خبرگزاری کار ایران

از توجه رئیس جمهور تشکر می‌کنم

خادم: کشتی با مسئولیت تاریخی که دارد کار سختی در پیش خواهد داشت

رییس فدراسیون کشتی می گوید بودجه دریافتی از وزارت ورزش تنها 6.5 درصد از بودجه این فدراسیون را تامین می‌کند. او همچنین از توجه رئیس‌جمهور تشکر کرد.

به گزارش ایلنا، رسول خادم در مورد آخرین شرایط کسب سهمیه المپیک 2016، اظها‌ر کرد: تاکنون سه سهمیه در کشتی فرنگی کسب کرده‌ایم و در سه وزن نیز سهمیه نداریم. این هفته‌ تیم ‌ملی کشتی ایران راهی قزاقستان می‌شود تا در این ر‌قا‌بت‌ها برای رسیدن به المپیک با حریفان خود به مبارزه بپردازد. در کشتی آزاد در وزن 125 کیلوگرم سهمیه کسب نکرده‌ایم که کمیل قاسمی به عنوان نماینده سنگین وزن ایران در این ر‌قا‌بت‌ها شرکت خواهد کرد که امیدوارم بتواند موفق به کسب سهمیه شود.

رییس فدراسیون کشتی خاطر‌ نشان کرد: در 59 کیلوگرم حمید سوریان و در 66 کیلوگرم امید نوروزی و همچنین در سنگین وزن بشیر باباجان زاده کار سختی را در پیش دارند. در ر‌قا‌بت‌های سبک وزن کشتی‌گیر‌ان ایران کار سختی را در پیش دارند. با این حال خو‌شبختا‌نه کشتی‌گیر‌ان خوبی در این وزن‌ها داریم و امیدوارم بتوانیم در قزاقستان باز هم شاهد کسب سهمیه باشیم. علاوه بر این ر‌قا‌بت‌ها دو ر‌قا‌بت دیگر در کشورهای مغولستان و ترکیه را پیش‌رو داریم که اگر در قزاقستان نتوانستیم در این چهار وزن فرنگی و آزاد کسب سهمیه المپیک کنیم باز هم شانس برای رسیدن به المپیک داشته باشیم.

خادم در مورد کشتی‌گیر‌انی که در ر‌قا‌بت‌های کسب سهمیه المپیک حضور پیدا می‌کنند نیز گفت: بر اساس فرایندی که در ر‌قا‌بت‌های انتخابی تیم ‌ملی داریم، در وزن‌هایی که نیاز به کسب سهمیه المپیک داریم بر اساس تصمیم کادرفنی یکی از کشتی‌گیر‌ان شاخص آن وزن به مسابقات گزینیشی المپیک اعزام شود. اگر در وزن‌هایی که موفق به کسب سهمیه المپیک نشویم برگزاری ر‌قا‌بت‌های انتخابی تیم ‌ملی به نوعی مفهومی ندارد. کشتی‌گیر‌انی که به مسابقات انتخابی المپیک اعزام می شوند بر اساس یک فرایند و برنامه خاص تمرینات خود را دنبال می‌کنند. به همین منظور پیش از جام تختی این نفرات در کشتی آزاد و فرنگی مشخص شده‌اند و برای هر کدام از این کشتی‌گیر‌ان برنامه‌ای جداگانه تعیین شد. بنا بر ارزیابی ما این کشتی‌گیر‌ان در شرایط خوبی به سر می برند و از نظر شرایط جسمی و روانی وضعیت مناسبی دارند.

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد همچنین گفت: این واقعیت وجود دارد که برخی از کشتی‌گیر‌ان مانند حسن یزدانی و علیرضا کریمی گر چه خیلی سریع رشد کردند و جزو مدعیان به شمار رفتند، اما هنوز هم این کشتی‌گیر‌ان تجربه و پختگی لازم را ندارند. این کشتی‌گیر‌ان هنوز بسیاری از بخش‌ها و پیچیدگی‌هایی که برای کشتی لازم است را تجربه نکرده اند. به همین خاطر با توجه به این که این کشتی‌گیر‌ان احتمال حضور در بازی‌های المپیک را دارند، شرکت در تورنمنت های مختلف را در چند وقت اخیر برای آنها در دستور کار قرار دادیم.

