خبرگزاری کار ایران

ادامه پرخاش مربی پرتغالی نسبت به منتقدانش

آیا مردم از کی‌روش دلسرد می‌شوند؟

سرمربی تیم ملی باز هم از شرایط موجود انتقاد کرد و این بار منتقدان تیم ملی را به نادانی متهم کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال روز گذشته در تازه‌ترین مصاحبه خود تیم ملی فوتبال را به یک کشتی غرق شده تشبیه کرد که در حال رسیدن به کف دریاست. او همچنین با مقصر خواندن علی کفاشیان در مشکلات فعلی تیم ملی، گفته است عده‌ای منتقد نادان همیشه غیرعادلانه از تیم ملی انتقاد می‌کنند.

با توجه به همین مساله، در زیر مروری خواهیم داشت به برخی از دعواهای کارلوس کی‌روش با اهالی فوتبال کشورمان:

دعوا با برخی از بازیکنان- نزدیک به 3 سال پیش بود که مهدی رحمتی از کارلوس کی‌روش درخواست کرد که تا اطلاع ثانوی وی را به تیم ملی دعوت نکند و همین مسئله سبب شد تا این اطلاع ثانوی به صورت همیشگی درآمده و کارلوس کی‌روش از حضور مهدی رحمتی در تیم ملی خودداری کند. از سوی دیگر نیز در جریان رقابت های مقدماتی جام جهانی بود که هادی عقیلی به واسطه نیمکت نشینی در بازی مقابل لبنان از اردوی تیم ملی قهر کرد و دیگر رنگ پیراهن تیم ملی فوتبال را هم مشاهده نکرد. این در شرایطی بود که هر 2 این بازیکنان پس از گذشت مدتی از اقدام خود پشیمان شده و خواستار بازگشت به تیم ملی فوتبال شدند اما کی‌روش با نگاهی کینه توزانه از بازگشت عقیلی و رحمتی به تیم ملی خودداری کرد  . ماجرای کنار رفتن مجتبی جباری از تیم ملی فوتبال کشورمان هم در نوع خود جالب بود و جالب تر از آن بی توجهی کی‌روش به این اقدام جباری بود. این در شرایطی بود که تیم ملی فوتبال کشورمان در طول یکسال گذشته همواره خلا حضور یک هافبک طراح را احساس می کرد اما سرمربی تیم ملی بدون آنکه حتی سوالی در خصوص علت کناره گیری جباری از تیم ملی کند، وی را کنار گذاشت. در ادامه این مسیر محمد رضا خلعتبری که در رقابت های مقدماتی جام جهانی زحمات بسیاری برای تیم ملی کشیده بود به یکباره از حضور در لیست نهایی ملی پوشان مسافر برزیل جاماند تا کینه توزی های کی‌روش بیش از پیش اثبات شود.  

اختلاف بر سر اسپانسر لباس تیم ملی- در شرایطی که کی‌روش در اوایل حضورش در ایران، مشکلی برای پوشیدن لباس تیم ملی با برند آل اشپورت نداشت. با گذشت زمان و با نزدیکی به شروع مسابقات جام جهانی، سرمربی تیم ملی به یکباره برای پوشیدن البسه این برند ساز مخالف زد و کار به جایی رسید که برخلاف تمامی اعضای تیم ملی، کی‌روش در تمرینات لباسی متفاوت به تن می‌کرد. البته این مشکل هم در آستانه جام جهانی با پادرمیانی مدیران فدراسیون و جلساتی که با حضور کی‌روش و نماینده آل اشپورت برگزار شد، برطرف و سرمربی تیم ملی قبول کرد تحت شرایطی خاص این برند را به تن کند.

اختلاف با رئیس سازمان لیگ و باشگاه‌ها- کارلوس کی‌روش سال 93 را هم با دعواهای خود آغاز کرد. مرد پرتغالی که سرخوش از صعود تیم ملی فوتبال کشورمان به رقابت های جام جهانی، خود را همه کاره فوتبال ایران می دانست با مهدی تاج رئیس سازمان لیگ برتر فوتبال ایران اختلاف پیدا کرد. کی‌روش در این دعوا مدعی بود که رئیس سازمان لیگ از تیم ملی فوتبال حمایت نمی کند و همین مسئله موجب شد تا برنامه لیگ فوتبال ایران برهم خورده و مهدی تاج نیز برای آنکه متهم اصلی ناکامی های احتمالی ایران در رقابت های جام جهانی نباشد، لیگ سیزدهم را زودتر از حد معمول خود و در فروردین ماه به پایان رساند. اما همین مسئله باب اختلافات ما بین کی‌روش و باشگاه های لیگ برتری را نیز گشود تا سرانجام اردوهای پیش از جام جهانی تیم ملی با بدترین وضعیت ممکن و بدون حریف های تدارکاتی برگزار شود.  

