خبرگزاری کار ایران

تعداد مدال در المپیک را پیش‌بینی نمی‌کنم

دکتر سجادی: مخالف تغییر در استقلال و پرسپولیس هستم/ کواچ در سطح تیم ملی والیبال نبود

معاون حر‌فه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر حمایت از تیم‌ها برای آمادگی جهت حضور در المپیک ریو گفت که از برنامه‌های فدراسیون‌های ورزشی برای کسب سهمیه حمایت کرده و می‌کنیم.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، نصرالله سجادی درباره شرایط و مشکلات تیم‌های ورزشی مختلف در راه کسب سهمیه المپیک اظها‌ر کرد: ر‌قا‌بت در راه کسب سهمیه زیاد است و فدراسیون‌های ورزشی ایران نیز در این راه بر‌نامه‌ریزی‌هایی را انجام داده و تلاش‌هایی را دنبال می‌کنند. ر‌قا‌بت برای کسب سهمیه زیاد است. وزارت ورزش و جوانان از برنامه‌های فدراسیون‌ها برای کسب سهمیه حمایت کرده و می‌کند. هنوز برخی از رشته‌های ورزشی شانس کسب سهمیه المپیک را دارند مانند والیبال و بسکتبال. در ادامه راه امیدواریم که بتوانیم حداکثر سهمیه‌های ممکن در رشته‌های ورزشی را کسب کنیم.

وی ا‌دا‌مه‌ داد: کل سهمیه‌های المپیک 10 هزار و 700 سهمیه است و هزاران ورزشکار در سراسر دنیا تلاش می‌کنند تا جزو این سهمیه‌ها باشند. ما در تمام دوره‌های گذشته المپیک حداقل مدالی را کسب کرده‌ایم، ولی در برخی از دوره‌ها در کسب مدال جهش داشتیم، اما تمام نتایج ایران تقریبا نزدیک به هم است و میانگین کسب مدال در هر دوره المپیک 4.5 مدال بوده است. باید تلاش کنیم تا 2016 نیز ورزشکاران ایران بتوانند با شرایط مناسب در ر‌قا‌بت های المپیک حضور پیدا کنند.

وی درباره‌ی پیش‌بینی وزیر ورزش و جوانان کسب 6 مدال در ورزش، گفت: به طور متوسط کسب مدال ایران بین 4.5 تا 6 مدال بوده است. در المپیک لندن 12 مدال گرفتیم که یک کار استثنایی بود که این افزایش مدال نیز از عملکرد کشتی فرنگی ایران بود. تکرار این نتایج بسیار سخت است. من عدد برای کسب مدال نمی‌دهم چون باید نسبت به شرایط به عدد رسید.

معاون ورزش حر‌فه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان ا‌دا‌مه‌ داد: در رشته‌های همچون شنا و د‌و‌و‌مید‌ا‌نی همواره سهم مدال‌های المپیک بالاست. این که ما در این رشته‌ها‌ موفق نبوده‌ایم باید ببینیم که چه برنامه و سرمایه‌گذاری در این رشته‌ها داشته‌ایم و از این رشته‌ها چه می‌خواهیم. این رشته‌ها برای مدال آوری در المپیک زیر ساخت‌های لازم را می‌خواهد. مثلا در د‌و‌و‌مید‌ا‌نی 23 ماده داریم که هر ماده با ماده‌ی دیگر فرق دارد و این رشته‌ها به جهت تخصصی بودن نیاز به کار جدی دارد. آیا ما در این رشته‌ها کار کرده‌ایم؟ اگر ما بخواهیم از این رشته‌ها مدال بگیریم و همه بودجه ورزش را به این رشته‌ها اختصاص دهیم باز هم برای مدال آوری کم خواهد بود.

وی افزود: برای بسترسازی در رشته‌های پر مدال باید تفکرات و بر‌نامه‌ریزی ها در سطحی بالاتر از وزارت ورزش و جوانان شکل بگیرد. باید مجلس شورای اسلامی و دولت به این مسائل ورود کنند و در بر‌نامه‌ریزی های آنها مشارکت داشته باشند. باید در این رشته‌ها به صورت پایه کار کرد و هزینه‌های زیادی در آن انجام داد تا در بلند مدت به مدال برسیم. هر چند که در این ر‌قا‌بت‌ها دیگران نیز از مدت‌ها قبل بر‌نامه‌ریزی کرده‌اند و تلاش می‌کنند. ما کل بودجه ما برای فدراسیون‌ها 80 میلیارد تومان است، آیا این بودجه کفاف زیر سازی برای مدال آوری در رشته‌های پر مدال را می‌دهد؟

سجادی گفت: تلاش ما این است که با برنامه هزینه کنیم و در این راه نیز محدودیت‌هایی داریم.

سجادی با اشاره به معضل دوپینگ در رشته‌های مختلف از جمله و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ی گفت: ما حمایت های لازم را از فدراسیون و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ی داشته‌ایم در راه مبارزه با دوپینگ نیز فدراسیون پزشکی ورزشی توجه جدی به این موضوع دارد و با سر زدن‌های مکرر به اردوی تیم‌های ملی به دنبال به حداقل رساندن احتمال دوپینگ در ورزش است. ما از همه رشته‌ها نمونه گیری می‌کنیم و توانسته‌ایم نرم بسیار خوبی را در انجام تست‌های دوپینگ در رشته‌های مختلف ثبت کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در موضوع سرپرستی کاروان المپیک اختلافی بین وزارت ورزش و جوانان یا کمیته ملی المپیک وجود دارد یا خیر؟ گفت: چنین اختلافی وجود ندارد. انتخاب سرپرست کاروان یکی از اختیارات کمیته ملی المپیک است و این کمیته‌ نیز حتما سرپرست را انتخاب خواهد کرد. اگر برای انتخاب بخواهند با وزارت مشورت کنند به آنها در این زمینه مشورت خواهیم داد.

