خبرگزاری کار ایران

افزایش بودجه ۴۰درصدی در سال جدید؛

گودرزی: کفاشیان نمی‌تواند بیش از دو دوره رئیس فدراسیون باشد/ انتخابات راس تاریخ برگزار می‌شود

گودرزی گفت: در اصفهان خیرین 50 میلیارد پول به ورزش کمک کرده‌اند.

محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان صبح امروز با حضور در برنامه ورزش و مردم در خصوص وضعیت ورزش قهرمانی و همگانی در سال 94 گفت: سال 94 از دو منظر برای ما سال موفقی بود. منظر اول عدد و رقم بود که نشان می‌دهد سال موفقی داشتیم. برای ورزش قهرمانی و همگانی سال خوبی داشتیم. از منظر نگاه کارشناسی و غیر آماری هم از نظر من سال موفقی بوده است چون تنش‌ها در ورزش ما کم بوده و هماهنگی بیشتری وجود داشته است.

گودرزی در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: ما در سال 93 هزار و 711 مدال کسب کردیم که این رقم در سال 1394 افزایش داشت به طوری که 3 هزار و 62 مدال به دست آوردیم که تقریبا 2 برابر بوده است. 4هزار و 783 مدال آسیایی و جهانی هم در دو سال  93 و 94 کسب کردیم که این مسئله نسبت به سال 92 هم 2 برابر بوده است و این توفیق ما در ورزش قهرمانی است. همچنین 99 رویداد بین‌المللی ورزشی را میزبانی کردیم که این مسئله رقم قابل توجهی است. در سال 93 هدف‌گذاری ما برای توسعه استعدادیابی بود تا در زمینه آمایش رشته که از کارهای علمی است و در کشورهای توسعه یافته انجام می‌شود، فعالیت کنیم. به همین دلیل 33 مرکز استعدادیابی را ارتقاء دادیم که می‌دانید هر مرکز عدد قابل توجهی می‌طلبد. همچنین ارتقاء ورزشکاران سازمان یافته از 3 میلیون و 37 هزار نفر به بیش از 3 میلیون و 500 هزار نفر انجام شده است.

وی افزود: در حوزه ورزش همگانی نسبت به سال 93 در سال 94 با توجه به فعالیت‌هایی که انجام شده 10 و نیم درصد افزایش داشته‌ایم و امیدواریم این رقم همچنان افزایش پیدا کند. ما همانطور که نسبت به ورزش قهرمانی که نشاندهنده اقتدار ملی نظام جمهوری اسلامی در صحنه بین‌المللی است، توجه می‌کنیم باید به همان مقدار هم ورزش همگانی توسعه پیدا کند. مرکز آمار ایران عدد قابل توجهی داده است. به این صورت که در سال 88 مردم کشورمان به صورت میانگین 12 دقیقه فعالیت ورزشی داشته‌اند که این رقم در سال 94 به 16 دقیقه رسیده و این رشد قابل توجهی است که نشان می‌دهد ورزش به سبد خانواده‌ها اضافه شده است. موضوع دیگر این است که افراد بی‌سواد و دیپلمه 11 دقیقه، افراد لیسانس 17 دقیقه، فوق‌لیسانس 28 دقیقه و دانش‌آموختگان مقطع دکتری سرانه فعالیت ورزشی دارند. البته اینکه در مقطع دکتری فعالیت ورزشی کم شده هم باید مورد توجه قرار بگیرد و هم اینکه شاید به دلیل مشغله‌های تحصیلی باشد اما چیزی که مشخص است این است که هر چه سطح سواد بالاتر می‌رود گرایش به ورزش هم بیشتر می‌شود.تا سال 92 و با آماری که ما داریم 7 الی 12 درصد مردم ورزش می‌کردند که اگر عدد 10 را به عنوان میانگین انتخاب کنیم طبق آماری که البته هنوز قطعی نشده در سال 94 و با کارهایی که انجام شده 21 درصد مردم ورزش می‌کردند و این نشان می‌دهد که اگر جمعیت ایران را 79 میلیون نفر در نظر بگیریم 16 میلیون نفر ورزش می‌کردند که با توجه به اینکه عدد خوبی است اما نسبت به کشورهای توسعه یافته فاصله داریم چرا که در این کشورها بالای 50 درصد مردم ورزش می‌کنند.

