خبرگزاری کار ایران

تمام حاشیه‌های سفر جیانی اینفانتینو به تهران

جیانی اینفانتینو دبیرکل یوفا جهت دیدار با مدیران بلند پایه فوتبال کشورمان و بازدید از امکانات کمپ تیم ملی، در سفری یک روزه به تهران آمد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، جیانی اینفانتینو، دبیرکل یوفا بامداد چهارشنبه وارد تهران شد تا به عنوان یکی از نامزدهای فیفا در انتخابات پیش رو، رایزنی‌هایی با علی کفاشیان در این زمینه داشته باشد.

اولین واکنش اینفانتینو

جیانی اینفانتینو بعد از ورود به فرودگاه امام خمینی (ره) درباره علت سفرش به ایران بیان گفت: ابتدا برای دیدار با دوستان قدیمی و خیلی خوبم به ایران آمدم. دوستانی مثل عباس ترابیان که چندین سال است با هم در ارتباط هستیم.

او با بیان اینکه ایران یک کشور فوتبالی خیلی خوب است و در حال حاضر در رده اول رنکنیگ آسیا قرار دارد، تاکید کرد: من برای ریاست فیفا کاندید شده ام و طبیعی است که به کشورهای مختلف سفر کنم. ایران هم یک کشور فوتبالی است. من اینجا هستم تا درباره فوتبال، پیشرفت فوتبال و اینکه چطور فوتبال و فیفا را رو به پیشرفت قرار بدهیم صحبت کنیم

بازدید از کمپ تیم ملی

اینفانتینو پس از ورود به ایران، ظهر روز چهارشنبه در نشستی ویژه در فدراسیون فوتبال، که در حضور مسئولان فدراسیون برگزار شد شرکت کرد و پس از این جلسه به همراه کفاشیان، تاج‌، اسدی، عزیزی خادم و سایر مسئولان فدراسیون فوتبال به بازدید از امکانات و تجهیزات کمپ تیم‌های ملی پرداخت.

در حین بازدید اینفانتینو، کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال توضیحات لازم در مورد هر بخش را به وی ارائه می‌داد.

نکته قابل توجه این جلسه و بازدید دیبرکل یوفا، غیبت معنادار و عجیب کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی کشورمان بود. این درحالی بود که تقریباً تمام اعضای فدراسیون در این جلسه و برنامه بازدید حضور داشتند، اما خبری از کارلوس کی‌روش نبود، موضوعی که واکنش افشین پیروانی مدیر تیم ملی را در پی داشت.

اعتراض شدید پیروانی به فدراسیون فوتبال

افشین پیروانی درباره جلسات برگزار شده با جیانی اینفانتینو دبیرکل یوفا و علت عدم حضور کارلوس کی‌روش گفت: همانطور که اینفانتینو نیز اعلام کرده او و کی‌روش ارتباط دیرینه، نزدیک و دوستی 25 ساله‌ای با یکدیگر دارند و صراحتا باید اعلام کنم سفر اینفانتینو به عنوان دبیرکل یوفا و نامزد اصلی انتخابات ریاست فیفا به واسطه ارتباطاتی بوده که کی‌روش با وی داشته اما جای تعجب دارد که بنده به عنوان مدیرفنی تیم ملی و کی‌روش به عنوان سرمربی تیم ملی به ناگاه از حضور در چنین جلسه‌ای حذف می‌شویم.

وی ادامه داد: واقعا جای سؤال و تعجب دارد که چرا بنده و کی‌روش نباید آنجا باشیم. چطور می‌شود که ارتباطات کی‌روش در سفر اینفانتینو به ایران موثر بوده ولی به ناگاه مدیر و سرمربی تیم از حضور در جلسه حذف می‌شوند و از آن سو پزشک، مهندس و بازاریاب در جلسه شرکت می‌کنند و افرادی که نقش چندانی در معادلات فوتبال نداشته و حضورشان در جلسه هم نمی‌تواند کمک چندانی به فوتبال ما کند در نشست حضور می‌یابند.