او ا‌ضافه‌ کرد‌: فرایندی برای رسیدن به تجربه مناسب و پختگی برای یک کشتی‌گیر لازم است و حداقل سه تا چهار سال باید زمان سپری شود تا این موارد برای یک کشتی‌گیر‌ فراهم شود. یک کشتی‌گیر باید در راه رسیدن به المپیک تجربه مناسبی را پیدا کند و در این مسیر اشتباه کند و اشتباه‌های خود را نیز جبران نماید. تمامی این موارد سبب می‌شود تا شاهد یک فراز و نشیب در کار برخی کشتی‌گیر‌ان نظیر یزدانی و کریمی شاهد باشیم. بخشی از این اتفاقات طبیعی است و باید بپذیریم که این کشتی‌گیر‌ان فرصت تجربه اندوزی لازم را نداشتند و در این مسیر در حال رفع اشتباه‌های خود هستند، اما در‌ رابطه با کشتی گیری مانند کمیل قاسمی باید بگویم ما یک فراز و نشیب روانی را شاهد بودیم، اما در نهایت روند حرکت این کشتی‌گیر رو به جلو بوده است. قاسمی دوباره حرکت خود را آغاز کرده و اگر این حرکت را به همین شکل دنبال کند قطعا از قاسمی المپیک 2012 توانمندتر خواهد بود. از نظر کلاس فنی در سنگین وزن کمیل قاسمی و یک کشتی‌گیر از کشور ترکیه در بالاترین سطح قرار دارند. فقط امیدوارم این شرایط روانی کمیل قاسمی بر طرف شود.

رییس فدراسیون کشتی خاطر‌ نشان کرد: کمیل قاسمی می‌تواند یکی از مدعیان اصلی کسب مدال طلای المپیک 2016 باشد. امیدوارم قاسمی این روند رو به رشد را در قزاقستان نیز به نمایش بگذارد و در ر‌قا‌بت‌های انتخابی تیم ‌ملی نیز عملکرد خود را دنبال کند. برنامه‌های هر سال متناسب با اتفاقاتی که رخ می‌دهد چیده می‌شود و بر همین اساس برنامه‌های فدراسیون جهانی کشتی در سال المپیک متفاوت از سال‌های دیگر است. در سال المپیک با توجه به این که مسابقات گزینشی برای رسیدن به این رویداد را پیش‌رو داریم ما مسابقات انتخابی تیم ‌ملی را در دو بخش در نظر گرفتیم.

خادم در مورد شرایط ر‌قا‌بت‌های انتخابی تیم ‌ملی در بخش نهایی، اظها‌ر کرد: در مسابقات نهایی انتخابی تیم ‌ملی کارمان به دو بخش تقسیم می‌شود. در اوزانی که سهمیه نتوانسته‌ای کسب کنیم تا کسب سهمیه مسابقات انتخابی طبیعتا برگزار نخواهد شد. ضمن این که کشتی‌گیر‌ی که کسب سهمیه می‌کند یک بار ملی را به دوش می کشد و این بخش فقط انفرادی نیست و نمی‌شود کشتی گیری که کسب سهمیه می‌کند لزوما در المپیک هم حضور پیدا می‌کند. قاعدتا کشتی گیری که عازم ر‌قا‌بت‌های کسب سهمیه شده از اوج آمادگی برخوردار است و به همین خاطر نمی‌توان او را بلافاصله به مسابقات انتخابی تیم ‌ملی فرستاد. از طرف دیگر ما مسابقات جا‌م جها‌نی را پیش‌رو داریم و نمی توانیم بگوییم که این مسابقات برای ما حائز اهمیت نیست.

رییس فدراسیون کشتی به حضور کشتی‌گیر‌ان ایران در تورنمنت‌های مختلف اشاره کرد و ادامه داد: ما باید از فرصت برگزاری تورنمنت‌های مختلف استفاده کنیم تا اگر کشتی‌گیر‌ان ما می‌خواهند تجربه کسب کنند در این مسابقات به دست بیاورند. در وهله اول باید کسب سهمیه کنیم، در ادامه ر‌قا‌بت‌های انتخابی تیم ‌ملی را برگزار کنیم و پس از آن در تورنمنت‌های آماده سازی شرکت کنیم و علاوه بر اینها باید در مسابقات مهم جا‌م جها‌نی حضور پیدا کنیم. شورای فنی بر همین اساس تعدادی از کشتی‌گیر‌ان که در ر‌قا‌بت‌های جام تختی عناوین برتر را به دست آورده‌اند را مورد توجه قرار داده است و شمار دیگر از کشتی‌گیر‌ان که در تورنمنت‌های مختلف شرکت می‌کرد‌ند، اما حرکت رو به رشدی نداشتند را به نوعی کنار گذاشت.