وزیر ورزش و جوانان در خصوص نقش بانوان در ورزش و اینکه مادران ورزشکار چه تاثیری بر فعالیت‌های ورزشی خود خواهند داشت، تصریح کرد: به هر حال اساس تربیت در خانه توسط مادر است و شخصیت بچه‌ها در خانه و خانواده شکل می‌گیرد. مشخص است اگر مادری اهل ورزش باشد طبعا فرزندانش هم به آن سمت و سو خواهند رفت. بانوان بیش از 50 درصد جامعه ما را تشکیل می‌دهند و عدالت این است که نگاه متوازنی به آقایان و خانم‌ها در بحث ورزش شود. خوشبختانه در 2 سال گذشته عنایت خاصی به ورزش بانوان انجام شده و ثمره آن را در مسابقات اینچئون دیدیم. به طوری که خانم‌ها 25 درصد مدال کسب کردند و این نشان می‌دهد که آنها چه انگیزه زیادی برای ورزش دارند.

وی تصریح کرد: چند روز قبل به اردوی تیم ملی پینگ‌پنگ آقایان و بانوان رفتیم و دیدیم که چقدر خانم‌ها با انگیزه مشغول تمرین هستند و خود را آماده می‌کنند تا در بحث کسب سهمیه موفق باشند. این نشان می‌دهد که بانوان مورد توجه هستند و می‌خواهند که دیده شوند. اجازه بدهید عددی بگویم. ما 488 مدال در سطوح بین‌المللی در سال 93 و 94 کسب کردیم که 217 مدال آن برای سال 93 و 271 مدال برای سال 94 بود که عدد قابل توجهی است و حدود 60 مدال افزایش داشته است. خوشبختانه با رویکرد دولت تدبیر و امید شاهد حضور چشمگیر بانوان در عرصه مدیریتی ورزش در هیأت‌ها، ادارات و فدراسیون‌های ورزشی بوده‌ایم و 8 هزار و 992 خانم در بحث مدیریت ورزشی و کسانی که در مدیریت مشغول به کار می‌باشد، شاهد هستیم. البته هنوز فاصله‌هایی بین آقایان و خانم‌ها وجود دارد که امیدواریم هر چه زودتر این فاصله‌ها کمتر شود.

گودرزی در ادامه صحبت‌های خود درباره همکاری خیرین برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام اظهار داشت: رئیس‌جمهوری نکته‌ای را گفته بود و ما موظف هستیم که این موضوع را پیگیری کنیم و آن مشارکت دادن مردم جهت حل و فصل مشکلات است.. کمک گرفتن از مردم باید سرلوحه کار ما قرار بگیرد. دکتر روحانه گفته بودند بدون حضور مردم دولت‌ها نمی‌توانند مشکلات خود را حل کنند، به همین دلیل ما از کمک مردم استفاده می‌کنیم.

وی افزود: لازم است در این موضوع بخش خصوصی وارد کار شود و ما هم تلاش زیادی در باره انجام داده‌ایم اما ترس‌هایی وجود دارد و امیدواریم راهکارهای قانونی پیش‌بینی شود. خیرین باید از طریق رسانه ملی مطلع شوند. قبلا ساختن مواردی مثل مدرسه مطرح بودف اما حالا باید به این موضوع هم توجه کنیم که ورزش هم می‌تواند جامعه را از آسیب دور کند. در وزارت ورزش دفتری تحت عنوان ساماندهی امور خیرین وجود دارد و دهها برابر پولی که دولت می‌گذارد، خیرین می‌توانند به ورزش کمک کنند.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به پیشتازی استان اصفهان در کمک‌های خیرین، خاطرنشان کرد: این استان‌ میلیاردها تومان توسط خیرین به ورزش کمک کرده است. در توسعه زیر ساخت‌ها با توجه به محدودیت مالی امکان اتمام 4 هزار پروژه وجود ندارد، اما ما با کمک‌هایی که توسط خیرین داشتیم در سال 94 هزار پروژه را به پایان رساندیم.

