خبرگزاری کار ایران

آلمان به راحتی اجازه کار به ایتالیا نخواهد داد

چراغپور:‌ دلیل حذف انگلیس سبک‌شان بود/ مهره‌های کلیدی اسپانیا فرسوده‌ شده‌اند

جلال چراغپور اعتقاد دارد انگلیس حتی اگر ایسلند را هم شکست می‌داد، در مرحله بعد نمی‌توانست فرانسه را مغلوب کند.

در مرحله یک هشتم نهایی رقابت‌های یورو 2016، دو تیم ملی اسپانیا و انگلستان با شکست برابر ایتالیا و ایسلند، از دور مسابقات حذف شدند. شکست‌هایی که هرکدام تبعات خاص خود را به همراه داشت و البته حذف انگلستان به دست تیم ناشناخته ایسلند، به نوعی بزرگترین شگفتی رقابت‌ها قلمداد شد. شکستی که تداوم نیم قرن ناکامی انگلیس‌ها در رده ملی بود.

جلال چراغپور، کارشناس فوتبال در این باره به خبرنگار ورزشی ایلنا می‌گوید: در گذشته یکی از سبک‌های کلاسیک و پنجگانه فوتبال جهان، سبک فوتبال بریتانیا بود که در راس آن خود انگلستان قرار داشت. سبکی که مبتنی بر بازی مستقیم و ارسال از جناحین بود و زمانی رایج‌ترین و محبوب‌ترین سبک بازی فوتبال در تمام دنیا بود. اما به مرور زمان و با ورود سبک‌های مختلف دیگر به فوتبال که باعث پیچیده شدن این ورزش شد، نوع فوتبال انگلیسی‌ها رفته رفته منسوخ شد. به نحوی که تقریباً تمام تیم‌های جهان این نوع بازی را از دستور کار تیمی خود خارج کردند و برای کسب موفقیت رو به سبک‌های دیگر بازی آوردند. بعد از این اتفاق و وقتی انگلیسی‌ها هم خودشون متوجه شدند با سبک کلاسیک‌شان نمی‌توانند دیگر موفقیتی کسب کنند، برای عقب نماندن از تیم‌هایی مانند اسپانیا، آلمان و ایتالیا تصمیم به تغییر سبک فوتبالشان گرفتند و برای این کار دو روش را امتحان کردند.

او ادامه می‌‌دهد: در ابتدا انگلیس برای تغییر سبک خود روی به مربیان خارجی بزرگ مانند اریکسون و کاپلو آورد و خیلی امید داشتند با حضور مربیان غیربومی بتوانند به موفقیت برسند. اما از آنجایی که بازیکنان تیم ملی در باشگا‌های خود باز هم با همان سبک کلاسیک بریتانیا کار می‌کردند، تیم ملی هم نتوانست به موفقیت برسد و این راه بی‌نتیجه ماند. اما راه دومی که آنها پیش گرفتند، استفاده از مربی بومی اما بازیکنان جوانی بود که سبک متفاوتی نسبت به گذشته داشتند. درست مثل همین تیمی که در فرانسه ناکام بود که سرمربی تیم یک انگلیسی قدیمی بود، اما بازیکنان تیم که اغلب هم جوان بودند، نوع فوتبالشان بیشتر مبتنی بر تکنیک و سرعت بود و برای همین می‌دیدیم که فوتبالی که انگلیس بازی می‌کند برعکس قبل بیشتر تمایل به عمق دارد تا کناره‌ها و برای همین هم امید زیادی داشتند که نتیجه بگیرند که البته این بار هم در این راه ناکام بودند و حالا باید دید بعد از این شکست، انگلستان چه راهی را برای پایان دادن به دوران ناکامی خود امتحان خواهد کرد. البته این را هم باید بگویم که انگلیس حتی اگر ایسلند را هم شکست می‌داد، در مرحله بعد نمی‌توانست فرانسه را مغلوب کند و در کل تیمی نبود که زورش به قدرت‌هایی مانند فرانسه و یا آلمان برسد.

"دلیل شکست اسپانیا اما متفاوت است"، چراغپور با تاکید بر این جمله راجع به دلیل حذف اسپانیا از یورو 2016 می‌گوید: در مورد اسپانیا باید گفت دلیل اصلی حذف این تیم، فرسوده شدن مهره‌های کلیدی اسپانیا بود که دیگر مانند گذشت توانایی این را نداشتند که سبک تیکی‌تاکا و یا مالکیت توپ بالا را به خوبی اجرا کنند. در قلب خط هافبک اینیستا نسبت به چهار سال قبل بازیکن ضعیف‌تری شده بود. همین مساله برای پیکه و راموس در خط دفاع هم صادق بود. ضمن اینکه در خط حمله اسپانیا، در حالی که قبلا نفراتی چون راموس و ویا حضور داشتند که خیلی خوب با سبک تیکی‌تاکا هماهنگ بودند، این بار مهاجمی مانند موراتا بازی می‌کرد که به دلیل بازی در لیگ ایتالیا، نوع بازی او بیشتر به سبک فوتبال ایتالیا می‌خورد تا اسپانیا. به همین دلیل باید گفت اصلی‌ترین عامل حذف اسپانیا از یورو، ناکارآمدی بازیکنان این تیم در سبک مخصوص اسپانیا بود.

