خبرگزاری کار ایران

کدام تیم تحسین برانگیز خواهد بود؟

یادداشت بهمن فروتن در مورد دربی 82

کارشناس فوتبال کشورمان اعتقاد دارد دربی تهران در حد و اندازه دیدارهای بزرگ دنیا است.

بهمن فروتن، مربی و کارشناس فوتبال کشور در مورد دربی حساس پرسپولیس و استقلال در هفته بیست‌وششم لیگ برتر، یادداشتی فنی در اختیار خبگزاری ایلنا قرار داده است که متن کامل این یادداشت را می‌توانید در زیر بخوانید:

دربی قرمز و آبی مانند ال‌کلاسیکو است

من معتقدم بازی پرسپولیس و استقلال خاص‌تر از بازی بایرن‌مونیخ و دورتموند در آلمان است. برای اینکه در آلمان اینگونه نبوده است که دورتموند همواره قطب فوتبال باشد و می‌‌شود گفت تازه چند سالی است که تبدیل به یک رقیب جدی برای بایرن شده است. این در حالی است که در فوتبال ما پرسپولیس و استقلال همیشه دو قطب فوتبال بوده‌اند و از همان ابتدا هم بازی این دو تیم حساسیت خاصی داشت. به نوعی می‌شود گفت دربی ما چیزی مانند ال‌کلاسیکو است. دیداری که فارغ از تمام شرایط و وضعیت دوتیم، در هر حالتی برای تمام فوتبال اهمیت دارد.

در این فصل استقلال مانند پرسپولیس تحسین نشد

بعد از چند سالی که پرسپولیس افت کرده بود، فوتبال ایران به این نتیجه رسید که برای زنده شدن فوتبال باید پشت سر پرسپولیس بایستد و از این تیم مردمی به بهترین نحو حمایت کند. در این فصل این اتفاق هم افتاد و می‌بینیم در حالی که پرسپولیس از حمایت زیاد رسانه‌ها برخوردار است، اما استقلال آنچنان مورد مهر و مقبولیت رسانه‌ها قرار نگرفته است. برای مثال می‌توانم بگویم کادرفنی پرسپولیس حتی در روزی که این تیم می باخت و خوب هم بازی نمی‌کرد مورد حمایت و ستایش قرار می‌گرفت، اما کادر فنی استقلال علیرغم اینکه این تیم هفته‌های زیادی در صدر جدول بود هم به این شکل حمایت و نشد و مورد تحسین قرار نگرفت. از همین رو من احساس می‌کنم برای این دیدار بازیکنان و مربیان استقلال فشار بیشتری را نسبت به رقیب خود احساس می‌کنند.

مشکلاتی در حال ضربه زدن به استقلال است

من برای استقلال نگران هستم، برای اینکه احساس می‌کنم بختکی از مشکلات درونی روی این تیم افتاده است و درحال ضربه زدن به این تیم است. به نوعی که این خطر برای استقلال وجود دارد که با باخت احتمالی در دربی، با توجه به فاصله نزدیک تراکتورسازی، استقلال همانند فصل قبل حتی نتواند سهمیه آسیا را از لیگ کسب کند. الان تراکتور به سرعت در حال نزدیک شدن به صدر جدول است و اگر قرار باشد اتفاقات غیرطبیعی فصل گذشته باز هم رخ بدهد، این احتمال وجود خواهد داشت که استقلال در صورت شکست در دربی به دلیل حاد شدن مشکلات درون تیمی خود، حتی نتواند سهمیه بگیرد.

دربی 81

نحوه بازی احتمالی دو تیم در دربی

باتوجه به بازی‌های قبلی دو تیم تا اینجای لیگ و شرایط فعلی جدول، می‌شود حدس زد که استقلال در این دربی طوری بازی کند که نبازد و به کسب یک امتیاز هم راضی است. برای همین قطعاً شیوه بازی این تیم بستن فضای بازیکنان پرسپولیس خواهد بود. با توجه به شیوه بازی پرسپولیس که از نگاه من یک شیوه سرخپوستی است، اگر استقلال تا دقیقه 60 دروازه خود را بسته نگه دارد، در ادامه شانس زیادی برای گل زدن خواهد داشت و می‌تواند از فضای پشت مدافعین این تیم استفاده کند. این که می‌گویم شیوه بازی پرسپولیس سرخپوستی است به این دلیل است که این تیم در حمله بسیار پرتعداد، سریع و خطرناک به دروازه حریفان هجوم می‌برد، اما به همان اندازه که در حمله خوب است در دفاع ضعف دارد و به اصطلاح به همان خوبی که گل می زند، خوب هم گل می‌خورد.

شیوه بازی پرسپولیس تغییر کرده است

چیزی که در بازی پرسپولیس در چند دیدار اخیر به خوبی نمایان بوده است، این نکته است که شیوه بازی این تیم نسبت به ابتدای فصل تاحدودی تغییر کرده است. کادرفنی پرسپولیس حالا به خوبی فهمیده است که با در اختیار داشتن مالکیت توپ می‌تواند ضرب آهنگ بازی را به دلخواه خود تنظیم کند و هرجا که نیاز باشد می‌توان ریتم بازی را تند و یا کند کند. به همین دلیل می‌بینیم با اینکه این تیم در سه بازی آخر خود نمایش خوبی از خود ارائه نکرده است، به دلیل در اختیار داشتن توپ و مالکیت، هر وقت اراده کرده است به گل رسیده است و این نشان دهنده این موضوع است که سبک بازی این تیم تغییر کرده است.

این دربی مساوی می‌شود

این بازی به دلیل حساسیت بسیار زیادی که دارد، شدیداً تاکتیکی و درگیرانه خواهد شد و نباید توقع داشت که بازی زیبایی را ببینیم. پیش‌بینی من این است که با توجه به وضعیت دو تیم در جدول و قدرت تقریباً یکسانی که دارند، نتیجه این بازی به احتمال زیاد مساوی می‌شود و با رخ دادن چنین اتفاقی و برد احتمالی دیگر تیم‌ها، باید گفت که رقابت در هفته‌های بعد لیگ به اوج می‌رسد.

امیدوارم روز جمعه فرهنگ را نبازیم

آرزوی من برای این بازی این است که اگر این دیار برنده داشت، عوامل تیم بازنده از بازیکنان و کادرفنی گرفته تا تماشاگران، طوری رفتار نکنند که فرهنگ را ببازیم. همه بازیکنان و تماشاگران این دیدار باید آگاه باشند که در این بازی زیر ذره‌بین دنیا هستند. در این چند وقت اخیر از نظر فرهنگی هجمه‌های زیادی از جانب کشورهایی مانند عربستان به ما وارد شده است و این بازی بهترین فرصت است که با نشان دادن فرهنگ بالای خود، به دنیا نشان بدهیم که ما صحبت‌های عربستانی‌ها صرفاً از روی عناد و دشمنی است.

 

کد خبر : ۳۶۰۸۸۳