خبرگزاری کار ایران

راهکارهای مقابله با جنگ روانی سعودی‌ها در گفت‌وگو با دکتر غفاری:

جذب حمایت شاهزاده اردنی حیاتی است/ میزبان سوم انتخاب شود خود عربستانی‌ها هم ضرر می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۳۳۹۷۷۰

نماینده سابق فوتبال کشورمان در کنفدراسیون فوتبال آسیا معتقد است احتمال ضعیفی وجود دارد که کشور عربستان بتواند مقامات فوتبال آسیا را در زمینه ناامن بودن کشورمان متقاعد کند.

در چند هفته اخیر مقامات فدراسیون فوتبال عربستان به صورت مداوم سعی کرده‌اند تا با کلید زدن پروژه ایران هراسی کنفدراسیون فوتبال آسیا را تحت تاثیر قرار دهند تا از این طریق بتوانند میزبانی بازی های خانگی نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا را منتفی کنند.

در همین زمینه گفت‌وگوی مفصلی داشتیم با دکتر غفاری نایب رئیس پیشین کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا و نایب رئیس اسبق فوتبال غرب آسیا که متن آن را می‌خوانید.

ایلنا: عربستانی‌ها در این چند وقت شدیداً علیه کشورمان تبلیغات منفی به راه انداختند و سعی بر این داشته اند تا از بازی در خاک ایران طفره بروند. با توجه به نفوذ این کشور در کنفدراسیون فوتبال آسیا، آیا این امکان وجود دارد عربها بتوانند حرف خود را به کرسی بنشانند؟

دو حالت در این زمینه وجود دارد. اول منظر قانونی مساله است که طبیعتاً با توجه به امن بودن کشورمان، از منظر قانونی عربستان نمی تواند ما را متهم کند. این واضح است که ما در تمام سالیان اخیر هیچ درگیری در خاک کشورمان نبوده است. ضمن اینکه مسابقات بین المللی زیادی را هم برگزار کرده ایم و کنفدراسیون به علت اختلاف دو کشور رای به نفع عربستان نخواهد داد. در مورد ادعای عربستانی ها چیزی که برای AFC مهم است امنیت داوران و بازیکنان است که در این زمینه ما هیچ وقت مشکلی در کشورمان نداشته ایم. پس از نظر قانونی عربستان شانسی ندارد.

اما در حالت دیگر، عربستان با توجه به نفوذ و لابی قدرتمندی که دارد، شاید بتواند با رشوه دادن کار را به نفع خود پیش ببرد. بالاخره رئیس کنفدراسیون یک عرب است و عربهای زیاد دیگری هم در سمت های مختلف حضور دارند که می تواند این مساله تاثیرگذار باشد. البته همین هم امکان ضعیفی دارد. جدا از چند کشور مانند عربستان و امارات و قطر، کشورهای دیگر عربی مانند عمان و یا حتی غیر عربی مانند هند و ترکمنستان به ایران آمده و رفته اند و هیچ وقت هم کسی آسیبی ندیده است. به همین علت باید گفت شانس عربستان در این مورد کم است، اما خوب نباید تاثیر پول های کلانی که خرج خواهند کرد را هم نادیده گرفت.

ایلنا: در صورت تشکیل جلسه برای رسیدگی به این مساله، ما چگونه می توانیم از حقمان دفاع کنیم؟

البته حداقل در حال حاضر حقی از ما ضایع نشده است. اما بهترین راه همان ارائه مستندات در زمینه نا امن نبودن کشور است. یک مساله ای در این بین وجود دارد و آن هم اشتباه در تفسیر لغت میزبانی است. میزبانی رقابتهای باشگاه های آسیا با مسابقاتی مانند جام جهانی متفاوت است. در جام جهانی یا جام ملتها، یک کشور میزبان است و همه برای بازی ها به آن کشور می روند. آنجا اگر میزبانی از کشوری گرفته شود، قطعاً آن کشور متضرر شده است. اما در این مورد فقط ما متضرر نمی شویم و چون بازی ها رفت و برگشت است، خود عربستانی ها هم از بازی های خانگی محروم می شوند و همانند ما ضرر خواهند کرد.