وزیر ورزش و جوانان درباره اینکه عملکرد فدراسیون‌ها را در سال 94 چطور دیدید، عنوان کرد: شاخص‌های زیادی در این خصوص وجود دارد که یکی از آنها در بخش قهرمانی موضوع مدال‌آوری و کسب سهمیه بوده است. اگر مدال را یک شاخص در نظر بگیریم، فدراسیونی موفق است که مدال بیشتری گرفته باشد. آنهایی هم که بضاعت کسب سهمیه نداشته‌اند را باید در سطح خودشان بسنجیم.

وی افزود: فدراسیون‌های ما در مجموع خوب عمل کرده‌اند و ورزش ما رو به رشد است. همان طور که می‌دانید ورزش ارتباط مستقیمی با اقتصاد و فرهنگ دارد. قدرت‌های برتر اقتصادی قدرت‌های برتر ورزشی هم هستند. فکر می‌کنم با محدودیت‌های مالی که ما داشتیم فدراسیون‌ها کار ارزنده‌ای انجام دادند. ممکن است در سال 95 بودجه ما به 81 میلیارد نرسد و میانگین 1.2 میلیارد برای فدراسیون‌ها رقم قابل توجهی نیست.

گودرزی با اشاره به اینکه فدراسیون‌ها باید از اسپانسرها هم کمک بگیرند، خاطرنشان کرد: فدراسیون‌هایی مثل کشتی، تکواندو، وزنه‌برداری و فوتبال به بودجه بیشتری نیاز دارند که آنها باید از اسپانسرها هم کمک بگیرند.

وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که شما گفته‌اید در سال 95 دغدغه مالی نخواهید داشت، تصضریح کرد: ما در سال جدید با افزایش 40 درصدی بودجه جاری مواجه هستیم و باید بخش عمده‌ای از آن صرف المپیک شود. رئیس‌جمهور در این خصوص دستور ویژه داده و سازمان مدیریت و خزانه‌داری باید کمک کنند تا بتوانیم این بودجه را در 3 ماهه اول سال بگیریم.

گودرزی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه ارتباط شما با نمایندگان مجلس چطور است، گفت: تعامل خوبی با آنها داریم و خوشبختانه مجلس خیلی به ما کمک کرده است. امیدواریم همان لایحه‌ای که برای ورزش به مجلس می‌رود پذیرفته شود. ما از مجلس کمک‌های معنوی می‌طلبیم.

گودرزی در مورد وضعیت والیبال و اینکه چقدر این شانس را برای این تیم قائل است تا به المپیک برود، افزود: من چند باری با مسئولان محترم فدراسیون والیبال صحبت کردم و آنها تاکید دارند که امسال تیم ملی والیبال بتواند به المپیک برود البته هدف‌گذاری مسئولان فدراسیون والیبال ورود به المپیک نیست بلکه هدف آنها کسب سکو است و دعا و تلاش می‌کنیم تا این مسئله محقق شود.

وی در خصوص بازدیدهای نوروزی خود از اردوی تیم ملی وزنه‌برداری و اینکه چقدر به کسب مدال این رشته در المپیک امیدوار است، خاطرنشان کرد: وزنه‌برداری جزو رشته‌هایی است که همواره اتکای ما در المپیک به آن بوده است. به نظرم با کسب 5 سهمیه که عدد قابل توجهی است شانس زیادی به این رشته داریم و اگر اتفاق خاصی نیفتد می‌توانیم توفیقاتی کسب کنیم.

وزیر ورزش و جوانان در خصوص وضعیت بهداد سلیمی افزود: ما امیدواریم او به المپیک برسد و بتواند نتایج خوبش را تکرار کند. او البته تمرینات خوبی انجام می‌دهد و از نزدیک با او صحبت کردم و از وضعیتش جویا شدم. خوشبختانه سلیمی دردی ندارد و کادر پزشکی هم او را زیر نظر گرفته تا کارها به خوبی انجام شود. خوشبختانه همه به طور منظم کارهایشان را انجام می‌دهند و اگر مشکلی باشد حل خواهد شد.

