خبرگزاری کار ایران

کسب مدال در بازی‌های المپیک کار آسانی نخواهد بود

لوزانو: از داورزنی ممنونم که افتخار هدایت تیم ملی والیبال ایران را به من داد

سرمربی تیم ملی والیبال اظهار داشت: بسیار خوشحالم که می‌توانم شادمانی کسب سهمیه المپیک را با مردم ایران تقسیم کنم. خوشحالم از اینکه تلاش والیبال ایران نتیجه داد

رائول لوزانو، سرمربی تیم ملی والیبال ایران در مورد کسب سهمیه المپیک ۲۰۱۶ ریو توسط شاگردانش اظهار داشت: بسیار خوشحالم که می‌توانم شادمانی کسب سهمیه المپیک را با مردم ایران تقسیم کنم. خوشحالم از اینکه تلاش والیبال ایران نتیجه داد و امیدوارم این روند همچنان ادامه یابد و مردم ایران در آینده هم از دیدن بازی‌های تیم ملی و نتایج کسب‌شده لذت ببرند.

وی تصریح کرد: هدف اصلی تیم ملی والیبال کسب سهمیه المپیک بود و خوشحالم که این موضوع محقق شد.

سرمربی تیم ملی والیبال با بیان اینکه این موفقیت‌ها تنها به عملکرد تیم ملی ایران بر نمی‌گردد، گفت: افراد زیادی در این مسیر زحمت کشیدند که نباید از تلاش آنان چشم‌پوشی کرد. بازیکنان تیم «ب» که در اردو هستند، بازیکنانی که سال گذشته در تمرین تیم‌های ملی رده‌های مختلف سنی حضور داشتند از جمله آنها هستند. همچنین از فدراسیون والیبال برای برنامه‌ریزی خوب باید تشکر کرد که از چندین سال قبل آبیاری نهال رشد والیبال را آغاز کرد. از باشگاه‌های فعال در والیبال که فضای مناسبی برای رشد بازیکنان و ظهور استعدادهای جدید مهیا کردند نیز باید قدردانی کرد.

لوزانو ادامه داد: تشکری ویژه از زحمات خولیو ولاسکو، سرمربی اسبق تیم ملی والیبال دارم که چندین سال قبل به اتفاق خوان سیچلو پایه‌هایی را ایجاد کردند تا بعد از چند سال والیبال ایران به هدف مهم خود دست یابد.

وی گفت: تشکر ویژه از برنامه‌ریزی فدراسیون والیبال و آقای داورزنی دارم که افتخار هدایت تیم ملی والیبال ایران را به من دادند و در مدت ۷۰ روزی که با این تیم بودم، به اتفاق دیگر دوستان موفق شدیم برگ زرینی در والیبال ایران رقم بزنیم.

سرمربی تیم ملی والیبال در پاسخ به این پرسش که استراتژی والیبال ایران در آینده چیست، گفت: من نمی‌توانم قولی خارج از توان و عرف بدهم، اما این قول را می‌دهم که بازیکنان با نهایت جدیت و تلاش تمرین کنند تا در آمادگی کامل به‌سر ببرند. به یقین در صورت آماده بودن بازیکنان، نتایج خوبی نیز در رویدادهای پیش‌رو رقم خواهد خورد.

کسب مدال المپیک در رشته ورزشی والیبال از دیگر رؤیاهای مردم ایران است، لوزانو درباره شرایط رسیدن به این هدف، گفت: برای کسب مدال در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو شرایط مختلفی را باید در نظر گرفت. ابتدا باید روند پیشرفت و تکامل را در آینده مدنظر داشت. گروه‌بندی تیم‌ها در المپیک نیز یکی از موضوعات مهم است و در صورتی که در دور مقدماتی در جمع چهار تیم برتر قرار بگیریم، رتبه و حریف ضربدری در مرحله اول و دوم حذفی را باید در نظر گرفت. باید بپذیریم که همه تیم‌های شرکت‌کننده قدرت‌های برتر جهان هستند و با نهایت آمادگی در این بازی‌ها شرکت می‌کنند. بنابراین کسب مدال در بازی‌های المپیک کار آسانی نخواهد بود.

