خبرگزاری کار ایران

امشب، فینال یورو ۲۰۱۶

خوشحال‌ترین مرد اروپا چه کسی خواهد بود؛ گریزمان یا رونالدو؟

دیدار فینال یورو 2016 امشب در شهر پاریس و میان دو تیم فرانسه و پرتغال برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، بعد از یک ماه رقابت فشرده و پرهیجان، بالاخره فینالیست‌های پانزدهمین دوره جام ملت‌های اروپا مشخص شدند و امشب دو تیم فرانسه میزبان مسابقات و پرتغال، در ورزشگاه سنت دنی شهر پاریس، به قضاوت مارک کلاتنبرگ انگلیسی در بازی فینال به مصاف یکدیگر خواهند رفت. دیداری که تکلیف قهرمان این دوره از رقابت‌های یورو را مشخص خواهد کرد.

فرانسه:

دیدیه دشان و شاگردانش که در طول مسابقات از حمایت بالای هواداران و امتیاز میزبانی برخوردار بوده‌اند، بعد از شروع نه چندان مقتدرانه در دور گروهی، به مرور شکل مناسب خود را پیدا کردند و با به اوج رسیدن در مرحله نیمه‌نهایی موفق شدند تیم قدرتمند آلمان را با دوگل از پیش رو بردارند تا بعد از شانزده سال، فرانسه بار دیگر حضور در فینال جام ملت‌ها را تجربه کند. فرانسوی‌ها که پیش از این دوبار در سالهای 84 و 2000 فاتح جام ملت‌ها شده‌اند، قصد دارند با قهرمانی در این دوره از مسابقات، سومین جام خود را نیز تصاحب کنند تا از این حیث در کنار آلمان و اسپانیا قرار بگیرند.

نکته جالب در مورد فرانسه این است که این کشور در دو قهرمانی از سه قهرمانی تاریخ فوتبال خود ( دو جام ملت‌های اروپا و یک جام‌جهانی) میزبان بوده است و این نشان دهنده این موضوع است که سه رنگ‌ها اجاره نخواهند داد تا جام قهرمانی به راحتی از کشورشان خارج شود.

دیدیه دشان که خود تجربه فتح جام ملت‌ها در سال 2000 را به عنوان کاپیتان فرانسه دارد، تیمش از نظر داشتن بازیکنان باتجربه و مهره‌های تاثیرگذار چیزی کم ندارد و از این حیث شرایطی به مراتب بهتر از حریف خود در فینال برخوردار است. مخصوصاً در خط میانی، تیم فرانسه به واسطه در اختیار داشتن بازیکنانی همچون پوگبا، ماتوئیدی، کانته و پایه، این توانایی را دارد که عرصه را بر هر تیمی تنگ کند و کنترل بازی را به سادگی در اختیار بگیرد.

در خط حمله نیز زوج اولیویه ژیرو و آنتوان گریزمان در این دوره عملکرد فوق العاده‌ای داشته است و این دو مهاجم قطعاً با توجه به وجود بازیکنان بسیار خلاق در خط میانی فرانسه، شب سختی را برای خط دفاعی پرتغال رقم خواهند زد.

ستاره تیم فرانسه در این مسابقه بدون شک آنتوان گریزمان مهاجم گلزن خروس‌ها خواهد بود که نگاه هواداران میزبان برای فتح دروازه پرتغال به ساق‌های او دوخته خواهد شد.

فرانسه برای این دیدار هیچ بازیکن محروم و یا مصدومی ندارد و دان تمامی بازیکنان خود را در بهترین شرایط برای بازی فینال در اختیار خواهد داشت.

2390018_w1

پرتغال:

شاید در ابتدای تورنمنت کمتر کسی می‌توانست حدس بزند که در شب فینال جام پانزدهم، تیم پرتغال یکی از دو تیم حاضر در سنت دنی باشد. اما کریس رونالدو توانستند با استفاده از تمام توان خود البته در اختیار داشتن شانس، به به فینال برسند تا برزیل فوتبال اروپا بعد از 12 سال، باز هم حضور در فینال جام ملت‌ها را تجربه کند.

