خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته ملی المپیک مطرح کرد:

المپیکی‌ها بلافاصله بعد از کسب مدال پاداش می‌گیرند/ چهار طلا بگیریم خوب است

هاشمی گفت: ما تسهیلات را نسبت به دوره قبل سه و نیم برابر کردیم زیرا حضور در المپیک و مدال‌آوری کار ساده‌ای نیست.

به گزارش ایلنا، کیومرث هاشمی در مورد کیفی و کمی بودن تعداد نفرات اعزامی به المپیک گفت:« در بازی‌های آسیایی بحث سهمیه مطرح نیست. در بحث المپیک مبنای حضور سهمیه است و ما نقشی در انتخاب نفرات نداریم. ما تا جایی که امکان داشته سعی کردیم کمیت را در نظر بگیریم و افرادی که نمی‌توانند نقشی داشته باشند کاهش دهیم.به صورت رسمی 61 سهمیه داریم و به صورت غیررسمی 63 سهمیه که امیدواریم حضور این دو نفر را فدراسیون جهانی دوومیدانی تایید کند. تنها در رشته شنا از وایلد کارت استفاده می‌کنیم و نسیمی‌شاد جوانترین عضو کاروان است.»

در این سال‌ها وعده‌های زیادی در مورد پاداش مدال آوران المپیک داده شده که بعضی از آنها به حقیقت نپیوسته است. هاشمی در مورد پاداش‌های این دوره گفت:«ما تسهیلات را نسبت به دوره قبل سه و نیم برابر کردیم زیرا حضور در المپیک و مدال‌آوری کار سادهای نیست. بنابراین اگر ورزشکاری موفق به کسب مدال شود حتی اگر برنز باشد، کار بزرگی انجام داده است.  دولت پاداشی در قالب سکه می‌دهد و ما هم در این میان از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کردیم. در کنار آن استخدام در کمیته ملی المپیک و دولت داریم و پاداش کنار سکو را نیز دو و نیم برابر کردیم. بلافاصله پس از کسب مدال، پاداش‌ها داده می‌شود و این حق ورزشکار است. مظلومتر از ورزشکاران، مربیان هستند و یکی از درخواستهای ما از آقای جهانگیری این بود که مربیان دیده شوند.»

هاشمی در مورد اعزام گروه اول کاروان گفت: «تیم پیشرو، چهارشنبه هفته آینده برای تحویل گرفتن اتاقها در دهکده چهارشنبه هفته آینده اعزام میشوند و بعد از آن هفتم مرداد اعزام بعدی را خواهیم داشت. کاروان در 18 گروه اعزام می‌شود و در 16 گروه به ایران بر میگردد. در این راستا برای نخستین مرتبه جلسه هماهنگی با سرپرستان تیمهای ملی برگزار و تمام تدابیر لازم اندیشیده شد. کمیته امینت و تشریفات موارد لازم را ارائه کردند. این نشست به صورت کارگاه نیمروزی بود و به اذعان خود روسای فدراسیونها نشست خوبی بود و تمام مواردی که نیاز بود در اختیارشان قرار داده شد.»

هاشمی در ادامه مورد تکرار نتایج المپیک لندن گفت:«در این دوره پتانسیل مدال آوری ما بیشتر از دوره قبل است اما رنگ مدال مهم است. اگر چهار مدال طلای گذشته را تکرار کنیم و یا افزایش دهیم کار بزرگی انجام داده‌ایم. در رشته‌های کشتی، وزنه برداری و تکواندو قطعا مدال می‌گیریم. در بخش بانوان مدال بگیریم کار بسیار بزرگی است. من در مورد رنگ مدال نزدیک بازی‌ها صحبت می‌کنم زیرا هنوز ارزیابی از تیم‌های ملی و حریفانشان ادامه دارد.»
رییس کمیته ملی المپیک در مورد هزینه اعزام تیم‌های ایرانی هم توضیح می‌دهد:«ما رقمی برای اعزام و رقمی نیز برای پشتیبانی تیم‌ها داشتیم که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک اعتبارات  را پرداخت می‌کند. ما از دوسال و نیم پیش برای کسب سهمیه المپیک هزینه کرده‌ایم. ۸۰ رویداد مستقیم برای کسب سهمیه المپیک داشتیم. ۱۴۰ اردوی خارجی و ۱۰۵ اردوی داخلی داشته‌ایم . مجموع اعتباراتی که در سال ۹۴ و ۹۵ برای کسب سهمیه المپیک پرداخت کرده‌ایم ۶۵ میلیارد تومان بوده و هزینه اعزام نیز ۱۰ میلیارد بوده است.»

