خبرگزاری کار ایران

فوتبال ایران به صداقت و شفاف‌سازی نیازمند است

نقدی بر شعارهای مهدی تاج در نخستین مناظره انتخاباتی

برخی از نامزدهای انتخابات فدراسیون فوتبال، باید با صداقت و شفاف‌سازی در مورد برنامه‌های آینده خود صحبت کنند؛ در غیر این صورت، آنها طرد خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، مهدی تاج، رئیس فعلی سازمان لیگ برتر و یکی از نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال، در اولین مناظره تلویزیونی خود به دو موضوع اشاره کرد؛ دغدغه‌های اقتصادی فوتبال و لزوم حفظ سرمربی فعلی تیم ملی. اما بد نیست در همین خصوص نقدی بر صحبت‌های این نامزد انتخابات فدراسیون فوتبال داشته باشیم.

مهدی تاج در بخش مهمی از صحبت‌های خود در این مناظره، از دغدغه‌های اقتصادی خود برای فوتبال و مشکلات مالی فعلی اغلب باشگاه‌های حاضر در لیگ برتر سخن گفت.

گرفتن پول از اسپانسر سازمان لیگ طبق قرارداد منعقد شده میان دوطرف و البته تقسیم عادلانه و به موقع آن پول میان باشگاه‌ها، نمی تواند کار خیلی دشواری باشد اما متاسفانه علیرغم سهولت این کار، این اتفاق تا کنون رخ نداده و در طول فصل بارها شاهد گلایه مدیران باشگاه‌ها در مورد پرداخت نشدن مطالباتشان از سوی سازمان لیگ بوده‌ایم.

با نگاهی گذرا به کارنامه رئیس سازمان لیگ در طول دوران مدیریت خود در این ارگان مهم فوتبالی کشور، به خوبی متوجه می‌شویم که در کارنامه مهدی تاج، چیزی جز ناکامی در عقد قراردادهای تجاری وجود ندارد. در واقع رئیس سازمان لیگ به جای اینکه از دغدغه‌های اقتصادی خود در پست ریاست فدراسیون فوتبال صحبت کند، بهتر است در مورد قرارداد دو ساله منعقد شده میان سازمان لیگ و شرکت ایران نوین با قیمت 160 میلیارد تومان شفاف‌سازی کند و بگوید اسپانسر سازمان لیگ تاکنون به چند درصد از تعهدات خود عمل کرده است و از مبلغ ذکر شده در این قرارداد چه میزان به سازمان لیگ پرداخت شده است؟ مهم‌تر از همه اینها چرا تا کنون برخی از باشگاه‌هایی که بارها از شرایط مالی خود گلایه داشته‌اند از پول اسپانسر لیگ برتر بهره‌مند نشده‌اند؟

حالا موضوع اصلی اینجا است؛ ایران نوین طلب فوتبال ایران را به طور کامل تسویه نکرده است. آن هم در حالی که باید طبق قرارداد تمامی مبلغ فصل جاری لیگ برتر را تا پایان اسفندماه گذشته به سازمان لیگ پرداخت می‌کرده و این در حالی است که هیچ یک از مسئولان سازمان لیگ از جمله مهدی تاج، درباره عدم پرداخت به موقع حقوق باشگاههای فوتبال ایران توسط کانون ایران نوین پاسخگو نیستند. درست همان‌هایی پاسخگو نیستند که تا همین دیروز عقد قرارداد با ایران نوین را انقلابی در عرصه امور مالی وتبال ایران برمی‌شمردند.

مهدی تاج به عنوان یکی از نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال، در حالی حرف از دغدغه‌های اقتصادی فوتبال و باشگاه‌ها می‌زند که به دلیل همین ناتوانی در وصول مطالبات فوتبال ایران از شرکت ایران نوین، موجب بروز مشکلات عدیده مالی در باشگاه‌های حاضر در لیگ برتر شده است. شاهد این ادعا هم حرف‌های سعید آذری مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن اصفهان است که بعد از صدور رای کنفدراسیون آسیا در خصوص بازی نمایندگان ایران و عربستان در یک کشور ثالث، حرف از پرداخت نشدن مطالبات باشگاه اصفهانی از سوی سازمان لیگ زده است. آذری در صحبت‌های اخیر خود بعد از بازی تیمش برابر النصر گفته است: باید تشکر ویژه‌ای از تمام رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب داشته باشیم چرا که تنها حامی ما در این مدت آنها بودند و از هیچ سازمان فوتبالی و غیر فوتبالی کمکی به ما نشد و حتی نتوانستیم مطالباتمان را از سازمان لیگ دریافت کنیم. 

