خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته ملی المپیک علیه وزیر ورزش؛

7 بار به وزارت ورزش نامه زدم اما طوری عمل شد که انگار ما نامحرمیم

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: هر عاملی که با پول ندادن‌ها، کم‌توجهی‌ها و حتی کنار نگذاشتن اختلافات شخصی باعث شود فدراسیون‌ها، رشته‌ها و قهرمانان آسیب ببینند، باید جوابگو باشد.

به گزارش ایلنا، نشست خبری کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک آغاز شد. وی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به اینکه مدیریت ورزشی از سخت‌ترین نوع مدیریت‌ها در همه کشورها است، اظهار داشت: بحث اول ما در جلسه امروز موضوع المپیک است. ما در دوره گذشته المپیک در رده هفدهم قرار گرفتیم پس موفقیت در المپیک ریو سخت اما شدنی است.

وی افزود: وظیفه ذاتی کمیته ملی المپیک پاسداری از ارزش‌های منشور المپیک است. کمیته باید از ارزش‌های فدراسیون‌ها دفاع کند پس ما فدراسیون محور و قهرمان محور هستیم و بیشترین سمت و سوی ما به سمت قهرمانان و فدراسیون‌ها است. در چنین شرایطی اگر آنها مشکلی دارند باید مشکلات را صادقانه گفت.

رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: برای شما مثالی می‌زنم. در بازی‌های آسیایی و المپیک که اوج ورزش است بهترین‌های دنیا در یک رقابت برابر شرکت می‌کنند. برابر بودن به این معناست که همه باید در مسابقات کسب سهمیه شرکت داشته باشند، بنابراین مدافع حق فدراسیون‌ها و ورزشکاران باشیم و این جزو وظایف ذاتی ما است.

هاشمی گفت: ما تاکنون در 15 دوره المپیک شرکت کرده‌ایم که البته در چند دوره نیز غیبت داشتیم. در مجموع 60 مدال کسب شده است. من شرایط ایران را با کشوری همچون مجارستان که آمار جمعیتی نزدیکی به ما دارد، مقایسه می‌کردم. این کشور تاکنون توانسته 10 برابر ما مدال کسب کند. آنها روی رشته‌های پرمدال تمرکز کرده‌اند و در طرف مقابل در کشور ما به رشته‌های پرمدال کمتر توجه شده است. از مجموع 60 مدال 29 مدال قبل از انقلاب و 31 مدال بعد از انقلاب به دست آمده است. ما در تمامی ادوار حضورمان در المپیک فقط در 7 دوره موفق به کسب مدال طلا شده‌ایم و این درحالی است که مدال طلا رتبه کشورها را تعیین می‌کند. از این 7 مدال طلا، دو طلا قبل از انقلاب و 5 طلا پس از انقلاب کسب شده است.

وی خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب فقط در کشتی و وزنه برداری مدال گرفتیم اما بعد از انقلاب تکواندو و دوومیدانی نیز اضافه شدند و ما در 4 رشته مدال آور هستیم. تاکنون 38 مدال باارزش ایران در المپیک برای کشتی بوده، نزدیک به 26 درصد برای وزنه برداری، 8.6 درصد برای تکواندو و 1.6 درصد برای دوو میدانی بوده است. از 15 مدال طلایی که تاکنون به دست آمده 8 طلا برای کشتی، 5 طلا برای وزنه برداری و دو طلا برای تکواندو بوده است. نکته دیگر اینکه 11 طلا بعد از انقلاب و فقط 4 طلا قبل از انقلاب کسب شده است. بهترین رتبه کاروان ایران در المپیک نیز در قبل از انقلاب مربوط به رتبه 14 در المپیک 1956 و پس از انقلاب رتبه 17 در المپیک 2012 می‌شود.