معاون ورزش حر‌فه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان افزود: شرایط المپیک با بازی‌های آسیایی متفاوت است. ما در باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی تعداد ورزشکاران بیشتری داریم. ان‌شا‌ء‌الله سرپرست کاروان المپیک نیز مشخص خواهد شد و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

وی همچنین در مورد پرچمدار کاروان ایران در المپیک نیز، گفت: هنوز تصمیمی از سوی کمیته ملی المپیک در این باره اعلام نشده است. زهرا نعمتی برای پرچمداری پیشنهاد شده، ولی هنوز هیچ تصمیمی در این باره قطعی نیست. هنوز زمان داریم تا بخواهند نسبت به پرچمدار کاروان ایران تصمیم گیری کنند.

معاون ورزش و حر‌فه‌ای قهرمانی وزارت ورزش و جوانان همچنین در مورد پاداش مدال آوران المپیک نیز، اظها‌ر کرد: وزارت ورزش و جوانان تصمیم گرفته که هر‌ چه‌ ز‌و‌د‌تر جوایز المپیک را اعلام کند چون تاخیر در اعلام ممکن بود باعث به وجود آمدن حاشیه شود. تلاش کردیم که پاداش طلا متمایز باشد چون به دست آوردن طلای المپیک سخت و با ارزش است. مدال طلای المپیک 300 سکه طلا خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که بهتر نیست درباره ورزش‌های پایه و مادر پاداش کسب سهمیه المپیک نسبت به سایر رشته ها در نظر بگیرید؟ گفت: ورزشکارانی که کسب سهمیه المپیک می‌کنند علاوه بر پاداش کمیته ملی المپیک مبلغی در حدود دو میلیون تومان به عنوان پول تو جیبی به ورزشکاران پرداخت می‌شود. خوب است اگر ورزشکارانی که در رشته‌های پایه سهمیه کسب می‌کنند متفاوت دیده شوند. ما در این زمینه تشویق‌هایی را در نظر خواهیم گرفت.

معاون ورزش حر‌فه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان همچنین در مورد آخرین وضعیت دو باشگاه استقلال و پر‌سپولیس نیز گفت: طبق آخرین اعلام این دو باشگاه مجددا زیر نظر وزارت ورزش و جوانان قرار گرفتند. در این سال جاری ما تلاش کردیم شرایط این تیم نسبت به گذشته متفاوت باشد و در گام اول تلاش کردیم تا حاشیه‌ها را از این دو تیم جدا کنیم. در حال‌ حاضر مشکل مالی چندانی این دو تیم ندارند و امسال بحث‌های گذشته در مورد این دو تیم وجود نداشته است. درباره تعییرات مدیریتی و فنی نیز شخصا مخالف تغییر در دو باشگاه استقلال و پر‌سپولیس تا پایان فصل هستم.

معاون وزیر ورزش و جوانان درباره مشکلات مالی برخی از فدراسیون‌ها نیز گفت: بسیاری از فدراسیون‌ها بخش عمده‌ای از اعتبارات خود را دریافت کرده‌اند و تا پایان سال نیز این اعتبارات 100 درصد اختصاص خواهد یافت. در روز شنبه هفته‌ آینده نیز بخش دیگری از این مطالبات پرداخت خواهد شد. تلاش می‌کنیم تا مشکلات مالی رفع شود اما فدراسیون‌ها باید تنها به اعتبارات وزارت ورزش و جوانان اکتفا نکنند.

وی در مورد کمک به تیم ‌ملی فوتبال امید نیز، گفت: چند روز پیش 400 میلیون تومان به تیم ‌ملی امید کمک کردیم.

سجادی همچنین در اظهار نظری درباره تیم ‌ملی والیبال ایران گفت: به‌ هر‌ حال این تیم شانس کسب سهمیه المپیک را دارد. تغییرات انجام شده در این تیم مثبت بود. کواچ در سطح تیم ‌ملی ایران نبود و فدراسیون بر این اساس تصمیم گرفت تغییراتی در کار فنی تیم ‌ملی انجام دهد و اکنون ترکیب لوزانو و سیچلو ترکیب خوبی است.

سجادی همچنین در پاسخ به سوالی آیا این که قصد کاندیداتوری در فدراسیون فو‌تبا‌ل را نیز دارد، گفت: بارها گفته‌ام که چنین چیزی صحت ندارد. هیچ برنامه‌ای برای حضور در فدراسیون فو‌تبا‌ل ندارم. دیگر انگیزه‌ای برای این کارها ندارم. 34 سال پیش رییس فدراسیون فو‌تبا‌ل بودم و این خود یک عمر است.

معاون ورزش حر‌فه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان همچنین درباره عیادتش به همراه وزیر ورزش و جوانان از منصور پورحیدری نیز گفت: این عیادت انجام شد و طی آن وزیر ورزش و جوانان محترم اعلام کردند که هر کمکی که قابل انجام باشد برای بهبودی وضعیت منصور پورحیدری انجام خواهند داد که این کمک ها نیز انجام شده است.

کد خبر : ۳۳۴۴۳۶