خبرگزاری کار ایران

مجلس در زمینه درآمدزایی باشگاه‌ها کوتاهی کرد

قنبرزاده: مشکلات مالی فوتبال ایران را دچار بحران کرده است

مدیرعامل باشگاه نفت تهران خاطرنشان کرد: همه باشگاه‌ها از سرمایه اولیه خود هزینه کردند، اما اکنون می‌بینیم پیش‌بینی‌هایی که کرده بودیم، تحقق نیافته و دست ما خالی شده است. مشکل مالی، شرایط فوتبال ایران را حاد کرده است و خارج شدن از آن کار راحتی نیست.

به گزارش ایلنا، منصور قنبرزاده در گفت‌وگو با رادیو ورزش در خصوص مشکلات مالی باشگاه‌های لیگ برتری اظهار داشت: ما در این فصل مشکلات زیادی داشتیم که نمونه‌اش به عدم پرداخت کامل قرارداد تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها برمی‌گردد. شرکتی که تبلیغات محیطی را برعهده گرفته بود دلایلش برای پرداخت نکردن مطالبات باشگا‌ه‌ها را اعلام کرد، اما این دلایل مرتبط با سازمان لیگ نیست و به خاطر مشکلاتی است که برای خود شرکت پیش آمده است.

وی افزود: دلایل این شرکت منطقی بود، اما در نهایت قرار شد راهکاری بیاندیشند تا منافع باشگاه‌ها حفظ شود. باشگاه نفت از 100 میلیارد تومان قرارداد محیطی شش میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود. همچنین اگر قرارداد صداوسیما را نیز می‌گرفتیم سه، چهار میلیارد تومان نیز از حق پخش تلویزیونی نصیب‌مان می‌شد. با این شرایط نه تنها ما، بلکه همه باشگاه‌ها دچار مشکلات مالی نمی‌شدند.

مدیرعامل باشگاه نفت تهران خاطرنشان کرد: همه باشگاه‌ها از سرمایه اولیه خود هزینه کردند، اما اکنون می‌بینیم پیش‌بینی‌هایی که کرده بودیم، تحقق نیافته و دست ما خالی شده است. مشکل مالی، شرایط فوتبال ایران را حاد کرده است و خارج شدن از آن کار راحتی نیست. ما زیرساخت‌ها را به عنوان تشکیلات نداریم. در برنامه پنجم توسعه ورزش پرداخت پول از دستگاه‌های دولتی ممنوع اعلام شده، اما در برنامه چهارم برای درآمدزایی باشگاه‌ها برنامه داده بودند. بحث درآمدزایی در مجلس نیز خاک می‌خورد و نمایندگان مجلس در این زمینه کوتاهی کردند.

«طرح نظام باشگاهداری در مجلس باید در دستور کار قرار بگیرد»، قنبرزاده با بیان این جمله ادامه داد: باید در بحث درآمدزایی تکلیف را مشخص می‌کردند. وقتی فیلمی ساخته می‌شود یک گروه زحمت می‌کشند و برای آن هزینه می‌کنند و زمانی که آن را به اکران درمی‌آورند، درآمد بیشتری نسبت به هزینه‌ای که کرده بودند، کسب می‌کنند. باشگاه‌ها نیز زحمت خودشان را می‌کشند، اما تلویزیون حق پخش را نمی‌دهد. متأسفانه طبق مصوبه دولت پرداخت هرگونه پول از دستگاه‌های دولتی به باشگاه‌ها ممنوع است. وزارت نفت به عنوان متولی باشگاه نفت یک ریال نمی‌تواند به این باشگاه پول بدهد، چرا که دولت تأکید کرده باشگاه‌ها باید خودگردان اداره شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا یک مدیر دولتی نباید برای باشگاه خود درآمد کسب کند، گفت: همان‌طور که گفتم پرداخت پول از دستگاه‌های دولتی به باشگاه‌ها ممنوع است. پروسه واگذاری تیم‌های حرفه‌ای به درستی انجام نشده است. حرف شما را نیز قبول دارم که امکان ندارد مدیر هم دولتی باشد و هم نباشد. دولت برای تشریح کار تور ماهیگیری پهن می‌کند و به افراد زمین یا وام می‌دهد، اما به ما تور ماهیگیری ندادند و تفکرات هم دولتی بوده است. ما برای اداره یک باشگاه، منابعی شامل حق پخش تلویزیونی، بلیت‌فروشی، کپی‌رایت و حق تبلیغات محیطی را داریم، اما یک مورد از آن نیز تحقق نیافته است. در ابتدای صحبت‌هایم اشاره کردم که اگر قرارداد تبلیغات محیطی تحقق پیدا می‌کرد 60 تا 70 درصد بودجه باشگاه‌ها تأمین می‌شد و باقی را خودشان تأمین می‌کردند.

مدیرعامل باشگاه نفت تهران افزود: برای یک بار هم که شده تکلیف فوتبال را باید مشخص کرد و مجلس باید طرح درآمدزایی را کامل کند. اگر طرح درآمدزایی کامل نبوده، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی این طرح را باید اصلاح می‌کرد. متأسفانه در مجلس قبلی افراد صاحب‌نظر و ورزشی نداشتیم. امیدوارم در مجلس جدید به صورت جدی به برطرف کردن ایرادات آن بپردازند.

 

کد خبر : ۳۵۳۴۴۹