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: سال‌های اخیر سخت‌ترین سال‌های ورزش به لحاظ منابع مالی بوده است. در بازی‌های آسیایی اینچئون عنوان کردیم که مدال‌آوران به این بازی‌ها اعزام شوند اما برای المپیک اولویت اعزام با آنهایی است که کسب سهمیه کنند که البته پروسه کسب سهمیه نیز سخت شده است. ما در شرایط کنونی در دو فاز حرکت می‌کنیم. اول کسب سهمیه و دوم توجه به رشته‌های مدال‌آور و آنهایی که امکان کسب مدال دارند. در کشتی آزاد یک سهمیه و در کشتی فرنگی 3 سهمیه همچنان قابل کسب شدن است. همچنین در بوکس و دوومیدانی نیز تعداد سهمیه‌ها می‌تواند افزایش یابد. در والیبال طبق گفته مسئولان فدراسیون سهمیه المپیک کسب خواهد شد، بنابراین نگران تعداد کسب سهمیه نیستیم اما کار برای مدال آوری بسیار سخت است.

هاشمی تصریح کرد: براساس کار مطالعاتی که بر روی المپیک‌های 2000 تا 2012 انجام داده‌ایم به این نتیجه رسیدیم که کشوری که در رده دهم قرار می‌گیرد با میانگین 8.5 مدال طلا این رتبه را به خود اختصاص می‌دهد این بدان معناست که با 9 مدال طلا می‌توان دهم شد. برای رتبه هفدهمی کسب 4 مدال طلا یک معیار ثابت بوده است و اگر ما بتوانیم 5 مدال طلا بگیریم می‌توانیم حتی روی رتبه پانزدهمی حساب باز کنیم.

وی ادامه داد: ما 5 ماه حیاتی برای ورزش کشور به منظور حضور موفق در المپیک داریم. هر عاملی که باعث شود فدراسیون‌ها، رشته‌ها و قهرمانان آسیب ببینند باید جوابگو باشد. این عوامل می‌تواند با پول ندادن‌ها، کم توجهی‌ها و حتی کنار نگذاشتن اختلافات شخصی باشد. فدراسیون‌ها در سخت‌ترین شرایط کار می‌کنند و من شهادت می‌دهم که آنها مظلومانه کار می‌کنند. همه باید کمک کرده و از قهرمانان حمایت کنیم. حداقل اینکه اگر از دست‌مان برنمی‌آید که کمک کنیم، اذیت‌شان نکنیم. فدراسیون‌ها باید احساس کنند که مسئولان در کنارشان و با مشکلات آنها آشنا هستند.

رئیس کمیته ملی المپیک عنوان کرد: هم اکنون قضاوت درمورد بحث تعداد مدال و نوع مدال آوری بسیار سخت است. چرا که هنوز تعداد سهمیه‌ها مشخص نشده و مواردی همچون آسیب‌دیدگی نیز ممکن است رخ بدهد. با این وجود می‌توانم بگویم که ظرفیت مدال آوری از نوع طلا تا کسب 6 مدال طلا وجود دارد. البته مشروط براینکه حمایت مالی صورت بگیرد.

هاشمی در ادامه تصریح کرد: ما باید از این فرصت طلایی 5 ماهه استفاده بهینه انجام دهیم. ما باید حمایت صد درصدی از مسئولان داشته باشیم. مخصوصاً اینکه ما در رشته‌هایی مانند کشتی این شانس را داریم که مدال‌‌های زیادی کسب کنیم. باید به رشته‌هایی مثل کشتی و وزنه‌برداری توجه بیشتری شود و این موضوع را اضافه کنم که ما امکان افزایش مدال در رشته‌های دیگر همچون بوکس و تیراندازی را داریم. در رشته تیراندازی خانم نجمه خدمتی رنکینگ جهانی دارد. چرا ما نباید در تیراندازی مدال کسب کنیم؟ در رشته جودو آقای جواد محجوب هنوز کسب سهمیه نکرده و در شمشیربازی آقای عابدینی بیشتر رقبای خود را شکست داده است و در بخش بانوان نیز در رشته‌ای مثل تکواندو شانس مدال داریم و این شرایطی است که باید به ما توجه بیشتری شود. دولت باید تمام سعی و تلاش خود را انجام دهد تا بتواند امکانات بیشتری و مخصوصاً پول تزریق کند. اعلام می‌کنم اگر در این فرصت باقی‌مانده توجه ویژه‌ای به المپیک نشود شاید در المپیک ریو، نتایج المپیک پکن تکرار شود اما اگر توجه شود من قول می‌دهم که ما ظرفیت این را داریم که مدال‌های خود را افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص بحث اعتبارات باید بگویم که ما نزدیک 35 میلیارد تومان به فدراسیون‌های ورزشی و پارالمپیک داده‌ایم. از این مبلغ سهم کمیته پارالمپیک 10 میلیارد تومان است و این اعتبارات از بخش اعتبارات دولتی بوده است. ما هنوز 25 درصد از اعتبارات خود را دریافت نکرده‌ایم و 6 میلیارد تومان طلب پرداختی داریم تا به فدراسیون‌ها بدهیم. فدراسیون کشتی فعلا 85 درصد از اعتبارات خود را دریافت کرده است. ما برای بودجه سال آینده 113 میلیارد تومان درخواست کردیم. این اعتبارات اول برای هزینه‌های اصل کاروان ما است و دوم فدراسیون‌هایی که قرار کسب سهمیه کنند. واقعاً اگر قرار نشود این اعتبارات به کمیته ملی المپیک تعلق بگیرد ما قطعاً به مشکل برخواهیم خورد. در لایحه دولت برای المپیک نزدیک به 55 یا 56 میلیارد بودجه تصویب شده که ما از دولت 20 و یا تقریباً 30 میلیارد گرفته‌ایم و این به نظر من برای المپیک ریو کافی نیست. شما هم دیدید که آقای خادم رئیس فدراسیون کشتی در یکی از نامه‌ها دغدغه‌های خود را مطرح کرده است و در نهایت اگر در بحث بودجه به ما کمک شایانی شود وضعیت ما برای المپیک ریو خیلی بهتر خواهد شد.

رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه افزود: این را باید بگویم تا فاصله دو هفته به المپیک ریو ما بازی‌های ساحلی را در پیش داریم و در نظر گرفتیم که اگر بودجه لازم تزریق شود ما کاروان ساحلی خود را به مسابقات اعزام کنیم اما اگر این پول تزریق نشود ما در بحث اعزام تجدید نظر خواهیم کرد. لازم است این را هم بگویم که در بحث المپیک نیز اگر این شرایط فراهم نشود ما سیاست‌های دیگری را دنبال خواهیم کرد. به فرض مثال در فدراسیون کشتی شاید به این نتیجه برسیم نفراتی که شانس مدال دارند به المپیک اعزام کنیم و تمام کسانی که تا به امروز کسب سهمیه کردند، دغدغه مشکلات مالی را دارند.

هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر بودجه کافی برای المپیک ریو تزریق نشود آیا از تعداد ورزشکاران اعزامی به این مسابقات کاسته خواهد شد، گفت: این سیاستی است که باید در جلسات مطرح شود و کار کارشناسی خودش را می‌خواهد و باید با فدراسیون‌ها مشورت کرد و با تصمیم هیئت اجرایی انجام شود. ما در بودجه 2012 لندن با بودجه‌ای که در سال 95 قرار است به ما تعلق بگیرد، فقط 5 میلیارد تفاوت داریم. در المپیک 2012 دلار 1200 تومان بود و الآن دلار 3600 تومان است. هزینه‌ها سه برابر شده است. اگر قرار باشد به ما هزینه‌ای تزریق شود این هزینه‌ها باید ضرب در 3 شود. فاصله لندن تا تهران 4 ساعت بود اما الآن مصافت ما تا برزیل 17 ساعت است. بلیت‌های هواپیما 6 برابر شده است. من زیاد نمی‌خواهم به مسائل ریز وارد شود ولی می‌دانم که هزینه‌های ما برای المپیک ریو حتماً سه برابر خواهد بود.