هشدار اینفانتینو درباره دخالت‌های سیاسی

اینفانتینو اما پس از بازدید از کمپ تیم ملی، در نشستی مطبوعاتی شرکت کرد و به سوالهای خبرنگاران راجع به مسائل مختلف پاسخ گفت.

جانی اینفانتینو در نشست خبری‌اش ابتدا با این سؤال مواجه شد که نظرش در مورد اقدام عربستانی‌ها برای سلب امتیاز میزبانی تیم‌های کشورمان در مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان آسیا چیست و اینکه اگر او رئیس فیفا شد در این خصوص چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد؟ که وی در پاسخ گفت: خوشحالم که در ایران هستم. باعث افتخارم است که به ایران آمده‌ام و ضمن بازدید از فدراسیون و امکانات فوتبال ایران، دیداری با دوستانم در ایران خواهم داشت. مسئولان فدراسیون فوتبال و دوستانم در ایران همه مانند برادر و دوستان نزدیکم هستند.

وی افزود: ایران کشوری است که در آسیا نه تنها بالاترین رتبه در فوتبال را دارد، بلکه در فوتسال، فوتسال بانوان و فوتبال ساحلی نیز اول است. در کنار این موضوع من به اینجا آمدم تا با رئیس فدراسیون فوتبال ایران و دست اندرکاران فوتبال ایران دیدار کنم و در این دیدار به این نتیجه رسیدم اینجا همه عاشق فوتبال هستند، فوتبال تنفس می‌کنند و عشق خاصی به این رشته دارند. این چیزی است که دنیای فوتبال به آن نیاز دارد و دلیلی هم که باعث شد من نامزد انتخابات فیفا شوم همین عشق به فوتبال است. می‌خواهم فوتبال را به فیفا برگردانم و باید همه از این موضوع حمایت کنیم تا بتوانیم این اطمینان را بدهیم که فقط باید به فوتبال فکر کرد.

اینفانتینو پس از انجام این صحبت‌ها گفت: حالا فرصتی پیش آمده تا به سؤال شما پاسخ دهم. ایده‌های ما روشن است و باید بگویم دلیل اصلی من برای نامزد شدن در انتخابات فیفا این بود که ما بتوانیم در فیفا فوتبال ایجاد کنیم نه سیاست، سیاست چیز دیگری است و باید از دخالت‌های سیاسی دور باشد. فوتبال باید در کشوری مانند ایران ایجاد پل کند و باید دیوارها را تخریب کنیم. فوتبال باعث تخریب دیوارها می‌شود تا ارتباطات در جهان بیشتر شده پس باید همیشه کمک کرد تا از فوتبال استفاده شود و کسی از‌ آن سوءاستفاده نکند.

دبیرکل یوفا در پاسخ به این سؤال که شما آیا از نظر امنیتی مشکلی در ایران دیدید، برخلاف ادعای کشور عربستان که اعلام کرده ایران شرایط برگزاری مسابقات بین المللی را ندارد، گفت: من اصلاً مشکلی در ایران ندیدم. به نظر من هیچ مشکل امنیتی در اینجا وجود ندارد و این وظیفه دولت‌هاست که بتوانند امنیت را در کشور برقرار کنند.

نکته جالب در صحبتهای اینفانتینو اما نظر او راجع به انتخابات ریاست فیفا بود که وی اعتقاد داشت به طور قطع برنده آن خواهد بود. وی در همین رابطه گفت:  احترام زیادی برای تمام کاندیداها قائلم، ولی من برنده می‌شوم، به خاطر اینکه عاشق فوتبال هستم. کشورها اگر می‌خواهند تغییراتی در فوتبال حاصل شود به من رأی بدهند. مطمئنم همه اینها که به من می‌خواهند رأی بدهند عاشق فوتبال هستند و نه به دلیل دیگری می‌خواهند به من رأی بدهند. من تمام تلاشم را خواهم کرد که اتحاد خوبی در فوتبال جهان ایجاد کنم.