حمایت از کی‌روش، شعار یا عمل؟

مهدی تاج در بخش دیگری از صحبت‌های خود در نخستین مناظره انتخاباتی‌اش در خصوص لزوم ماندن کی‌روش در راس امور فنی تیم ملی گفت: من در آوردن کی‌روش نقش داشتم و الان 7 سال است که با وی کار می‌کنم. کی‌روش هیچگاه درخواستی غیرمعقول نداشته و همواره در مورد امکانات اولیه تیم ملی از ما درخواست‌هایی داشته است. اگر ما در حال ایجاد سازمان تیم‌های ملی هستیم به خاطر این است که از دانش‌ وی در رده‌های پایه هم استفاده کنیم. البته کی‌روش خواهد ماند و به کار خود ادامه خواهد داد.

اما بر هیچکس پوشیده نیست که دو نفر در آمدن کارلوس کی‌روش به ایران و پذیرفتن پست سرمربیگری تیم ملی از طرف او، نقشی اساسی داشتند و آن دو نفر نیز کسانی نبودند جز علی کفاشیان و عباس ترابیان.

حتی آن‌هایی که از حافظه فوتبالی خوبی برخوردار هستند، به خاطر دارند که در دور اول مذاکرات فدراسیون فوتبال با کی‌روش که مهدی تاج هم جزو تیم مذاکره کننده فدراسیون فوتبال بود، مذاکرات به سمت و سویی نرفت که کی‌روش علاقه‌مند به حضور در فوتبال ایران شود. اما در دور دوم مذاکرات چرا عباس ترابیان تنها نماینده فدراسیون فوتبال برای مذاکره با کی‌روش بود؟ شاید پاسخ این سئوال را مهدی تاج بهتر از هر کس دیگری بداند. در دور اصلی مذاکرات با حضور ترابیان، سرپرست سابق امور بین‌الملل فدراسیون فوتبال اما همه چیز به خوبی پیش رفت و او توانست کی‌روش را برای حضور در ایران متقاعد کند.

مهدی تاج در حالی حرف از همکاری 7 ساله با سرمربی تیم ملی می‌زند که بعد از آمدن کی‌روش، رئیس سازمان لیگ یکی از کسانی بود که سرمربی تیم ملی به دلیل صحبت‌های خلاف واقع او که گفته بود:  کی‌روش پیشنهاد داد جام حذفی برگزار نشود و همچنین پیشنهاد داد که باشگاه‌ها بدون بازیکنان ملی‌پوش خود به میدان بروند و از من خواست باشگاه‌ها را متقاعد کنم اما من به‌عنوان رئیس سازمان لیگ تا زمانی که در این سازمان هستم سخت از منافع این سازمان و باشگاه‌ها دفاع خواهم کرد. ، علیه وی بیانیه صادر کرد. و گفت:  با توجه به اظهارات اخیر آقای تاج رییس سازمان لیگ که در رسانه‌ها هم انتشار یافت، مجبورم این موارد را به اطلاع هواداران فوتبال در ایران برسانم.

1- آن‌ها دقیق و درست نیستند و تنها هواداران فوتبال در ایران و همچنین جامعه فوتبال را گیج می‌کنند و واقعیت‌ها را از آن‌ها دور نگه می‌دارند.

2- برنامه آماده‌سازی تیم ملی فوتبال به وسیله سرمربی تیم تایید شد و به دست سازمان لیگ رسید و بعد از آن در یک نشست خبری به اطلاع اذهان عمومی رسید.

3- دیدگاه، اصول و قوانین من برای آماده‌سازی تیم ملی برای جام جهانی از سوی همه کاملا شناخته شده است.

4- این قابل قبول نیست که به این نتیجه برسیم که سرمربی تیم ملی از چهار باشگاه استقلال، فولاد، سپاهان و تراکتور درخواست کرده بازیکنان ملی‌پوش‌شان را در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا بازی ندهند.

5- این قابل قبول نیست که به همین سادگی به این نتیجه رسید که من درخواست کرده‌ام جام حذفی بدون بازیکنان ملی‌پوش برگزار شود.

6- من تحت هیچ شرایطی و هرگز درخواست نکرده‌ام که با باشگاه‌ها صحبت کنم چرا که این جزو وظایف من نیست. واقعیت کاملا برعکس است. آقای تاج رییس سازمان لیگ از من درخواست کرد که این کار را انجام دهم.

به نظر می‌رسد برخی از نامزدهای انتخابات فدراسیون فوتبال، باید با صداقت و شفاف‌سازی در مورد برنامه‌های آینده خود صحبت کنند که در غیر این صورت، آن‌ها به طور حتم از سوی افکار عمومی و البته مجمع فدراسیون فوتبال که اصلی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری برای فوتبال کشور است، طرد خواهند شد.

 

کد خبر : ۳۶۳۸۱۸