ایلنا: در جلسه ای که کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار است برگزار کند، چه افرادی حضور خواهند داشت و چه کسانی قرار است در این زمینه تصمیم گیری کنند؟ به نظر شما نظر شیخ سلمان به عنوان رئیس کنفدراسیون آسیا در این مورد چگونه خواهد بود؟

در مورد شیخ سلمان باید بگویم که اگر قرار بر رعایت عدالت و اصول باشد، طبیعتاً باید موضعی میانه و به دور از توجه صرف به عربستان داشته باشد. اما خوب نباید احتمال تحت تاثیر گرفتن وی را نادیده گرفت. در مورد افراد تصمیم گیر هم به احتمال قوی یک یا چند نفر از کمیته مسابقات، یک عضو از دپارتمان مسابقات، نماینده کمیته امنیت مسابقات و احتمالآ یک نماینده هم از طرف اسپانسرهای کنفدراسیون در جلسه حاضر خواهند بود. این احتمال هم وجود دارد که نایب رئیس کنفدراسیون در جلسه حضور داشته باشد. از دو کشور هم شاید نماینده ای در جلسه حاضر باشد.

ایلنا: عربستانی ها در این چند وقت حتی یک ادعای عجیب مبنی بر قبول نداشتن قرعه کشی لیگ قهرمانان را مطرح کرده‌اند و خواستار قرعه کشی مجدد رقابتها شده‌اند. این کار شدنی است؟

به هیچ وجه شدنی نیست. اصلاً این موضوع خنده داری است که مسابقات بخواهد دوباره قرعه کشی شود. جدا از این با توجه به غرب و شرق بودن رقابتها در مرحله گروهی، حتی در صورت قرعه کشی دوباره هم باز نمایندگان دو کشور با هم همگروه می شوند. فکر کنم کسانی که این درخواست را ارائه کرده اند به هیچ وجه به چارت مسابقات و نحوه برگزاری آن آشنایی نداشته اند.

ایلنا: بعد از مطرح شدن این صحبت ها از سوی عربستان، شاهزاده بن علی تلویحا از ایران پشتیبانی کرد. با توجه به در پیش بودن انتخابات فیفا و کاندید شدن وی در این انتخابات مهم، به نظر شما این حرکت بیشتر جنبه جلب نظر فدراسیون فوتبال ایران را ندارد؟

متاسفانه یا خوشبختانه این اتفاقات نزدیک انتخابات فیفا رخ داده است و مطمئن باشید وقتی کسی حرفی را در این مواقع مطرح می کند، قطعاً بحث جلب نظر طرف مقابل برای انتخابات را نیز در نظر گرفته است. البته به طور کلی ما همواره از گذشته از نظر فوتبالی رابطه خیلی خوبی با اردن داشته ایم و بارها با آن ها بر سر موضوعات مختلف لابی کرده ایم و هم رای داه ایم و هم رای گرفته ایم. خود من در فوتبال غرب آسیا 9 سال نایب رئیس پرنس بن علی بودم.

ایلنا: طرفداری پرنس علی از فوتبال ما چقدر تاثیرگذار است؟

رای بن علی یک رای نیست. او افراد زیادی را در کنار خود دارد که مطابق نظر و خواسته او رای می دهند. این مساله برای کشورهایی مثل کره و ژاپن نیز وجود دارد. منظورم این است اگر پرنس بن علی در این مورد طرف ما را بگیرد قطعاً به نفع ما خواهد بود.

ایلنا: در شرایطی که بلاتر به علت فساد مالی با محرومیت مواجه شده است، اما اخباری مبنی بر قطع نشدن حقوق وی از طرف فدراسیون جهانی فوتبال وجود دارد. آیا چنین چیزی ممکن است؟

من به طور دقیق اطلاعی در این مورد ندارم. اما باید گفت این مساله بستگی به زمان قرارداد بلاتر دارد. تا زمانی که وی به عنوان رئیس فیفا قرارداد داشته باشد و تا آن زمان حکم دادگاه او قطعی نشده باشد، فیفا باید حقوق وی را پرداخت کند. اما وقتی رای قطعی شد دیگر حقوقی به بلاتر تعلق نمی گیرد. این یک قانون بین‌المللی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز