خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد

انتقاد منصور برزگر از مسوولان ورزش کشور

برزگر می‌گوید تا زمانی که برای ورزش‌مان برنامه‌های جامعی نداشته باشیم امکان رقابت با کشورهای موفق را نخواهیم داشت.

منصور برزگر، پیشکسوت کشتی در خصوص مشکلاتی که مربیان ایران برای تربیت قهرمانان پیش‌رو دارند به خبرنگار ورزشی ایلنا می‌گوید: ما در ایران شغلی به نام مربی نداریم. تقریبا همه مربیان ایران در کنار فعالیت‌های ورزشی خود شغل دیگری دارند و نمی‌توانند همه حواس خود را روی ورزش متمرکز کنند. مربیان ورزش در مدارس هم نمی‌توانند به صورت تخصصی استعدادهایی که می‌توانند در المپیک و مسابقات جهانی برای ایران افتخار آفرینی کنند را کشف کنند و این استعدادها از دست می‌روند و به قول ورزشی‌ها می‌سوزند. در این مورد باید کارهای ریشه‌ای و الگو برداری‌های صحیح توسط محققان ورزشی صورت گیرد.

او با اشاره به امکانات ورزشی موجود در ایران ادامه می‌دهد: ورزش ایران را به صنعت کشاورزی تشبیه می‌کنم. هرچه در صنعت کشاورزی امکانات بیشتر و جدیدتری وجود داشته باشد، برداشت بهتری هم خواهیم داشت. در ورزش هم همین طور است. ما وقتی می‌توانیم با کشورهای موفق در عرصه‌‌های المپیک و جهانی رقابت کنیم که مشکلی برای اسکان قهرمانان نداشته باشیم و شاهد اعتراض مربیان به کیفیت غذا نباشیم. در ایران پایه و اساسی برای پرورش قهرمان وجود ندارد و همه چیز طبق نظر مربی پیگیری می‌شود و چون مسوولان امکانات خوبی فراهم نمی‌کنند آنها هم کاری به دستورات ندارند و کار خود را انجام می‌دهند حال این تفکر می‌تواند در پرورش یک استعداد درست باشد یا غلط.

برزگر با اشاره به چگونگی پرورش قهرمانان ایران از پایه تا قهرمانی اضافه می‌کند: ما در ایران چیزی به نام "ادای دین" داریم که باعث می‌شود قهرمانان با تعصب و غیرت به فکر کسب مقام قهرمانی باشند که این هم مثل کشاورزی دیمی است که در میان استعدادهای ورزشی تنها عده‌ای می‌توانند ستاره شوند.

مربی کشتی آزاد در خصوص انتقادهای محمد بنا به مسوولان ورزشی خاطرنشان می‌کند: محمد بنا با سبک خاص خود کارنامه خوبی در کشتی جهان دارد و جزو مربیان ارزشمند محسوب می‌شود. در خصوص انتقادهای او به مسوولان نظر خاصی ندارم ولی متاسفم برای ورزشی که نمی‌تواند امکانات لازم را در ماه‌های منتهی به المپیک آماده کند تا مربی و ورزشکار برای مسابقات تمرکز کند و حاشیه‌ای نداشته باشد. می‌توانند شرایطی را مهیا کنند تا بنا به حاشیه نپردازد و تنها به فکر تربیت کشتی‌گیران مدال آور باشد.

مربی پیشین تیم ملی کشتی آزاد ادامه می‌دهد: اگر مسوولان نمی‌توانند شرایط را مهیا کنند حداقل با سرکشی به اردوها و خوابگاه‌های قهرمانان به آنها دلداری دهند نه اینکه خود را پنهان کنند. به عنوان یک شهروند ایرانی از وزارت ورزش می‌خواهم مشکلات قهرمانان را حل کنند و پاداش‌های آنان را به موقع پرداخت کنند تا ورزشکاران تنها به المپیک و قهرمانی فکر کنند.

منصور برزگر در مورد نتیجه‌ای که تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی در المپیک کسب خواهد کرد، می‌گوید: پیش‌بینی در مورد المپیک کار بسیار سختی است ولی باید در نظر داشت که ما با دو تیم کامل به المپیک خواهیم رفت و اگر اتفاقی برای کشتی‌گیران پیش نیاید می‌توانیم نتایج خوبی کسب کنیم.

کد خبر : ۳۷۱۷۴۷