خبرگزاری کار ایران

احمد ناطق نوری در گفت‌وگو با ایلنا:

ده درصد بودجه فوتبال را به ما بدهند بوکس را هر سال قهرمان آسیا می‌کنیم/صدا و سیما سالی دو بار مسابقات‌مان را پخش کند ریالی از وزارت ورزش پول نمی‌گیریم

احمد ناطق نوری در گفت‌وگوی اختصاصی با ایلنا حرف‌های جالبی را در خصوص وضعیت بوکس و نگاه مسئولان به این رشته ورزشی مطرح می‌کند.

احمد ناطق نوری، رییس فدراسیون بوکس در خصوص مشکلات رایج این ورزش به خبرنگار ورزشی ایلنا می‌گوید: وقتی کسی صدای یک نماینده مجلس را نمی‌شنود معنی آن این است که گوش شنوایی وجود ندارد. از سالی که بوکس در جمهوری اسلامی ایران با دریافت مجوز از مسئولان رده بالای سیاسی کشور و همچنین آیات عظام شروع به فعالیت کرد، وضعیت در این بیست‌واندی سال تغییری نکرده است. شاید شبیه به یک معجزه باشد که ما برای حضور در المپیک سهمیه کسب می‌کنیم. تقریبا همه کسانی که اسم بوکس ایران را می‌شنوند با آه و افسوس از آن یاد می‌کنند. طبق پژوهشی که کارشناسان ورزشی جهان انجام دادند، ورزش بوکس از نظر آسیب دیدگی ورزشی، در رده بیست و دوم قرار دارد. متاسفانه در ایران افرادی در راس ورزش حضور دارند که به این رتبه اهمیت نمی‌دهند و آن را خشن می‌نامند. متاسفانه مسئولان ورزش کشور همه تمرکز خود را صرف ورزشی می‌کنند که چندین سال است نتوانسته پرچم ایران را بالا ببرد.

او ادامه می‌دهد: قرار بر این بود که در سال منتهی به المپیک یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان بودجه به ما تزریق کنند. اما وزارت ورزش تنها چهارصد میلیون به ما اختصاص داد و صد و پنجاه میلیون هم کمیته ملی المپیک پرداخت کرد. باید توجه داشت که این مقدار بودجه تنها صرف هزینه‌های جاری فدارسیون از قبیل اجاره ساختمان و حقوق پرسنل فدراسیون می‌شود. با این وجود می‌توانم بگویم با سیلی صورت خود را سرخ می‌کنیم زیرا این تنها راهی است که برایمان هزینه‌ای ندارد.

ناطق نوری به نگاه مسئولان به این ورزش پر هوادار اشاره و خاطرنشان می‌کند: برای شروع به کار فدراسیون بوکس در جمهوری اسلامی و کسب مجوز، سراغ آیات عظام رفتیم و حکم بر این شد که وقتی دو طرف رضایت دارند مانعی برای فعالیت نیست. در رساله مقام رهبری هم به این نکته اشاره شده است. اما متاسفانه برخی از مسئولان که در راس کار هستند خودشان را عالم می‌دانند و از رشد و شکوفایی این ورزش جلوگیری می‌کنند.

وی ادامه داد: شاید تاکنون کسی به این موضوع رسیدگی نکرده است که دلیل اصلی پخش نشدن بوکس از صدا و سیما چیست. به عنوان مثال، یکی از مسئولان صدا و سیما به بوکس علاقه‌ای نداشت و همین موضوع به سنتی تبدیل شد تا این ورزش را نادیده بگیرند. پس از آن ما ماندیم و مشکلات بسیار آن هم در ورزشی که هیچ عدالتی در آن وجود ندارد.

رییس فدراسیون بوکس در مورد دلیل لغو اعزام تیم ملی به ونزوئلا جهت شرکت در آخرین مسابقات گزینشی المپیک ریو ادامه می‌دهد: دلیل اصلی لغو این مسابقات انفجار فرودگاه آتاتورک استانبول بود. کشورهایی که می‌توانستیم برای رسیدن به ونزوئلا از پرواز‌های آنها استفاده کنیم، اعلام کردند که به خاطر حساسیت‌های منطقه به مسلمانان ویزا نمی‌دهیم. پس از آن برخی افراد انتقادها را شروع کردند که چرا ورزش بوکس سهمیه نگرفت. ما در المپیک یک نماینده داریم ولی او را نادیده می‌گیرند. من با خنده جواب آنها را می‌دهم و می‌گویم: نگاهی به بودجه ما بکنید و بعد انتقاد کنید. در بوکس ایران ما تنها هزینه‌های جاری را پرداخت می‌کنیم. بشمارید ببینین بوکسورهای ایران چند اردوی خارج از کشور داشتند، به چند مسابقه بین‌المللی اعزام شده‌اند و چقدر پول می‌گیرند؟ باقی رشته‌هایی که در ایران شکوفا شده‌اند به کمک هزینه‌هایی است که بخش خصوصی متحمل آن می‌شود و آن هم به خاطر پخش زنده مسابقات آنها است. اگر سالی دوبار مسابقات بوکس قهرمانی تیم ملی را پخش کنند من دیگر حتی یک ریال هم از وزارت پول نمی‌خواهم. وقتی ما دیده نمی‌شویم هر چقدر که محبوب باشیم محکوم به نابود شدنیم.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی از وضعیت ورزش کشور انتقاد می‌کند و می‌گوید: ورزش بوکس جزئی از ورزش کشور است. پی بردن به وضعیت آن تحقیق و پژوهش نمی‌خواهد. وقتی یک شاخه درخت بیمار باشد به معنی آن است که کل درخت را باید بیمار بدانیم. کل بوجه‌ای که برای ما در نظر می‌گیرند و آن را هم کامل نمی‌دهند به اندازه دستمزدی است که یک فوتبالیست در یک فصل می‌گیرد. من زندگی‌ام را وقف این ورزش کردم، چون به آن مدیونم. صدای منی که نماینده مردم کشور در مجلس بودم، هیچ وقت شنیده نشد. ولی در مقابل، رسانه‌های ورزشی کشور مدام در پی این هستند که متلک سرمربی فوتبال به چه کسی بود! به جای پژوهش در مورد ورزش بوکس چرا کسی به عدم نتیجه گیری تیم ملی فوتبال نمی‌پردازد؟ ده درصد بودجه فوتبال را به من بدهند، پس از آن بوکس ایران هر سال قهرمان آسیا می‌شود و در المپیک هم مدال می‌گیریم. ورزش کشور همواره به دنبال ظاهر سازی است و به متن موضوع توجهی نمی‌کنند.

 

 

کد خبر : ۳۸۶۶۹۴