در حاشیه نشست رئیس کمیته ملی المپیک، شاهرخ شهنازی دبیر کمیته ملی المپیک نیز حضور داشت که خبرنگاران از وی در خصوص وضعیت لباس کاروان اعزامی به مسابقات المپیک ریو سوال پرسیدند که وی افزود: این کار در مراحل نهایی خود است و من فکر می‌کنم تا هفته آینده لباس‌ها به دست‌مان برسد.

هاشمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه شما بودجه‌ای که از دولت برای المپیک ریو خواسته‌اید را بیشتر قرار است در چه فدراسیونی هزینه کنید، گفت: من این را شفاف اعلام کنم که ما حدود 40 روز پیش به نهاد ریاست جمهوری رفتیم و جلسه‌ای با معاون اول رئیس جمهور داشتیم. در آنجا ما دغدغه‌های خود را مطرح کردیم و گفتیم که سال آینده سال مهمی را پیش رو داریم، بنابراین پس از صحبت‌ها به این نتیجه رسیدیم که طرحی به آقای جهانگیری بدهیم و در آن طرح روسای فدراسیون‌ها و برخی از مسئولانی که مرتبط با المپیک ریو هستند، مثلاً در بحث بودجه آقای نوربخش و مسئولان دیگر حضور داشته باشند تا به یک جمع‌بندی کلی برسیم.

وی  در پاسخ به این سوال که شما چقدر مطمئن هستید مسئولانی که در آن جلسه نهاد ریاست جمهوری حضور داشتند چقدر دل‌شان برای المپیک ریو می‌سوزد، گفت: همین که در آن جلسه حضور داشتند و به صحبت‌های ما گوش دادند به ما دلگرمی می‌دهد اما این را هم فراموش نکنیم که آقای جهانگیری تنها معاونی هستند که سه بار در جلسه کمیته ملی المپیک حضور داشتند و پیگیر بحث المپیک ریو هستند.

رئیس کمیته ملی المپیک عنوان کرد: صادقانه بگویم نتایج ضعیف بر دوش ما است و موفقیت برای سایرین. چرا که ما اصل را بر منافع ملی گذاشته‌ایم.

هاشمی درباره نامه‌اش به معاون اول رئیس جمهور گفت: اولین اتفاقی که در سال‌های گذشته رخ داد بحث تعلیق فدراسیون فوتبال بود که در همان راستا کمیته‌ای تشکیل شد تا کارها انجام شود. این یک تهدید بود که به فرصت تبدیل شد. پس از آن نمونه دیگری نداشتیم تا اینکه یک سال قبل از المپیک لندن مکاتباتی از سوی چند فدراسیون جهانی از جمله جودو، قایقرانی و... انجام شد که هر فدراسیونی باید اساسنامه تخصصی خود را داشته باشد و یادتان هست که برای این چند رشته چه مشکلاتی پیش آمد.

وی ادامه داد: موضوع عمده فدراسیون‌های جهانی روی سه محور است. اول اینکه فدراسیون‌های ملی باید اساسنامه‌شان برگرفته از اساسنامه فدراسیون جهانی آن رشته باشد، البته با در نظر گرفتن منافع داخلی و ملی. دوم اینکه چیزی تحت عنوان برکناری در اساسنامه وجود ندارد. هر اتفاقی که در موضوع استعفا وجود داشته باشد چه این استعفا شخصی باشد و چه از سر اجبار صورت بگیرد باید ابتدا در مجمع عمومی مطرح شود. سوم اینکه در خصوص رئیس مجمع صراحتاً عنوان می‌شود که رئیس مجمع هر فدراسیون رئیس آن فدراسیون است. زمانی که ما آمدیم وزارت ورزش نشست‌هایی را برگزار می‌کرد که اساسنامه اصلاح شود و نگرانی وجود نداشته باشد اما دیدیم اساسنامه‌ای که نوشته می‌شود به سمت یک دست بودن حرکت می‌کند و فدراسیون‌های جهانی قطعاً زیر بار آن  نخواهند رفت.

رئیس کمیته ملی المپیک که با صدای بلند صحبت می‌کرد، گفت: ما هفت بار با وزارت ورزش مکاتبه کردیم اما به ما خرده می‌گیرند که چرا موضوع را رسانه‌ای کردید. در یکی از این مکاتبه‌ها مشاهده کردیم که توجهی نمی‌شود و من گفتم که می‌خواهم شخصاً در نشست‌ها حضور داشته باشم. ما نگاه‌های فدراسیون‌های جهانی و کمیته بین المللی المپیک را به وزارت ورزش می‌دادیم اما توجهی به آنها نمی‌شد. در ادامه به یک باره چندین اصلاحیه مطرح شد که فدراسیون‌ها باید در جریان آنها قرار می‌گرفتند.

هاشمی گفت: پیش نویس اساسنامه در هیئت اجرایی مطرح شد که البته مورد تأیید قرار نگرفت چون اختلافاتی وجود داشت اگر الآن حرفی را مطرح می‌کنم به معنای آن نیست که می‌خواهیم به جای خاصی پالس بدهیم این وظیفه ذاتی ما است که خود را با سیاست‌های دولت تنظیم کنیم اما سیاست‌هایی که حرف ورزش باشد نه حرف دل شخصی.

وی خاطرنشان کرد: من فقط بخشی از نامه را متوجه شدم و پس از آنکه به کمیسیون رفت در جریان کامل قرار گرفتم، البته مسئولان نیز خودشان در مصاحبه‌ها به چندین بخش دیگر اشاره کردند. ما 7 بار مکاتبه کردیم که هر حرفی هست به ما هم بگویید و این درحالی بود که خیلی از فدراسیون‌ها عنوان می‌کردند روح‌شان در جریان این اساسنامه نیست. من به اساسنامه فعلی مراجعه کردم و در آنجا دیدم که باید اساسنامه جدید ابتدا در مجمع عمومی مطرح شده و سپس به دولت برود. حتی مورد اخیر نیز در اساسنامه رعایت نشده است. شما اگر جای من باشید، چکار می‌کنید؟ مگر من و شاهرخ شهنازی منتخب فدراسیون‌ها نیستیم؟ در جایی مطرح شد که کمیته ملی المپیک می‌خواهد فدراسیون‌ها زیرمجموعه خودش باشد. اگر قرار بود که این اتفاق بیفتد، من باید مادام العمر رئیس کمیته ملی المپیک باشم. خیلی از کشورها دولت‌های‌شان پول به ورزش تزریق می‌کنند اما چارچوب‌ها باید رعایت شود. البته ما جایی که باید روی اصول و ارزش‌های خودمان باشیم، قطعاً می‌ایستیم. منظورم از این حرف بحث ارزش‌های ملی است. نامه‌ای که به معاون اول رئیس جمهور زدم یک درد دل بود. وقتی اساسنامه بدون خبر ما قرار است تأیید شود، این بدان معناست که کمیته ملی المپیک، شما نامحرم هستید! اگر من نامحرم باشم پس چه کسی باید محرم باشد؟ آیا اشتباه کردم که به این موضوع وارد شدم؟

رئیس کمیته ملی المپیک که همچنان با صدای بلند حرف می‌زد، گفت: من دولتی هستم و حقوقم را نیز از دولت می‌گیرم اما نوکر که نیستم. 29 سال تجربه مدیریتی داشته‌ام و کارم را به عنوان یک کارشناس معمولی شروع کردم و پله پله بالا آمدم. این تجربه به سادگی به دست نیامده است. اگر الآن حرف دل فدراسیون‌ها را می‌زنم و از آسیب جلوگیری می‌کنم آیا این کار بدی است؟ به نظرم دوستان نباید ناراحت شوند. اگر من متوجه نمی‌شدم و بند مربوط به ریاست مدیران کل ورزش و جوانان استان‌ها در مجامع ورزشی استانی مطرح می‌شد و بیرون می‌آمد چه اتفاقی می‌افتاد؟ زیرمجموعه رفتن یک هیئت ورزشی به اداره کل استان که یک سمت دولتی است، کجا سنخیت دارد؟ روسای هیئت‌هایی که الآن کار می‌کنند پس باید پس از تصویب این مسئله به آنها بگوییم اداره کل والیبال و ... پس دراین باره خودمان را گول نزنیم. ما خودمان را جدا از دولت نمی‌دانیم من دولتی هستم و نگاهم به سمت دولت است و منویات لازم را نیز توجه می‌کنیم اما آن منویاتی که با استانداردها همخوانی داشته باشد وگرنه پاسخگویی کار سختی است. تدبیر این است که کار جمعی کنیم. تدبیر این نیست که دیگران نفهمند. تدبیر این نیست که هاشمی فکر کند خودش می‌فهمد و سایرین نه. شاید شما رسانه‌ها خرده بگیرید که چرا در آستانه المپیک این موضوع مطرح شد اما اگر اساسنامه تصویب شود واویلا می‌شود، واویلا.

هاشمی در پاسخ به این سوال که منشأ این حاشیه‌ها را کجا می‌بینید، عنوان کرد: من اختلاف شخصی ندارم. بهترین تصمیم این است که به صندلی‌ام بچسبم و شب‌ها آرام بخوابم و بگویم هرچه می‌خواهد بشود، رخ دهد اما آیا وظیفه مسلمانی این است؟ پس عزت انسان کجا رفته است؟ یک تصمیم اشتباه هرچند کوچک شاید خودش را الآن نشان ندهد ولی در طول زمان خودش را نشان خواهد داد. به فدراسیون‌ها گفتیم به این مسئله ورود نکنند. زمانی که به یک رئیس فدراسیون تفهیم شود که روسای هیئت‌ها زیرمجموعه‌اش نیستند دیگر ثبات مدیریتی وجود نخواهد داشت. آیا این موضوع در عملکرد رشته‌ها تأثیر نمی‌گذارد؟ همین الآن نیز چند فدراسیون با سرپرست اداره می‌شوند که مشکلاتی وجود دارد، بنابراین مطرح شدن موضوع به این معنا نیست که شرایط فعلی به المپیک آسیب می‌زند، چه بسا شرایطی پیش بیاید که فدراسیون‌ها ما را غافلگیر کنند.

وی ادامه داد: از گودرزی خواهش کردم جلسات شورای برون مرزی طبق قانون با حضور مسئولان از جمله سه رئیس فدراسیون که از قبل نیز این قانون وجود داشته، برگزار شود که این مسئله حل شده است. ما نمونه‌های زیادی مشابه با مسئله اساسنامه داشتیم. یکی از آنها درخواست من از گودرزی مبنی بر تشکیل شورای عالی دوپینگ بود که تاکنون این کار انجام نشده است.

رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به این سوال که از سوی مسئولان وزارت ورزش مطرح می‌شود که معذوراتی در خصوص بیان همه جنبه‌های این موضوع وجود دارد، گفت: ما سعی‌مان این بوده که نگاه‌مان المپیکی باشد معذورات من در این میان این بوده است که جلوی حاشیه‌ها را بگیرم. بر همین اساس نیز ابتدا مکاتبات اداری انجام دادم اما زمانی که دیدم توجهی نمی‌شود موضوع را رسانه‌ای کردم. واقعاً نمی‌دانم معذورات آنها چیست.

هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه شما از نامه رسول خادم به روحانی رئیس جمهور مطلع بودید یا خیر گفت: من آقای خادم را ندیدم ولی نامه او را از طریق رسانه‌ها خواندم. آقای خادم چکیده ورزش ماو  افتخاری برای ورزش دنیا هستند. ایشان دغدغه‌های خود را مطرح کردند. تا کی باید پیش من بیایند و درخواست پول کنند؟

وی در خصوص اساسنامه ورزشی افزود: راه این اساسنامه فدراسیون‌های ملی این است که حتماً دولت و هیئت وزیران این را تمرین کنند که رو به جلو حرکت کنیم. و راه برگشت به عقب وجود ندارد. ما سال به سال وضعیت ورزش‌مان تغییر می‌کند. شما الآن کشور کویت را نگاه کنید با اینکه اکثر مسئولان ورزشی آنها در شورای المپیک آسیایی حضور دارند اما هنوز تعلیق هستند. به نظر من ما در بحث اساسنامه کار سختی نداریم. من این را هم اعلام می‌کنم که در بخش نوشتن اساسنامه آماده هستم تا به تمام فدراسیون‌ها کمک کنم.

رئیس کمیته ملی المپیک در خصوص بحث اساسنامه فدراسیون فوتبال گفت: شما می‌دانید که فوتبال ما تعلیق و کمیته انتقالی تشکیل شد. در این کمیته انتقالی اساسنامه نوشته شد و تمام شرایط در آن اساسنامه گنجانده شد. شما می‌دانید که چرا فوتبال ما تعلیق شد؟ دلیلش این بود که سه سال پیاپی از سوی فیفا به ما گفته شد که اساسنامه خود را اصلاح کنید و این کار انجام نشد و آنها از این فرصت استفاده کردند اما در بحث کمیته انتقالی این تهدید تبدیل به یک فرصت شد. من اعلام می‌کنم که در خصوص بحث اساسنامه فدراسیون فوتبال به هیچ وجه راه برگشت به عقب وجود ندارد.

هاشمی ادامه داد: در بحث اساسنامه فدراسیون فوتبال دو نگاه وجود دارد نگاه اول اینکه فیفا نیاز به تصویب دارد و دوم در خصوص بحث هیئت وزیران.در آن زمان هم برای اینکه ما اساسنامه را تقدیم دولت کردیم این بود که به نظر من نقش دولت یک نقش کلیدی بود. اما برای شفاف تر شدن موضوع بحث اساسنامه فدراسیون فوتبال را ریزتر می‌شویم در طی نامه‌ای که در تاریخ 86.04.30 با امضای آقای داوودی معاون اول رئیس جمهوری وقت گفته شد که خواهشمند است نسبت به موضوع اساسنامه فدراسیون فوتبال که از سوی فیفا تأیید شده است اقدام شود. بعد از اساسنامه تأیید شده فیفا انجام شده بود سازمان تربیت بدنی وقت از کانال‌های حقوقی این موضوع را پیگیری کردند. اما در نامه‌ای که در دست من است این موضوع نشان می‌دهد که معاون اول رئیس جمهوری وقت نامه اساسنامه تأیید شده فیفا را به کمیسیون فرهنگی ارجاع داده است و در آن وقت دبیر کمیسیون فرهنگی آقای شیخ الاسلامی بودند این موضوع را به مسئولان وقت اعلام می‌کنند و در آن زمان اساسنامه فدراسیون فوتبال مورد تأیید هیئت وزیران قرار می‌گیرد اما در ادامه اعلام می‌کنم که به نظر من دوستان یادشان رفته که اساسنامه تصویب شده در هیئت وزیران را در رسانه‌ها اعلام می‌کنند. یکی از کارهایی که من انجام دادم این بود که من به سایت نهاد رئیس جمهوری مراجعه کردم و سال 92 و آن مصوبه‌ای که در آن اساسنامه مورد تأیید هیئت وزیران قرار گرفته بود را پیدا کردم و آن را در اختیار شما قرار می‌دهم. به نظر من المپیک نباید فدای فوتبال شود و در جلسه‌ای که در تاریخ 86.05.24 در هیئت وزیران انجام شده بود اساسنامه فدراسیون فوتبال هم مورد تأیید قرار گرفته بود. من در آخر اعلام می‌کنم به آقای کفاشیان توصیه می‌کنم که در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت نکند تا ما بتوانیم المپیک ریو را برگزار کنیم.

 

کد خبر : ۳۵۳۱۲۷