خبرگزاری کار ایران

تغییرات در کمیته پزشکی ارتباطی به دوپینگ محمدیان نداشت

رضایی: غایبان جام تختی شانسی برای انتخابی ندارند

سخنگوی فدراسیون کشتی گفت: مبارزه با دوپینگ دغدغه جدی فدراسیون کشتی است و تلاش داریم با آگاهی دادن به کشتی گیران ضریب اشتباه را به حداقل برسانیم.

به گزارش ایلنا،‌ علیرضا رضایی سخنگوی فدراسیون کشتی صبح امروز در نشست خبری پاسخگوی سوالات اهالی رسانه در خصوص جام تختی بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نبود به جای اعزام کشتی‌گیران شاخص به تورنمنت فرانسه با توجه به مشکلات مالی فدراسیون کشتی برای جلوگیری از بالا رفتن هزینه‌ها و همچنین افزایش کیفیت جام تختی این نفرات هم بر این میدان داخلی کشتی می‌گرفتند،‌گفت: طبق فرایندی که امسال تعریف شده است جام تختی مرحله اول انتخابی تیم ملی است و کشتی‌گیرانی که در مسابقات جهانی موفق به کسب سهمیه المپیک شده بودند جواز حضور در مرحله نهایی را داشتند و نیازی به حضورشان در این مسابقات نبود. از طرفی هم نمی‌توانستیم آنها را رها کنیم و نیاز داشتند در کوران مسابقات باشند به همین دلیل تورنمنت فرانسه را به شورای فنی پیشنهاد دادیم که تأیید شد تا در فاصله مرحله نهایی انتخابی تیم ملی در کوران مسابقه قرار گیرد. البته این تنها تورنمنت کشتی نیست و تا پایان سال چندین تورنمنت دیگر را هم داریم که کشتی‌گیران اعزام خواهند شد. برای اینکه کشتی‌گیران ما در کورس رقابت باقی بمانند نیاز داریم در مسابقات مختلف حضور داشته باشیم و در هر وزن چندین کشتی‌گیر آماده را در اختیار داشته باشیم.

رضایی درباره جوایز دلاری جام تختی در کشتی پهلوانی گفت: با توجه به اینکه بر اساس طرح اتحادیه جهانی قرار است کشتی‌های سنتی جایگزین چند وزن در کشتی آزاد فرنگی شوند، ما هم تلاش می‌کنیم کشتی پهلوانی را به عنوان یکی از کشتی‌های سنتی در سطح جهان مطرح کنیم. سال گذشته هم این کار را انجام دادیم اما امسال مسابقات کشتی پهلوانی را به دو وزن محدود کردیم.

سخنگوی فدراسیون کشتی درباره عدم استقبال برخی کشورهای خارجی از جام تختی، گفت: با توجه به اینکه مسابقات زیادی در این ماه برگزار می‌شود شاهد تراکم زیادی از مسابقات بین‌المللی بودیم و بعضی کشورها نیروهای خود را تقسیم کردند تا در رقابت‌های مختلف حضور داشته باشند. از سوی دیگر مسابقات قهرمانی کشور برخی از کشورها از جمله ترکیه، آذربایجان و مغولستان در این ماه برگزار می‌شود یا شده است که شرایط آنها را سخت‌تر کرد. از طرفی قانون جدیدی که از سوی کنگره آمریکا وضع شده است سفر برخی تیم‌های اروپایی را به ایران وقف کرده است و آنها از حضور در این مسابقات عذرخواهی کرده‌اند.

علیرضا رضایی درباره مرحله نهایی انتخابی تیم‌های ملی کشتی گفت: با توجه به اینکه امسال بازی‌های المپیک را در پیش داریم مرحله نهایی انتخابی تیم ملی محدودتر برگزار خواهد شد به طوری که در مرحله نهایی در هر وزن شاهد حضور حداقل 2 و حداکثر 4 کشتی‌گیر خواهیم بود که نشان می‌دهد جام تختی از حساسیت بالایی برای رسیدن به دوبنده المپیک برخوردار است.

سخنگوی فدراسیون کشتی در مورد حساسیت‌های این فدراسیون به انجام آزمایشات دوپینگ گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر هیچ نمونه مثبتی در مسابقات رسمی نداشتیم که این به خاطر آزمایش‌های دوره‌ای سلامت است و تنها نمونه مثبت اعلام شده مربوط به خارج از مسابقه است که کاملا سهوی بوده است. خوشبختانه ارتباط و تعامل خوبی با مأموران نادو و وادا داریم و حتی در جام تختی هم نمونه‌گیری انجام خواهد شد. مبارزه با دوپینگ دغدغه جدی فدراسیون کشتی است و تلاش داریم با آگاهی دادن به کشتی‌گیران ضریب اشتباه را به حداقل برسانیم.

وی درباره برنامه‌های فدراسیون برای کسب کرسی‌های بین‌المللی و اتحادیه جهانی گفت: تلاش‌های خوبی را شروع کرده‌ایم به طوری که در حال حاضر در کمیته‌های مختلف جهانی اعضای فعالی داریم. برای اینکه نماینده‌ای هم در هیأت رئیسه داشته باشیم دیپلماسی خوبی دنبال می‌شود و طرح‌های مختلفی را ارائه داده‌ایم از جمله برگزاری اردوهای مختلف و طرح بورسیه کشتی که نشان از جایگاه کشتی ایران دارد حتی طرح اعزام مربی و تجهیزات را به کشورهای دیگر را هم ارائه داده‌ایم.

علیرضا رضایی در پاسخ به این سوال که آیا نفراتی که در جام تختی شرکت نکنند شانسی برای حضور در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی خواهند داشت یا خیر، گفت:‌ هر کشتی‌گیری که در این مسابقات حضور نداشته باشد شانسی برای مرحله نهایی نخواهد داشت حتی کشتی‌گیرانی که عنوان می‌کنند آسیب‌دیده هستند هم باید به میدان بیایند چرا که در مسابقات جهانی کشتی‌گیری نمی‌تواند به علت آسیب‌دیدگی انصراف دهد.

رضایی درباره تغییرات در کمیته پزشکی فدراسیون کشتی و اینکه آیا این تغییرات ارتباطی با مثبت اعلام شدن نتیجه آزمایش آزادکار تیم ملی داشته است یا نه، گفت: با توجه به مشغله‌هایی که محبوبی در سطح بین‌المللی داشت و از طرفی سکونت در شهرستان برای اینکه او تمرکز بیشتری روی مسائل بین‌المللی داشته باشد این تغییر انجام شد و ملک‌محمدی که پیش از این دبیر کمیته پزشکی فدراسیون کشتی بود و به امور آشنایی داشت و در تهران هم ساکن بود جایگزین وی شد.

وی درباره اینکه آیا فدراسیون با توجه به استعفای علیرضا حیدری از نایب‌رئیسی فدراسیون کشتی تصمیم به معرفی نایب‌رئیس جدید ندارد، گفت: استعفایی از حیدری به دست ما نرسیده است. او همچنان نایب‌رئیس فدراسیون کشتی است و حضورش به کشتی کمک می‌کند.  حیدری حتی زمانی که حکم هم نداشت کمک خوبی به کادر فدراسیون می‌کرد.

کد خبر : ۳۳۷۵۳۴