گودرزی در پاسخ به این سؤال که آیا بین رشته‌های ورزشی تبعیض قائل می‌شوید و بین برخی رشته‌ها این موضوع وجود دارد از مجری برنامه سؤال پرسید که آیا این موضوع را خودتان قبول دارید که مجری برنامه در پاسخ به وی گفت بله! گودرزی در پاسخ به مجری برنامه در این لحظه گفت به هر حال تحصیلات من در ورزش است و وقتی شما در مقطع کارشناسی به دانشکده وارد می‌شوید همه رشته‌ها را فرا می‌گیرید و در کارشناسی ارشد هم شرایط همین طور است. در مقطع دکتری کارهای تحقیقاتی باید انجام داد. خود من بیش از 200 مقاله داخلی و خارجی داشتم که صرفا برای چند رشته ورزشی نبوده و به صورت جامع در خصوص همه رشته‌ها صحبت شده است و من با مستندات این مسئله را تکذیب می‌کنم. باید بگویم که برخی رشته‌ها در کشور ما شرایطی به آن تحمیل شده که از نظر برنامه‌ریزی و هزینه کردن دچار اشکالاتی هستند. اگر ما می‌خواهیم مشکلات را مرتفع کرده و در مسیر قانونی قدم برداریم نباید این مسئله تلقی شود که ضدیتی با آن رشته ورزشی وجود دارد. به هر حال وقتی شما قصد اصلاح امور را داشته باشید کسانی که ضد اصلاحات هستند پروپاگاندا به راه انداخته و برخی حرف‌های بی‌اساس می‌زنند تا شما را از اصل داستان دور کنند.

وی ادامه داد: همانطور که در عید نوروز به اردوهای تیم ملی و وزنه‌برداری رفتم 3 بار بدون حضور دوربین و بدون خبرنگار از کمپ تیم‌های ملی بازدید کردم و گلایه‌هایی که سرمربی تیم ملی از زمین داشت را دیدم و متوجه شدم او در این باره درست می‌گوید. به همین دلیل به معاونت قهرمانی وزارت ورزش دستور داده شد تا 2 زمین دیگر برای تیم ملی پیدا کرده و اجاره کنند تا ملی‌پوشان دغدغه زمین نداشته باشند. همچنین زمین آکادمی هم باید بازسازی شود و اینها در سه بار بازدید من از کمپ تیم ملی به دست آمد. نگاه ما اینطور است که هر گاه صحبتی از نیاز فوتبال بوده ما پای کار آمدیم. قبل از جام جهانی برای آماده‌سازی تیم ملی کارهای زیادی کردیم و مشکلات سربازی ملی‌پوشان را طی 24 ساعت حل کردیم. مشکل پاداش و بلیت هم موضوعی بود که مرتفع شد و مشکلات لباس تیم ملی برای جام جهانی را من حل کردم. ما با اسپانسر لباس تیم ملی جلسه برگزار کردیم و مشکلات را حل کردیم. چه کار باید می‌کردم که نکردم که این حرف‌ها نباشد؟‌

گودرزی در پاسخ به این سؤال که به نظر می‌رسد شما به رشته کشتی بیش از سایر رشته‌ها علاقمند هستید، خاطرنشان کرد: طبعا شما با فضایی که مانوس‌تر هستید ارتباط بیشتری دارید و نمی‌توان آن را کتمان کرد. من کشتی و وزنه‌برداری را هم دوست دارم و همانطور که فوتبال را دوست دارم.

در این حین مجری برنامه با خنده از وزیر ورزش وجوانان پرسید که به فوتبال علاقمند است یا به فدراسیون فوتبال؟! که در این بین گودرزی گفت که هم به فوتبال هم به فدراسیون علاقه دارد!

