خبرگزاری کار ایران

مرتضی محصص در گفت‌وگو با ایلنا:

رونالدو نشان داد مربی بزرگی می‌شود/ فاکتور شانس به کمک پرتغال آمد

کارشناس فوتبال کشور معتقد است کریستیانو رونالدو که زیر نظر فرگوسن، مورینیهو و آنچلوتی کار کرده است می‌تواند مربی بزرگی شود.

مرتضی محصص، کارشناس فوتبال کشور در رابطه با یورو ۲۰۱۶ و قهرمانی پرتغال در این جام  با خبرنگار ورزشی ایلنا به گفت‌وگو نشست که در ادامه می‌خوانید.

پرتغال، مدرن و نتیجه‌گرا بود و تاکتیک نداشت

 پرتغال با یک بازی نتیجه‌گرا توانست به قهرمانی برسد. آنها در این جام با 5 تساوی در ۹۰ دقیقه به فینال رسیدند و در فینال هم در وقت های اضافه توانستند به میزبان گلزنی کنند. منطق فوتبال مدرن به دنبال نتیجه گرفتن است و مثل دهه ۹۰ میلادی و قبل‌تر، دنبال بازی زیبا و نمایشی نیست. کمتر تیمی پیدا می‌شود که نتیجه را فدای بازی زیبا کند.

تاکتیک‌ها در این جام به چشم نیامدند

در این جام تاکتیک تازه‌ای ندیدیم. چیزی که بیشتر در این تورنمنت به چشم آمد همبستگی تیمی، مسائل روحی و روانی و آمادکی‌های فیزیکی و جسمانی بود. عامل موفقیت تیمی مثل پرتغال هم همین‌ها بود. به جز رونالدو و نانی و په‌په، مابقی بازیکنان این تیم، بی نام و نشان ولی در خدمت تیم بودند. البته فاکتور شانس هم به کمک این تیم آمد.

مصدومیت رونالدو، یکی از عوامل قهرمانی پرتغال

مصدومیت رونالدو باعث شد هم تیمی‌هایش سخت کوش‌تر شوند. در دفاع و حمله سعی کردند خوب عمل کنند که هم جای رونالدو را پر کنند و هم بتوانند تیم را به موفقیت برسانند و به کاپیتان روحیه بدهند.

رونالدو نشان داد مربی‌ بزرگی می‌شود

رونالدو بعد از اینکه از بازی بیرون آمد دائما تیم را مثل یک مربی مدیریت می‌کرد و به تیم روحیه می‌داد. فراموش نکنیم این بازیکن با مربیان بزرگی مثل الکس فرگوسن، مورینیو و آنچلوتی کار کرده است و با آن اندوخته‌هایی که از این مربیان دارد مطمئنا نمی‌تواند ساکت روی نمیکت بنشیند. رونالدوی شب گذشته، نوید یک مربی بزرگ را می‌داد. رونالدو نشان داد کاریزمای لازم برای مربی‌گری را نیز دارد.

یورو ۲۰۱۶ جام سنت‌شکنی‌ها بود

در یورو ۲۰۱۶ شاهد سنت‌شکنی بودیم به طور مثال، آلمان بعد از ۴۶ سال توانست ایتالیا را شکست دهد یا ولز در اولین حضورش در یورو توانست در بین ۴ تیم پایانی حضور پیدا کند، پرتغال هم برای اولین بار قهرمان شد و بعد از چند یورو متوالی، قهرمان جهان (آلمان) نتوانست قهرمان یورو بعدی شود. فوتبال تغییر کرده است. بنابراین نتیجه‌ها نیز تغییر می‌کند. درحال حاضر تیم‌ها بسیار نزدیک به یکدیگر فوتبال بازی می‌کنند و این، جزئیات هستند که می‌توانند نتایج را تعیین کنند. فوتبال بازی درصدها است.اندکی تغییر و برتری در جزئیات و درصدها می‌تواند یک تیم را برنده و تیم دیگر را بازنده کند.

شانس رونالدو برای توپ طلا بیشتر از گریزمان است

گریزمان بازیکن خوبی بود اما به نظر من رونالدو بسیار عملکرد بهتری داشت. گریزمان شب گذشته عملکرد درخشانی نداشت و نمره بالایی هم نگرفت. در مجموع رونالدو در این جام بهتر بود.

 

کد خبر : ۳۸۹۱۲۴