بی اعتنایی به کفاشیانبه گواه خبرنگارانی که در محل اردوی تیم ملی فوتبال کشورمان در برزیل حضور داشتند، کارلوس کی‌روش اختلافی جدی با علی کفاشیان در برزیل داشت و کار به جایی رسیده بود که رئیس فدراسیون فوتبال و سرمربی تیم ملی ایران در محل تمرینات حتی با یکدیگر سلام واحوالپرسی هم نمی کردند. این در شرایطی است که در طول 4 سال حضور کی‌روش در فوتبال ایران، بسیاری از کارشناسان وی را رئیس فدراسیون فوتبال خطاب می کردند. به طوری که این کارشناسان معتقد بودند به جای اینکه کی‌روش کارمند کفاشیان در فدراسیون باشد، این کفاشیان است که کارمند کی‌روش شده است. همین مسئله سبب شده تا این اختلافات در برزیل با بی اعتنایی های کی‌روش به کفاشیان به اوج خود برسد.  

دعوا بر سر قرارداد- بعد از آنکه تیم ملی فوتبال کشورمان دست از پا درازتر و به واسطه ذوق زدگی از کسب یک امتیاز در رقابت های جام جهانی از کشور برزیل به ایران بازگشت، مسئولان فدراسیون فوتبال بدون توجه به عدم نتیجه گیری تیم ملی در این رقابت ها، تحت تاثیر برخی جوسازی های رسانه ای قرار گرفته و موضوع عقد قرارداد با کارلوس کی‌روش را وسط کشیدند. اما بالاخره پس از کش مکش های طولانی، قرارداد مرد پرتغالی در شهریور ماه سال گذشته امضا شد و کی‌روش پس از عقد قرارداد بار دیگر به دعواهای خود ادامه داد. این بار بهانه تاخیر در عقد قرارداد و احتمال متضرر شدن تیم ملی فوتبال از این تاخیر به وجود آمد و منجر به تاخت و تازهای کی‌روش شد.  

درگیری با مربیان سرخابی بعد از ناکامی در جام ملت های آسیا- شکست مقابل تیم نه چندان قدرتمند عراق در مرحله یک چهارم نهایی رقابت های جام ملت های آسیا سبب شد تا دور جدید دعواهای تند و تیز کی‌روش با مربیان و مقامات فوتبال ایران آغاز شود. این بار اما سرمربیان 2 تیم بزرگ و پرهوادار پایتخت در جبهه مقابل کی‌روش قرار گرفتند. در این مسیر نکته جالب توجه اینجا بود که مرد پرتغالی همچنان پس از این همه ناکامی بار دیگر در جبهه گیری علیه منتقدین نفر اول بود و این بار توهین به مربیان ایرانی را در دستور کار خود قرار داده بود. تا جایی که کی‌روش هر چه دلش خواست نثار حمید درخشان کرد و مدعی شد که سرمربی پرسپولیس اصلا مربی نیست.  

دعوای آخر سالماه های پایانی سال 93 بود که مهدی محمد نبی دبیر کل سابق فدراسیون فوتبال از سمت خود کناره گیری کرد و جای خود را به علیرضا اسدی داد تا دبیر کل جدید شمشیر را از رو برای کارلوس کی‌روش بسته و وارد میدان رقابت با سرمربی پرتغالی تیم ملی شود. دعوای اسدی و کی‌روش زمانی آغاز شد که مسئولان و کادر فنی تیم ملی امید خواستار حضور سردار آزمون و علیرضا جهانبخش در اردوی تیم ملی امید بودند و کی‌روش با این درخواست مخالفت کرد. مسئولان فدراسیون که حساسیت رقابت های مقدماتی المپیک برزیل را لمس کرده بودند، در دعوای پایان سال اسدی و کی‌روش، پشت دبیر کل ایستادند و سرانجام مچ کی‌روش بعد از یکسال ایجاد اختلاف با مدیران فوتبال ایران خوابانده شد.  

استعفای اول کی‌روش- بالاخره پس از حدود چهار سال تاخت و تاز کی‌روش در فوتبال ایران، در فاصله چند ساعت مانده به تحویل سال 94، کی روش استعفای خود را اعلام کرد و در مصاحبه ای گفت : شما نمی‌توانید بگویید من نمی‌خواستم به این مسیر ادامه دهم این جدایی را من نمی‌خواستم و در فکرش هم نبودم و در اختیار و تصمیم من هم نبوده و حتی موضوعی نبوده که رئیسم بخواهد اما متأسفانه طرفین با فشارهای زیادی که آمد اجباراً این توافق را انجام می‌دهند. 

