خبرگزاری کار ایران

سهمیه‌های دوومیدانی ایران برای پارالمپیک به ۱۹ رسید

کاروان دوومیدانی جانبازان و معلولان ایران که از حضور در مسابقات جهانی قطر صاحب ۱۰ سهمیه بازی‌های پارالمپیک ریو شده بود، به واسطه حضور در مسابقات قهرمانی آسیا و بین‌المللی فزاع به ۹ سهمیه دیگر جهت حضور در این دوره بازی‌ها دست یافت.

به گزارش ایلنا و به نقل از سایت کمیته ملی پارالمپیک، مسابقات قهرمانی آسیا و بین المللی فزاع به عنوان دو رویداد تاثیرگذار در توزیع سهمیه‌های پارالمپیکی دوومیدانی‌کاران، اسفندماه سال گذشته به ترتیب و به فاصله دو روز در امارات برگزار شد. ایران با تیمی متشکل از 30 و 43 ورزشکار در این دو رویداد شرکت کرد و به نتایج خوبی هم دست یافت.

تیم ملی دوومیدانی معلولان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا - اقیانوسیه با 40 مدال قهرمان شد و در مسابقات بین‌المللی فزاع هم صاحب 13 طلا، 12 نقره و 10 مدال برنز شد.

کمیته بین‌المللی پارالمپیک بر‌اساس نتایج به دست آمده در این دو رویداد سهمیه‌های جدید کشورها برای حضور در پانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک را اعلام کرد که در این میان سهم دوومیدانی ایران 9 سهمیه از مجموع سهمیه‌های توزیعی بود. با این سهمیه های جدید، مجموع سهمیه های پارالمپیکی دو و میدانی ایران به 19 سهمیه رسید.

10 سهمیه قبلی دوومیدانی ایران آبان ماه سال گذشته و از حضور در مسابقات جهانی قطر که اولین مرحله از مسابقات توزیع سهمیه پارالمپیک در این رشته  به حساب می‌آمد، به دست آمد. در این رقابت‌ها ورزشکاران اول و دوم هر کلاس صاحب سهمیه مستقیم پارالمپیک شدند و بر همین اساس  تیم 17 نفره اعزامی ایران صاحب 10 سهمیه شامل 8 سهمیه در بخش جانبازان و معلولان و 2 سهمیه در بخش نابینایان برای پارالمپیک ریو شد.

در هر صورت و با توجه به اعلام رسمی انجام شده از سوی کمیته بین‌المللی پارالمپیک، مجموع سهمیه‌های دوومیدانی ایران برای پارالمپیک ریو تا به امروز 19 سهمیه است که البته احتمال افزایش این تعداد سهمیه هم وجود دارد.

علی اصغر هادی‌زاده، رئیس انجمن دوومیدانی جانبازان و معلولان ایران ضمن تایید کسب 9 سهمیه پارالمپیکی جدید برای این رشته اظهار داشت: طبق قوانینی که برای توزیع سهیه‌های پارالمپیک وجود دارد، دوومیدانی‌کارانی که از 12 فروردین سال 94 تا 12 فروردین 95 در مسابقات مختلف زیر نظر IPC شرکت کرده و در رده‌های اول تا پنجم جهان قرار می‌گرفتند، صاحب سهمیه مستقیم پارالمپیک می‌شوند. 9 سهمیه جدید توزیعی هم بر اساس این قانون و با توجه به نتایج به دست آمده در مسابقات امارات به ایران اختصاص داده شده است.

وی با تاکید بر اینکه تعداد سهمیه‌های پارالمپیکی دوومیدانی ایران از 19 سهمیه فعلی بیشتر خواهد شد، خاطرنشان کرد: توزیع سهمیه پارالمپیک در رشته دوومیدانی طی سه مرحله انجام می‌شود که در جریان مرحله اول (مسابقات جهانی قطر) و مرحله دوم (مسابقات امارات) ما به ترتیب 10 و 9 سهمیه گرفتیم. در مرحله سوم و آخر، IPC به غیر از مسابقات برگزار شده و نتایجی که بر کسب سهمیه پارالمپیک تاثیرگذار است، براساس فرمول خاصی سهمیه‌های دیگری به کشورها اختصاص می‌دهد. پیش بینی ما این است که در این مرحله هم تعداد قابل توجهی سهمیه به ایران اختصاص داده شود. 

هادی‌زاده در پایان با بیان اینکه تا اواخر اردیبهشت ماه سهمیه جدید توزیعی در رشته‌های دوومیدانی مشخص و تعداد سهمیه پارالمپیکی دو‌ومیدانی ایران هم نهایی می‌شود، گفت: بعد از نهایی شدن تعداد سهمیه‌ها با برگزاری رقابت انتخابی، ورزشکاران اعزامی به پارالمپیک ریو را مشخص می‌کنیم.

 

کد خبر : ۳۶۵۲۵۴