خبرگزاری کار ایران

سرمربی تیم ملی شنای ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

انگیزه شناگران برای کسب سهمیه بالا است/ شنا در ایران ورزش تنهایی است

سرمربی تیم ملی شنا می‌گوید امیدواریم بتوانیم چند سهمیه المپیک برای کاروان ایران کسب کنیم.

خشایار حضرتی، مربی تیم ملی شنا که شناگران تیم ملی را در اردوی مجارستان همراهی خواهد کرد به خبرنگار ورزشی ایلنا راجع به شرایط حال حاضر شناگران ملی‌پوش می‌گوید: از آبان ماه تمرینات تیم ملی را برای رسیدن به سهمیه المپیک به صورت پیوسته برگزار کردیم. بعد از مسابقات بین‌المللی دبی که زمستان گذشته برگزار شد، یک استراحت کوتاه انجام دادیم و مجددا شناگران به اردو بازگشتند. خوشبختانه سطح تمرینات با توجه به کاهش رکوردهای شناگران نسبت به سال‌های گذشته بالاتر رفته است و در حال حاضر شناگران برای رسیدن به رکورد ورودی المپیک تمرینات پرفشاری را انجام می‌دهند و امیدواریم تا بتوانیم چند سهمیه برای کاروان اعزامی ایران به المپیک کسب کنیم.

او ادامه می‌دهد: شرکت در مسابقات و اردوهای برون مرزی می‌تواند به آمادگی و کاهش رکوردها کمک بسیاری بکند. به همین جهت امیدوارم اردوی مجارستان باتوجه به سطح شناگران مجارستانی، به آمادگی ما برای کسب سهمیه و همچنین نتیجه‌گیری در مسابقات آینده تیم ملی کمک بسیاری بکند.

حضرتی همچنین به حرفه‌ای نبود نگاه مسئولان ورزشی کشور به رشته شنا ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: مقدار سرمایه‌‌ای که به شنا اختصاص داده می‌شود تنها برای تفریح مردم است نه برای ورزش قهرمانی. بسیاری از استخرهای ایران غیراستاندار است و برای ورزش شنای قهرمانی در نظر گرفته نشده. به همین دلیل نه می‌توان استعدادیابی کرد و نه می‌توان تمرینات قهرمانی در آنها انجام داد. در حال حاضر از استخرهای ایران تنها برای تفریح استفاده می‌شود و هرساله استخرهای شنایی که در اختیار هیات‌ها گذاشته می‌شود کمتر شده و به بخش خصوصی واگذار می‌شود که متاسفانه این استخرها تنها برای گذراندن اوقات فراقت از آن استفاده می‌کنند. همین هم دلیلی شده که ما نتوانیم استعدادهایی که می‌توانند از نظر ژنتیکی در این رشته پیشرفت کنند و مدال جهان و المپیک را برای ایران به دست بیاورند را به تیم ملی معرفی کنیم.

او ادامه می‌دهد: عدم برگزاری مسابقات بین‌المللی یکی از بزرگترین مشکلات شنای ایران محسوب می‌شود. آخرین مسابقات بین‌المللی شنا در ایران به دهه هفتاد باز‌ می‌گردد و پس از آن ما هیچ رویداد بین‌المللی را در ایران تجربه نکردیم و این موضوع باعث می‌شود تا ما نسبت به سایر کشورها به کندی پیشرفت کنیم و از آنها عقب بمانیم.

حضرتی می‌گوید: برای پیشرفت ورزش شنا نباید مسئولان فدراسیون را تنها گذاشت تا به تنهایی همه بار مسئولیت را بر دوش خود بکشند و اگر نتایج خوبی کسب نکردیم آنها را مقصر بدانیم. برای پیشرفت همه رشته‌های ورزشی باید یک هماهنگی ویژه‌ای صورت گیرد و همه به عنوان پایه‌های یک مجموعه در کنار هم به ارتقاع رشته ورزشی کمک کنند. همه کشورها برای سال‌های آینده و مسابقات المپیک آینده برنامه ریزی می‌کنند ولی ما متاسفانه تازه نزدیک به برگزاری المپیک، برای کسب سهمیه برنامه‌ریزی می‌کنیم.

 

 

کد خبر : ۳۷۶۵۱۸