اتهامات کمیته اخلاق و جواب تند کی‌روش- در شرایطی کی‌روش با وجود تحویل استعفای خود به کفاشیان، دوباره به سرکار خود در تیم ملی بازگشته بود. کمیته اخلاق فدراسیون با باز کردن پرونده کی‌روش-آل اشپورت، در این مورد اتهاماتی را به سرمربی تیم ملی وارد کرد که این صحبت‌ها واکنش تند کی‌روش را در پی داشت. کمیته اخلاق در این قضیه کی‌روش را به گرفتن مبلغ 100 هزار دلار اضافه برای پوشیدن لباس تیم ملی با برند اسپانسر متهم کرد. اما در مقابل این حملات آبدار و تند و تیز اما کی‌روش هم ساکت ننشسته و منتقدان را به بدخواهان تیم ملی تعبیر کرد که نمی‌خواهند تیم ملی با او نتیجه بگیرد و وعده داد که بعد از بازی برابر عمان و در بازگشت به تهران با رفقا تسویه حساب اساسی خواهد کرد و پاسخ این اتهامات هولناک را خواهد داد. هرچند که با ورود دوباره کفاشیان به این موضوع و صحبت او مبنی بر غیرقانونی نبودن کار کی‌روش، این پرونده هم به نحوی جمع شد.

تهدید به جدایی قبل از پایان کار کفاشیان- در اواخر سال گذشته و پیش از مشخص شدن حریفان تیم ملی در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی، کی‌روش برای بار دوم ساز جدایی را کوک کرد و در حالی که به روزهای آخر ریاست کفاشیان در فدراسیون نزدیک می‌شدیم، اعلام کرد از حالا استعفا می‌دهد تا دست رئیس بعدی فدراسیون برای انتخاب سرمربی جدید باز باشد. البته بعد از قرعه‌کشی مسابقات انتخابی جام جهانی و قرعه تقریباً مناسبی که نصیب تیم ملی شد، کی‌روش تلویحاً از مواضع خود عقب‌نشینی کرد و بعد از انتخاب مهدی تاج به عنوان رئیس جدید فدراسیون، با چرخشی عجیب بلافاصله برای ماندن در تیم ملی به توافق رسید تا استعفای دوم او هم منتفی شود.

سهم‌خواهی از ایفمارک و بدگویی علیه رئیس سابق- بعد از افتتاح مرکز پزشکی ایفمارک از سوی فدراسیون فوتبال، این ساختمان تبدیل به سوژه جدید سرمربی تیم ملی برای گرد و خاک به پا کردن تازه شد. کی‌روش که خودش را مسبب اصلی راه‌اندازی این مرکز می‌دانست، بارها بر علیه زهره هراتیان مدیر ایفمارک مصاحبه کرد و هربار بدترین حملات لفظی را بر علیه او به کار برد. او حتی با حضور در ساختمان ایفمارک با یکی از کارمندان این مرکر نیز درگیر شد و حواشی جدیدی در فوتبال ایران به وجود آورد. جدا از این موضوع، کی‌روش بعد از انتخاب مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال به جای علی کفاشیان، در چند وقت اخیر بارها بر علیه رئیس سابق فوتبال مصاحبه کرده است و او را مسبب شرایط بد تیم ملی و نبود امکانات مناسب برای ملی‌پوشان قلمداد کرده است. این در حالی است که کفاشیان در هنگام حضور خود در راس امور فدراسیون فوتبال، همواره حامی اول کی‌روش بود و او بود که بارها با پادرمیانی بر حواشی بی‌شمار سرمربی همیشه معترض تیم ملی سرپوش گذاشت.

کی‌روش از زمان حضور خود در ایران، همواره حمایت مردم و علاقمندان به فوتبال را پشت سر خود داشته است. اما با توجه به رویه‌ای که او پیش گرفته است، به نظر می‌رسد این حمایت به مرور زمان کمرنگ خواهد شد. به نحوی که همین حالا هم رفته رفته اعتراض‌هایی از گوشه و کنار فضای مجازی نسبت به رفتار سرمربی تیم ملی و انتقادات بی‌پایان او به راه افتاده است. اتفاقی که می‌تواند به مرور باعث از دست رفتن محبوبیت او در میان مردم شود.

 

کد خبر : ۳۷۸۴۸۷