دبیرکل یوفا درباره اینکه چقدر از کارلوس کی‌روش شناخت دارد و به نظرش او چقدر توانسته به فوتبال ایران کمک کند، اظهار داشت: شما خودتان متخصصان فوتبال هستید و کی‌روش هم مربی تیم ملی شماست پس باید این موضوع را بهتر از من بدانید. کی‌روش هم یک مربی بزرگ و دوست قدیمی من است و به نظرم نتایج نشان‌دهنده کار افراد است.

تغییر رای کفاشیان

پس از صحبتهای دبیرکل یوفا، علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال در جمع خبرنگاران راجع به دلایل سفر او به ایران صحبت کرد و گفت:  از حضور اینفانتینو استقبال کردیم. به هر حال ما باید فضایی را فراهم کنیم تا افرادی که نامزد ریاست فیفا هستند، بتوانند نظر خود را مطرح کنند.

وی افزود: ما برای آنکه به بهترین گزینه ریاست فیفا رأی بدهیم، باید نظرات همه نامزدها را داشته باشیم. در نشستی که با اینفانتینو داشتیم، وی صحبت‌های خوبی را در خصوص توسعه فوتبال در آسیا و جهان انجام داد. نظر ما نسبت به اینفانتینو پیش از حضورش در ایران با شنیدن نقطه نظرات او از دیروز تا امروز تغییر کرده است. ما قصد داریم نظرات او را به همتایان خود در کشورهای دیگر نیز منتقل کنیم تا بهترین تصمیم را در روز انتخاب رئیس فدراسیون جهانی فوتبال بگیریم.

رئیس فدراسیون در پاسخ به این پرسش که «شما همیشه اعلام می‌کردید به شیخ سلمان در انتخابات فیفا رأی خواهید داد و حالا نظرتان از دیروز تا امروز با دیدن اینفانتینو تغییر کرده است؟»، عنوان کرد: من اعلام کرده بودم که ترجیح می‌دهیم به شیخ سلمان رأی بدهیم، اما حالا نظرات اینفانتینو را بررسی خواهیم کرد. معتقدم شیخ سلمان و اینفانتینو نامزدهای اصلی ریاست فیفا هستند. بهترین حالت این است که تفاهمی بین این دو نفر ایجاد کنیم تا در راستای حمایت از یکدیگر قرار بگیرند. 15 روز تا انتخابات ریاست فیفا باقی مانده که فرصت خوبی است که ببینیم باید به کدام گزینه رأی بدهیم.

وی در واکنش به این سؤال که «در روزنامه‌های عربستانی این موضوع مطرح شده است که نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا در دو بازی رفت و برگشت مقابل تیم‌های عربستانی میزبان خواهند بود. چقدر این مسئله صحت دارد؟»، تصریح کرد: در واقع این موضوع را من مطرح کردم و پیشنهادم این بود ما که برای میزبانی از تیم‌های عربستانی مشکلی نداریم و در اینجا امنیت کامل وجود دارد، اما اگر در عربستان امنیت نیست ما حاضریم در هر دو بازی رفت و برگشت میزبان تیم‌های عربستانی باشیم! همان‌طور که شنیدید دبیرکل یوفا نیز در صحبت‌های خود به این نکته تأکید داشت که مسائل سیاسی نباید وارد ورزش شود و مسئولان سیاسی در ورزش نباید دخالت داشته باشند. مسئولان AFC باید به این مسئله توجه کنند و مقابل افراد سیاسی که می‌خواهند مسائل سیاسی را وارد ورزش کنند، بایستند.

ملاقات کی‌روش با اینفانتینو

پس از اتمام نشست خبری جیانی اینفانتینو با مسئولان فدراسیون فوتبال، در حالی که وی تا دیروز عصر موفق به دیدار سرمربی تیم ملی نشده بود و این موضوع واکنش افشین پیروانی را نیز در پی  داشت. با تماس شخصی کارلوس کی‌روش با دبیرکل یوفا، قرار ملاقاتی میان وی و اینفانتینو ترتیب داده شد تا این دو در نشستی با یکدیگر صحبت داشته باشند، نشستی که البته بدون هماهنگی فدراسیون فوتبال بود.

 

 

کد خبر : ۳۴۶۱۰۵