یکی از سوالاتی که در مورد تیم‌های اعزامی به المپیک وجود دارد بحث البسه آنهاست. این البسته خارجی بوده و سوال این است که چرا از البسه داخلی برای ورزشکاران استفاده نشده است. کیومرث هاشمی در این مورد گفت:«شرکت لیلنگ ۳۰۰۰ تکه لباس را به صورت رایگان در اختیار ما گذاشت که هزینه آن حدود ۳ میلیارد می‌شد. در دوره قبل شرکتی که لباسها را تولید می‌کرد حتی پرداخت هزینه گمرک را هم بر عهده کمیته ملی المپیک گذاشته بود. البته هیچ شرکت ایرانی حاضر به انجام این کار نشد و اگر آنها ۵۰۰ تکه لباس را تهیه می‌کردند من دست آنها را نیز می‌بوسیدم چون وظیفه دارم. اقتصاد مقاومتی هم یعنی اینکه من باری از روی دوش دولت بردارم که این کار انجام گرفت.»

هاشمی درباره اینکه گفته می‌شود مدالهای وزنه‌برداری از قبل تقسیم می‌شود، گفت: «این نگاهی است که در دنیای ورزش وجود دارد و نه می‌توان آن را تایید و نه رد کرد. البته مانور بیشتر بر روی دوپینگ بوده که وادا دست فدراسیون‌های جهانی را در بحث دوپینگ کوتاه کرده و خودش نظارت مستقیم دارد. وزنه‌برداران ایرانی که بخواهند مدال بگیرند باید ذهن خود را از این مسائل خالی کنند و اگر رکوردهای تمرینی خود را آنجا بزنند دیگر بحثی باقی نمی‌ماند.»

ریس کمیته ملی المپیک در پاسخ به این پرسش که میانگین سنی کاروان چقدر است؟ گفت: «تکواندو جوانترین و دوچرخه‌سواری مسن‌ترین تیم‌های ایران در المپیک ریو هستند، میانگین سنی کاروان ۲۶.۵ سال است که سن پختگی در ورزش محسوب می‌شود. حدود ۶۳ درصد کاروان در سن پختگی قرار دارند که برگ برنده برای ما محسوب می‌شود.»
او در مورد رشته‌هایی مانند تیروکمان و بوکس که افت داشته‌اند نیز بیان کرد: «ما در برخی رشته‌ها مانند والیبال، تیراندازی، کشتی، تکواندو، تنیس روی میز و شمشیربازی از لحاظ کسب سهمیه رشد داشته‌ایم، در دوچرخه سواری، شنا و دوومیدانی مانند دوره قبل بودیم. در بوکس انتظار داشتیم چهار سهیمه بگیریم یا تیروکمان بیشتر از یک سهیمه کسب کنیم زیرا در کل کسب ۷۰ سهیه را پیش بینی کرده بودیم. البته فقط بحث سهمیه نمی‌تواند ملاک ارزیابی فدراسیون باشد و نتایجی که در المپیک نیز کسب می‌شود می‌تواند اثربخش باشد. با این حال فکر می‌کنم بعد از المپیک ارزیابی از فدراسیون‌ها را داشته باشیم بهتر است.»

رییس کمیته ملی المپیک در مورد پیش بینی جایگاه ایران در المپیک نیز گفت: «فکر می‌کنم امریکا اول و چین دوم باشد. ما نیز در میان کشورهای امریکا، چین، بریتانیا، استرالیا و ژاپن فکر می‌کنم هفتم، هشتم شویم.»

هاشمی در مورد پوشش بازیهای المپیک نیز گفت: «صداوسیما با یک تیم ۳۰ نفری به صورت تصویری بازی‌ها را پوشش می‌دهد از حدود دو سال پیش اقدامات مربوط به آن را انجام داده و حق پخش خریده شده است. در بخش مکتوب نیز  دست ما برای اعزام تعداد زیاد خبرنگاران باز نبوده و کمیسیون رسانه المپیک ریو تعداد خبرنگاران را مشخص می‌کرد. در کل امیدوارم زحمات ورزشکاران و کادرفنی به موقع پوشش داده شود معتقدم رسانه یک فرصت است و باید از آن برای ورزش استفاده شود.»

 

 

کد خبر : ۳۹۰۵۰۵