرده ام و در این انتخابات حضور خواهم داشت.

کد خبر : ۳۳۲۹۷۹