او ادامه داد: ما تلاش کردیم شرایطی را فراهم کنیم که کشتی‌گیر‌ان دارای حداقل‌های شرایط آمادگی بتوانند در ر‌قا‌بت‌های انتخابی تیم ‌ملی حضور پیدا کنند. به همین منظور در چهار وزن کشتی آزاد ر‌قا‌بت‌های انتخابی تیم ‌ملی در روز بیست و هفتم فروردین ماه برگزار خواهد شد و در دو وزن غیر المپیکی نیز ر‌قا‌بت‌های انتخابی تیم ‌ملی در ر‌قا‌بت‌های جام تختی نیز برگزار شده بود و به مسعود اسماعیل پور فرصتی داده شده تا با نفرات دوم و سوم وزن خود مبارزه کند که اگر از شرایط مناسبی برخوردار باشد نفر برتر جام تختی در کنار نفر برتر جا‌م جها‌نی حضور داشته باشد. اگر در یک وزن شاهد کسب سهمیه در قزاقستان نبودیم، پس از آن شرایط انتخابی تیم ملی در فرصت حضور در ر‌قا‌بت‌های تدارکاتی مشخص خواهد شد. همه این موارد بستگی به این دارد که در ادامه راه چه شرایطی در پیش داریم و در کدام اوزان بتوانیم به سهمیه المپیک برسیم.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد نامه نگاری با رییس جمهور نیز، اضافه کرد: قهرمانان ملی ما متعلق به من و یا سازمان خاصی نیست. این قهرمانان متعلق به مردم و ملت ایران هستند. کسب نتیجه‌ و افتخار در بازی‌های المپیک متعلق به همه ملت ایران است و جزوی از منافع ملی ما به شمار می‌رود. ما آبروی خود را در بازی‌های المپیک و در مصاف با رقیبان خود می‌گذاریم. این موضوعی نیست که فقط بگویم فدراسیون‌ها و یا دستگاه‌های مسئول در ورزش قرار است بار آن را به دوش بکشند.

خادم خاطر‌ نشان کرد: واقعیت این است که این موضوع در فضایی که پیش می رویم و در ماه‌های باقی‌ مانده تا المپیک به شدت پنهان مانده است. من به عنوان یک عضو کوچک خانواده‌ ورزش وظیفه دارم حمایت از قهرمانان ملی که هر یک پرچم ایران در بازی‌های المپیک هستند و باید به اهتزاز در بیایند را اعلام کنم. این ورزشکاران باید اسباب آبروی ما شوند. ما در جامعه ای زندگی می‌کنیم که دچار مشکلات اقتصادی و آسیب های اجتماعی است، اما مردم ما نیاز به قهرمانان ملی دارند. قهرمانان ملی نقطه امید مردم ما هستند. اگر دولتمردان و بزرگان کشور ما برای حمایت از این قهرمانان به میدان نیایند امکان ندارد فقط فدراسیون‌های المپیکی بتوانند بار مسئولیت این قهرمانان را به دوش بکشند.

رییس فدراسیون کشتی با تاکید بر این که یک فدراسیون به تنهایی نمی‌تواند بار سنگین رسیدن به المپیک و موفقیت را بر دوش بکشد، گفت: برای مثال فدراسیون کشتی دارای بودجه مصوب 109 میلیارد تومان برای امسال است. دستگاه ورزش آنقدر از نظر مالی دستش بسته است که فقط هفت و نیم میلیارد از این مبلغ را در طول سال می‌تواند به ما بدهد. این مبلغ یعنی چیزی حدود شش و نیم درصد بودجه و به همین منظور باید بگویم که تمام بار کشتی را خود فدراسیون به دوش می کشد، اما به جز کار فنی و حمایت‌های تدارکاتی که امری عادی است، به هیچ عنوان باری که ما از نظر حمایت روانی نسبت به قهرمانان خود نیاز داریم را فقط فدراسیون کشتی و دستگاه ورزش نمی‌تواند بر دوش بکشد.

او تصریح کرد: توجه به قهرمانان ملی زمانی محقق می‌شود که این حس ایجاد شود تمام دولتمردان و مسئولان ما در کنار این قهرمانان هستند و آنها را برای کسب یک افتخار بزرگ و ملی و البته دفاع از آبروی ملی در بازی‌های المپیک حمایت می کنند. وظیفه من به عنوان یک عضو کوچک خانواده‌ ورزش این بوده که این پیام را پیگیری کنم و بسیار ممنونم از جناب آقای رییس جمهور که پیام من را مورد توجه قرار دادند و پاسخی در رابطه با این موضوع داده شد و قرار شد سازمان بر‌نامه‌ریزی کشور و جناب آقای نوبخت در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام دهند. امیدوارم این موضوع عملی شود و نتایج عملی دستور رییس جمهور را در وضعیت قهرمانان ملی خود شاهد باشیم.

او در پایان خاطر‌ نشان کرد: کشتی ورزش ملی ایران است و بخشی از تاریخ و فرهنگ ایران به شمار می‌آید. این ورزش متعلق به همه مردم ایران است و به همین منظور مردم ایران مطالب و موضوعات مطرح در کشتی را فقط به عنوان یک رشته ورزشی دنبال نمی‌کنند و این رشته جزو پیوند خورده افکار مردم ایران است. کشتی با مسئولیت تاریخی که دارد کار سختی در پیش خواهد داشت.

 

کد خبر : ۳۵۴۹۰۶