با حذف انگلستان از رقابت‌های یورو 2016، سال‌های دوران ناکامی این تیم به عدد 50 سال رسید و حالا دیگر باید گفت نیم قرن از آخرین قهرمانی انگلیس در یک تورنمنت معتبر گذشته است. دلیل این ناکامی طولانی مدت چیست؟ کارشناس فوتبال کشورمان در پاسخ به این سوال خاطر نشان می‌کند: سبکی که هوادار انگلیسی دوست دارد و می‌پسندد، چیزی نیست که بتوان با آن موفق شد. این مساله در حال حاضر برای برزیل هم وجود دارد و می‌بینید که این کشور هم سال‌ها است که در عرصه ملی ناموفق بوده است. فوتبال نسبت به گذشته تغییر کرده و دیگر بازیکنان مثل سابق نیستند. برزیل اگر در گذشته پله و گارینشا و زیکو رونالدو داشت که می‌توانستند سبک مخصوص برزیل را به خوبی اجرا کنند، حالا دیگر این قبیل بازیکنان را در اختیار ندارد و اگر هم داشته باشد، سبک بازی دیگر تیم‌ها این اجازه را به آنها نمی‌دهد که به راحتی فوتبال دلخواهشان را در زمین اجرا کنند. این مساله برای انگلستان هم صدق می‌کند. در این مورد مساله‌ای که باید بگویم این است که در حال حاضر سبکی که آلمان‌ها در فوتبال ارائه می‌دهند، بهترین نوع فوتبال است. سبکی که همه چیز را به بهترین شکل در خود دارد. از مالکیت توپ تا بازی در عرض و عمق و ارسال از جناحین و بازی فیزیکی. ضمن اینکه آلمان مهره‌های خوبی هم برای اجرای این سبک از بازی دارد و همین موجب برتری فعلی آنها نسبت به بقیه شده است.

با پایان مرحله یک هشتم نهایی یورو 2016 و مشخص شدن هشت تیم پایانی، حالا یک بار دیگر دو رقیب قدیمی فوتبال اروپا یعنی آلمان و ایتالیا باید رودروی هم قرار بگیرند. جلال چراغپور در خصوص این بازی حساس و سخت به ایلنا می‌گوید: ابتدا در مورد ایتالیا باید بگویم چیزی که در حال حاضر این تیم را خیلی سر زبان‌ها انداخته و باعث شده در دنیای ژورنالیستی مطرح شوند، برعکس گذشته بازیکنان این تیم نیستند و انسجام تیمی و کارگروهی آنها است که در این چند بازی بسیار به چشم آمده است. سبکی و سیستمی که ایتالیا در این دوره با آن بازی می‌کند، سیستمی است که خود آلمان‌ها بنیان‌گذار آن بودند و 15 سال از بهترین دوران تاریخ خود را با همین سیستم پشت سر گذاشتند. اما از آنجایی که این سیستم 3-5-2 ایرادات خاصی داشت، آلمان آن را کنار گذاشت. ولی ایتالیایی‌ها با انجام تغییرات و به روز کردن این شیوه، هنوز به استفاده از آن اعتقاد دارند و می‌بینیم که خیلی هم خوب آن را اجرا می‌کنند.

چراغپور در پایان عنوان می‌کند: احساس من این است که در این بازی آلمان به راحتی اجازه کار به ایتالیا نخواهد داد. در این سیستمی که ایتالیا ارائه می‌کند، گسترش دادن به بازی در زمان حمله اهمیت خاصی دارد که باتوجه به سبک بازی آلمان و مهره‌های این تیم در خط میانی و دفاع، فضا در اختیار حریف نخواهد گذاشت و قطعاً ایتالیا در بازی شنبه شب برای کارهای هجومی مشکل خواهد داشت. ضمن اینکه در بخش دفاعی هم باتوجه به سبک بازی آلمان و شیوه حملات آنها که بیشتر به سمت کناره‌های محوطه جریمه، نه نقطه کرنر تمرکز دارد، باید گفت ایتالیا شب سختی را هم در دفاع پیش رو خواهد داشت.

 

کد خبر : ۳۸۵۵۷۰