رونالدو که در کنار کاروالیو تنها بازمانده تیم رویایی سال 2004 پرتغال است، حالا مجدداً این فرصت را در اختیار دارد تا یکبار دیگر شانس خود و کشورش را برای کسب اولین عنوان قهرمانی اروپا امتحان کند. اشک‌های رونالدو بعد از شکست پرتغال در فینال دوازده سال قبل برابر یونان جزو صحنه‌های فراموش نشدنی تاریخ جام ملت‌ها است و حالا فوق ستاره و کاپیتان پرتغالی‌ها قصد دارد با کسب عنوان قهرمانی، ضمن کسب اولین جام خود در لباس تیم ملی کشورش، لحظاتی تاریخی را برای مردم پرتغال رقم بزند.

شاگردان سانتوس که در دور گروهی، با کسب سه مساوی و به لطف قانون صعود چهار تیم برتر سوم گروها و به واسطه 24 تیمی شدن مسابقات، به مرحله یک هشتم نهایی صعود کردند، از دور حذفی نمایش بهتری از خود ارائه دادند و با استفاده از حضور تمامی تیم‌های مدعی در سمت دیگر جدول مسابقات، توانستند با غلبه بر حریفان نه چندان مطرح خود راهی فینال شوند و حالا این شانس را دارند که حتی جام قهرمانی را بالای سر ببرند.

پرتغال برای این بازی همانند رقیب خود هیچ بازیکن محروم و مصدومی ندارد و نکته امیدوار کننده برای آنها بازگشت په‌په مدافع کلیدی این تیم به ترکیب خواهد بود. په‌په که بازی قبل را به دلیل مصدومیت از دست داده بود، حالا در بازی فینال برای مهار مهاجمان فرانسه کار سختی خواهد داشت و باید خط دفاع تیمش را برابر حملات میزبان رهبری کند. همچنین ویلیام کاروالیو هافبک تدافعی جوان پرتغال نیز که بازی قبل را به علت دو اخطاره بودن از دست داده بود، در بازی فینال در ترکیب پرتغال حضور خواهد داشت.

ستاره پرتغال در این بازی نیز بدون تردید کریستیانو رونالدو خواهد بود. کاپیتان و فوق ستاره پرتغال که امید اول سانتوس و تمام مردم این کشور برای فتح جام قهرمانی خواهد بود.

آمار رویارویی‌های دو تیم:

دو تیم تاکنون 24 بار برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند که 18 برد سهم فرانسه و 5 برد سهم پرتغال بوده است و یک بازی نیز با نتیجه مساوی خاتمه یافته است. طبق این آمار می‌توان گفت فرانسه شانس بیشتری نسبت به حریف خود برای قهرمانی خواهد داشت.

Capture

مسیر رسیدن دو تیم به فینال:

فرنسه در مرحله گروهی با دو برد برابر رومانی و آلبانی و یک تساوی مقابل سوییس به عنوان تیم نخست صعود کرد. آنها سپس در مرحله یک هشتم و یک چهارم نهایی ایرلند جنوبی و ایسلند را مغلوب کردند و در نیمه نهایی نیز با دوگل از سد تیم قدرتمند آلمان گذشتند و فینالیست شدند.

پرتغال در مرحله گروهی، با سه تساوی برابر ایسلند، اتریش و مجارستان به دور بعد صعود کرد. آنها در یک هشتم نهایی کرواسی را شکست دادند و در یک چهارم نهایی لهستان را در ضربات پنالتی مغلوب کردند تا بدون پیروزی در وقتهای قانونی در 5 بازی خود به نیمه‌نهایی برسند. جایی که با غلبه 2-0 بر ولز شگفتی‌ساز، راهی فینال شدند.

jh

ترکیب احتمالی دو تیم:

lkj

 

کد خبر : ۳۸۸۶۰۷