گودرزی در پاسخ به این سؤال که کفاشیان برای انتخابات ثبت‌نام نکرده آیا فکر می‌کنید علت این است که او فکر می‌کند اساسنامه به تصویب هیأت دولت نخواهد رسید و 11 اردیبهشت انتخابات برگزار نمی‌شود، گفت: دوره ریاست جمهوری در ایران دو دوره است. در اساسنامه‌ای که ادعا شده به تصویب دولت رسیده که نرسیده، هم دو دوره برای ریاست فدراسیون فوتبال پیش‌بینی شده و کفاشیان هم این را می‌داند. حالا اگر این اساسنامه به تصویب برسد دو دوره در آن لحاظ شده است.

وی افزود: یک مدیر می‌تواند در طول 8 سال برنامه‌هایش را اجرایی کند. شرایط باید برای افرادی که ایده‌های نو دارند فراهم شود و افرادی که از گردونه ریاست خارج می‌شوند می‌توانند در مشاغل دیگر کمک کنند. شاید خیلی زیبنده نباشد یک فرد 3-4 دوره رئیس بماند آن هم برای کشوری که ریاست‌جمهوری‌اش دو دوره است.

وزیر ورزش و جوانان درباره اینکه در فدراسیون‌های دیگر این دو دوره رعایت نمی‌شود،‌خاطرنشان کرد: موضوع فوتبال فرق دارد. ما یکسری تهدیدات بیرونی هم داریم. کشورهای حاشیه خلیج فارس تاثیر زیادی در فدراسیون‌های بین‌الملی دارند که نباید بگذاریم تاثیرشان را در فوتبال ما بگذارند. حتما 11 اردیبهشت انتخابات فدراسیون فوتبال با همین نامزدها را برگزار می‌کنیم. یک کمیته هم با توجه به اساسنامه برای تائید صلاحیت‌های فنی تشکیل خواهد شد. من خوشبین هستم انتخابات راس تاریخ برگزار شود. از نامزدها و رسانه‌ها انتظار می‌رود تا فضای المپیک را قربانی این اتفاق نکنند.

وی در پاسخ به این سؤال که شما دغدغه‌ای برای برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال ندارید، گفت: خیر. مثل سایر فدراسیون‌ها اعضای مجمع جمع می‌شوند و رای می‌دهند.

گودرزی همچنین در پاسخ به این سؤال که شما بعد از بازی با عمان گفته بودید کی‌روش باید بماند چطور می‌خواهید این مشکلات او را حل کنید، تصریح کرد: ارکان مدیریتی فدراسیون باید در جایگاه خودشان صحبت کرده و تصمیم بگیرد و اجازه ندارند به یک مجموعه دیگر اهانت کرده و یا در چارچوب وظایف آنها ورود کنند. این اجازه را ندارند در کشمکش‌ها ورود کنند اما لازم است از رفتار سیاسی هم دوری کنیم. ورزش نفسا چالش دارد. اگر شرایط محیطی هم فراهم نشود فضا مطلوب نخواهد بود. از طرفی فوتبال به صورت طبیعی چالش‌برانگیز است و طبیعی است در یک ورزشگاه 50 یا 100هزار نفری اتفاقاتی رخ دهد.

وزیر ورزش وجوانان خاطرنشان کرد: کی‌روش از دانش خوبی برخوردار است. امیدوارم این دانش در اختیار مربیان لیگ برتر که تیم ملی را می‌سازند،‌قرار بگیرد. کی‌روش توفیق داشته تا ایران به جام جهانی قبلی صعود کند. امیدوارم باز هم این توفیق حاصل شود. او باید از حواشی که به تیم ملی لطمه می‌زند دوری کند. ما هم تلاش می‌کنیم تا مشکلات را مرتفع کنیم. اگر کی‌روش بتواند مسائلش را با فدراسیون حل کند چه بهتر اگر نه فدراسیون به وزارت ورزش نامه بزند و ما هم در حد توان مشکلات را حل کنیم. کی‌روش متخصص است و قرارداد دارد. ما هم می‌خواهیم او را نگه داریم و او باید طبق قرارداد عمل کند و به ارکان فدراسیون هم احترام بگذارد. لازم باشد وساطت می‌کنیم تا مناقشات رفع شود.

 

کد خبر : ۳۵۹۶۱۷