لوزانو درباره ضرورت جوانگرایی در تیم ملی والیبال بعد از بازی‌های المپیک گفت: در مجموع فدراسیون والیبال برای این موضوع برنامه‌ریزی خوبی دارد. تمرین تیم ملی در دو گروه «الف» و «ب» یکی از این برنامه‌ریزی‌هاست. از طرفی تیم‌های ملی والیبال جوانان و نوجوانان فعالیت خود را همزمان ادامه می‌دهند. نکته مهم این است که به گونه‌ای باید برای تیم‌های نوجوانان و جوانان برنامه‌ریزی تمرین کرد که آسیب‌دیدگی‌ها به حداقل برسد تا در آینده بازیکنان با مشکلات مصدومیت‌های کهنه و خاص روبه‌رو نشوند.

وی تأکید کرد: در این روند نباید از بدنه اصلی والیبال ایران که همان لیگ است، غافل شویم. لیگ جایی است که تیم‌ها چگونگی استفاده از جوانان را باید مدنظر داشته باشند، این سیاست‌گذاری باشگاه‌ها در جوان‌گرایی تیم ملی تأثیر زیادی خواهد داشت، چون باعث ظهور بازیکنان مناسب و جوان می‌شود.

 لوزانو در پاسخ به این پرسش که قبل از مسابقه با چین که پیروزی در آن نقش مهمی در کسب سهمیه المپیک ایران داشت، به بازیکنان چه چیزی گفتید، اظهار داشت: هر مسابقه‌ای شرایط خاص خود را دارد. برای هر مسابقه با توجه به این شرایط و اینکه حریف چه تیمی باشد، بحث‌های تاکتیکی خواهیم داشت. در صحبت‌های قبل از مسابقه با چین نیز در مورد همین موارد که چگونه مقابل این تیم به میدان برویم، صحبت شد.

وی گفت: خارج از بحث تاکتیکی تلاش کردیم تمرکز بازیکنان را از مسابقه قبلی به مسابقه آینده منتقل کنیم تا آمادگی ذهنی و روانی برای مسابقه با چین در بازیکنان ایجاد شود. یادآوری تعهد به تیم کشوری که برای آن تلاش می‌کنند، از جمله محورهای این صحبت بود.

لوزانو با یادآوری اینکه در رقابت‌های انتخابی المپیک تنها دو روز استراحت داشتیم و مسابقات اکثراً پشت سر هم بود، گفت: باید شب قبل از هر مسابقه جلسه فنی برگزار می‌کردیم تا ضمن ارائه نکات فنی، ذهنیت بازیکنان را نیز از مسابقه قبلی به دیدار بعدی ببریم و آنان را هر چه زودتر برای بازی بعدی آماده کنیم. بازیکنان در طول روز درگیری ذهنی زیادی برای‌شان ایجاد می‌شود و نباید با این ذهنیت‌ها بخوابند، بنابراین شب‌ها و قبل از خواب این نشست‌ها در زمان استراحت بازیکنان برگزار می‌شد تا ذهنیت آنان را به سمت بازی‌های بعدی ببریم تا به نوعی با فراغ بال برای بازی بعدی آماده شوند.

لوزانو که با سایت فدراسیون والیبال گفتگو می کرد در پایان با یادآوری اینکه من قبلاً جمله‌ای از «گابریل گارسیا مارکز» برای بازیکنانم گفته‌ام که دوست دارم برای مردم ایران نیز نقل قول کنم، گفت: گابریل معتقد است حقیقت زندگی آن چیزی که زیسته‌ای نیست، بلکه آن چیزی است که به یاد می‌آوری تا برای دیگران تعریف کنی. منظورم این است که پیروزی‌ها و موفقیت‌های تیم ملی والیبال در این مدت چیزی است که در خاطره بازیکنان باقی خواهد ماند و بارها آن را تعریف خواهند کرد.

 

کد خبر : ۳۷۹۴۶۱